TÁBLAJÁTÉKOS válogatása
(soliterek/feladványok)

lásd még: >>> "nemsakkvari/nemfeladvány"

A Zilli folyamatosan növekvő kínálatában egyre nehezebb lesz eligazodni és az igazi kincsek könnyen elbújhatnak a sokaságban. Ez a lista a valamiért érdekesebbnek tűnő egyszemélyeseket tartalmazza (pl. a magyar vonatkozásúakat, vagy amikről már van leírás a TÁBLAJÁTÉKOS-on,
illetve azokat: amik nincsenek fenn az amerikaiaknál.)


TurnOff ("fel/le kapcsolgatós")

Az alapjátékban: 5x5-ös elrendezésű táblán bármelyik égőre kattintva, nemcsak a kiválasztott égő, de vele együtt a (sorban és oszlopban) szomszédos mezők égői is ellenkező állapotba váltanak...


15 Puzzle (a tizenötös tologatós játék)

A legegyszerűbb ("3x3-as átrollnizós") rendezés megoldása 8 lépéses,
a leghoszabb ("lyukvezetéses 4x4-es") kb. 130 lépés...


Towers_Of_Hanoi (Hanoi tornyai)

4/15, 5/31, 6/63, 7/127 ... Az első szám a torony magasságával, a másik a leggyorsabb megoldás lépéseinek számával egyezik meg. (Úgy kell átrakni a középső rúdra az elemeket, hogy közben soha nem kerülhet nagyobb méretű kisebb méretűre...)


8_Queens (a "8 királynő")

Az "Eight Queens Problem" megoldásába, amikor az Élet és Tudomány "Logar Miskája" leközölte , kb. a 60-as években többen "beleőrültek" nálunk is...
Úgy kell felrakni a sakktáblára 8 db királynőt, hogy ne álljanak ütésben egymással...


Knight's_Tour ("Járd be a táblát lóval!")

Lóval, bástyával, királynővel, "táltossal" (*) kell leütni az összes golyót a tábláról.
Ha az ütéssorozat megszakad, újra kell kezdeni...
(*)táltos= nyújtott lépésű lóugrással közlekedik...


Maze (Labirintusban...)

Elsőre úgy néz ki, hogy csak a labirintusból kell kijutni...
Aztán, -különösen hasznos a zrf-jét átnézni, ha majd progit is szándékozunk írni-, észrevehetjük, hogy (a jobb egérgombbal) saját magunk is tervezhetünk vele különböző labirintus-feladványokat...




Solitaire_English, Solitaire_French, Solitaire_Square, Solitaire_Star

Az "átugrálva leütős feladványokat" nálunk vagy "soliter", vagy régebbről -kivitele miatt- "tüskejáték", vagy a játék céljára utaló "remete-játék" néven ismerik.
(Az ilyen típusú feladványok kifejezetten "tetszenek" a Zillinek. A lépésenként alig néhány elágazás fáját, pillanatok alatt végigjárja és máris adja a megoldást.)

lásd hozzá: SOLITEREK


Capture-Nineteen (Charles Camburn: leütéses soliter 1897.)

Nem találkoztam még ezzel a feladvánnyal, pedig ha hinni lehet a Zillire adaptáló anonym szerzőnek, akkor már elmúlt 100 éves és megoldani sem semmi. A hagyományos soliterekhez képest az benne a más, hogy egy tetszőleges helyre feltett (fehér) golyóval kell leütni egyetlen maradóig a táblára rakott (fekete) golyókat.
(Megjegyzendő: éppen az ilyen láncütéseket tiltják a soliterek szigorított szabályai.)


Bubbles (Karl Scherer: "pucold le a táblát" feladványa, vagy 20 variációban)

Igazán komfortosan működő játék. (A türelmetlenebbek kapcsolják ki a "VIEW/Options/Animate- funkciót.) A bástya és a királynő között választhatunk, majd az összes golyót le kell ütnünk a tábláról. A varikban változnak az induló állások és az ütési szabályok. (Akinek megtetszik, még inkább kedvét lelheti: a BublesII.zrf-, a Bubles_Super.zrf- és a páros játékot kínáló Bubles42.zrf-ben)


Uncover
(Karl Scherer a Zillire írt több tucatnyi egyszemélyesének egyike)

Számomra nem egyértelmű a működése. A "TurnOff"-ra hasonlít, de egy-egy (kiválasztható) sakkfigura lépéseiből származtatja a téglafalak ki/be kapcsolgatását...
Tud valaki segíteni?


