Szimulációk:

Kezdetben sportjátékok (golf, pingpong, biliárd), járművek (autó, forma1, repülőgép) szimulációi, inkább jó reflexeket, mint jelentékenyebb kombinációs készséget igénylő: 'ügyességi játékok'.

Napjainkban már a legkülönbözőbb zenélő-s, rajzolós-, építős-, szerencse-játék, ill. esély-latolgató szimulációs modellek a sminkeléstől a fizikai tudományos szemléltetésig

 

Pontgyűjtögetősök:

Speciálisan számítógépre termett, program vezérelte egyszemélyesek, amelyekben többnyire: a képernyőn megjelenített elemek adott szabály szerinti rendezése, az elemek leütését eredményezi.

A napjainkban igényesen fejlesztettekben már háttérbe került manuális gyorsaság helyett, adott szabály szerinti leütések (rendezések) lépés-sorrendjét kell megtalálni.

 

Agytornák tesztek (progivezérelt)

A számítógépesek nagy csoportjában valamilyen olyan elmepróbát tesz a játékos, amelyben egy számítógépes program biztosítja a szabályok betartását és végzi el az értékelést...

Közeli rokonságot mutatnak az iskolai-, matematikai-, logikai-, memória- tesztekkel, iskolai tantárgyak ismereteit begyakoroltató játékokkal.

 

A Hálón ingyenesen kínált több tízezer és egyre sokasodó rengetegben nehéz rátalálni a kincsekre.

Abban pedig soha nem lehetünk biztosak, hogy az éppen kedveltnél nincs (vagy már holnap nem születik)

egy még sokkal érdekesebb is. Az újdonság-követésben sokat segíthetnek:

 a „blogok”, az életkorra, a játéktípusra specializálódó WEB-oldalak.

A jegyzet CD-melléklete kb. 3-4 ezer (2012. előtt közzétett és kipróbált) játékból válogatott.

Ámha arra gondolunk, hogy már napjainkban is szinte óránként bővül a kínálat, akkor

még a klasszikusnak tekinthető játékok programjai is kicserélődnek egyetlen év 8760 órája alatt.

 

 

A játék-válogatás és a bemutatás sorrendje részben típusokat követ, azokat némi játék-történeti sorrendbe is rendezve. Ez utóbbi következménye (is), hogy a bemutató elején találhatók az egyszerűbbek, az utolsó harmadban pedig az intellektuálisan igényesebbek.

 

 

A képek linkjei a jatektan.hu oldalaira mutatnak. (Jobbgomb-katt és új ablakban).

A Játéktan CD-n rajt vannak a játékok. Indíthatók a játék nevéről. Ajánlott böngésző: GoogleChrome.


 

 

'Chopsticks'            (Marokkó, vagy Mikádó)

Egy, azok közül, amik túlzottan erőszakoltak és akkor is értelmetlenek, ha valamit lehet is játszani velük. Érdemük, hogy elfeledett, régi jókat „leporolnak”. Hajdanán (élőben), a többi pálcikát alá nem támasztó felsőket szedegettük le, óvatosan, vigyázva: meg ne moccanjon a többi. Ja! És a rájuk festett jelekkel, különböző pontértékűek is voltak a pálcikák. Ceruzahegyezővel, csiszolóvászonnal ma is elkészíthető hurkapálcából…

 

Pingpong                                              "Old-Pong"

Alig 30 éve lehetett, amikor irigykedve néztük a "tehetősebbeket", akik hozzájuthattak ehhez, az akkor még pot-méteres technikával működő ’Pong’ játékhoz. Játéktörténet.

A technikai fejlődés egyik szimbóluma lehet pl.: ez a „csuklómozgásokkal vezérelhető” pingpong progi. A megérhető közeljövőben pedig, már egyáltalán nem fantasztikum az sem, hogy valami képvetítős szemüvegben valóságos élő mozgással sportolhassunk egy számítógépes program által vezérelt virtuális játszótárs ellen.

 

"verd ki a fogait!"

Ez és a hozzá hasonló „falbontogatósok” már nem születtek volna meg a PC-k és a számítástechnika lakossági elterjedése nélkül. Tovább gombolyodik a pingpongasztalra gyufaskatulyát állító „ősrégi” ügyességi játék, több tucatnyi új ötlettel kombinálódva.

