Táblajátékosok országos feladványmegoldó versenye (1998.) Megoldásokkal is kiegészítve lásd: Eredmények 1998. |
|
AMŐBA (játékszabály) Az állásban, mindkét játékos nyerhet, attól függően ki következik lépésre.
Mik a kulcslépések, és hányadik
lépésében nyerhet O, ill. X, feltéve: hogy az ellenfél nem hibázik és nyerésre,
ill. a lehető leghosszabb védekezésre törekedik. |
|
MALOM(játékszabály) Mindkét játékos csupán 3-3 bábujával küzd, az "ugrálós" játékszakaszban. (Innen, már egyik játékos sem hibázik.)
Ha sötét indul, ő nyer. Mely mezőkön állnak bábuk két lépéspár után: Mit lép innen sötét? Még hány lépést kell tennie sötétnek a győzelemig. |
PIKK-PAKK(játékszabály) Mindhárom alábbi állásban sötét következik és a rákövetkező lépésben biztosan nyer. Mi a kulcslépés, ha ellenfele nem vét hibát? A lépés leírásaként, annak a (lépést megelőzően üres) mezőnek a számát kell megadni, melyre az adott lépéssel golyó kerül. Így pl. a 21-es lépéskód, mindkét ábrán annyit jelent, hogy a táblán felülről számított második sorban álló golyókat egy pozícióval balra toltuk el.
|
PYLOS (játékszabály) |
|
|
1. Egy félbemaradt játékban, azt sem tudjuk, ki következik, csak azt hogy innen már egyik játékos sem hibázik. Mi lesz a következő lépés? |
2. Az idei verseny első fordulójának feladványai között láthattuk, hogy 12 db és 11 db golyó is lerakható úgy a "földszintre", hogy a rákövetkező lépő már csak "lukra" tehessen. Bizonyítsuk be, hogy ezek között az állások között nem lehet olyan, melyben a 4x4-es tábla három sarka üresen marad! (Tehát olyan állásokról van szó, melyekben még nincsen kvadrát, de már nem is tehető le újabb golyó kvadrát kialakulása nélkül.) 3. Az előbbi feladathoz segítségként kapcsolt ábrasorban X jelzi a még üres helyeket. Milyen variációk maradtak ki? (Használd az 1. feladat ábrájának jelöléseit) (5 pont) (Tehát nincs kvadrát, de kvadrát létrehozása nélkül, már nem is tehető le több golyó.) |
ROTARY (játékszabály) Mind a három alábbi állásban sötét lép és a rákövetkező lépésben biztosan nyer. Mi a kulcslépés, ha ellenfele nem követ el hibát? A lépéskód két számmal (kézenfekvően): a forgatás középpontjával azonos mező száma és az óramutató járásának irányában mért forgatási szög (,ill. az elforgatás mértéke: ?x60fok).
|
SOLITER játékszabály) (15 pont) |
|
|
A szigorított szabállyal: az egymást követő lépésekben más-más bábuval kell ütni! Összesen 18 db bábut kell leütni, de csak 8 db ütését kell megmutatni, hiszen a feladványmegoldó verseny első fordulójában láttuk, hogy a keretezve jelölt 11 db-os blokk úgy is leüthető, hogy a "remetéje" az 53-ra érkezzen. Ez a 10 ütés már ismert, be is illesztettük a megoldásba úgy, hogy előtte is, utána is 7-7 lépés leírására hagytunk helyet. (A 2x7=14-ből tehát 6 üresen marad.) |
Mit, hogyan üssünk le a blokk kiütése előtt, azaz: hogyan tesszük szabaddá az 53-ast (persze úgy hogy majd folytathassuk, ha az egész keretezett részből csak az 53 sz. mezőn marad egy bábu)? |
||||||
1. __-__ |
2. __-__ |
3. __-__ |
4. __-__ |
5. __-__ |
6. __-__ |
7. __-__ |
A keretezett blokk leütése (remete az 53-ra érkezik): 55-53, 52-54, 43-21, 31-11, 44-22, 11-33, 41-43, 33-53, 54-52, 51-53 |
||||||
Folytatás: a jelölt blokk leütése után: |
||||||
1. __-__ |
2. __-__ |
3. __-__ |
4. __-__ |
5. __-__ |
6. __-__ |
7. __-__ |