9 Clocks (alapötlet: Rubik Ernő, progi: Karl Scherer)

A "TurnOff" erősen felpiszkált változata órákkal, oszthatósággal, közös többszörössel... Feladat: az órákat 12-re állítani...
A Zilli többnyire 7-12 lépésből megoldja. (A kezdőállás felrakása után, a "PLAY/Choose Side"-t kapcsoljuk át gépre és a "PLAY/ComputerOpponent-AverageTime"-t állítsuk 30-ra.)


Pento (Karl Scherer pentominó-puzzleja)

Nem igazán a Zillire termett játék, de két okból is érdemes kiemelni a többiből:
egyrészt, mert technikailag meglehetősen virtuóznak tűnik a progi...
másrészt, hogy legyen alkalom elhelyezni az alábbi linket...

lásd hozzá: Pentominók


Tangram (a puzzlek tán legrégebbi kínai őse, K. Scherer-adaptációjában)

Ez a Scherer imádja a puzzlekat (és a fraktálokat): Nuts.zrf, Pento.zrf, Y-pento.zrf, Max.zrf. és szerintem még fog írni néhányat... Ezeket azonban érdemesebb nem a Zillivel játszani, hanem magunknak elkészíteni: lásd TANGRAM


Alive (Conway életjátéka, Scherer-féle átpiszkálással)

Egyike azoknak, amiket jobb, ha nem a Zilli-vel játszunk. Ez helyett inkább az eredetijét ajánlom, de azt Mindenkinek:
Karl Scherer: ÉLETJÁTÉK


Free Cell (Paul Alfille: kártyás-pasziánszok)

Ez pedig, már végképp nem látszik Zillire illő játéknak. (Linket sem tudok kínálni hozzá az "MTTE-Archív"-ba. Hacsak nem egészen más kártyajátékok-hoz )
De működik! Mi több, egészen jól elboldogul az ide-oda rakosgatásokkal. (Hogy mi a cél, azt nem sikerült megfejtenem, de időnként kiírja, hogy nyerni tudott...)
Kapcsoljuk csak át a Zilli "Play" legördüléjében a "Choose Side" -t computerre!


CrissCross (Karl Scherer 2001. -a "hónap Zilli-fejlesztése" volt az amerikaiaknál-)

Fel kell rakni a táblára az összes színezett rudat. A függőlegesen és vízszintesen lerakható rudaknak a "mezőkre eső" színezései csak azonosak lehetnek, egyébként bármelyik rúd, bárhova letehető... (Őrület, de ha a jobb egér-gombbal átállítjuk a színezést egyszerűbbre, magunk is készíthetünk vele könnyedebb feladványokat.)


Picador ("Hármas szinpad nyílj ki!")

Játszani ugyan nem érdemes vele, de nagyon jól megírt demonstrációja a "válassz, mutatok egyet, újra választhatsz" típusú TV-s nyereményjátéknak. Az amerikai show-játék (40 év késéssel) nálunk is vitára készette a rejtvényfejtőket...

Lásd anno, az MTV1-ben Rózsa György: "zsákbamacska" játékát.)


Ring3 (progi: Karl Scherer, fejlesztő: Joe Chang?)

Én úgy tudom, kb. 1980-tájt a magyar FOK_GYEM készített elsőként ilyesmit, tán többen emlékeznek a két-, ill. őt- karikákra, a Rubik-kockát követő "bábel-tornyos" időszakból... A kör-körös pályán elmozgatható színes golyók átrendezése a feladat.




Chomp (David Gale NIM-játékát JP.Ikehaeimonen vitte Zillire)

Jackrabbit (Chris Huntoon: "lerakós"-NIM)

Mindkét játék két-személyes, mégis inkább feladvány-jellegű, ha a nyerőalgoritmusukat keressük.
Gale játéka: a megszokott értelmezésú elvételes NIM-játék (a kiválasztott alma adja a bal alsó sarokpontját annak a négyzetnek, amelyből "eltűnnek" a többiek...)

