2015. 01. 06.
A NER oktatáspolitikája.
Mi kell a magyar gyereknek? Egy kis hittan-erkölcstan, egy kis sakk és sok-sok testnevelés.
Kiragadtam és összevágtam néhány részletet Polgár Judit egyik év végi interjújából, amiben új irányként ismét "szíven ütött" az ovisok megcélzása... >>> "Sakk-logika / Sakkpalota" oktatási program (Kapcsold be a hangot! kb. 13 perc)
( A teljes interjút én itt találtam meg: >>>
Inforádió: 2014. 12. 12. "Aréna" ) Egyébként, amiket 1997-től írogattam, tartalmában és szinte szó szerint szinkronoz Judit gondolataival. Igen! Ez kellene! Egyetlen kivétel: NE A SAKKAL !!! (... és ne a Gó-val és ne a Bridzs-zsel, bár ezekre is találhatók példák a világban.) =========================== ... a "gondolkodás iskolája", ha úgy tetszik "tréningje" áll közelebb a szándékhoz. Talán leginkább a testnevelés tantárgyhoz hasonlíthatóan, mint (általános) elmetorna. Tágabb gondolatkörben: mint ahogy a testnevelés, a test edzésén túl, az alakuló személyiség olyan formáló-nevelési eszköze, mely a többi tantárgy lehetőségeiből kimarad, éppúgy az elmetornát is úgy kellene kialakítani, hogy más tantárgyakban nem nyújtható ismereteket, tapasztalatokat adjon. Sajátos a táblajátékokban (így persze a sakkban is) az, hogy a lexikális ismeretanyag szinte lényegtelen ahhoz a személyiségfejlesztő hatáshoz viszonyítva: melynek segítségével játékos keretek között érthetők meg és gyakorolhatók be szociális-társadalmi létünk alapnormái. A "logikus gondolkodás közhelye" mellett, feltehetően még sokkal értékesebb: a szabályok szükségességének belátása, a szabályok megértése, elfogadása és betartása, a fair play és az esélyegyenlőség igénye és értékelése, a nyertes és vesztes szerepek élménye, siker és kudarc elviselése..., a rendszer felfedezésének készsége, algoritmizálás, modellezés, analógiák észrevétele... Később pedig praktikusan választott tárgya lehet a számítógépekkel -programozással, felhasználói programok használatával- történő gyakorlati ismerkedésnek, kézműves foglalkozásoknak, kreatív fejlesztőműhelyeknek... =========================== Ám, mint ahogy a testnevelés sem "csak" pl. úszni tanít, az ELMETORNA eszközeit sem helyes "csupán" a sakkra koncentrálni. Sőt, hibát követ el az, aki nem ügyel a fokozatokra. Mindennapos tapasztalat, hogy több, a gyermeke nevelését átlagon felül is "menedzselő" szülő büszke arra, ha óvodás korú csemetéje már sakkozik. Sakkozik, ámde, nem ismeri a malmokat, a dámákat, a solitereket... Ugyanezek a szülők, pl. az önálló olvasásra szoktatás során: előbb a meséket, majd a történelmi regéket, mondákat adják a gyermek kezébe és csak ezek után a regényeket. (Hatásosabb példával élve -szülőkkel beszélgetve- a korai szexhez hasonlítható a sakk megfelelő előzmények nélküli megtanítása.) A dominók, kirakós puzzlek, a dobókockás táblások, az amőbák és így tovább sorolható előzmények nélkül, mindjárt a sakkal kezdők akkor is szegényebbek lesznek, ha napjaink teljesítménykényszere (és persze a szülő) által hajtva, megszerzik első minősítésüket.
Néhány korábbi hozzávaló (változatlan szöveggel):
|
![]() Barátaim és szülők kérdezősködéseire >>> egy ajánlás picuroknak ![]() |