 

"pepsis" Flipper

A ’PinBall’ , ill. a nálunk (az első képvilága miatt ráragadt) „Flipper” nevű játékot már eredetileg is gépre fejlesztették, a klasszikus „Tivoli”-ból. Kezdetben mechanikus működéssel. A mai elektronikával érdekesebbek, mint a korábbi „kocsmai gépek”.

 

„pöckölős iskola”

Feltehető a kérdés: Melyik lehetett előbb? A számítógépes változat, vagy az élőben, rekvizitummal játszható? „Oskola-kijárós” jellegű játékban a Start-ról indulva kell bejárni oda-vissza 1-től 13-ig a mezőket. A soron következőbe két úton léphetsz be:

 a./ pontosan beleérkezel, vagy b./ ha koccansz, akkor beleteheted.

Ha valamelyik "K" jelűbe érsz, (vagy belelöknek), akkor két körből kimaradsz...

Aki hibázik, az befejezte a lépést és vár, amíg újra sorra nem kerül.

 

Ha nem ismertük korábbról, akkor miért zárhatnánk ki, hogy a fejlesztő csak életszerű megjelenést adott egy jól játszható ötletnek, pl.: a francia ’Petanque’ mintájára.

Pool (2 perces, szóló)

Célozz, állíts löketerőt és bumm. A játékszabályok adottak az ismert (élő) asztali biliárd játékokból. A sok-sok szimulációs progi alapvetően csak a vezérlésben és a külcsínben különbözik egymástól. Az élő játék élményét tán soha nem fogják megközelíteni.

 

mini Golf (18 lukas)

Célozz, állíts löketerőt és bumm. A játékszabályok adottak az ismert játékból. Éppúgy, mint  a (fedett pályán is jól működő) mini-Golf, ez is számos ötlettel színesíthető.

Ámde, éppúgy nem adhatja az igazi Golf élményét, mint ahogy a mini-k sem.

 

'BucketBall'

Célozz, állíts löketerőt és bumm. A manipuláció lényege alig változik az előbbi két sport-szimulációhoz képest, de a vezérlés komfortosabb kényelmesebb.

A képernyős felületen egyszerűen kialakíthatók színesítő-nehezítő akadályok és…

…és belép a számítógépes játékok „ne hagyd abba” ösztönzésének két eleme:

 

1. mi lehet a következő kép (feladat)?   2. tudok e még több pontot elérni?

 

Darts  (kattintgatósan)                                       Darts  (hajigálósan)              

A játékszabály itt is adott az „élőben hajigálós” Darts"-ból. Az egyik szimuláció megpróbálja a hajítós mozgás élményét adni, a másik szimuláció jól ütemezett kattintásokra épít. Mindkettő játszható. És mindkettő ügyességi játék, mert a pontosan kiszámított értékkel csak olyan nagy gyakorlattal lehet „kiszállni”, mint az eredeti „kocsmajátékban” (, vagy a profik világbajnokságán).

 

"hüje-ninja"                 ’Yeti-Sport’               Tarzanos”            

Egyetlen jól időzített kattintás, amikor a hülye nindzsa a csacsi farkához nyúl...

 

Két, jól időzített kattintás a yetisben, meg a tarzanosban és egyetlen a puszilkodósban.

Poénosak a képek és ott van benne a rekordok beállítására történő csábítás is.

 

'Screen_Kiss'     (ez is csak egyetlen kattintás, de ebben a lényeg: a „hová-melyikre”)

A nem kívánt puszik elkerülhetők: figyelemmel követve a keverést. Nem úgy, mint az ismert piaci játékban, amelyben a csalók 2 db golyóból az egyiket (látszólag ügyetlenül keverve) megmutatják, majd ugyanezen mozdulattal kilopják...

Láttad, hogy ott van és még sincs ott...  (A kapzsiságodra építenek.)

 

fotós safari

Elsőre, játssz egyet FREE-módban:mozgatod az egeret és amikor a kereső közepén beélesedik a kép, akkor kattints a bal gombbal... A Photo-Albumban látod a pontozást, hogy mikre kell jobban figyelned... Ez után jöhet a SAFARI-mód, amiben: ("csak") a megadott állatról kell, az előírt számú, hibátlan (Perfect, vagy Good) képet készítened.

