|

1978-ban született magyar ötlet, hogy a
táblára felrakott bábukat lépésről-lépésre ne egyenként, hanem meghatározott csoportokban mozgathassák el a játékosok.
A két kézenfekvő bábumozgás (egy-egy sor eltolása, vagy egy-egy mezőpont körüli forgatás) két különböző
stratégiai tábláshoz vezetett.
A sortologatós PIKK-PAKK-ban cél az egyetlen célgolyó négy érintő oldaláról történő bekerítése, a forgatós ROTARY-ban a tábla centrumának
elfoglalásában versenyeznek a játékosok.
A lépésismétlések elkerülésére felállított szabály, (miszerint: egy-egy lépésben az a bábucsoport mozgatható, amelyben a lépő játékos bábui többségben
vannak), egyszersmind a stratégiai gondolkodás alapját adja: minél több csoport mozgatási jogát megszerezni...
A számítógépes játékok elterjedésével már kézenfekvően adódtak a "géppel / progival" lekezelhető: csoportos
mozgatásra épülő feladványok / játékok. Megszüntek a megvalósítás konstrukciós akadályai, szárnyallhat a képzeletünk.
(Számos játék nem is lenne játszható e gépi vezérlés nélkül.) Véleményem szerint, Rubik Ernő kockájának köszönhető, hogy már e gépi megjelenés
előtt is megszülethettek a célszerűen kialakított táblán golyósorok eltolásával működő társasok..., egy új játék-családot:
a "csoportosan mozgatott"-akat jelentve.
A korábbi táblásokban lépésenként egy-egy bábu változtatta helyét a táblán (illetve, ha pl.:
ütés volt, akkor még a levettek is, esetleg helycsere volt, mint a sáncolás a sakkban). Játéktörténeti újdonságnál
(különösen, ha érdekeltek is vagyunk) érdemes
figyelni a dátumokra. A PIKK-PAKK és a ROTARY magyar találmányok (1982.), szabadalmi közzétételüket (1985.) követő
negyedik évben (1989.) jelent meg az ABALONE (azonnal be is került az "év játékai" közé), majd tíz évre rá az AKIBA
(vagy ma már tán ismertebb nevén: KUBA), aztán
a Kubatoo (2003.). Ez utóbbiak mindegyikét kifejezetten ütésre játsszák: az Abalone-ban az ellenfél bábuit, a többiben
pedig a "semleges" golyókat igyekeznek letolni a tábláról. Mután a magyar PIKK-PAKK valamelyik
változata igencsak visszaköszön mindegyikben, 25 év elteltével nem alaptalan hangoztatnom, az alapokat rögzítő szabadalmi
okirat birtokomban van. Bár a találmányok fenntartási díjait vagy 15 éve nem fizetjük, 1978-tól eredeztető
újdonságrontásuk tény, tehát: a rákövetkező fejlesztéseket egyáltalán nem, vagy csak egyes részmegoldásaikban
lehetett volna
szabadalmaztani... No, ennyit a magyar szabadalmak tekintélyéről... No meg persze arról is, hogy előbb-utóbb
nálunk is kedvelt lesz ez a játékcsalád, ha mint külföldről érkezett újdonság kerül majd forgalomba. (Maqam,
annak idején a teljes játékipart bejártam, gyártót keresve... Aztán, amikor észrevettem, hogy olyan közegben
fejlesztek, ahol nem ismerik mihez képest is új az amit mutatok, hasznosabbnak ítéltem
összegyűjteni és népszerűsíteni szellemi örökségünkből mindazokat, amik elfelejtésével igencsak szegényebbek
lennének utódaink.)
| 
A Táblajátékos "CD"-s üzemmódjában a képre kattintva indul a játék.
| 

| PIKK-PAKK
Lépésről-lépésre felváltva egymást követően sorokat, vagy oszlopokat (az alapjátékban mindig 7 db bábut
és mindig egy
pozícióval) tolhatnak el a játékosok, arra törekedve, hogy saját golyóikkal négy oldalról bekerítsék
az egyetlenke célgolyót.
(lásd: játékszabály)
| 

| KUBATOO (KUBA, AKIBA)
A partit az nyeri, akinek elsőként sikerül 8 db piros golyót letolni a tábláról.
Lépéskor mindig, összefüggően érintkező golyósorok mozognak el egy pozíciónyival, függetlenül attól, hogy
hány darab golyóból állnak.
(lásd: játékszabály)
| 

