Táblajátékosok országos feladványmegoldó versenye (1998.)
második forduló eredmények

Megoldások nélkül lásd: 1998. 2. forduló feladványai

NYERTESEK 1998.
Az élő verseny díjazottjai: Bp. Almássy Téri Szabadidőközpont nov.28-án.
1. Nagy István (Felsőnyárád)
2. László Imre (Bp.)
3. Greguss Tamás (Bp.)
4. Jergler Csaba (Bp.)
5. Groska Judit (Níregyháza)
5. Kránicz Erik (Bp.)
5. Horváth Márton (Bp.)
6. Groska Zoltán (Nyíregyháza)
7. Csernus János (Bp.)
8. Csernák Judit (Bp.)
9. Fehér Gábor (Dunakeszi)
10. Tóth András (Bp.)
Az Internetes verseny díjazottjai (nov.28-nov.29 és hosszabbítva: dec.2. 0 óráig):
1. Hódsági család (Budapest) 72 pont
2. Nagy István (Felsőnyárád) 14 pont
3. Jergler Csaba (Budapest) 86 pont (a hosszabbításban érkezett)

AMŐBA (játékszabály)
Az állásban, mindkét játékos nyerhet, attól függően ki következik lépésre.


Mik a kulcslépések, és hányadik lépésében nyerhet O, ill. X, feltéve: hogy az ellenfél nem hibázik és nyerésre, ill. a lehető leghosszabb védekezésre törekedik. (Csak az első lépést kell megadni, de ha több is van, akkor mindegyiket.)
X: az 5. lépésével nyer, ha az első lépése:
G1
vagy G3 (7 pont)
O: a 3. lépésével nyer, ha az első lépése:
G7
vagy G9 (8 pont)

MALOM játékszabály)
Mindkét játékos csupán 3-3 bábujával küzd, az "ugrálós" játékszakaszban. Innen, már egyik játékos sem hibázik.


Sötét indul és nyerni fog.
Mely mezőkön állnak bábuk két lépéspár után:
sötét: 1:22,2:23, 3:44
világos: 1:12,2:21, 3:41 (8 pont)

Mit lép innen sötét?
22-27
(ez lesz a 3. lépése) (1-1 pont)

Még 3 lépést kell sötétnek a győzelemig. (3 pont)

4. Ha világos indul, ő is nyer, az 5. lépésben. Mi ez az öt lépés, ha bárhogyan is védekezik közben sötét. (Olyan megoldást keresünk, melyben nincs sötét válaszlépésétől függő elágazás. Sötét válaszait ezért nem is kell megadni.) (3 pont)
1. 45-23, 2. 41-26, 3. 12-25, 4. 26-22, 5. malom
(Mindkét feladványra több jó megoldás is található)

PIKK-PAKK (játékszabály)
Mindhárom alábbi állásban sötét következik és a rákövetkező lépésben biztosan nyer.
Mi a kulcslépés, ha ellenfele nem vét hibát? A lépés leírásaként, annak a (lépést megelőzően üres) mezőnek a számát kell megadni, melyre az adott lépéssel golyó kerül. Így pl. a 21-es lépéskód, mindkét ábrán annyit jelent, hogy a táblán felülről számított második sorban álló golyókat egy pozícióval balra toltuk el.

a kulcslépéssel
a 51 sz. mezőre kerül golyó
(7 pont)

a kulcslépéssel
a 81 sz. mezőre kerül golyó
(7 pont)
a kulcslépéssel
a 95 sz. mezőre kerül golyó
(7 pont)

PYLOS (játékszabály)
1. Egy félbemaradt játékban, azt sem tudjuk, ki következik, csak azt hogy innen már egyik játékos sem hibázik.