 

'Sketch'                                      (segítséggel)

Előbb letűzöd a jelző-pontokat, aztán a lehető legpontosabban berajzolod a mintaként kapottat. (Ezzel az átbökős technikával egészen pontosan másolhatunk pl. kartonlapra. Különösen egyenes vonalak esetén, ha a szúrt pontokat vonalzó mellett összekötjük.)

 

rajz-utánzósdi”                      (segítség nélkül)

Az a feladatod, hogy egy-egy rövid ideig mutatott rajzot alaposan megfigyelj és leutánozd. A "MUTASD!" gombbal képenként 9x újra előhívhatod a mintát. Időre megy, befejezed a "KÉSZ"-gombra kattintással. (Persze, előbb azonosítsd a gombokat.)

 

az igazi kifestő”...

Ehhez ügyesség és sok türelem is kell! A szín mellett, ecsetvastagságot is választhatsz és nem tudod egyetlen kattintással beszínezni a megkattintott területet.

Satíroznod-vonalkáznod kell, ügyelve arra, hogy ne fuss át a határoló vonalon.

(Ha mégis kifutnál, akkor az "Erase" segít a radírozásban...)

 

"vágányépítősdi"

A legkisebbeknek is ajánlható összerakós. Az alsó készletből: rákattintással felveszed, a helyére húzod, újabb kattintással leteszed... A többit már magad is kitalálod.

 

'RailRoadMania'

Gyakorlottabbnak, véletlenszerűen kapott elemekkel; cél: a pirostól a zöldig...

A soron következő elemet elforgathatod, majd a táblára lerakhatod. Nincs sok idő gondolkozni és még a forgatási lehetőségek is korlátozottak.

Képenként egyre több pályaelemet kell beépíteni a továbblépéshez.

 

"csontvázrekonstrukció"                                      „autó-összerakósdi

Egyszeri és egyszerű összerakós feladvány, nekem a "Kinder-tojások" meglepijét idézi.

A sorrendet kell kitalálni és "fogd-vidd" technikával (lenyomott bal gombbal) helyére húzni. A "Junior" egészen piciknek is összejön, de használhatják a Help gombot is.

A "Superchallenge" már a gyakorlott rejtvényfejtőket is feladásra kényszerítheti.

A hupikék törpike autója nagyon „eccerű”-nek tűnik, de nem könnyű rájönni, hogy a tengelyekkel kell kezdeni (észre kell venni a perspektivikus ábrázolást is) és a többi alkatrész beépítési sorrendjében felismerni a praktikus logikát sok felnőttnek is nehéz.

 

 

’Mu-mu’                         (felrakós, pontgyűjtögetős, ami sz.gép nélkül nem lenne…)

A vonalban oldalszomszédosan találkozó legalább 3 db azonos színű elem törlődik a tábláról és pontot kapsz érte. Lépésenként, egy-egy háromelemes panel kerülhet a táblára, a véletlenszerű színekkel újra és újra 3 db-ra feltöltődő, tábla melletti készletből. Felhelyezés: a kiválasztottra kattintva, lenyomva tartott egérgombbal „huzi-voni”, közben egy billentyű leütésével forgatható, a gomb felengedésével pedig lerak.

 

'Enigma'

Az ötlet lényege: a táblára felrakandó, a táblán kívül álló, azonos színű elemek együtt mozognak, azaz: csak csoportosan mozgathatók. És még nincs vége…

Ütközéskor eltolják egymást! Katt Play, majd a reklám után újra Play. Szabadon választhatsz a feladványok közül, de ismerekedéskor kezdd az "A"-val. Szuper!

 

„Zig-zag”   

Sokféle néven ismerik ezt a játékot(„Stones”, „Shinen”, „Rivers”, „Imhotep”, stb.).

Ez a Zig-Zag tán a legtalálóbb. "Párosítós-leszedős"ez is, mint pl. a „Mahjongg”, de ebben, csak azok az elemek jelölhetők párba amelyek a tábla üres részén haladó és csak max. 2-szer megtörő ("zig-zag") vonallal összeköthetők.

