HEX 9x9-en
 


HEX 7x7-en
 


Bridges/négyz.Hex
 


TRAX (ketten)








 


a "hangyás-csöves"
 


"útforgató"
 


HURKOLÓ (DOUBLE)
 


"MOEBIUS" hurkok








 


"loco-csöves"
 


Pipeline
 


"tejelős-csöves"
 


időre, kattra
"hidat, vagy hurkot..." a HEX-től a TANTRIX-ig

Játéktörténet...
Ritkán vállalkozok játéktörténeti állásfoglalásra, mert az a tapasztalatom, hogy nagyon kevés olyan táblás van, amelynél egyértelműen kimutatható az azt elsőként kitaláló... Sokszor fedezünk fel újra korábban elfeledett ezeréves ötleteket és gyakorta nem könnyű annak megítélése sem, hogy egy újabb szabályvariáns mikor hoz eredeti újdonságnak minősíthető új tartalmat egy játékba.
Még ritkábban szoktam egymáshoz képest minősíteni játékokat, hiszen "kinek a pap, kinek a papné"...
A "hídépítősök" esetén, főképpen a
manipulációs szintig túlreklámozott világunkban hozott döntéseinket jellemző-
"példaérték" miatt tennék kivételt és persze mert
olyan elérhető infót nem találtam ami a cáfolná: a HEX-el indultak...
Ha a magam szempontjai alapján sorolom az alábbiakat: akkor az intellekuálisan legigényesebbnek, nemzetközi versenyekre legalkalmasabbnak az eredeti HEX-et minősítem.
Legszívesebben viszont talán az egyszerűbb CONNECTIONS-sal játszom.
A jelenlegi "favorit" (lásd világbajnokságok) a TANTRIX (persze csupán a magam szempontjai alapján, szerintem) nincs benn a játéktípus "legjobb" háromjában, annak ellenére, hogy minden szempontból "szuper", ámde ezt a jelzőt igaznak tartom a teljes "hídépítős" játékcsaládra. Lehet persze vitatkozni, mi több: engem is meggyőzni tévedésemről, de ahhoz meg kell ismerni/érteni a többi játékot is. Ami irritál: egy "újrafeltalált" játék TOP-pozíciójának domináns okát a jó marketingjében látom, ami arra (is) épült, hogy
általában nem ismerjük sem az előzményeket, sem a "versenytársakat".


HEX Piet Hein (1942)
a dán matematikus alapjátéka optimálisnak bizonyult a 11x11-es méretű, hatszögelrendezésű táblán és jól játszható akár papíron két különböző színű ceruzával is.
Az induláskor üres táblára felváltva, egyenként egy-egy bábuját tetszőlegesen rakja le sötét és világos. Az nyer, aki társát megelőzve épít fel egy olyan hidat (folytonosan bejárható utat), amely saját szemközti oldalait összeköti.
Bizonyított, hogy -egyéb szabályok nélkül, gyakorlottabb játékosok esetén- behozhatatlan a kezdő előnye, de ki-ki próbálkozzon meg vele saját maga is (Hiszen pl. még inkább így van ez az amőbában, mégis még a magyar országos versenyeken sem ritkák azok a partik, melyekben a másodiknak lépő nyert.)
Tekintélyes irodalma van a kezdési előny csökkentési lehetőségeinek pl: tilos a rövid főátlóban kezdeni, néhány lépés után kötelező színcsere-felajánlás, stb.

Részletesebben lásd: az HEX (7x7-en) ahonnan le is tölthető egy világbajnok Hex-progi

Ha tudsz angolul: http://home.earthlink.net/~vanshel/VAnshelevich-ARTINT.pdf
További angol oldalakhoz vezető hex-linkek: http://www.cs.ualberta.ca/~javhar/hex

TWIXT Alex Randolph (1962)
Nekem, némileg erőltetettnek tűnik itt, a négyzetes táblára átfogalmazott alapjáték összekötő-kapcsos átfogalmazása, de Randolph vagy 35 évvel e fejlesztése után már nálam is "márkanév lett" a "Venice connection"-al.
(Megtalálható: a másik sláger, a " Connections "-alatt.)
A Twixt-ben, egy furatos táblára, az átkötők befogadásához speciálisan kiképzett fejű tüskéket helyeznek le a játékosok, váltakozva egyenként. Ezekre helyezhetik fel a játékosok a standard hosszúságú átkötőiket (világost a világos tüskepárra, sötétet a sötétekre). Egy átkötés két, egymástól -a sakkból ismert- lóugrásnyi távolságban lévő tüske összekapcsolását eredényezi... A hexhez képest változatlan célú játékban megjelenik a döntetlen lehetősége (nem is olyan ritkán be is következik), ami az eredeti hexben (belátható, hogy) kizárt.

A twixtről többet, részletesebben láss
http://www.msoworld.com/mindzine/news/proprietary/twixt/twixt1.html


PSYCHE-PATHS KMS Industries (1968); Funtastic (1969)
Szabály-leírását nem sikerült megtalálnom, de a játék-doboz ábrája azért sejteti... Legalábbis nem alaptalan feltételezni, hogy korunk Tantrixának háromszínűs varijával azonos... Legalábbis, a hatszögalakú építőelemek és a felfestett formák abszolút megegyeznek Tantrixéval és mintha a kötött méretű tábla már itt is eltűnne, és persze megjelenik a hurkos gondolat is...
-mintegy 25 évvel a Tantrix előtt-.

