![]() |
Az, hogy játszottak táblásokat az ókorban, bizonyítják, pl. a fáraósírok
hieroglifái. Ám, hogy pontosan milyen szabályokkal? Többnyire megalapozatlanul: ki erre,
ki arra voksol. SENET néven is több féle szabállyal találkozhatunk. Az alábbi változatot,
annak Online-játéklehetősége miatt választottuk ki. A sokféleségre példaként, egy a német
nyelvterületen "PHARAO, SENET-Spiele" néven terjedő, ugyanezt a táblát használó
(nem kevésbé érdekes) változatot is mutatunk. A fáraók "dobókockása": a SENET |
Indokolt a dobókocka szó idézőjelbe helyezése. Ugyanis, az ókori Egyiptom játékaiban a véletlen-számok előhívására félbevágott nád pálcikákat használtak. |
![]() |
Pl.: Négy pálcikával dobtak egyszerre és a dobás értékét abból határozták meg, hogy azok a lapos, vagy a domború oldalukra estek. Így például a SENET-ben: | |||||||||||||||||||||||||||||||
|
A lenti ábrán mutatott kezdőállásból indulva, egymást követően
felváltva, lépésenként dobókockán kivetett értéknyi mezővel, az egyik
játékos 5 db világos, a másik 5 db sötét bábu közül, egy-egy szabadon
választhatót, egy kígyóvonalat követve mozgat előre a táblán. Az a játékos lesz sötéttel és kezdi a lépéseket, amelyik a társát megelőzve EGY-et dob és a 10-es mezőről a 11-re helyezi át bábuját. A továbbiakban is ő következik mindaddíg, amíg EGY-et, NÉGY-et, vagy HAT-ot dob. KETTŐés HÁROM esetén még lép, de utána már az ellenfele következik. Az a játékos nyer, aki mind az öt bábuját eljuttatja az utolsó (a 30-as) mezőre és ezzel levette a tábláról. (Itt, nem szükséges pontosan beérkezni, mint pl. a " Pachisi "-ben, mert a szükségesnél nagyobb dobásértékkel le is lépett már a bábu a tábláról.) További szabályok: Két figura nem lehet ugyanazon a mezőn, de ebben a játékban nem üthetjük ki az ellenfelet. Egy, az ellenfél által birtokolt, mező azonban megszerezhető akkor (és csak akkor), ha sem előtte, sem mögötte nem áll egy társa sem. Az ilyen magányos ellenséges bábut a lépő bábujának kiinduló helyére áttéve, felszabaduló helyre léphetünk (tehát a két bábu helyet cserél). Az ellenfél egymást szorosan követő három bábuját tilos megelőzni! Miután, már két, egymás mögött álló, azonos színű bábu is védi egymást a támadás (áthelyezés) ellen és a hármas nem is előzhető, gyakran előfordulhat, hogy e szabályok megsértése nélkül, egyik bábuval sem léphető le a dobásérték. Ekkor, kötelező valamelyikkel ezt visszafelé megtenni. Ha pedig ilyen módon egy magányos ellenséges figura által birtokolt mezőre érnénk, azt a mi korábbi helyünkre (előrébb) kell helyeznünk. Lépéskényszer van: ha lépésre egyáltalán nincsen mód - akkor a lépő játékos elvesztette a partit. |
Különleges mezők: |
|
A 26-os, 28-as és 29-es mezők védelmet jelentenek a rajtuk tartózkodó
figuráknak. Itt, magányosan sem támadhatók meg és addig maradnak ott, amíg tulajdonosuk óhajtja. Fontos szigorító szabály: hogy egyetlen bábunk sem hagyhatja el a játékteret, amíg valamelyik csapattársa még az első tíz mezőn, azaz az első sorban tartózkodik(hasonlóan pl. a backgammon sorompójához). Igaz ez akkor is, amikor a "víz-csapda" által kerül vissza bábunk a kezdő mezőre. |
||||||||||||||||||||||
![]() Egy másik SENET változat
Nyitásakor: a 2, 3, 4, 5 számú mezőkön áll négy világos, a 20 ,21, 22, 23 számúkon áll négy sötét bábu. Világos kezd. Egyszerre két dobókockával(*) dob, majd az eredményt egy szabadon választott saját és egy szabadon választott ellenséges bábuval is lelépi. Előbb a saját bábuval, a saját kockán(*) mutatott értéket, majd az ellenséges bábuval, a másik(*) kockán mutatott értéket. Léphet előre, hátra, jobbra, balra tetszőlegesen, akár cakkosan is, de egy lépésben, egy mezőt, csak egyszer érintve. Következik sötét kétkockás dobása és a kivetett érték lelépése, majd így tovább váltakozva. Egy mezőn csak egyetlen bábu állhat és lépéskényszer is van. Aki nem tudja lelépni a kivetett értékeket veszít. (*) Mindkét dobókocka két szemben lévő oldala üres, azaz nullát mutat. A többi négy oldalon az egyik kockára (a saját bábu lépéséhez) 1,2,3,4 értékek, a másik kockára (ez mutatja az ellenfél bábujával megteendő lépést) 1,2,1,2 értékek vannak festve. Különleges mezők: 27: az ide lépett bábuk "vízbe esnek" és ha a következő lépésben nem sikerül, vagy nem akarják onnan "kimenteni", akkor levéve a tábláról, kiesnek a további játékból. Erre a mezőre saját bábuval lépni csak akkor megengedett, ha más lehetőség nincsen. 26: az ide lépett (vagy már itt tartózkodó) saját bábu "kimenti" a vízbe lökött társát, mely azonnal kilép onnan három mezőt. Ha a 27-en bábunk áll és nem tudunk (vagy nem akarunk) a dobásunk értékével a 26-ra jutni, akkor, még mielőtt ellenfelünk bábujával is lelépnénk dobásunk eredményét, a "vízbefulladt" bábunkat le kell venni a tábláról. 15: ez egy "szerencse-mező", mely annak számára működik, akinek már csak egyetlen bábuja maradt a táblán: Ha az utolsó bábujával sikerül ide lépnie, azonnal nyer. Különben, az nyeri a partit, aki ellenfele összes bábuját vízbe löki, vagy úgy bezárja, hogy az lépésének valamelyik felét már nem tudja megtenni. |
||||||||||||||||||||||
... |
Ha már Egyiptom,
akkor még egy táblás a:
RAMSES (Gyanítható, sem a név, sem a szabályok nem "ókoriak", de a lépés-szabály ötlete igencsak figyelemre érdemes) |
![]() |
A kezdőálláshoz, sötét és világos felváltva, egyenként teszi le 4-4 bábuját a tábla jelöletlen mezőire. |
|