az első, amit feltettem
 

ez csicsásabb, de gagyi
 

nyomtatható feladványok
 

talán a legprofibb

 

letölthető-mindent-tudó
 

képekkel sem könnyebb
 

irreguláris (latin)
 

killer (kakuros)

 

samuraj / pihenteknek
 

hogyan gondolkodj
 

demo-angolul
 

"Toba"/gyakorlottaknak

 

Sudoku hímestojásos
 

"kisebb/nagyobb"
 

Auway-s Sudoku
 

"jigszódoku"

 

Sudoku könnyedén
 

Sudoku hibátlanul
 

Sudoku fokozatos
 

Sudoku potyogósan

 

pottyos Sudoku
 

Sudoku (mahjongos)
 

'Sudoku 4D' (őrület)
 

'Sodoko' páros Sudoku

 

'Hexoku'
 

-----------
 

-----------
 

-----------



Sótonyi Sándor feladványa, némi Nagylacis elmélkedéssel, kinyomtatható::>>> "TRIMÁGIA"


Szűkebb baráti körömben a "rejtvények HarryPottere"-ként minősítem a (magam kevésbé kedvelte) Sudokut.

A párhuzam egyik oka: "jó, nagyon jó, de annyira nem, hogy ekkorát durranjon!" Másik ok a hasznosságuk: Mint ahogy gyermekeinket Rowling megtanította olvasni, számos felnőttnek a Sudoku volt az első aktív találkája rejtvényekkel és tán a Táblajátékossal is.

Annyiban hasonlít a bűvös négyzetek-hez, hogy ebbe is számokat kell beírni..., ám "összeadó-tudományra" itt nincsen szükség... Egyetlen feltételnek kell teljesülnie:
sem sorban, sem oszlopban, sem a kerettel jelölt 3x3-as cellákban nem fordulhat elő kétszer egyik szám sem...

Ami mindig megoldáshoz vezet:
Az egyszerű (Easy) feladványokban mindig megtalálhatók azok a cellák, amik értékét egyetlen egy lehetségesre leszűkítik a feladványban megadott számok. Katt a képre és állítsd a HINTS-et pipára, a POPUP-ot üresre, 9x9-ben, Easy módban katt a NEW-ra. A progi máris elvégzi a leltározás rabszolgamunkáját... és ha az egyértékű cellákra katintgatsz, akkor anélkül jutsz el a megoldáshoz, hogy bármi mást is végig kellene gondolnod.
Ugyanez működik a nehezebb (NORMAL) feladányoknál is, de "ész nélkül" már sokkal munkásabb. Ha ugyanis a leltározással két lehetséges állapotú cellákhoz van, akkor választanunk kell. Aztán, ha a választásunkkal ellentmondáshoz jutunk, akkor vissza kell mennünk és a másikat választani... Az ilyen véletlenszerű választások láncolata a HARD legnehezebb fokozatban akár 6-7 megjegyzendő szintből is állhat, ami (csak a kettes elágazásokkal számolva is) már 60-szori visszalépéshez is vezethet. Nagyon munkás, de egy erre betanított majommal is megoldható, mert még a hármas-négyes elágazás-sorozatokban sem várható többra 500-nál a szükséges visszalépések száma.
Az ember persze gondolkodik is. A leltárból adódó elágazáshoz jutva, némi elemzéssel ( lásd pl. itt ) rátalálhat a megoldáshoz vezető alternatívára... és így már érdekes is a feladvány. A rabszolgamunkát elvégző progi nélkül azonban -papíron-ceruzával- én nagyon nem kedvelem.)

Többen, akik alaposabban megismernék a világot, az emberi viselkedést, de a játékfejlesztők és játékgyártók "már csak a hivatalukból" is, el kell gondolkozzanak egy-egy kirobbanó játéksiker miértjén, magyarázatán. Magam, (akire gyakran és sokak megsértődnek kimondott véleményemért) úgy találom: a Sudoku sikerének egyik oka az a csalafintaság, hogy "sokkal intellektuálisabbnak tűnik, mint ami valójában". Vágyunk a sikerélményre, a teljesítmény örömére és ezért ritkán vesszük észre még felnőttként is, amikor alaptalanul dícsérnek..., hajlamosak vagyunk becsapni magunkat teljesítményünk túlértékelésével. Hat persze a sznobizmusunk is, a távolkeleti exotikum is és (nem utolsó sorban) működik a media, amiben felerősödnek, divattá fokozódhatnak a nem ritkán amúgy jelentéktelen témák is...
A Sudoku Easy(egyszerű)-nek jelzett feladványai mechanikus rabszolgamunkával megoldhatók. Sima-egyszerű cellánkénti leltározás, aminek során beírva az egyetlen hiányzót: ki is jön a hibátlan megoldás. A Hard(nehéz)-nak(nek) mondottakban sincs voltaképpen sokkal másképp. Elindulunk egy dupla-, vagy hármas elágazáson, aztán ha ellentmondásba ütközünk, akkor vissza a kiinduláshoz, változtatunk és újra ugyanúgy. Ám az eredmény minden esetben egy számokkal teli rend, amit magunk állítottunk fel! Ha úgy tetszik: csináltunk valamit, ami előre megadott szabályok szerint működik. A rendet "szeretjük", alkotni pedig, a mai rohanó (és inkább a pénzért, mint a munka öröméért dolgozó) világunkban egyre kevesebbeknek adatik meg.

