|
A Zilli folyamatosan növekvő kínálatában egyre nehezebb lesz eligazodni és az igazi kincsek
könnyen elbújhatnak a sokaságban. Ez a lista a
valamiért érdekesebbnek tűnő egyszemélyeseket tartalmazza (pl. a magyar vonatkozásúakat, vagy amikről már
van leírás a TÁBLAJÁTÉKOS-on, illetve azokat: amik nincsenek fenn az amerikaiaknál.)
|


|
TurnOff
("fel/le kapcsolgatós")
Az alapjátékban: 5x5-ös elrendezésű táblán bármelyik égőre kattintva, nemcsak a kiválasztott
égő, de vele együtt a (sorban és oszlopban) szomszédos mezők
égői is ellenkező állapotba váltanak...
|


|
15 Puzzle
(a tizenötös tologatós játék)
A legegyszerűbb ("3x3-as átrollnizós") rendezés megoldása 8 lépéses, a leghoszabb
("lyukvezetéses 4x4-es") kb. 130 lépés...
|


|
Towers_Of_Hanoi
(Hanoi tornyai)
4/15, 5/31, 6/63, 7/127 ... Az első szám a torony magasságával, a másik a
leggyorsabb megoldás lépéseinek
számával egyezik meg. (Úgy kell átrakni a középső rúdra az elemeket, hogy közben soha nem
kerülhet nagyobb méretű kisebb méretűre...)
|


|
8_Queens
(a "8 királynő")
Az "Eight Queens Problem" megoldásába, amikor az Élet és Tudomány "Logar Miskája" leközölte
, kb. a 60-as években többen "beleőrültek" nálunk is... Úgy kell felrakni a sakktáblára
8 db királynőt, hogy ne álljanak ütésben egymással...
|


|
Knight's_Tour
("Járd be a táblát lóval!")
Lóval, bástyával, királynővel, "táltossal" (*) kell leütni az összes golyót a tábláról.
Ha az ütéssorozat megszakad, újra kell kezdeni...
(*)táltos= nyújtott lépésű lóugrással közlekedik...
|


|
Maze
(Labirintusban...)
Elsőre úgy néz ki, hogy csak a labirintusból kell kijutni...
Aztán, -különösen hasznos a zrf-jét átnézni, ha majd progit is szándékozunk írni-,
észrevehetjük, hogy (a jobb egérgombbal) saját magunk is tervezhetünk vele különböző labirintus-feladványokat...
|



|
Solitaire_English, Solitaire_French, Solitaire_Square, Solitaire_Star
Az "átugrálva leütős feladványokat" nálunk vagy "soliter", vagy régebbről
-kivitele miatt- "tüskejáték", vagy a játék céljára utaló "remete-játék" néven ismerik.
(Az ilyen típusú feladványok kifejezetten "tetszenek" a Zillinek.
A lépésenként alig néhány elágazás fáját, pillanatok alatt végigjárja és máris adja
a megoldást.)
lásd hozzá: SOLITEREK
|


|
Capture-Nineteen
(Charles Camburn: leütéses soliter 1897.)
Nem találkoztam még ezzel a feladvánnyal, pedig ha hinni lehet a Zillire adaptáló anonym
szerzőnek, akkor már elmúlt 100 éves és megoldani sem semmi.
A hagyományos soliterekhez képest az benne a más,
hogy egy tetszőleges helyre feltett (fehér) golyóval kell leütni egyetlen maradóig a táblára
rakott (fekete) golyókat. (Megjegyzendő: éppen az ilyen láncütéseket tiltják
a soliterek szigorított szabályai.)
|


|
Bubbles
(Karl Scherer: "pucold le a táblát" feladványa, vagy 20 variációban)
Igazán komfortosan működő játék. (A türelmetlenebbek kapcsolják ki a "VIEW/Options/Animate-
funkciót.) A bástya és a királynő között választhatunk, majd az összes golyót le kell ütnünk
a tábláról. A varikban változnak az induló állások és az ütési szabályok.
(Akinek megtetszik, még inkább kedvét lelheti:
a BublesII.zrf-, a Bubles_Super.zrf- és a páros játékot kínáló Bubles42.zrf-ben)
|


|
Uncover
(Karl Scherer a Zillire írt több tucatnyi egyszemélyesének egyike)
Számomra nem egyértelmű a működése. A "TurnOff"-ra hasonlít, de egy-egy (kiválasztható)
sakkfigura lépéseiből származtatja a téglafalak ki/be kapcsolgatását...
Tud valaki segíteni?
|


