Mindennapos tapasztalatom, hogy több, a gyermeke nevelését átlagon felül is "menedzselő"
szülő büszke arra, ha óvodás korú csemetéje már sakkozik. Sakkozik, ám de, nem ismeri a
malmokat, a dámákat, a solitereket... Ugyanezek a szülők, pl. az önálló olvasásra szoktatás
során: előbb a meséket, majd a történelmi regéket, mondákat adják a gyermek kezébe és csak
ezek után a regényeket. (Hatásosabb példával élve -szülőkkel beszélgetve- a korai szexhez
hasonlíthatom a sakk megfelelő előzmények nélküli megtanítását.) A dominók, kirakós puzzlek,
a dobókockás táblások, az amőbák és így tovább sorolható előzmények nélkül, mindjárt a sakk-kal
kezdők akkor is szegényebbek lesznek, ha napjaink teljesítménykényszere (és persze a szülő)
által hajtva, megszerzik első minősítésüket.
(részlet:
a sakk, mint iskolai tantárgy? c. szösszenetből)
Azt hiszem, tán holland lehetett az film, amiből ma már csak arra emlékszem, hogy egy pici lány
meseként tanulja/éli meg a sakkot. Két, egymással folytonosan háborúzó királynak kitalál
az egyik felesége egy játékot, melyet fekete/fehér mintázatú "konyha-kövön" hírvívő futókkal,
ugráló lovagokkal, bástyákkal és persze a népi közkatonákkal valódi véráldozatok nélkül űzhetnek... Hasonló meseszerű
tálalásban szinte minden gyerek érdeklődése felkelthető a sakk iránt... Ámbár, én erősebben
hiszek az utánzási hajlandóságban... Többnyire azt tanácsolom a szülőknek: "ha azt akarja,
hogy olvasson a gyerek, olvasson maga is... " (Sajna, gyakran hallom vissza "én már minek?")
|


|
TÁBLAJÁTÉKOS válogatása (zillisek, sakktanításhoz)
|
Az alábbi Zillis válogatásban a sakk (korai) tanításához is igyekszem némi municiót, olyan ötleteket ajánlani, amelyek
voltaképpen Zilli nélkül is használhatók lehetnek.
A sakk bábuinak lépésszabályai persze akár néhány perc alatt megtanulhatók, ám a játék csak akkor
kezd érdekessé válni, ha már "látunk a táblán", nem jelent "munkát" végiggondolni a
lépés-lehetőségeket. A kicsiknek már az is nagy könnyebbség, ha a sakk-kal ismerkedés előtt, megtapasztalhatják a
jellemző táblás fogalmakat "egyszer te - egyszer én", "lépéskényszer", "ütés"...
|

|
Knight's Tour
Uwe Wiedemann
A felvetés szinte egyidős az első sakkfeladványokkal, jóllehet itt
"csak" az a feladvány, hogy a lóval járjuk be úgy a mezőket, hogy mindegyiken csak egyszer landolhatunk.
(Picit más varikkal megtalálható a Zilli alapkészletében is.)
|
A 8x8-as alapsakktábla mellett számos, különböző méretű és alakú táblán van megoldása a feladványnak, egészen a francia
soliter-tábláig, vagy éppen pl. egy amforára emlékeztető alakzatig. Talán nem is a legegyszerűbb az elsőként
kínált 5x4-es tábla (különösen akkor nem, ha megkötjük azt is, hogy az utolsó érkezési mező pl. d5 legyen),
de viszonylag gyorsan hozza a kitartó újrakezdést eredményező kudarcot...
A megoldás során "bevésődik" a sakkot még nem ismerők buksijába a sakk lólépése...
és majdan (a sakk tanításakor) elegendő lesz felidézni ezt a feladványt.