(Ez a változat, az idő mellett, azt is pontozza, hogy milyen távoli párokat kötsz össze.)

 

"Zig-Zag madzsong-dominókkal"

Nemcsak az egzotikus mintája miatt a legkedveltebb Zig-Zag változat. A levett elemek üres helyére ugyanis: lépésenként betolódnak a még táblán maradtak.

(Az első képen pl. középtől felfelé és lefelé.)

Ritkán sikerül és ezért megérdemelt siker a tábla üresre pucolása. A szerencse-faktor miatt, többen, szinte naponta kabalaként játsszák: „Jó napom lesz, ha sikerül.”

 

Párosítós Mahjongg”  (madzsong)

Különösen az idősebbek első kedvelt számítógépes játékai, százával találhatók a Hálón.

 

Az ősi eredet tévhitével ellentétben, az alig több, mint 30 éve született párosítós ötletet is a számítástechnika inspirálta. Képi megjelenése a francia-kártyás „Römi”-hez hasonlítható és a valóban ősi dominó-játék számunkra egzotikus mintázatát idézi.

Ez a változat nemcsak kellemes megjelenésű, de „tudja” a páronkénti időbónuszt is, azaz érdemes a kattok előtt memorizálni párokat, majd gyors egymásutánban leszedni.

 

'SameGame' (alapjáték)                           'hexa-Samegame'     

A változatok(***) számosságát tekintve, ma már „klasszikusnak” mondható az eredeti, a csak számítógéppel játszható, alapötlet: legalább 3 db, oldalszomszédosan érintkező, azonos színű elemből álló sziget leszedhető. Az üres helyekre felülről le és jobbról balra csúsznak be a maradók. Időkorlát nélküli, dominánsan feladványos jellegű játék.

 

(***) Pontosabban, helyesebben típusok! Voltaképpen , szinte valamennyi (több ezer!) számítógépes pontgyűjtögetős játék-program ötletadó „klasszikus őse”.

Kezdődött az automatikusan utántöltődős változatokkal, majd kézenfekvő ötletekkel: a kvantáltan töltött „Collapse”, a szomszédcserélgetősök, sor-tologatósok, forgatósok, stb.

 

 

Hishi’?   sarkos SameGame-vari!

Az egy kattal levett elemszám előbb szorzódik az aktuális táblakép sorszámával, majd az így kapott érték négyzete... Pl. 10 elem a 3. táblán 900 pont, azaz annyi, mint az 1. táblán 30 elemért járna. Új táblánál (persze) nő a színek száma. Ezért egyre nehezebb lesz "nagyterületes" kattintásokkal nullára leütni, pedig még a visszalépő (Undo) és a keverés (Shuffle) funkció is használható.

 

’Brix’ SameGame-vari

Után-töltődős Samegame-típusú játékban a progi véletlenszerűen kitüntet egy színt (ennek eltűnik a mezőrácsozása) és ebből kell minél nagyobb területűt leszedni a rekordok eléréséhez.

 

’Collapse’ (alapjáték)

 

Vedd észre: a SameGame tele tábláról indul, itt: vége a játéknak, ha megtelt tábla.

 

A pontot hozó ütések okozta fogyás versenyben van a (többnyire gyorsuló ritmusú***) szaporulattal. Itt is az oldalszomszédosan érintkező három, vagy több azonos színű kő (bábu, golyó, képecske, stb.) üthető le egyetlen rákattintással.

***A SameGame „0”-ra ütős, feladványos jellegét kiváltva, ezzel lehet vége a játéknak.

 

'Blockarelli'  (utántöltődős SameGame vari)

Döbbenetesen jól játszható ötlet: a tábla felső felének üresedésekor lefelé, az alsó felének üresedésekor felfelé tolódnak az újonnan érkező elemek. Egyébként, 2-nél több, oldalszomszédosan érintkező, azonos elem szedhető le rákattintással...

 

'WordBuilder'    Collapse-vari (angol) szavakkal

Minden korlátozás nélkül, tetszőlegesen választhatók a betűk, amikből, ha összeállt egy olyan angol szó, ami benne van a progi szókészletében, akkor törlődik. Lásd pl. az ábrán balra lent: WINDOWS (Submit-tel el kell küldeni.)

