|
  |

az első, amit feltettem |
|   |

ez csicsásabb, de gagyi |
|   |

nyomtatható feladványok |
|   |

talán a legprofibb |
|
  |

letölthető-mindent-tudó |
|   |

képekkel sem könnyebb |
|   |

irreguláris (latin) |
|   |

killer (kakuros) |
|
  |
|   |

hogyan gondolkodj |
|   |

demo-angolul |
|   |

"Toba"/gyakorlottaknak |
|


Sótonyi Sándor feladványa, némi Nagylacis elmélkedéssel, kinyomtatható::>>>
"TRIMÁGIA"

|

Szűkebb baráti körömben
a "rejtvények HarryPottere"-ként minősítem a (magam kevésbé kedvelte) Sudokut.
A párhuzam egyik oka:
"jó, nagyon jó, de annyira nem, hogy ekkorát durranjon!"
Másik ok a hasznosságuk: Mint ahogy gyermekeinket Rowling megtanította olvasni, számos felnőttnek a Sudoku volt
az első aktív találkája rejtvényekkel és tán a Táblajátékossal is.
Annyiban hasonlít a bűvös négyzetek-hez,
hogy ebbe is számokat kell beírni..., ám "összeadó-tudományra" itt nincsen szükség...
Egyetlen feltételnek kell teljesülnie: sem sorban, sem oszlopban, sem a kerettel jelölt 3x3-as cellákban
nem fordulhat elő kétszer egyik szám sem...
Ami mindig megoldáshoz vezet:
Az egyszerű (Easy) feladványokban mindig megtalálhatók azok a cellák, amik értékét egyetlen egy lehetségesre
leszűkítik a feladványban megadott számok. Katt a képre és állítsd a HINTS-et pipára, a POPUP-ot üresre, 9x9-ben, Easy
módban katt a NEW-ra. A progi máris elvégzi a leltározás rabszolgamunkáját... és ha az egyértékű cellákra katintgatsz, akkor
anélkül jutsz el a megoldáshoz, hogy bármi mást is végig kellene gondolnod.
Ugyanez működik a nehezebb (NORMAL) feladányoknál is, de "ész nélkül" már sokkal munkásabb. Ha ugyanis a leltározással
két lehetséges állapotú cellákhoz van, akkor választanunk kell. Aztán, ha a választásunkkal ellentmondáshoz jutunk, akkor
vissza kell mennünk és a másikat választani... Az ilyen véletlenszerű választások láncolata a HARD legnehezebb fokozatban
akár 6-7 megjegyzendő szintből is állhat, ami (csak a kettes elágazásokkal számolva is) már 60-szori
visszalépéshez is vezethet. Nagyon munkás, de egy erre betanított majommal is megoldható, mert még a
hármas-négyes elágazás-sorozatokban sem várható többra 500-nál a szükséges visszalépések száma.
Az ember persze gondolkodik is. A leltárból adódó elágazáshoz jutva, némi elemzéssel
(
lásd pl. itt )
rátalálhat
a megoldáshoz vezető alternatívára... és így már érdekes is a feladvány. A rabszolgamunkát elvégző progi nélkül
azonban -papíron-ceruzával- én nagyon nem kedvelem.)
Többen, akik alaposabban megismernék a világot, az emberi viselkedést, de a
játékfejlesztők és játékgyártók "már csak a hivatalukból" is, el kell gondolkozzanak egy-egy kirobbanó játéksiker
miértjén, magyarázatán. Magam, (akire gyakran és sokak megsértődnek kimondott véleményemért) úgy találom:
a Sudoku sikerének egyik oka az a csalafintaság, hogy "sokkal intellektuálisabbnak tűnik, mint ami valójában".
Vágyunk a sikerélményre, a teljesítmény örömére és ezért ritkán vesszük észre még felnőttként is,
amikor alaptalanul dícsérnek..., hajlamosak vagyunk becsapni magunkat teljesítményünk túlértékelésével.
Hat persze a sznobizmusunk is, a távolkeleti exotikum is és (nem utolsó sorban) működik a media,
amiben felerősödnek, divattá fokozódhatnak a nem ritkán amúgy jelentéktelen témák is...
A Sudoku Easy(egyszerű)-nek jelzett feladványai mechanikus rabszolgamunkával megoldhatók. Sima-egyszerű cellánkénti
leltározás, aminek során beírva az egyetlen hiányzót: ki is jön a hibátlan megoldás.
A Hard(nehéz)-nak(nek) mondottakban sincs voltaképpen sokkal másképp. Elindulunk egy dupla-, vagy hármas elágazáson, aztán
ha ellentmondásba ütközünk, akkor vissza a kiinduláshoz, változtatunk és újra ugyanúgy.
Ám az eredmény minden esetben egy számokkal teli rend, amit magunk állítottunk fel! Ha úgy tetszik: csináltunk valamit, ami
előre megadott szabályok szerint működik. A rendet "szeretjük", alkotni pedig, a mai rohanó
(és inkább a pénzért, mint a munka öröméért dolgozó) világunkban
egyre kevesebbeknek adatik meg.
Hálós kapcsolatban (angolul) láss itt még egy tucatnyit ilyesmiből: >>>
www.nikoli.co.jp ***
ebben a gyűjtésben pedig már annyi van, hogy meg sem tudod számolni: >>>
Inaba Naoki ***
és/vagy, egy szűkebb válogatást a Táblajátékoson: >>> papíron-ceruzával ***
(vajon tényleg ez a Sudoku lenne a legérdekesebb ezek közül?) ***