Természetesen gép nélkül is játszható, ha egy sakktáblára különböző leütendő alakzatokban pl. lencseszemeket rakunk le
(amik jól jelzik, hogy járt-e már lovunk az adott mezőn). Egyébként pedig, ha a (pl. egy papírlapra
rajzolva) olyan a tábla, hogy csak a bejárandó mezőket tartalmazza, akkor kényelmesebb a megfordítva: azaz
oda teszünk jelölést, ahol már jártunk egyszer.
| 
|
Swappers,_chess (térfélcsere)
Guarini di Forli feladványa (az 1500-as évekből!) nem hiányzik a Zilli alapkészletéből
sem. Jó alap a fejlesztők büszkélkedésére, hogy univerzális algoritmusuk sokszor sikerrel bírkózik meg generációk
feladványaival...
|
Feladat a kezdőállásban felrakott sötét és világos bábuk helycseréje (természetesen a lehető legkevesebb
lépésszámmal megoldva).
(A feladat tán nehezíthető lenne, ha azt is megkötnénk, hogy az induláskor balodali lovak a végállapotban is balodaliak
legyenek, ill. megfordítva: kerüljenek át a jobb oldalra.)
|
Jó példa a "kevesebb is lehet nehezebb" tapasztalatra, hogy a 3+3 lovas kiinduló állás megoldása csak fele annyi
lépést igényel, mint a fenti ábrán mutatott: 2+2 a sarkokban.
(Az "alul 3 - felül 3" lovas feladványban tán még érdekesebb lenne megszámozni a lovakat, és azt előírni, hogy az
1-es az 1-essel, a 2-es a 2-essel..., cseréljen helyet.)
| 
|
A "Through the Crowd" variban az 5x5-ös tábla bal alsó sarkából kell a fehér pacit felvinni az induláskor üres jobb
felső sarokba. A többi mezőn kezdőálásban fekete pacik vannak és mert a
pacik csak üres mezőre léphetnek, a feketék léptetéseivel kell előkészíteni
lépésről-lépésre a fehér mozgatását. (Ez is játszható/megoldható Zilli nélkül is, hiszen elegendő tudnunk, hogy a táblán
"sakk-lovak" mozognak, amúgy bábunak akár babszemek is megfelelnek.)
| 
|

|
Joust
Gerry Quinn
Gerry már a win3.1-es verzióban is elkészítette a a Knight's Tour kétszemélyes változatát. Ennek lényege,
hogy két ló, egy fehér és egy sötét kerül a 8x8-as sakktáblára (partinként véletletszerűen)... Majd, a felváltva
lépésre következő világos és sötét abban versenyez, hogy ki tudja hosszabban folytatni saját bábujával
úgy a lólépések sorozatát,
hogy közben a már érintett mezők törlődnek*. *Értsd alatta: egy mezőre itt is csak egyszer szabad lépni
(függetlenül attól, hogy világos, vagy sötét paci járt-e már korábban a mezőn).
|
Kézenfekvő, hogy a játék ütéses változatában, azzal is akadályozhatják egymást a versenyzők (kényszeríthetik ellenfelüket
a számára kedvezőtlen lépésre) ha tíltott a lépések során a két bábut egymással ütésbe hozni.
Zilli nélkül, sakktáblán játszva, a már bejárt (a továbbiakban tíltott) mezőket pl. lencseszemekkel meg kell jelölni.
| 
|
Jeson Mor
Roger Cooper
A források mongol eredetét jelölik ennek a 9x9-es(!) táblán játszott lócsatának, ami már az
"ő üti az én bábumat, én ütöm az ő bábuját... és ki tudja tovább folyatni..." láncolat végiggondolását
igényli... (Ez is igen hasznos lehet majdan a sakkozáskor.) Az nyer, aki elfoglalja a tábla középső mezőjét
és a rákövetkező lépésben onnan távozni is tud (azaz nem tudja leütni ellenfele).