Időközben nemcsak a játékszabály, de egy kitűnően játszható progi is előkerült: >>>> "Kaliko" néven...

TRAX David Smith (1980)
A hexnek talán a legjobban átgondolt négyzetes változata, jelentékeny "internetes élettel": bevezetés, reklám, on-line..., a szabály szépséghibáját erénnyé formáló kényszerlépések bevezetésével...
Itt, a hidat (pontosabban a játék céljának új megfogalmazásában: "saját színű láncot") "kereszt" és "elhajló" ívelemek sorozata alkothatja. Az induláskor üres táblára váltakozva, egymást követően felváltva, egymás mellé raknak fel -egy közösen használt készletből- elemeket a játékosok. Az nyer, akinek a saját színéből előbb sikerül vagy egy zárt hurkot, vagy egy legalább 8 mezőnyi szélességű táblarészt összekötő folytonos útvonalat kiépíteni.
Új elemet tilos úgy a táblára tenni, hogy különböző színű vonalak találkozzanak. Ez utóbbiból következik, hogy lépésenként ugyan általában egy-egy (teljesen szabadon választott) elem kerül a táblára, ámde ha a letett elem (és környezete) egyértelműen meghatározza minek/hova kell kerülnie, akkor: ugyanabban a lépésben a kiadódó elemeket is le kell tenni.

TRAX a WEBEN: http://www.traxgame.com
ill. a Táblajátékoson történt első bemutatása: példapartival, letölthető progival


BRIDGES David Gale (1960)
Négyzetes elrendezésű tábla mezőinek a (sakktábla pepita színezését idéző elosztású) felére már a játék kezdőállásában fel vannak rakva játékosok bábui. A további bábuikat (egyik kéket, a másik pirosat) rakosgatják felváltva a játékosok, egyenként, a fehéren hagyott mezőkre...
A hex eredeti ötletéhez talán a legközelebb álló, egyben tán a legelegánsabb változat négyzetes táblára -lépéskényszer/kompromisszumok nélkül- úgy, hogy a kezdőállással felszínezett táblára váltakozva teheti le egy-egy bábuját világos és sötét... Cél: a saját színű két átellenes oldal közötti híd elsőkénti felépítése.

Olyan "kis egyszerűnek" gondolnád első látásra, de itt a lehetőség: ki is próbálhatod


AKRON Cameron Browne (2002)
Négyzetes elrendezésű 8x8-as táblán, felfelé is építhető, kb. 30-30 golyóval.
Cél, mint a Hex-ben, saját a oldalak saját bábukkal való összekötése, ill. az ellenfél ez irányú törekvésének akadályozása.

(Nagyon jó a játék, de különösen azért is tetszik, mert a "cogitoys"-Pikk-Pakk készlettel játszhatók kínálatát is bővíti.)
Lépés-szabály alternatív:
1. vagy egy (földszinti) üres helyre rak kívülről,
2. vagy egy kiválasztott saját láncrész egyik elemét áthelyez az adott láncrészhez kapcsolódóan.
Amelyik golyón egynél több másik van, az nem helyezhető át. (Ha csak egy golyó van felette, akkor az legurul a kivett helyére).

Részletesebben lásd: az AKRON ahonnan le is tölthető Brown progija


CONNECTIONS Tom McNamara (1992)
Határozattan ez a kedvencem. Fellelem benne az eredeti hex eleganciáját és a hurok-ötlet érdekességét, mindezt anélkül, hogy a szabályból kényszerlépések következnének.
Tulajdonképpen az előbbi bridges nagyon elegáns továbbfejlesztése, melyben "csak" a játék célja bővül ki a saját színből kialakítható zárt hurok alternatívájával.
Akár négyesben is jól játszható. Ekkor a szemben ülők azonos színnel és egy csapatban versenyeznek a másik páros ellen (de persze nem beszélhetik meg közben a lépéseiket).
A körben ülés sorrendjében, felváltva, egyenként rakják le a lapocskákat a táblára (egyik csapat a piros vonalasokat, a másik a fehér vonalasokat). Az a páros nyer, akinek előbb sikerül: (1)vagy egy folytonos saját színű kígyóvonallal összekötnie a tábla két szemközti oldalát (pirosnak a piros széleket, fehérnek a fehér széleket, (2)vagy egy saját színű zárt hurkot alkotnia.

Bővebben lásd még: példapartival, csinál magad ajánlással


TANTRIX Mike McManaway (1993)
Mint a táblás játékok megrögzött szerelmese, örülök annak, hogy eggyel megint bővült a nemzetközi táblás versenyek palettája, különösen pedig a benne elért sorozatos magyar sikereknek...
A magyar sikerek ellenére, nem titkolhatom kellemetlen hátsógondolatokkal teli fenntartásomat: mennyi része van ennek a játéknak a kiválasztódásában korunk reklámvilágának és mennyi a -talán nem teljesen érthetetlenül hangzó- "játékértékek szabad versenyén" alapuló voksainknak. Bár lenne teljesen alaptalan az a meglátásom, hogy ha már a logikus gondolkodásra legfogékonyabbakat is így képes befolyásolni értékítéletükben a reklámvilág, akkor vajh': van-e bármi esélye védekezni ellene a kevésbé felkészült társainknak?

A játék egyébként nagyon érdekes, élvezetes játszani, igényesek a feladványai, feltétlen érdemes kipróbálni! Ha még nem jártál benne, akkor -hagyd meg nekem a kellemetlen gondolatokat és- lépj be a Tantrix-világba: www.tantrix.hu