kép: 800x600 , 1024x768

a fáraók "dobókockása":

Senet

Te játszol a zölddel is és a kékkel is. Ellenjátékot nem tud a progi, de mindig mutatja:
melyik bábuval léphetsz és hova érkezhetsz.
Addig érdekes, amíg begyakorlod a szabályokat és megrajzolod a tábláját..., hiszen
kifejezetten bulis-társas...
Legalábbis én még nem láttam a gépet pofákat vágni, amikor a versenyben kiütöm a bábuját.

(Ez a progi a lent részletezett szabályból a 15-ös mezőhöz kapcsoltat nem "ismeri".)

forrás: BritishMúzeum



egy kis összefoglaló a táblás játékokról: >>>> BritishMúzeum-játékok-játékosan


Nem ellenőriztem le, hogy valóban minden részletében úgy működik-e, de bemásoltam ide a Táblajátékosra néhány éve feltett szabályt: >>>a fáraók dobókockásai

Indokolt a dobókocka szó idézőjelbe helyezése. Ugyanis, az ókori Egyiptom játékaiban a véletlen-számok előhívására félbevágott nád pálcikákat használtak.
Pl.: Négy pálcikával dobtak egyszerre és a dobás értékét abból határozták meg, hogy azok a lapos, vagy a domború oldalukra estek. Így például a SENET-ben:
. a dobás értéke domború (db) lapos (db)
1 3 1
2 2 2
3 1 3
4 0 4
6 4 0
(Az 5-öt a SENET-ben nem használták)

Az ábrán mutatott kezdőállásból indulva, egymást követően felváltva, lépésenként dobókockán kivetett értéknyi mezővel, az egyik játékos 5 db világos, a másik 5 db sötét bábu közül, egy-egy szabadon választhatót, egy kígyóvonalat követve mozgat előre a táblán. Az a játékos lesz sötéttel és kezdi a lépéseket, amelyik a társát megelőzve EGY-et dob és a 10-es mezőről a 11-re helyezi át bábuját. A továbbiakban is ő következik mindaddíg, amíg EGY-et, NÉGY-et, vagy HAT-ot dob. KETTŐ és HÁROM esetén még lép, de utána már az ellenfele következik. Az a játékos nyer, aki mind az öt bábuját eljuttatja az utolsó (a 30-as) mezőre és ezzel levette a tábláról. (Itt, nem szükséges pontosan beérkezni, mint pl. a " Pachisi "-ben, mert a szükségesnél nagyobb dobásértékkel le is lépett már a bábu a tábláról.) További szabályok: Két figura nem lehet ugyanazon a mezőn, de ebben a játékban nem üthetjük ki az ellenfelet. Egy, az ellenfél által birtokolt, mező azonban megszerezhető akkor (és csak akkor), ha sem előtte, sem mögötte nem áll egy társa sem. Az ilyen magányos ellenséges bábut a lépő bábujának kiinduló helyére áttéve, felszabaduló helyre léphetünk (tehát a két bábu helyet cserél). Az ellenfél egymást szorosan követő három bábuját tilos megelőzni! Miután, már két, egymás mögött álló, azonos színű bábu is védi egymást a támadás (áthelyezés) ellen és a hármas nem is előzhető, gyakran előfordulhat, hogy e szabályok megsértése nélkül, egyik bábuval sem léphető le a dobásérték. Ekkor, kötelező valamelyikkel ezt visszafelé megtenni. Ha pedig ilyen módon egy magányos ellenséges figura által birtokolt mezőre érnénk, azt a mi korábbi helyünkre (előrébb) kell helyeznünk. Lépéskényszer van: ha lépésre egyáltalán nincsen mód - akkor a lépő játékos elvesztette a partit.