|
Induláskor a két szemközti
szélső sorban állnak a paripák, majd (váltakozva lépve világos és sötét) igyekeznek a középső pontot egyetlen
lépés távolságra megközelíteni... Az ábrán ez
4-4 pacival sikerült sötétnek is és világosnak is (többel persze nem is lehetséges). Tehát, aki most következik lépésre, annak a biztos vesztést
jelentene a középre történő belépés. Innentől tehát, egy olyan csatározás kezdődhet, melyben a középre lépni tudó
ellenséges pacikat
támadják/védik a játékosok..., amelynek során végül egy kényszerlépésláncolat vezet el egyik , vagy másik játékos
győzelméhez.
| 
|
8 Queens a "8 db királynő"
Mintegy másfélszáz éves feladvány 8 db királynőt úgy elhelyezni egy sakktábblán, hogy
egyik se essen ütésbe egyik másikkal sem. A Zilli alapkészletében kínált feladványcsomagban
különösen tetszik a fokozatosság, amely még egy slusszpoénnal is kiegészül...
Kicsik is néhány perc alatt rájönnek a "6x6-os 6 db királynős" megoldására
(és közben persze rögződik bennük a királynő lépéslehetősége).
|
A már sakkozni is tudóknak pedig, a feladatsor fokozatos "adagolása" lehet hatásos, az alábbi sorrendiséggel:
1. Előbb old meg a 6x6-os táblára 6 db királynő felrakását úgy, hogy egyik se legyen ütésben.
2. Old meg ugyenezt 8x8-as táblán, 8 királynővel.
3. Most, a 8x8-as táblára próbálj meg 16 királynőt felrakni úgy, hogy vízszintesen is,
függőlegesen is és átlós irányú vonalakban is pontosan 2-2 legyen belőlük.
4. Ha még most sem őrültél meg, akkor kérdés: max. hány ló helyezhető fel egy 8x8-as sakktáblára úgy,
hogy egyik sem áll ütésben másikkal?
Várakozásom: Az 1-re hamar rájössz: pl. rajzolsz egy „végtelen" táblát, leteszel rá egymástól lóugrásnyira királynőket, majd bekeretezel egy olyan 6x6-os részt, amin 6 db királynő van...
Aztán ezzel a módszerrel akarod megoldani a másodikat, amíg rá nem jössz, hogy itt valami más is kell.
A harmadikkal szinte biztosan nem fogsz megbírkózni, de arra elegendő lehet, hogy utána ne jöjj rá kapásból a
4. triviális megoldására.
Az ugye természetes és hasznos is, hogy egy egyszerűbb feladat megoldásának módszerét megpróbáljuk felhasználni
a következők megoldásánál…
Ám az is tapasztalható, hogy egy bonyolult feladat megoldását követő egyszerű feladattal próbálkozva hajlamosak
vagyunk átsiklani a kézenfekvően egyszerű megoldás fölött. Nem igazán ide tartozik, de lásd az apropóból itt,
egy kedvencemet: a fenti talán még szemléletesebb iskolapéldáját, amit jó poén két egymást azonnal követő lépésben feladni
rejtvénykedvelő barátaidnak.
|

|
Elsőként az "L" alakú részt kell 4 db egyenlő területű és egybevágó részre felosztani, majd ha ezt sikerült,
akkor a maradék pici négyzetet 5 db egyenlő területű egybevágóra.
(A leggyakorlottabb rejtvényfejtők az ilyenformán kapott pofon egyszerű második feladaton akár
fél óráig is elgondolkodnak... majd egy jót nevetnek... a beugratásukon.)
|

|
Jungle (dzsungel)
Ez, a Zilli alapkészletében található játék akkor lesz igazán hasznos "sakkelőzetes", ha az alapötletből kiindulva,
a minta alapján, megpróbálkozunk közösen tervezni hasonló táblás játékokat: megrajzolhatjuk a játékmezőt, gyurmából
készíthetünk bábukat, stb. (Itt még nem teljesen elvontak a
figurák, egyszerű megérteni és hozzá-fantáziálni: pl. az oroszlán üti a farkast, a tigris képes átugrani a vizet...
