Mindennapos tapasztalatom, hogy több, a gyermeke nevelését átlagon felül is "menedzselő" szülő büszke arra, ha óvodás korú csemetéje már sakkozik.
Sakkozik, ám de, nem ismeri a malmokat, a dámákat, a solitereket...
Ugyanezek a szülők, pl. az önálló olvasásra szoktatás során: előbb a meséket, majd a történelmi regéket, mondákat adják a gyermek kezébe és csak ezek után a regényeket. (Hatásosabb példával élve -szülőkkel beszélgetve- a korai szexhez hasonlíthatom a sakk megfelelő előzmények nélküli megtanítását.) A dominók, kirakós puzzlek, a dobókockás táblások, az amőbák és így tovább sorolható előzmények nélkül, mindjárt a sakk-kal kezdők akkor is szegényebbek lesznek, ha napjaink teljesítménykényszere (és persze a szülő) által hajtva, megszerzik első minősítésüket.
(részlet: a sakk, mint iskolai tantárgy? c. szösszenetből)
Azt hiszem, tán holland lehetett az film, amiből ma már csak arra emlékszem, hogy egy pici lány meseként tanulja/éli meg a sakkot. Két, egymással folytonosan háborúzó királynak kitalál az egyik felesége egy játékot, melyet fekete/fehér mintázatú "konyha-kövön" hírvívő futókkal, ugráló lovagokkal, bástyákkal és persze a népi közkatonákkal valódi véráldozatok nélkül űzhetnek... Hasonló meseszerű tálalásban szinte minden gyerek érdeklődése felkelthető a sakk iránt... Ámbár, én erősebben hiszek az utánzási hajlandóságban...
Többnyire azt tanácsolom a szülőknek: "ha azt akarja, hogy olvasson a gyerek, olvasson maga is... "
(Sajna, gyakran hallom vissza "én már minek?")



TÁBLAJÁTÉKOS válogatása (zillisek, sakktanításhoz)

Az alábbi Zillis válogatásban a sakk (korai) tanításához is igyekszem némi municiót, olyan ötleteket ajánlani, amelyek voltaképpen Zilli nélkül is használhatók lehetnek.
A sakk bábuinak lépésszabályai persze akár néhány perc alatt megtanulhatók, ám a játék csak akkor kezd érdekessé válni, ha már "látunk a táblán", nem jelent "munkát" végiggondolni a lépés-lehetőségeket.
A kicsiknek már az is nagy könnyebbség, ha a sakk-kal ismerkedés előtt, megtapasztalhatják a jellemző táblás fogalmakat "egyszer te - egyszer én", "lépéskényszer", "ütés"...


Knight's Tour Uwe Wiedemann

A felvetés szinte egyidős az első sakkfeladványokkal, jóllehet itt "csak" az a feladvány, hogy a lóval járjuk be úgy a mezőket, hogy mindegyiken csak egyszer landolhatunk. (Picit más varikkal megtalálható a Zilli alapkészletében is.)


A 8x8-as alapsakktábla mellett számos, különböző méretű és alakú táblán van megoldása a feladványnak, egészen a francia soliter-tábláig, vagy éppen pl. egy amforára emlékeztető alakzatig. Talán nem is a legegyszerűbb az elsőként kínált 5x4-es tábla (különösen akkor nem, ha megkötjük azt is, hogy az utolsó érkezési mező pl. d5 legyen), de viszonylag gyorsan hozza a kitartó újrakezdést eredményező kudarcot...

A megoldás során "bevésődik" a sakkot még nem ismerők buksijába a sakk lólépése... és majdan (a sakk tanításakor) elegendő lesz felidézni ezt a feladványt.

