TEREMTÉS,
avagy alkoss egy világot!


Karl Scherer:
ÉLETJÁTÉK-progija

scherer.zip (380 kB)

Igazán nem mondhatni táblajátéknak! Ám korábban, még a commodore-s időszakban magam is írtam néhány változatot Conway életjátékára.
Döbbenetes élmény a "teremtés"! Megalkotod a születés és a halálozás szabályait, megadod az induló populációt, majd hátradőlve foteledben szemléled hogyan folyik le az általad teremtett világ "történelme". Vajon sikerült-e örökéletű és folyton változó világot teremtened, vagy néhány generáció után leáll a fejlődése, netán kihal, vagy születnek-e belőle új világok, saját szabályokkal és ezek túlélik-e az őket szülő világot, egymással versenyezve lesznek-e túlélők, vagy néhányukból egy újabb világ születik?
Ha nem tudod hova tenni ezt a "zagyvaságot": itt megvilágosodik...

Első ismerkedéskor a progi Files menüjéből a Restore funkcióban hívd be a Siklo.ali file-t és az alábbi (magával hozott) beállításokkal elindítva (RUN), máris megszületnek a "vándorló siklók"...

Ennél persze a progi 100-szor többet tud, de az ezeket felfedező élmény [*] már legyen saját munkád gyümölcse! (Kezdők indítsanak pl. néhány másik behívott ***.ali file-lal. A haladók máris kísérletezhetnek...)


([*]Beszélgettem néhány ismerősömmel. Némelyike szinte indulatosan is hangot adva véleményének, nem értette mi ebben az életjátékban az érdekes. Különösebb győzködés nélkül abban maradtunk: "Nem vagyunk egyformák. Ha például húzunk egy függőleges vonalat és a vonal egyik oldalára helyezzük a azokat , akiket lenyűgöz Conway életjátéka, a másikra pedig azokat akiket ez hidegen hagy, akkor az így szétválasztott két csoportra megállapíthatunk nagy valószínűséggel teljesülő általános jellemzőket: pl. az egyik kedvel valamilyen táblás játékot... Azt viszont ne firtassuk, hogyha ezt a bizonyos vonalat vízszintesen húzzuk meg, akkor melyik csoportot ábrázolnánk vonal felett és melyiket a vonal alatt." /Nagylaci/)