|
9 Clocks
(alapötlet: Rubik Ernő, progi: Karl Scherer)
A "TurnOff" erősen felpiszkált változata órákkal, oszthatósággal, közös többszörössel...
Feladat: az órákat 12-re állítani...
A Zilli többnyire 7-12 lépésből megoldja. (A kezdőállás felrakása után, a
"PLAY/Choose Side"-t kapcsoljuk át gépre és a "PLAY/ComputerOpponent-AverageTime"-t állítsuk
30-ra.)
|


|
Pento
(Karl Scherer pentominó-puzzleja)
Nem igazán a Zillire termett játék, de két okból is érdemes kiemelni a többiből:
egyrészt, mert technikailag meglehetősen virtuóznak tűnik a progi...
másrészt, hogy legyen alkalom elhelyezni az alábbi linket...
lásd hozzá: Pentominók
|


|
Tangram
(a puzzlek tán legrégebbi kínai őse, K. Scherer-adaptációjában)
Ez a Scherer imádja a puzzlekat (és a fraktálokat): Nuts.zrf, Pento.zrf, Y-pento.zrf, Max.zrf.
és szerintem még fog írni néhányat... Ezeket azonban érdemesebb nem a Zillivel játszani, hanem
magunknak elkészíteni: lásd TANGRAM
|


|
Alive
(Conway életjátéka, Scherer-féle átpiszkálással)
Egyike azoknak, amiket jobb, ha nem a Zilli-vel játszunk.
Ez helyett inkább az eredetijét ajánlom, de azt Mindenkinek:
Karl Scherer: ÉLETJÁTÉK
|


|
Free Cell
(Paul Alfille: kártyás-pasziánszok)
Ez pedig, már végképp nem látszik Zillire illő játéknak. (Linket sem tudok kínálni hozzá az
"MTTE-Archív"-ba. Hacsak nem
egészen más kártyajátékok-hoz
) De működik! Mi több, egészen jól elboldogul az ide-oda rakosgatásokkal.
(Hogy mi a cél, azt nem sikerült megfejtenem, de időnként kiírja, hogy nyerni tudott...)
Kapcsoljuk csak át a Zilli "Play" legördüléjében a "Choose Side"
-t computerre!
|


|
CrissCross
(Karl Scherer 2001. -a "hónap Zilli-fejlesztése" volt az amerikaiaknál-)
Fel kell rakni a táblára az összes színezett rudat. A függőlegesen és vízszintesen lerakható
rudaknak a "mezőkre eső" színezései csak azonosak lehetnek, egyébként bármelyik rúd, bárhova
letehető... (Őrület, de ha a jobb egér-gombbal átállítjuk a színezést egyszerűbbre, magunk
is készíthetünk vele könnyedebb feladványokat.)
|


|
Picador
("Hármas szinpad nyílj ki!")
Játszani ugyan nem érdemes vele, de nagyon jól megírt demonstrációja a "válassz, mutatok egyet,
újra választhatsz" típusú TV-s nyereményjátéknak. Az amerikai show-játék (40 év késéssel) nálunk is vitára
készette a rejtvényfejtőket...
Lásd anno, az MTV1-ben Rózsa György:
"zsákbamacska" játékát.)
|


|
Ring3
(progi: Karl Scherer, fejlesztő: Joe Chang?)
Én úgy tudom, kb. 1980-tájt a magyar FOK_GYEM
készített elsőként ilyesmit, tán többen emlékeznek a két-, ill. őt- karikákra, a
Rubik-kockát követő "bábel-tornyos"
időszakból... A kör-körös pályán elmozgatható színes golyók átrendezése a feladat.
|



|
Chomp
(David Gale NIM-játékát JP.Ikehaeimonen vitte Zillire)
Jackrabbit
(Chris Huntoon: "lerakós"-NIM)
Mindkét játék két-személyes, mégis inkább feladvány-jellegű, ha a nyerőalgoritmusukat keressük.
Gale játéka: a megszokott értelmezésú elvételes NIM-játék (a kiválasztott alma adja a bal alsó sarokpontját annak a négyzetnek,
amelyből "eltűnnek" a többiek...)
Huntoon játékában egy-egy nyulat raknak le a játékosok és azok minden lépésben még szaporodnak
is...(Logikáját tekintve vegyük észre, hogy: alapvetően ez is NIM-jellegű, jóllehet a németből átvett NIM-jelző elvételt jelent.)
Ja igen! A verseny célja: midkettőben az utolsóként lépésre maradó lesz a vesztes.
|