 

"DuósTetris"  (Tetris-vari a legkisebbeknek)

Egymás mellett vonalban (sorban is és átlósan is),legalább 3 db azonos fejecske leesik a tábláról. Ha betelik a tábla, akkor: "Game Over". Forgatni: a "space"-vel lehet.

 

TETRIS’  (alapjáték)

(Valószínűsíthető, hogy a SameGame fejlesztői a Tetris-ből nyerték az ütéses ötletet.)

Opciókban, nem tudok olyan ésszerűen elvárható igényt kitalálni, amit ez a program ne kínálna. Különösen, a páros játékhoz ajánlom: ketten, egymással versenyezve is...

 

’Pumpkins’  (kétoldalról töltögetős)

Tán annyi benne a "Tetris", hogy itt is töltődik a tábla, ámbár ez: mindig megvárja a kattintásodat... Az új elemeket egérmozgatással viheted a kiválasztott sorba, amelybe egy kattintásra betöltődnek. A legalább 3 db-os (oldalszomszédosan érintkező) szigetek esnek le.

 

’WordiX1’ Tetris-vari szókészletes

Amilyen kedveltek és hasznosak a nyelvi-, szójátékok, annyira kevés van (még) belőlük magyarul a Hálón. Ez azonban, szinte nyelvfüggetlen, mert ott van a szókészlete a jobb oldalon. A táblára potyogó betűkből egy-egy (a készletben látható) szó egymást követő összes betűjét kattintással kijelölve, azokat a progi „felismeri”, zöld színűre változtatja és a következő kattintásra letörli. Ez persze pontot ér. (A Jolly egy szóban csak egyszer.)

 

’WordiX2’ Tetris-vari szóalkotós

Amilyen kedveltek és hasznosak a nyelvi-, szójátékok, annyira kevés van (még) belőlük magyarul a Hálón. Ez is csak németül "beszél", de itt-ott megérti az angolt is. A táblára potyogó betűkből egy-egy német szó egymást követő betűire kattintva, ha felismeri a szókészletéből,(és nagyon sokat felismer!), akkor zöldre váltanak és a következő kattintásra leesnek... és persze pontot érnek.

 

'Drop-Sum'                                   'Drop-Sum' forgatósan

A "mindegy"-re szoktuk mondani "nekem nyolc".Ennek a Tetris-varinak meg csak a kilenc az, ami nem „közömbös”! Ha a véletlenszerűen érkező elemeket úgy rendezed egymás mellé, hogy az összegük 9-et ad ki, akkor azok színt váltanak és a piros állapotuk után leesnek a tábláról. Első próbára válaszd a "BasicGame" varit.

 

’ColorLinez’                             ’BlomingGarden’     (ColorLinez kisebbeknek)

Az alapjáték lényege: Pontot kapsz, ha min. 5 db egyforma bábut összefüggő vonalba rendezel, amiket a progi automatikusan felismer és leszed a tábláról.

Rendezési szabály: egy, már a táblán álló, bábu akkor és oda rakható át, ha az indulási és az érkezési hely között „szabad közlekedési utat talál”.

Válaszd a nehézségi fokokból: „Master” és ne kapcsold be a „Live” funkciót.

A pontozása progresszív. Akkor kapsz sok pontot, amikor a legalább 5 db, azonos színű elemből álló vonalak üres metszéspontját az adott színnel betöltöd.

 

 

’Chess-Lines’   (ColorLinez-vari sakklépésekkel)

Ismered a sakk lépés-szabályait? Azok szerint lépegess a táblán! Akkor kapsz pontot, ha legalább 4 db sötét, vagy 4 db világos színű bábut vonalban egymás mellé rendezel. Összesen 32 db bábuból, minden lépés után, újabb 3 db-ot rak fel a progi a táblára. GameOver, ha elfogytak a táblán kívüli bábuk. (A fogyást a leütöttek pótolják vissza.)

A rekordbeállításhoz vedd észre, hogy a pontozása erőteljesen progresszív:

egy 4 db-os ütés 10 pont, az 5 db-os ütés 20 pont … és minden továbbiért duplázódik.