Hálós kapcsolatban (angolul) láss itt még egy tucatnyit ilyesmiből: >>> www.nikoli.co.jp ***

ebben a gyűjtésben pedig már annyi van, hogy meg sem tudod számolni: >>> Inaba Naoki ***

és/vagy, egy szűkebb válogatást a Táblajátékoson: >>> papíron-ceruzával ***

(vajon tényleg ez a Sudoku lenne a legérdekesebb ezek közül?) ***



profi Sudoku (Toba: 9x9-es)

Az egyik tán legkomfortosabban kezelhető progi azoknak, akik maguk akarják a "leltározás rabszolgamunkáját" is elvégezni.
A nehézségi fokozatai átgondoltak, valósak.
PENCIL funkcióban cellánként bejegyezhetők az elágazások.
CLUE-re kattintva felvillant egy megoldást könnyítő cellaértéket.
A SOLVE megoldja.
A SCORES-t a Táblajátékoson ne használd, mert abból csak újraindítással léphetsz tovább.

forrás: www.toba.com.au/sudoku/




hogyan is gondolkozhatunk?

A "leltározáson" túl, mutat néhány technikát az elágazások közötti elemzős választásra.
Katt a képre, mert egyszer érdemes végig követni...
STEP-lépésenként kövesd végig, ha nem értettél meg egy lépést, akkor többször is visszaléphetsz...

forrás: www.conceptispuzzle.com





A változatok között legkézenfekvőbbek a méretcsökkentésből, ill. növelésből adódóak:>>> "sokadik Sudoku"
A 9 számjegyen túllépők kevésbé voltak sikeresek, ezért a 9x9-es alaptáblákat helyezték el némi (közös rész) fedéssel egymás mellé. ( Ha megoldanád, akkor lásd nagyobb méretben: "kinyomtatható doc-fájl")

             





Sudoku-samuraj

A növelt méretűek közül talán a legelterjedtebb ...

az indításhoz szükséges képernyőméret: 1024x768 (!!!)

Rengeteg feladvány van benne,
(a legördölőben az "Easy"-jelzésűek a könnyebbek).
Kezelése "beírós", komfort nélküli, csak a legpihentebb sudokusosoknak ajánlott!
:-(
A progi érdekessége, hogy:
ha beírsz néhány számot, a SOLVE-re kattintva,
végigköveti, hogy elvezet-e a megoldáshoz.

forrás: fiendishsudoku.com




Sudoku-sumo

Adobe_Reader kell a képre kattintós megnyitáshoz..., márha egyáltalán belenéznél nagyobb méretben is... Többségünknek tán elég az is, hogyhát ilyen is van,
meg olyanik is, akik nekifognak egy ilyennek?






Sudoku-killer

A "killer" már egy gyilkosabb változat 9x9-en is.
A Kakuro összegzős ötletével kiegészítve a Sudoku-t,
akár el is tűnhetnek a feladványt korábban meghatározó mezőértéket, mert az összegek jó megválasztása egyértelműen meg is határozhatja a teljes táblát.
(A színes területekbe írt számok a terület mezőibe írtak összegeit adják meg.)
A képre kattal kinyomtatható (színes!!!) doc-fájlt nyithatsz meg.




Sudoku-irregular

Érdekes változat, ha a fenti "killer"-variból csak a területi színezést gondoljuk tovább, azaz eltérünk a megszokott négyzetes területosztástól.
(A kép egy pentominós kivitelt mutat, dobókockával állítható számokkal...
Rákattal viszont egy nem túl könnyen megoldható JAVA-progis feladvány indul.)






Sudoku-killer-samuraj

Nevében a szabály: killer(1) is, és samuraj(2) is
azaz
(1) az egyes területek mezőinek tartalmát összeadva a területre előírt értéket kell kapnunk;
(2) a tábla pedig a dobókocka-ötöst idéző elrendezésben...
Na és persze a Sudoku szabályok: azaz egy-egy 3x3-asban, ill. bármelyik 9x9-es soraiban és oszlopaiban: 1-től 9-ig vannak a számok...

Ha nagyon ki akarnád próbálni, akkor a képre kattal fekete-fehérben kinyomtatható doc-fájlt nyithatsz meg.




Kézenfekvő (ha már valaki kitalálta, akkor utólag olyan szinte magától értetődő ötlet), hogy a feladványok része lehet a beírandó számok valamilyen csoportosítása is..., amit pl. színezéssel jelölhetünk a táblán és ehhez még kevesebb számból álló feladványok készíthetők:

Sudoku /páros-páratlan/

Megkülönböztethetjük pl. a páros és páratlan számokat tartalmazó mezőket.



Sudoku /147/

Három (A,B,C) színnel megkülönböztetjük az 1,vagy 2,vagy 3 (A) és a 7,vagy 8, vagy 9 (B), ill. a 4,vagy 5, vagy 6 (C) számokat tartalmazó mezőket.




Ezzel le is zárnám a Táblajátékoson a Sudoku témát. Ez az oldal is csupán azért született meg, mert amikor 2006. decemberben feltettem Sótonyi Sándor barátom szervezte balatonfüredi Sudoku-bajnokság linkjét, többen rákérdeztek Sudoku-variációkra. Nem igazán a Táblajátékos profilja, épp csak hogy kipróbáltam néhányat.
A sudoku hazai gazdija (pl.: versenyszervezés) leginkább a magyar Rejtvényfejtők Országos Egyesülete...
2006-os Sudoku-világbajnokságon volt magyar csapat is az olaszországi Lucca-ban.
Horváth Zoltán (2 amerikai mögött) lett bronzérmes, István György (24), Csizmazia Tamás (42), Csorba Zoltán (48), Major Boglár (53), Horváth Adrienn (55)

Cs.Tamás többször is nyerte a táblajátékos feladványmegoldó versenyt és a többi név is ismerős lehet a rejtvényfejtő VB-k eseményeinek követői között, vagy a "PQRST" Rejtvényfejtő verseny-ből.