Huntoon játékában egy-egy nyulat raknak le a játékosok és azok minden lépésben még szaporodnak is...(Logikáját tekintve vegyük észre, hogy: alapvetően ez is NIM-jellegű, jóllehet a németből átvett NIM-jelző elvételt jelent.)

Ja igen! A verseny célja: midkettőben az utolsóként lépésre maradó lesz a vesztes.


Pairs (Memória, "keresd a párját!" K. Scherer adaptációjában.)

Ha valaki átpiszkálná úgy, hogy a tippelt párok is és a megtalált párok is, újabb kattintás nélkül tűnjenek el, akkor egészen kellemes lenne ez a játék, pillangós/növényes szép ábráival...
Lenne, aki nem ismeri? A lefordított lapok tetszőlegesen választott párokban nézhetők meg és ha a kiválasztott pár képei azonosak, akkor azok levehetők...


Hop Solo (Karl Scherer: "járd be a táblát" feladványa, tucatnyi variban)

Az alapötlet az, hogy a bábu aktuális lépéslehetőségét mindig az a mező jelzi amelyen áll. Innen az 1., a 2., vagy a 3. üres mezőre léphetünk, az adott variban szereplő (bástya, vagy királynő) bábukkal. Komfortos, hogy jelzi: mely mezőkön voltunk már és a "vesztettél" hibajelzést is azonnal megkapjuk, ha már nem tudjuk folytatni...
"Őrületesebb" változata a HopSoloR.zrf, társas változata a Hop42.zrf


Saltwater (Karl Scherer: "méricskélj, készíts oldatot" feladványai)

Régről ismert feladat: egy 3 és egy 5 literes edény felhasználásával 1, 2, 3, 4 liter folyadékot kimérni... (Ilyeneket lásd Jugs.zrf-ben.) Még jópofibbnak tűnnek az előre meghatározott koncentrációjú oldatok keverésének feladatai.
Komfortos és jól kezelhető a feladványjáték, ránézésre értelmezhetők a manipulációs lehetőségek. (Azt sajnos nem veszi észre, ha már a kívánt alá higult az oldat koncentrációja, tobább is enged kísérletezni.)


EntropyPuzzle (Tadao Kitazawa: "vidd ki őket a négy sarokba")

Röhej! Csupán 4x4-es a tábla, a lépés-szabály is áttekinthető, de csak próbáld meg: az induláskor a sarkokon álló golyókat a középső négy mezőre juttani!
A lépésre kiválasztott golyó vagy vízszintesen, vagy függőlegesen mozdul el egészen addig, amíg egy másik golyóval oldalszomszédos mezőre nem kerül.
(A Zillinek van rá egy 11 lépéses megoldása.)


A-MAZE II. (Karl Scherer: "járd be a táblát" feladványai)

Szerintem, inkább figyelmet és türelmet, mint logikát igénylő pasziánsz-jellegű játék. Kisebb területű mezőről a szomszédos nagyobb területűre, a nagyobb területűről a szomszédos kisebb területűre léphetsz. Feladat: a kitűntetett mezőpontok bejárása.
(Akinek megtetszik, nézze még hozzá a Bauhaus.zrf, A-Maze.zrf játékokat is.)


REPTILES Karl Scherer
Scherer a legtermékenyebb Zillis-progizó. Mint "márkanév" mégsem tekinthető biztos ajánlatnak, mert a több száz Scherer-játék között elbújnak az igazán figyelemre érdekesek. Több tucatnyi kirakósa és azok ezernyi "feladványa" egyszerűbben és komfortosabban is kivitelezhető lenne...
A REPTILES-sorozat-ban különböző azonos elemekből és az azokkal lefedendő táblákból választhatunk... Kezeléséhez, példaként, nézzük a pentominókból ismert "P" elem háromlépéses lehelyezését. A forgatási és tükrözési funkciókat automatikusan tartalmazza a három "betájoló" kattintás: előbb a csúcselem helyére(1), majd a sorban/oszlopban mellette levő elem helyére(2), végül az átlósan mellette lévő helyére(3) kattintva, tehetsz le egyértelműen egy-egy újabb elemet...

pento-solver Karl Scherer
Nem leltároztam, de Scherer, mintha valamennyi kirakósának elkészítette volna a megoldó-rutinját is. Ezek, arra is jók, hogy egy-egy sejtésedet leellenőrizd velük. A jobb egér-gombbal ugyanis átalakíthatod (növelheted/csökkentheted/lyukaszthatod) a táblát, és székedben hátradőlve kivárhatod, hogy az új elrendezésre is talál-e megoldást a Zilli...