Természetesen gép nélkül is játszható, ha egy sakktáblára különböző leütendő alakzatokban pl. lencseszemeket rakunk le (amik jól jelzik, hogy járt-e már lovunk az adott mezőn). Egyébként pedig, ha a (pl. egy papírlapra rajzolva) olyan a tábla, hogy csak a bejárandó mezőket tartalmazza, akkor kényelmesebb a megfordítva: azaz oda teszünk jelölést, ahol már jártunk egyszer.


Swappers,_chess (térfélcsere)

Guarini di Forli feladványa (az 1500-as évekből!) nem hiányzik a Zilli alapkészletéből sem. Jó alap a fejlesztők büszkélkedésére, hogy univerzális algoritmusuk sokszor sikerrel bírkózik meg generációk feladványaival...


Feladat a kezdőállásban felrakott sötét és világos bábuk helycseréje (természetesen a lehető legkevesebb lépésszámmal megoldva).
(A feladat tán nehezíthető lenne, ha azt is megkötnénk, hogy az induláskor balodali lovak a végállapotban is balodaliak legyenek, ill. megfordítva: kerüljenek át a jobb oldalra.)

Jó példa a "kevesebb is lehet nehezebb" tapasztalatra, hogy a 3+3 lovas kiinduló állás megoldása csak fele annyi lépést igényel, mint a fenti ábrán mutatott: 2+2 a sarkokban.
(Az "alul 3 - felül 3" lovas feladványban tán még érdekesebb lenne megszámozni a lovakat, és azt előírni, hogy az 1-es az 1-essel, a 2-es a 2-essel..., cseréljen helyet.)


A "Through the Crowd" variban az 5x5-ös tábla bal alsó sarkából kell a fehér pacit felvinni az induláskor üres jobb felső sarokba. A többi mezőn kezdőálásban fekete pacik vannak és mert a pacik csak üres mezőre léphetnek, a feketék léptetéseivel kell előkészíteni lépésről-lépésre a fehér mozgatását. (Ez is játszható/megoldható Zilli nélkül is, hiszen elegendő tudnunk, hogy a táblán "sakk-lovak" mozognak, amúgy bábunak akár babszemek is megfelelnek.)



Joust Gerry Quinn

Gerry már a win3.1-es verzióban is elkészítette a a Knight's Tour kétszemélyes változatát. Ennek lényege, hogy két ló, egy fehér és egy sötét kerül a 8x8-as sakktáblára (partinként véletletszerűen)... Majd, a felváltva lépésre következő világos és sötét abban versenyez, hogy ki tudja hosszabban folytatni saját bábujával úgy a lólépések sorozatát, hogy közben a már érintett mezők törlődnek*. *Értsd alatta: egy mezőre itt is csak egyszer szabad lépni (függetlenül attól, hogy világos, vagy sötét paci járt-e már korábban a mezőn).


Kézenfekvő, hogy a játék ütéses változatában, azzal is akadályozhatják egymást a versenyzők (kényszeríthetik ellenfelüket a számára kedvezőtlen lépésre) ha tíltott a lépések során a két bábut egymással ütésbe hozni.
Zilli nélkül, sakktáblán játszva, a már bejárt (a továbbiakban tíltott) mezőket pl. lencseszemekkel meg kell jelölni.


Jeson Mor Roger Cooper

A források mongol eredetét jelölik ennek a 9x9-es(!) táblán játszott lócsatának, ami már az "ő üti az én bábumat, én ütöm az ő bábuját... és ki tudja tovább folyatni..." láncolat végiggondolását igényli... (Ez is igen hasznos lehet majdan a sakkozáskor.) Az nyer, aki elfoglalja a tábla középső mezőjét és a rákövetkező lépésben onnan távozni is tud (azaz nem tudja leütni ellenfele).


Induláskor a két szemközti szélső sorban állnak a paripák, majd (váltakozva lépve világos és sötét) igyekeznek a középső pontot egyetlen lépés távolságra megközelíteni...
Az ábrán ez 4-4 pacival sikerült sötétnek is és világosnak is (többel persze nem is lehetséges). Tehát, aki most következik lépésre, annak a biztos vesztést jelentene a középre történő belépés. Innentől tehát, egy olyan csatározás kezdődhet, melyben a középre lépni tudó ellenséges pacikat támadják/védik a játékosok..., amelynek során végül egy kényszerlépésláncolat vezet el egyik , vagy másik játékos győzelméhez.