Különösen érdekes az a
tapasztalat, hogy a magunk kitalálta sokszor
egészen bonyolult szabályokat is milyen könnyen használjuk. Akár mindegyik bábura, vagy mezőpontra kötöttségek
sokaságát fogalmazhatjuk meg és nem lesz panasz arra, hogy bonyolult lenne. Mindaddig, amíg nem próbáljuk
egy kívülrőljöttnek is megtanítani.)
|
A Zillis dzsungel egyébként meglehetősen jól kitalált játék:
Sötét és világos 8-8 állatot formázó bábujával az ellenfél DEN feiratú mezőjének elfoglalásában versenyez. Az elefánt,
oroszlán, tigris, medve, kutya, farkas, macska, patkány felsorolás egyszersmind a bábuk általános ütés-sorrendje is, azzal a kivétellel, hogy a patkány
is üti az elefántot, kivéve, ha ehhez vízből kellene kilépnie. Általában minden bábu a szomszédos üres mezőre léphet, de az oroszlán és a tigris vonalban
átugorhatja a vizet, kivéve, ha patkány felett kéne közben áthaladnia. A fent-lent megjelölt 3-3 mezőre lépett bármely bábu bármely ellenségessel üthető.
Lépéskényszer van, az is veszít, aki nem tud szabályosan lépni: pl. beszorultak a bábui, vagy azokat mind leütötte az ellenfél.
Azt hiszem jó választás volt, hogy a Zilli használatának részletesebb leírását erre a progira alapoztam:
lásd: Zilli junior-HELP
| 
|
Chess_Petty
Piciknek igencsak, de nem feltétlen csupán a kezdő sakkozóknak lehet ajánlani az alapkészlet Chess,_Small
gyűjtéséből a BABY és a PETTY varikat. Állítom, hogy a profik is csemegeként fogják értékelni őket.
Magam, ha választhatnék, szívesen látnám a Háló valamelyik multiplayer játszószobájában a Petty-t.
|
Sok magyarázat nem szükséges hozzájuk. A fenti játéksoron edzett kezdők is könnyen belejönnek (még egy utolsó előjátékként az igaz
sakk előtt), mert a futó-, a bástya- a király- és a gyalog-lépések azonnal kézenfekvőnek fognak bizonyulni.
| 
|
Half Board Chess (collection)
K. Franklin
A "féltáblás" sakk-kollekcióra két okból hívnám fel a figyelmet:
1. egyrészről, mert alig csökken a teljestáblás játék érdekessége és a gyorsabb partikban egy-egy variáns
értéke/értéktelensége hamarabb megítélhető. (Néhányukra felfigyelhetnének a Hálós játékszobák fejlesztői...)
2. másrészről, mert úgy tűnik, egészen jó válogatást ad az extravagáns ötletekből. (***)
(***) Sajnálom, de nem igazán tudok eligazodni a sakkvarik dzsungelében, ám a variációkat is beszámítva, mintegy száz
közül, néhánynak megnézve a "HB" (azaz
féltáblás) változatát arra következtettem: K. Franklin érthet
hozzá valamicskét és amit
nem vett be a kollekcióba, talán nem is túl nagy veszteség nem megismerni...
|
Példaként: szinte azonnal megkedveltem W.D. Troyka "Benedict"-jét, amelyben nincs ütés, csupán a megtámadott bábu színt vált,
azaz "átáll" az őt támadóhoz.
| 
|
Alekhine
Michael Wortley Nolan
Végül, egy számomra elrettentő sakkvari, elképesztő variációjú lépésekre képes bábukkal...
(Pl.: a zöld pöttyök egyetlen, az éppen felemelt bábu lépéslehetőségeit mutatják.)
|
A shogi, a jetan, a shatranj, a kínai-, koreai-, thai-, stb. sakkok kedvelőit megértem, mert van különlegessége, hangulata, egzotikuma
ezeknek és érdekes lehet még a hexa-sakk világa is... A Táblajátékos profiljával azonban továbbra is megmaradnék az
"egyéb" kategóriában.
|
|