| ABALONE
A partit az nyeri, akinek elsőként sikerül ellenfele 6 db golyóját letolni a tábláról.
Lépésenként min. 1db, max. 5 db golyó mozoghat, ez utóbbiban max. 3 db lehet saját, pontosabban: mindig többségben kell lenni a lépő folytonos
sort alkotó színének. Max. 3 db saját, folytonos sort alkotó, bábu oldalirányban is elmozoghat egy pozícióval.
(lásd: játékszabály)
| 

| ABALONE (variációk)
Mint az előző, de érdekes nyitó-állásokkal, és háromszemélyes partikra is alkalmasan.
Megjelenik köztük a semleges golyós változat is, amelyben már nem az ellenfél golyóinak letolása a cél, hanem az nyer aki a "Princess"-t, a
semlegest tolja le a tábláról.
| 

| ROTARY
A versenyzők felváltva, lépésenként kiválasztott üres mezőpontok körül forgathatják el tetszőleges pozícióba a bábukat.
Az nyer aki társát megelőzve elfoglalja a tábla közepének három pontját.
A lépésszabály: a lépő bábuinak töbségben kell lenniük...
(lásd: játékszabály)
| 

| tologatós AMŐBA (négyzetes táblán)
Az induláskor üres tábla szélső mezőpontjaira sötét és világos felváltva 1-1 db bábut rakosgat le úgy, hogy azzal a korábban már táblára
került bábuk a tábla közepe felé egy pozícióval eltolódnak. Az nyer, aki előbb alkot négyes (ill. ötös) "malmot"...
(lásd: játékszabály)
| 

| tologatós AMŐBA (hatszöges táblán)
Mint az előző, számos változatban. Színesítő ötletek a variációkban: revers-célúak, amelyekben veszít az,
aki négyesre kényszerül,
pontosabban aki ellenfelének csinálja meg a négyesét... és a tábla-variációkban megjelennek a blokkolt
(tovább-tolást tíltó), valamint a lyukas (golyóelnyelő) mezőkkel kiegészített táblák.
| 

| SHOVE OFF (tologatós négyes Malom)
Első közlésként (1984.) "CBS Toys"-t jelöli meg Keith Carter, aki "megtanította" a Zillinek.
Gyakorlatilag, mint a tologatós Amőbák, de itt egy teljes sort, vagy egy teljes oszlopot kell elfoglalni
saját bábukkal a győzelemhez... és persze a bábuk le is tolhatók a tábláról.
| 

| SLIDE 5 (tologatós ötös Malom)
Jens Markman első közlésként (1980.) Milton Bradley-t jelöli meg. A játék mint a letologatós Amőbák, de
kizárólag 5x5-ös táblán, teljes sor, vagy oszlop, vagy a két átló egyikének elfogalásáért
folyik a verseny. (Természetesen letologatással.)
|


| SLIDE FOUR (egyszemélyes sor-, oszlop- tologatós rendezős feladványok)
Ez, az egyszemélyes feladvány pedig már 2003-as. Ilyesmi biztosan volt korábban is, hiszen, már az
1978-as Pikk-Pakk is előbb egyszemélyes rendezős-feladványként fogalmazódott meg...
Sorok és oszlopok tologatásával keverni és rendberakni lehet a bábukat, mint jelhordozókat, pl. mint
ebben: számsorrendbe... (lásd még ugyanezt: 3x3-as-ban.)
|


| CALENDAR (sortologatós + "lyukvezetős" feladvány)
Karl Scherer a legtermékenyebb "Zilli-tanító", 2004-re már 350 játék szerzóje...
(Voltaképp, az ő progijaira alapoz a Zillisek új csoportja: az "
Educational=oktatáshoz"
jellegűek.)
Sokszor "elszáll az agya" és olyant is csinál, amit nem kéne, pl. ezzel a rendezgetőssel nem hiszem, hogy sokan játszanának...
|


| THREE RINGS (a >>>
kétkarikás feladvány, három karikával)
Ez, az egyik első zillise volt Scherernek. Öt elrendezést mutat a három karika színelosztására, amelyek
egyikből a másikba forgatással átrendezhetők. Felső kattintás és alsó kattintás oda-vissza forgat...
(Karl Scherer oldalaira érdemes benézni:
http://karl.kiwi.gen.nz)
|
|