|
profi Sudoku (Toba: 9x9-es)
Az egyik tán legkomfortosabban kezelhető progi azoknak, akik maguk akarják a "leltározás rabszolgamunkáját" is
elvégezni.
A nehézségi fokozatai átgondoltak, valósak.
PENCIL funkcióban cellánként bejegyezhetők az elágazások.
CLUE-re kattintva felvillant egy megoldást könnyítő cellaértéket.
A SOLVE megoldja.
A SCORES-t a Táblajátékoson ne használd, mert abból csak újraindítással léphetsz tovább.
forrás:
www.toba.com.au/sudoku/
|

hogyan is gondolkozhatunk?
A "leltározáson" túl, mutat néhány technikát az elágazások közötti elemzős választásra.
Katt a képre, mert egyszer érdemes végig követni...
STEP-lépésenként kövesd végig, ha nem értettél meg egy lépést, akkor többször is visszaléphetsz...
forrás:
www.conceptispuzzle.com
|

|



|
Sudoku-samuraj
A növelt méretűek közül talán a legelterjedtebb ...
az indításhoz szükséges képernyőméret: 1024x768 (!!!)
Rengeteg feladvány van benne, (a legördölőben az "Easy"-jelzésűek a könnyebbek).
Kezelése "beírós", komfort nélküli, csak a legpihentebb sudokusosoknak ajánlott!
:-(
A progi érdekessége, hogy:
ha beírsz néhány számot, a SOLVE-re kattintva, végigköveti, hogy elvezet-e a megoldáshoz.
forrás:
fiendishsudoku.com
|

Sudoku-sumo
Adobe_Reader kell a képre kattintós megnyitáshoz..., márha egyáltalán
belenéznél nagyobb méretben is...
Többségünknek tán elég az is, hogyhát ilyen is van,
meg olyanik is, akik nekifognak egy ilyennek?
|

|


|
Sudoku-killer
A "killer" már egy gyilkosabb változat 9x9-en is.
A Kakuro összegzős ötletével kiegészítve a Sudoku-t,
akár el is tűnhetnek a feladványt korábban meghatározó mezőértéket, mert az összegek jó megválasztása
egyértelműen meg is határozhatja
a teljes táblát. (A színes területekbe írt számok a terület mezőibe írtak összegeit adják meg.)
A képre kattal kinyomtatható (színes!!!) doc-fájlt nyithatsz meg.
|

Sudoku-irregular
Érdekes változat, ha a fenti "killer"-variból csak a területi színezést gondoljuk tovább, azaz eltérünk a megszokott
négyzetes területosztástól.
(A kép egy pentominós kivitelt mutat, dobókockával állítható számokkal... Rákattal viszont egy
nem túl könnyen megoldható JAVA-progis feladvány indul.)
|

|


|
Sudoku-killer-samuraj
Nevében a szabály: killer(1) is, és samuraj(2) is
azaz (1) az egyes területek mezőinek tartalmát összeadva a területre előírt értéket kell kapnunk;
(2) a tábla pedig a dobókocka-ötöst idéző elrendezésben...
Na és persze a Sudoku szabályok: azaz egy-egy 3x3-asban, ill. bármelyik 9x9-es soraiban és oszlopaiban: 1-től 9-ig vannak a számok...
Ha nagyon ki akarnád próbálni, akkor a képre kattal fekete-fehérben kinyomtatható doc-fájlt nyithatsz meg.
|

Kézenfekvő (ha már valaki kitalálta, akkor utólag olyan szinte magától értetődő ötlet), hogy a feladványok
része lehet a beírandó számok valamilyen csoportosítása is..., amit pl. színezéssel jelölhetünk a táblán és ehhez még kevesebb
számból álló feladványok készíthetők:
|
Sudoku /páros-páratlan/
Megkülönböztethetjük pl. a páros és páratlan számokat tartalmazó mezőket.

|
|
Sudoku /147/
Három (A,B,C) színnel megkülönböztetjük az 1,vagy 2,vagy 3 (A) és a 7,vagy 8, vagy 9 (B), ill. a 4,vagy 5, vagy 6 (C)
számokat tartalmazó mezőket.
|

Ezzel le is zárnám a Táblajátékoson a Sudoku témát. Ez az oldal is csupán azért született meg, mert amikor
2006. decemberben feltettem Sótonyi Sándor barátom szervezte balatonfüredi Sudoku-bajnokság linkjét, többen
rákérdeztek Sudoku-variációkra. Nem igazán a Táblajátékos profilja, épp csak hogy kipróbáltam néhányat.
A sudoku hazai gazdija (pl.: versenyszervezés) leginkább a magyar Rejtvényfejtők Országos Egyesülete...
2006-os Sudoku-világbajnokságon volt magyar csapat is az olaszországi Lucca-ban.
Horváth Zoltán (2 amerikai mögött) lett bronzérmes, István György (24), Csizmazia Tamás (42),
Csorba Zoltán (48), Major Boglár (53), Horváth Adrienn (55)
Cs.Tamás többször is nyerte a táblajátékos feladványmegoldó versenyt és a többi név is ismerős lehet a
rejtvényfejtő VB-k eseményeinek követői között, vagy a
"PQRST" Rejtvényfejtő verseny-ből.

|
|