Sok magyarázat nem kell hozzá. A pentominóknál azt is meghatározhatod, hogy az adott elem 0-szor, 1-szer, vagy M=(akárhány)-szor fordulhat elő a megoldásban...

ANT ("hangyás" hangyás) Karl Scherer
A commodoros időszakból emlékezetes "csöves/olajos" játék DOS-os variban hangyásként lett kedvelt. Jól működik a Zillivel is.

A GO-ra kattintva véletlenszerűen megtelik a tábla csőelemekkel és megjelenik a startpont, ahonnan indul a hangya. Bármelyik csőelemre kattintva, az -az óramutató járásának irányában- 90 fokkal elfordul, miközben a hangya egy mezőnyit előre halad. (Ez utóbbi alól kivétel az első három "lauf-kattintás".)
A bejárt mezők pirosra váltanak (kivéve a keresztek -amiken egyébként mindig csak egyenesen haladhat át a hangya-) és a pirosra váltott mezők többször már nem érinthetők. Pontosabban: ha 30 mezőt sikerült bejárni, akkor a piros jelölés megszűnik és újra használható a teljes pálya. (Ezt követően 31, majd 32,..., 50 mezőig számol(/marad fenn) a piros.)
Az adott ciklusban érintett mezők számát és az összesen érintetteket egy-egy számláló mutatja.
Ha nem kívánod egy mezőn sem elforgatni a csövezést, akkor a GO-ra kell kattintanod.

A hálón is játszhatod: http://www.soleau.com/webgames/antprojr.html
Ha nem jönne be, a Táblajátékosról is letölthetsz egy shareware-t: antpro.zip (1,8 MB)


CALCULATOR Karl Scherer újabb "szösszenete" kifejezetten csak a zillis progizóknak ajánlható. Megmutatta, hogy a táblás játékokra kifejlesztett utasításkészlettel összehozott zrf-ben számolós problémák is megoldhatók, akár a gyökvonás is...
Ha calculátor progi kell, a letöltés indul a képről (80 kB) >>>

Logic-Gates Karl Scherer
Sokat köszönhetek Scherernek, (többek között ő vitte először Zillire a Rotary-t és a Pikk-pakk-ot), de be kell vallanom időnként bosszant, hogy nem csak arra használja a Zillit, amire kitalálták.
A logikai kapuk tervezéséhez, működésük bemutatásához készített progija azonnal bekerült a Zilli-fejlesztők havi ajánlójába, ami nemcsak az én számomra jelzi: a Táblajátékos Zillis-válogatása a nem bizonyosan talál rá a valamennyi értékesre...

VEXED Ed van Zon
James McCombe 1999-ben született feladványjátéka. (Találkozhatsz vele pl.: a kirako.hu-n "POTTY" néven.)

A magyar "POTTY" találó elnevezés, ugyanis a táblán lévő elemek mozgatásakor, azok csak a vizszintes (jobbra-balra) mozgásokat "ismerik"; ha pedig elfogy alattuk a "talaj", akkor lepotyognak. Ha legalább két azonos mintájú elem egymás mellé kerül, akkor azok végleg eltűnnek. A játék célja a tábla letakarítása. Ki kell találni azt mozgatási sorrendet, amit követve nem maradnak etykék a táblán... Csaknem 60 pályát tartalmaz (korrekt módon jelzi a megoldás lépéseinek számát is, és a Help/Solution-ból le is hívhatók a megoldások).
Magad is készíthetsz vele feladványokat: ha valamelyik vari elindítása után a jobb gombbal egy-egy kiválasztott mezőre klikkelve a bábu-kinálatból megváltoztatod a mező tartalmát.

PANCAKES (Vonalak) Karl Scherer
Mintha a "Hanoi tornyos" feladványt idézné Scherer újabb "szösszenete", ami most igazán jól is sikeredett...

A feladvány: a vonalakat nagyság szerint sorbarendezni, felül a legrövidebb...
A véletlen-generált kezdőállásból mindig a legfelső vonal cserél helyet azzal, amire éppen kattintasz...

>>>>>>> még több zillis egyszemélyes (puzzle/feladvány) angol fülszöveggel