 

Smiley-Rush (szomszédcserélgetős)       'DragonsHexa’    (méhsejt-táblán)

Az alapjáték ütési szabálya: a „min. 3 db azonos jelű bábuból álló sziget törlődik”… és

a pontozási elve: az egy lépésben ütött db-számmal progresszíven növekvő jutalom.

A szomszédcserélgetős ötlet kibővül egy meglehetősen látványos „lavina-hatással”:

A leütött elemek helyére „zuhatagként” lehullókkal és az üres helyekre beesőkkel kialakult új állást a program automatikusan újra értékeli és ha üthető szigeteket „lát”, akkor azokat automatikusan leüti. Egymást követően akár többször is.

Csak ütést eredményező lépést (szomszédcserét) enged a program. A lépések közötti gondolkodási alatt fogyatkozó játékidő az ütésekkel értékarányosan „visszapótlódik”.

 

 

’Cupido’    szomszédcserélős extra-bónusz elemekkel

Kézenfekvő pl., hogy néhány kitüntetett elem (jegykendő?, vagy gyémántgyűrű?) leszedése sok bónusz-pontot érjen. Nagyon jó kiegészítés, hogy két oldalról-közép felé történik az üres helyek betöltése.

 

’JewelQuest’          szomszédcserélgetős mezőszínezéssel

Rengetegnyi a szomszédcserélgetős ötleten alapuló rendezéssel működő játék-progi.

Pusztán a játékidővel (a gondolkodási idővel) nehezített alapjáték, a látványos zuhatag és lánchatás ellenére is, hamar unalmas (túl egyszerű) lenne egyéb kapcsolódó feladat(ok) nélkül. (Ámbár, a játékos elme is ritkán veszi észre, ha csőbe húzták.)

A mező-átszínezéses ötlet tán az egyik legjobban játszható.

 

'Blocky' (sarkos leszedős)

A tábla oldalaival párhuzamos oldalú, olyan téglalapot kell keresni, aminek a négy sarka azonos színű. Ezt a területet (lenyomott bal gombbal) kijelölve: a benne foglalt mezők törlődnek, ill. új színekre váltanak. Cél: az induló kép valamennyi fejecskével jelölt mezőjét leütni, ill. a teljes táblát fejecske-jelzés nélkülivé változtatni.

 

'Bomboozle'   (Láncban leszedős)

A Start után, válaszd a Timed módot. 1000-ről visszaszámoló idő alatt üss minél hosszabb láncokat... Kezelése az egér mozgatásával komfortos: első kattintásra indul a lánc, a másodikra leszedi. (100.000 felett, már napi TOP-listára is felkerülhetsz.)

 

Vírus(1)’                    ’Vírus(3)’                   Color-Stones

35-ször változtathatod meg a (bal alsó sarokból elindítható) sziget színét.
Ha ezzel eléred, hogy az egész tábla egyszínűvé válik, akkor új képet kapsz, de a kattintásaid megengedett száma "Levelről-Levelre" eggyel csökken.

A 3. vari FREE változata „még csak” több opciót kínál a táblakiosztásra, a színszámra…

A ColorStones pedig már egy párbajos változat a progi ellen.

(Te játszol a háromszöggel jelölt elemekkel, a progi a négyzetekkel jelöltekkel.)

 

 

' FastFlood '

A tábla jobb oldalán, a COLOR felirat alatt mutatott színre vált át az adott lépésben megkattintott elem, majd a vele oldalszomszédosan érintkező azonos színűekkel együtt lepottyan, ha a velük alkotott egyszínű sziget elemszáma 2-nél több.

 

'Bripitol'

Mindhárom opciójában abszolút professzionálisan átgondolt pontgyűjtögetős.
Ajánlom a 2 perces RUSH-t, de az ugyanazzal a pontozással működő (hosszan játszható) LEVEL és a más taktikát igénylő (táblatörlős-feladványos) CLEAN is szuper!
A lényeg mindegyikben azonos:  a rákattintott elemmel együtt, az oszlopában és a sorában vele azonos 1-1 db törlődik, ha nincs közöttük másféle elem.