|
Pairs
(Memória, "keresd a párját!" K. Scherer adaptációjában.)
Ha valaki átpiszkálná úgy, hogy a tippelt párok is és a megtalált párok is, újabb kattintás
nélkül tűnjenek el, akkor egészen kellemes lenne ez a játék, pillangós/növényes szép ábráival...
Lenne, aki nem ismeri? A lefordított lapok tetszőlegesen választott párokban nézhetők
meg és ha a kiválasztott pár képei azonosak, akkor azok levehetők...
|


|
Hop Solo
(Karl Scherer: "járd be a táblát" feladványa, tucatnyi variban)
Az alapötlet az, hogy a bábu aktuális lépéslehetőségét mindig az a mező jelzi amelyen áll.
Innen az 1., a 2., vagy a 3. üres mezőre léphetünk, az adott variban szereplő (bástya, vagy királynő)
bábukkal. Komfortos, hogy jelzi: mely mezőkön voltunk már és a "vesztettél" hibajelzést is
azonnal megkapjuk, ha már nem tudjuk folytatni...
"Őrületesebb" változata a HopSoloR.zrf, társas változata a Hop42.zrf
|


|
Saltwater
(Karl Scherer: "méricskélj, készíts oldatot" feladványai)
Régről ismert feladat: egy 3 és egy 5 literes edény felhasználásával 1, 2, 3, 4 liter folyadékot kimérni...
(Ilyeneket lásd Jugs.zrf-ben.) Még jópofibbnak tűnnek az előre meghatározott koncentrációjú oldatok
keverésének feladatai.
Komfortos és jól kezelhető a feladványjáték, ránézésre értelmezhetők a manipulációs lehetőségek.
(Azt sajnos nem veszi észre, ha már a kívánt alá higult az oldat koncentrációja, tobább is
enged kísérletezni.)
|


|
EntropyPuzzle
(Tadao Kitazawa: "vidd ki őket a négy sarokba")
Röhej! Csupán 4x4-es a tábla, a lépés-szabály is áttekinthető, de csak próbáld meg: az
induláskor a sarkokon álló golyókat a középső négy mezőre juttani! A lépésre kiválasztott
golyó
vagy vízszintesen, vagy függőlegesen mozdul el egészen addig, amíg egy másik golyóval
oldalszomszédos mezőre nem kerül. (A Zillinek van rá egy 11 lépéses megoldása.)
|


|
A-MAZE II.
(Karl Scherer: "járd be a táblát" feladványai)
Szerintem, inkább figyelmet és türelmet, mint logikát igénylő pasziánsz-jellegű játék.
Kisebb területű mezőről a szomszédos
nagyobb területűre, a nagyobb területűről a szomszédos kisebb területűre léphetsz.
Feladat: a kitűntetett mezőpontok bejárása.
(Akinek megtetszik, nézze még hozzá a Bauhaus.zrf, A-Maze.zrf játékokat is.)
|

|
REPTILES
Karl Scherer
Scherer a legtermékenyebb Zillis-progizó. Mint
"márkanév" mégsem tekinthető biztos ajánlatnak, mert a több száz Scherer-játék között
elbújnak az igazán figyelemre érdekesek. Több tucatnyi kirakósa és azok ezernyi "feladványa"
egyszerűbben és komfortosabban is kivitelezhető lenne...
A REPTILES-sorozat-ban különböző azonos elemekből és az azokkal lefedendő táblákból
választhatunk... Kezeléséhez, példaként, nézzük a pentominókból ismert "P" elem háromlépéses
lehelyezését. A forgatási és tükrözési funkciókat automatikusan tartalmazza a három
"betájoló" kattintás: előbb a csúcselem helyére(1), majd a sorban/oszlopban mellette
levő elem helyére(2),
végül az átlósan mellette lévő helyére(3) kattintva, tehetsz le egyértelműen egy-egy újabb
elemet...
|