8 Queens a "8 db királynő"

Mintegy másfélszáz éves feladvány 8 db királynőt úgy elhelyezni egy sakktábblán, hogy egyik se essen ütésbe egyik másikkal sem. A Zilli alapkészletében kínált feladványcsomagban különösen tetszik a fokozatosság, amely még egy slusszpoénnal is kiegészül...
Kicsik is néhány perc alatt rájönnek a "6x6-os 6 db királynős" megoldására (és közben persze rögződik bennük a királynő lépéslehetősége).


A már sakkozni is tudóknak pedig, a feladatsor fokozatos "adagolása" lehet hatásos, az alábbi sorrendiséggel:
1. Előbb old meg a 6x6-os táblára 6 db királynő felrakását úgy, hogy egyik se legyen ütésben.
2. Old meg ugyenezt 8x8-as táblán, 8 királynővel.
3. Most, a 8x8-as táblára próbálj meg 16 királynőt felrakni úgy, hogy vízszintesen is, függőlegesen is és átlós irányú vonalakban is pontosan 2-2 legyen belőlük.
4. Ha még most sem őrültél meg, akkor kérdés: max. hány ló helyezhető fel egy 8x8-as sakktáblára úgy, hogy egyik sem áll ütésben másikkal?

Várakozásom: Az 1-re hamar rájössz: pl. rajzolsz egy „végtelen" táblát, leteszel rá egymástól lóugrásnyira királynőket, majd bekeretezel egy olyan 6x6-os részt, amin 6 db királynő van... Aztán ezzel a módszerrel akarod megoldani a másodikat, amíg rá nem jössz, hogy itt valami más is kell. A harmadikkal szinte biztosan nem fogsz megbírkózni, de arra elegendő lehet, hogy utána ne jöjj rá kapásból a 4. triviális megoldására.
Az ugye természetes és hasznos is, hogy egy egyszerűbb feladat megoldásának módszerét megpróbáljuk felhasználni a következők megoldásánál… Ám az is tapasztalható, hogy egy bonyolult feladat megoldását követő egyszerű feladattal próbálkozva hajlamosak vagyunk átsiklani a kézenfekvően egyszerű megoldás fölött.
Nem igazán ide tartozik, de lásd az apropóból itt, egy kedvencemet: a fenti talán még szemléletesebb iskolapéldáját, amit jó poén két egymást azonnal követő lépésben feladni rejtvénykedvelő barátaidnak.


Elsőként az "L" alakú részt kell 4 db egyenlő területű és egybevágó részre felosztani, majd ha ezt sikerült, akkor a maradék pici négyzetet 5 db egyenlő területű egybevágóra. (A leggyakorlottabb rejtvényfejtők az ilyenformán kapott pofon egyszerű második feladaton akár fél óráig is elgondolkodnak... majd egy jót nevetnek... a beugratásukon.)


Jungle (dzsungel)

Ez, a Zilli alapkészletében található játék akkor lesz igazán hasznos "sakkelőzetes", ha az alapötletből kiindulva, a minta alapján, megpróbálkozunk közösen tervezni hasonló táblás játékokat: megrajzolhatjuk a játékmezőt, gyurmából készíthetünk bábukat, stb.
(Itt még nem teljesen elvontak a figurák, egyszerű megérteni és hozzá-fantáziálni: pl. az oroszlán üti a farkast, a tigris képes átugrani a vizet... Különösen érdekes az a tapasztalat, hogy a magunk kitalálta sokszor egészen bonyolult szabályokat is milyen könnyen használjuk. Akár mindegyik bábura, vagy mezőpontra kötöttségek sokaságát fogalmazhatjuk meg és nem lesz panasz arra, hogy bonyolult lenne. Mindaddig, amíg nem próbáljuk egy kívülrőljöttnek is megtanítani.)