A pontozás progresszív: 5 elem ütése 100, 2 elem ütése 10 pontot ér.

 

'Ununicum'  (sortologatós)

Min. 3 db oldalszomszédosan érintkező, azonos mintájú elem összerendezésért kapsz pontot, amik aztán törlődnek a tábláról. Ez utóbbira azért is kell törekedni, mert minden lépésben egy-egy új sor/oszlop töltődik be és GameOver, ha megtelik a tábla.

 

'Squanda'                            ’Marble’                       Cubox(I.)’           Cubox(II.)

Sortologatós rendezős. Célállapotot mutatja a bal oldali ábra. Sorok és oszlopok tologathatók el. A tábla széléről kilépő elem, az átellenes oldalon megjelenik.

 

Érdekes, hogy a színre-rendezős Marble, jóllehet ugyanilyen, kevésbé vonzó feladat.

A talán legszívesebben játszott Cubox-ban pedig, a tábla széle: a mozgatás korlátja.

 

"figurás" Tőtike

Cél a tábla közepén felrajzolva. Az elemek pedig (a keretről) kattintásra lépegetnek a tábla belseje felé úgy, hogy maguk előtt tolják a már fennlévőket...

Moebius forgatós-hurokalkotós             'Connexions'

Kattints a "Welcome..." , majd a "Start..." feliratokra és máris indul a visszaszámolás...
Rákattra: 90 fokkal fordulnak el az elemek, a zárt hurkok törlődnek és pont jár értük.

 

'Branch' indaforgatós

Írj be egy betűt bal fent a "Name:"-hoz, majd Enter és Start! A forgatásos rendezést kezd a széleken, tudva azt, hogy:

az egyetlen összefüggő "inda-labi"sehol nem nyúlik túl a táblán

 

"NET-forgató" (2)

Állítsd be a tábla méretét, pl.: X=5 és Y=5; a Bordert állítsd:"normal"-ra,majd katt a "PLAY"-re! Feladatod: elforgatni az egyes mezőkre tett huzaldarabokat úgy, hogy azokkal az összes bigyó csatlakozzon a központi "server"-hez.

 

'CapriSonne'   (Felrakosgatós terelgetős)

Csak a nyilakat kell áthúzni a tábla „jól kiválasztott” mezőire, majd 'GO' és hátradőlni a székeden... Azt biztos kitalálod, hogy a kalózt kell a kincses ládához irányítani, azt meg észreveszed, hogy a piros nyilak csak egyszer használatosak...

 

Jorinapeka’ 

Ebben fenn vannak már a "nyilak", csak a kedvező indítási pontot kell megtalálnod: az összes színes elem leszedegetéséhez. Szuper kihívás, profiknak is!

Kell a sikerhez, hogy törekedj a min. 11 mező átlépésért járó bónusz-lövésekre is

 

’PolarExpress (interaktív terelgetős)

 Katt "SKIP INTRO", "START", majd "PLAY"… aztán gyorsan ellenőrizd le az első váltó állását, mert hamar odaér és kisiklik... Ezután már csak gondolkodva figyelni és persze állítgatva a váltókat: összeszedni... és elkerülni ..., ... de hát a játék közben minden kiderül.

 

Dachser-reklám (interaktív szortírozó)

Nemcsak kivitelében kellemes,de jól is játszható: terelgetős-szortírozó. Figyeld meg a futójárdákon szürkén ábrázolt irányokat, csak ezek közül választható a terelési irány!

 

Egyébként, a feladat ugye mutatja magát: zöld csomag a zöld négyzettel jelzett szállítóhoz..., a sárga csomag a sárgával jelzetthez...

 

"szputnyikos"              

Érdemes alaposan kitapasztalnod miket tud. A kékek taszítanak, a barnák vonzanak. Tetszőlegesen ("fogd-vidd") elhelyezhetők, a méretük (tömegük) rákattal állítható.
Próbálkozz olyan elrendezésekkel, amelyekben hosszú útvonalat befutó pályára sikerül kilőni a szputnyikot. Tapasztald ki! Nagyon jól ismeri a gravitáció törvényét.

Pl.: nagyobb induló sebességet adhatsz (és pontosabban célozhatsz) azzal, ha egy nagy (taszító) kéket raksz a kilövő mögé...