Mi lesz a következő lépés?

kívülről a 31-re (5 pont)

(indoklásért: +5 pont)
Különösen sötét számára csábító a 41-32 felhelyezés, de ezzel elveszti azt az egyetlen nyerési lehetőségét, hogy a harmadik szinten kikényszeríthesse majd a győzelemhez vezető négyesét. Ha világos következne 43-31-el, akkor bár pillanatnyilag növelné előnyét, végül elvesztené a partit. Bárki lép, kívülről kell tennie és akkor van esélye a nyerésre.
(Megjegyzendő: Világos biztosan nyer ezzel az indítással, sötét csak akkor, ha világos nem lépi meg a válaszban "kívülről" a 32-t, hanem "kívülről" a 44-re tesz. Ez a lépéskombináció elkerülte a feladványkészítő figyelmét. Így némileg csökken a feladvány eleganciája, de az alapvetően igaz, hogy a 31-es pozíció elfoglalása mindkét játékos számára kulcsfontosságú.)

2. Az idei verseny első fordulójának feladványai között láthattuk, hogy 12 db és 11 db golyó is lerakható úgy a "földszintre", hogy a rákövetkező lépő már csak "lukra" tehessen.
Bizonyítsuk be, hogy ezek között az állások között nem lehet olyan, melyben a 4x4-es tábla három sarka üresen marad! (Tehát olyan állásokról van szó, melyekben még nincsen kvadrát, de már nem is tehető le újabb golyó kvadrát kialakulása nélkül.) (5 pont)
Ha üres pl. 41 és 44 (két szomszédos sarok), akkor kell lenni golyónak a 31,32,42,33,43,34-en, melyekből a négy középső kvadrátot alkot. Ez ellentmondás, tehát nem csupán három sarokra, de már két egymás melletti sarokra is igaz a feladat állítása.

3. Az előbbi feladathoz segítségként kapcsolt ábrasorban X jelzi a még üres helyeket.
Milyen variációk maradtak ki? (5 pont)

(Tehát nincs kvadrát, de kvadrát létrehozása nélkül, már nem is tehető le több golyó.)
Két új elrendezés hiányzott, egy "ötlukas" és egy "négylukas" (lásd pirossal)
A többi variáció vagy forgatással, vagy tükrözéssel leszármaztatható a feketékből

ROTARY(játékszabály)
Mind a három alábbi állásban sötét lép és a rákövetkező lépésben biztosan nyer.
Mi a kulcslépés, ha ellenfele nem követ el hibát?

a kulcslépés:
forgatás középpontja: 44
szöge: 5x 60°
(az óramutató járásának irányában)
(4 pont)

a kulcslépés:
forgatás középpontja: 86
szöge: 3x 60°
(az óramutató járásának irányában)
(5 pont)
a kulcslépés:
forgatás középpontja: 34
szöge: 4x 60°
(az óramutató járásának irányában)
(7 pont)

SOLITER (játékszabály)
A szigorított szabállyal: az egymást követő lépésekben más-más bábuval kell ütni!
Összesen 18 db bábut kell leütni, de csak 8 db ütését kell megmutatni, hiszen a feladványmegoldó verseny első fordulójában láttuk, hogy a keretezve jelölt 11 db-os blokk úgy is leüthető, hogy a "remetéje" az 53-ra érkezzen. Ez a 10 ütés már ismert, be is illesztettük a megoldásba úgy, hogy előtte is, utána is 7-7 lépés leírására hagytunk helyet.
(A 2x7=14-ből tehát 6 üresen marad.) Megoldás, az alábbi a táblázatban…

Mit, hogyan üssünk le a blokk kiütése előtt, azaz: hogyan tesszük szabaddá az 53-ast (persze úgy hogy majd folytathassuk, ha az egész keretezett részből csak az 53 sz. mezőn marad egy bábu)?

1. 74-76 2. 62-84 3. 53-73
A keretezett blokk leütése (remete az 53-ra érkezik):
55-53, 52-54, 43-21, 31-11, 44-22, 11-33, 41-43, 33-53, 54-52, 51-53
Folytatás: a jelölt blokk leütése után: 1. 84-62 2. 65-63 3. 62-64 4. 53-75 5. 76-74