A Zillis dzsungel egyébként meglehetősen jól kitalált játék:
Sötét és világos 8-8 állatot formázó bábujával az ellenfél DEN feiratú mezőjének elfoglalásában versenyez. Az elefánt, oroszlán, tigris, medve, kutya, farkas, macska, patkány felsorolás egyszersmind a bábuk általános ütés-sorrendje is, azzal a kivétellel, hogy a patkány is üti az elefántot, kivéve, ha ehhez vízből kellene kilépnie. Általában minden bábu a szomszédos üres mezőre léphet, de az oroszlán és a tigris vonalban átugorhatja a vizet, kivéve, ha patkány felett kéne közben áthaladnia. A fent-lent megjelölt 3-3 mezőre lépett bármely bábu bármely ellenségessel üthető. Lépéskényszer van, az is veszít, aki nem tud szabályosan lépni: pl. beszorultak a bábui, vagy azokat mind leütötte az ellenfél.

Azt hiszem jó választás volt, hogy a Zilli használatának részletesebb leírását erre a progira alapoztam:
lásd: Zilli junior-HELP


Chess_Petty

Piciknek igencsak, de nem feltétlen csupán a kezdő sakkozóknak lehet ajánlani az alapkészlet Chess,_Small gyűjtéséből a BABY és a PETTY varikat. Állítom, hogy a profik is csemegeként fogják értékelni őket. Magam, ha választhatnék, szívesen látnám a Háló valamelyik multiplayer játszószobájában a Petty-t.


Sok magyarázat nem szükséges hozzájuk. A fenti játéksoron edzett kezdők is könnyen belejönnek (még egy utolsó előjátékként az igaz sakk előtt), mert a futó-, a bástya- a király- és a gyalog-lépések azonnal kézenfekvőnek fognak bizonyulni.


Half Board Chess (collection) K. Franklin

A "féltáblás" sakk-kollekcióra két okból hívnám fel a figyelmet:

1. egyrészről, mert alig csökken a teljestáblás játék érdekessége és a gyorsabb partikban egy-egy variáns értéke/értéktelensége hamarabb megítélhető. (Néhányukra felfigyelhetnének a Hálós játékszobák fejlesztői...)

2. másrészről, mert úgy tűnik, egészen jó válogatást ad az extravagáns ötletekből. (***)
(***) Sajnálom, de nem igazán tudok eligazodni a sakkvarik dzsungelében, ám a variációkat is beszámítva, mintegy száz közül, néhánynak megnézve a "HB" (azaz féltáblás) változatát arra következtettem:
K. Franklin érthet hozzá valamicskét és amit nem vett be a kollekcióba, talán nem is túl nagy veszteség nem megismerni...


Példaként: szinte azonnal megkedveltem W.D. Troyka "Benedict"-jét, amelyben nincs ütés, csupán a megtámadott bábu színt vált, azaz "átáll" az őt támadóhoz.


Alekhine Michael Wortley Nolan

Végül, egy számomra elrettentő sakkvari, elképesztő variációjú lépésekre képes bábukkal...

(Pl.: a zöld pöttyök egyetlen, az éppen felemelt bábu lépéslehetőségeit mutatják.)

A shogi, a jetan, a shatranj, a kínai-, koreai-, thai-, stb. sakkok kedvelőit megértem, mert van különlegessége, hangulata, egzotikuma ezeknek és érdekes lehet még a hexa-sakk világa is...
A Táblajátékos profiljával azonban továbbra is megmaradnék az "egyéb" kategóriában.

válogatásokat láss még:

Zillis ajánló -nem sakk/nem feladvány-
Zillis ajánló -egyszemélyesek-
Nagylaci zillisei