 

'Blockoban'

88 db „vidd a helyükre”-rendezős (jól átgondolt és nagyon jól „adagolt”) feladvány.

A sárga pöttyre a sárgát, a kékre a kéket... A lenyomva tartott kattintással kiválasztott elem, az egér elmozdításának irányában, ütközésig elcsúszik.

 

Térképesdi”                   

A területrablós célú versenyben te játszol: a feketével és a szürkével; ellened a progi: sárgával és zölddel. Ebben a színsorrendben, váltakozva színezhettek a sajátotokra egy-egy területet, de két szomszédos terület mindig eltérő színű kell legyen. Ha már egyiketek sem tud szabályosan új területet saját színére állítani, akkor a program megszámolja, kinek az összterülete lett nagyobb ("méhsejt-egységben mérve").

 

'Line-Bounder'     ( nevezzük „vonalkázós focinak”)

A középkezdésből induló verseny célja, hogy saját (kékkel húzott) nyomvonaladat az ellenfél (piros) kapujába navigáld. A szomszédos rácspontokra léphetsz és a lépés joga mindaddig nálad marad, amíg olyanokra lépsz, ahol már korábban tartózkodtál.

 

S'MoresWars’  

Egy területrablásban versenyzős parti 11 lépéspárból áll (progi ellen). Ha egy derékszögű, egyenlő szárú háromszög harmadik csúcsára is ugyanolyan színű bábu kerül, mint a két másik csúcsára már korábban letettek, akkor az átszíneződik...

 

’BubbleBoom(2)’       

Ez, a TOP-listás, extra elemekkel bővítve, alaposan "szétszórja" az eredményeket és... ... és a rejtvényfejtőknek nagyon nehéz abbahagyniuk...:-)

Kattints a mozgó pötty-tömegbe, vagy oda,ahova a tömeg igyekszik és dőlj hátra...

 

'Blinkz' (szerelmes téglák)

Jó sorrendben és jó ütemezésben történő rákattintásokkal töröld a piros téglák találkozását akadályozó, ill. megsemmisülésükkor segítő elemeket.

 

'Sugar-Sugar(1)'

Katt: Play... és a Level 1-ben várj, amíg "kiszakad a cukros-zacskó". Majd lenyomott egérgombbal húzz egy terelővonalat a bögréhez...

Döbbenetesen elegáns és ötletes feladványok. Rajzolással és csupán 2 manipulációs eszközzel: átszínezés és gravitáció irányváltás.

 

birka-terelgetős      (csak a gyakorlottabb rejtvényfejtőknek)

Első próbálkozáskor katt: Skip, Start, One és írj „x”-et a Tutoriál-ba.

Az elemkészletből úgy helyezz a táblára, hogy a mező széléről induló birká(ka)t a gyümölcsös ládá(k)hoz tereld. A behelyezendő elem rákattal aktív, Space-val forgat, újabb kattal lerak. Aztán:"GO!" (,ha mindent elhelyeztél).Vedd észre, hogy a nem csőnyílás felől érkező birka átugorja azt és csak a vele azonos színű birkára hat. Kézenfekvően értelmezhető: az "átfestő", az „átugró”, a "kapukapcsoló"; és kitapasztalandó: a "felállított cső", meg a "fogyasztó/hizlaló" hatása...

 

 

 

                                                                                                                                                    

Fentiek is csak egy „kóstoló”. Nem is szubjektivitás mentes válogatás.

Több játék-programot is másikra cserélnék, sok játékot kihagynék és újabb játékokkal bővíteném, ha…

…ha újra kezdeném…, akár már ma: a jegyzet első változatának lezárásakor.

 

Alul itt, a jatektan.hu-ra gyűjtöttek közül a legnézettebbekből válogatva:

 

Növelt idővel

Animált-képes

'Classic'

 

’Zig-Zag’

 

’Montezuma(2)'

 

 

 

 

 

 

Nullára ütős

 

’S.ZenBlaster’

BlokkParty

’EgyptPuzzle’

’5differenc’

Angolul

’Lock&Roll’

’ComboCard’

’Bahamas+1/-1’

’PileTile’