|
pento-solver
Karl Scherer
Nem leltároztam, de Scherer, mintha valamennyi kirakósának elkészítette
volna a megoldó-rutinját is. Ezek, arra is jók, hogy egy-egy sejtésedet leellenőrizd velük.
A jobb egér-gombbal ugyanis átalakíthatod (növelheted/csökkentheted/lyukaszthatod) a táblát,
és székedben hátradőlve kivárhatod, hogy az új elrendezésre is talál-e megoldást a Zilli...
Sok magyarázat nem kell hozzá. A pentominóknál azt is meghatározhatod, hogy az adott
elem 0-szor, 1-szer, vagy M=(akárhány)-szor fordulhat elő a megoldásban...
|

|
ANT ("hangyás" hangyás)
Karl Scherer
A commodoros időszakból emlékezetes "csöves/olajos" játék DOS-os
variban hangyásként lett kedvelt. Jól működik a Zillivel is.
|
A GO-ra kattintva véletlenszerűen megtelik a tábla csőelemekkel és megjelenik a startpont, ahonnan indul a hangya.
Bármelyik csőelemre kattintva,
az -az óramutató járásának irányában- 90 fokkal elfordul, miközben a hangya egy mezőnyit előre halad. (Ez utóbbi alól
kivétel az első három "lauf-kattintás".)
A bejárt mezők pirosra váltanak (kivéve a keresztek -amiken egyébként mindig csak egyenesen haladhat át a hangya-)
és a pirosra váltott mezők többször már nem érinthetők. Pontosabban: ha 30 mezőt sikerült bejárni, akkor a
piros jelölés megszűnik és újra használható a teljes pálya. (Ezt követően 31, majd 32,..., 50 mezőig számol(/marad fenn)
a piros.) Az adott
ciklusban érintett mezők számát és az összesen érintetteket egy-egy számláló mutatja.
Ha nem kívánod egy mezőn sem elforgatni
a csövezést, akkor a GO-ra kell kattintanod.
A hálón is játszhatod:
http://www.soleau.com/webgames/antprojr.html
Ha nem jönne be, a Táblajátékosról is letölthetsz egy shareware-t:
antpro.zip (1,8 MB)
|
| 
|
CALCULATOR
Karl Scherer újabb "szösszenete" kifejezetten csak a zillis progizóknak ajánlható. Megmutatta, hogy a táblás játékokra
kifejlesztett utasításkészlettel összehozott
zrf-ben számolós problémák is megoldhatók, akár a gyökvonás is...
|
Ha calculátor progi kell, a letöltés indul a képről (80 kB) >>>
|
|

|
Logic-Gates
Karl Scherer
Sokat köszönhetek Scherernek, (többek között ő vitte először
Zillire a Rotary-t és a Pikk-pakk-ot), de be kell vallanom időnként bosszant, hogy nem csak
arra használja a Zillit, amire kitalálták. A logikai kapuk tervezéséhez, működésük
bemutatásához készített progija azonnal bekerült a Zilli-fejlesztők havi ajánlójába,
ami nemcsak az én számomra jelzi: a Táblajátékos Zillis-válogatása a nem bizonyosan
talál rá a valamennyi értékesre...
|

|
VEXED
Ed van Zon
James McCombe 1999-ben született feladványjátéka. (Találkozhatsz
vele pl.: a kirako.hu-n "POTTY" néven.)
|
A magyar "POTTY" találó elnevezés, ugyanis a táblán lévő elemek mozgatásakor, azok csak a
vizszintes (jobbra-balra) mozgásokat "ismerik"; ha pedig elfogy alattuk a "talaj",
akkor lepotyognak. Ha legalább két azonos mintájú elem egymás mellé kerül, akkor azok
végleg eltűnnek. A játék célja a tábla letakarítása. Ki kell találni azt mozgatási sorrendet,
amit követve nem maradnak etykék a táblán... Csaknem 60 pályát tartalmaz (korrekt módon jelzi
a megoldás lépéseinek számát is, és a Help/Solution-ból le is hívhatók a megoldások).
Magad is
készíthetsz vele feladványokat: ha valamelyik vari elindítása után a jobb gombbal egy-egy
kiválasztott mezőre klikkelve a bábu-kinálatból megváltoztatod a mező tartalmát.
|

|
PANCAKES (Vonalak)
Karl Scherer
Mintha a "Hanoi tornyos" feladványt idézné Scherer újabb "szösszenete", ami most igazán jól
is sikeredett...
A feladvány: a vonalakat nagyság szerint sorbarendezni, felül a legrövidebb...
A véletlen-generált kezdőállásból mindig a legfelső vonal cserél helyet azzal, amire éppen kattintasz...
|
|

|
|