Ha még nem ismernéd,
láss lentebb
egy korábbi könyvajánlót!

Conway életjátéka
JAVA-ban,
fantasztikusan
gazdag,
több, mint félezres gyűjtemény!




Ha bejön a JAVA, akkor:

katt a View-re
és válaszd a
ShowControlPanel-t

majd kövesd a képen mutatottakat...


Persze, magad is megváltoztathatod a születési és halálozási szabályokat... Ezek, a "?" -re kattintáskor kiugró ablakban átírhatók. (Egy-egy esetben csak a szintaktikát meg kell fejteni. Pl. a 0 "23/3" jelentése: életben marad a cella, ha 2, vagy 3 szomszédja élő volt és új születik, ha 3 élő szomszédja volt.)

Ha tetszik, innen le is töltheted: életjáték_JAVA (1,5 MB)


A téma "kincsei" közé tartozik még K.Scherer: Életjáték-progija: lásd itt, némi magyarázattal

Táblajátékos: KÖNYVAJÁNLÓ

Karl Sigmund: Az élet játékai
(Akadémia Kiadó 1995.)

A 270 oldalból, nem egészen egyet, de azt csaknem szó szerint idézem. Akinek felkeltette az érdeklődését próbálja meg begyűjteni az egészet… Nem fog csalódni!

A hetvenes évek elején, amikor a számítógépes vírusok feltűnése még nem volt ilyen mindennapos jelenség, volt egy másik, a számítógépek tulajdonosait fenyegető járvány. Ez, az emberi agyat használta átmeneti gazdának. A számítógépes életjáték, amelyet széles körben először Martin Gardner ismertetett legendás hírű rovatában a Scientific America című folyóiratban, gyorsabban terjedt, mit a spanyolnátha. A bankok és biztosító társaságok azt vették észre, hogy számítógépidejük nagy részével nem tudnak elszámolni. Sok programozó a játék rabja lett és ezzel töltötte munkaideje nagy részét, állandó készenlétben arra, hogy -ha a főnök netán arra sétálna- az ESC gombot megnyomva, kitörölje az életjáték árulkodó jeleit…

John Horton Conway, egy kiemelkedően termékeny cambridbe-i matematikus alkotta életjáték valami különleges dolog volt. Nem kétszemélyes, mint a dáma, vagy a sakk, és nem is pasziánsz. Egy személytelen játék. Egyetlen számítógép elég hozzá. Az emberi résztvevőnek a játék megfigyelésén kívül csak egyetlen dolgot kell tennie: meghatározni a kiindulási pozíciót. A többi már magától következik be.

A játéktér egy végtelen nagy sakktábla, melyen minden négyzet alapú cellának nyolc szomszédja van.

A szabályok egyszerűek. Ha egy cella üres, akkor a következő nemzedékben is üres marad, kivéve, ha pontosan három szomszédos cella foglalt, -ez utóbbi esetben a következő nemzedékben foglalt lesz-. Fordítva, ha egy cella már foglalt, akkor foglalt marad a következő nemzedékben is, ha két, vagy három szomszédja foglalt, -egyébként üres lesz-. A foglalt és üres helyett azt is mondhatjuk, hogy be, vagy kikapcsolt állapotú, azaz élő, vagy holt.

Összefoglalva: ahhoz, hogy születés történjen, három szomszédnak kell életben lennie, ha több van, akkor a cella ("túlnépesedés miatt"), ha kevesebb, akkor ("elszigeteltség miatt") kihal.

Ilyen módon változik az élő cellák populációja nemzedékről nemzedékre. A cellák sorsa lépésről lépésre pontosan meghatározott, a végtelenségig. Jövőjüket a kiindulási állapot teljes egészében tartalmazza, ettől semmiféle eltérés nem lehetséges…

A kiindulási állapottól függően lesznek kihaló, oszcilláló, pulzáló, alakjukat időnként visszanyerő, vándorló, a végtelenségi növekedő, stb. formációk… Ez utóbbiak létezésének belátásához fűződik a "világ legolcsóbban vásárolt számítógépidejének sztorija": Conway 50 dollárt ígért egy bizonyítottan végtelenül növekedő formáció kiindulási állapotáért… és a számítógépek egyetemeken, bankokban, hivatalokban, stb. beindultak… A megoldás egyébként igazolta Conway sejtését, hogy a bizonyításhoz pl. egy "siklógyú" található, olyan oszcillátorként pulzáló alakzat, mely periodikusan visszatérő, néhánygenerációnyi ütemben újra és újra, egy-egy egyenes vonalban vándorló alakzatot "lövel" ki magából…

Ez utóbbit láthatod a képen, ill. a fenti JAVA mintabeállításban.




Igazán nem mondhatni táblajátéknak! Ám korábban, még a commodore-s időszakban magam is írtam néhány változatot Conway életjátékára. Döbbenetes élmény a "teremtés"! Megalkotod a születés és a halálozás szabályait, megadod az induló populációt, majd hátradőlve foteledben szemléled hogyan folyik le az általad teremtett világ "történelme". Vajon sikerült-e örökéletű és folyton változó világot teremtened, vagy néhány generáció után leáll a fejlődése, netán kihal, vagy születnek-e belőle új világok, saját szabályokkal és ezek túlélik-e az őket szülő világot, egymással versenyezve lesznek-e túlélők, vagy néhányukból egy újabb világ születik?
Beszélgettem néhány ismerősömmel. Némelyike szinte indulatosan is hangot adva véleményének, nem értette mi ebben az életjátékban az érdekes. Különösebb győzködés nélkül abban maradtunk: "Nem vagyunk egyformák. Ha például húzunk egy függőleges vonalat és a vonal egyik oldalára helyezzük a azokat , akiket lenyűgöz Conway életjátéka, a másikra pedig azokat akiket ez hidegen hagy, akkor az így szétválasztott két csoportra megállapíthatunk nagy valószínűséggel teljesülő általános jellemzőket: pl. az egyik kedvel valamilyen táblás játékot... Azt viszont ne firtassuk, hogyha ezt a bizonyos vonalat vízszintesen húzzuk meg, akkor melyik csoportot ábrázolnánk vonal felett és melyiket a vonal alatt." /Nagylaci/