TÁBLAJÁTÉKOS:

Zillions progi-suli

  • 1. Első próbálkozások (működő progi módosításának) előkészítése:
  • 1.1. Nyissunk egy "MUNKA" könyvtárat! (Ne a ZILLIONS könytárban kísérletezzünk.)
  • 1.2. Válasszuk ki a játékot (mármint amelyiket át akarjuk alakítani) és másoljuk át a ZILLIONS/RULES könyvtárban megtalálható ***.ZRF -jét a MUNKA-könyvtárunkba.
  • 1.3. A MUNKA-könyvtárba másolt ***.ZRF filet nyissuk meg egy szövegszerkesztővel. (pl.: a JEGYZETTÖMB-bel)
  • 1.3.1. A szövegszerkesztő "Keresés" funkciójával vegyük sorra a hivatkozott ".BMP" fileket és jegyezzük fel a nevüket, valamint azt is, hogy a ZILLIONS/IMAGES melyik alkönyvtáraiban vannak.
  • 1.3.2. Nyissunk a MUNKA könyvtárunkban egy IMAGES alkönyvtárt, abban egy továbbit a játék "NEVE" elnevezéssel és ebbe másoljuk bele az összes ***.BMP-t, amit a ****.ZRF-ünk használ.
  • 1.4. A szövegszerkesztőben megnyitott ***-ZRF-ünkben a ***.BMP behívásokat ellenőrizzük le és szükség szerint javítsuk ki úgy, hogy valamennyi BMP-t megtalálja a MUNKA könyvtárunknak az IMAGES/jatékNEVE alkönyvtárában: pl: "Images/Totike/tabla.bmp"
  • Figyelem! A ZRF-ekben többnyire hibása BMP-k behívása. Ha a ZRF az IMAGES könyvtár melletti RULES könyvtárban van, akkor a BMP korrekt behívása: "../Images/jatekNEVE/tabla.bmp". A "../"-rész (azaz a "lépj felfelé egyet a könyvtárból" jelzés) szinte mindegyiknél hiányzik, ami azért nem okoz keveredést, mert a Zilli automatikusan a Zillions.exe file melletti Images könyvtárban fog keresni.
    Fenti "hiba" okozza azt, hogy : ha több példányban van meg a gépeden a Zillions.exe, akkor előfordulhat, hogy nem találja meg adott ZRF a BMP-it, mert mindig abban az Imagesben fogja keresni, ami a legutóbb elindított Zillions.exe könyvtár mellett van, akkor is, ha a ZRF-et a másik Zillions.exe könyvtár melletti Rulesból indítottuk.

    Az alábbi kép a "Vertical_TicTacToe" ábrái átpiszkálásának eredményét mutatja.
    Ha megnézed egy szövegszerkesztőben a verticaltictactoe.zrf-et és a totike.zrf-et , láthatod, hogy csupán abban különböznek, hogy ez utóbbiban a BMP-k behívása az Images/Totike könyvtárból történik. Tehát: a nálunk "potyogtatós amőba", vagy gyűjtőnevén Tőtike-ként ismerős játék programjának a működése változatlan maradt.

  • Ám, ábráit tekintve, talán többeknek tetszetős a "Towers_Off_Hanoi" játék térbelinek látszó ábrájából nyert ötlet alkalmazása... Az eredeti játékban négyzetes hálóra lepotyogó korongok helyett: most rudakra fűzzük fel a golyókat...
    Nézz bele egyik-másik játék BMP képeibe! Melyikből tudsz szebbet készíteni...
    CD-ről telepített Birodalmadban itt komfortosan kísérletezhetsz:
    munka-1 könyvtároldal
    ( Hálón nem nyílik, de letölthető: munka1.zip)

    Fentiekkel már azt meg is tanultuk, hogyan rendezzük bele a kialakított könyvtárstruktúránkba a Hálóról innen-onnan letöltött Zillions-progikat. Előfordulhat, hogy érdemes belepiszkálni a zrf-be ott, ahol nem az IMAGES könyvtár egy alkönyvtárából hívja be a képeket. Az felel meg leginkább a követett struktúránknak, ha a minden képet az IMAGES-nek az adott játék nevével megegyező könyvtárba teszünk.
    Azt is látjuk, hogy képszerkesztőkkel egyszerűen átszínezhetők és átrajzolhatók a Zillions játékok táblái is, bábui is. A méretükön (most még) ne változtassunk, és mindig BMP-formátumba írjuk ki őket.


    Egy-egy játéknak van szabálya [ZRF]
    Vannak ábrái [BMP] -ezek többnyire egy, a játék nevét kapó könyvtárban vannak, de az is gyakori, hogy valamelyik adott játék egy másik játék képeinek könyvtáraból válogat.
    Lehetnek hangjai [WAV, MID] és lehetnek megoldásai/példapartijai[ZSG]. Továbbá lehet hozzájuk leírás is [TXT, HTML] .
    A Táblajátékosról letölthető progiknál igyekszünk azt a struktúrát alkalmazni, amikor a RULES-ben csak ZRF-ek vannak. (A TXT-s leírásokat nem őrizzük meg, a lényeg benne van a játékból megnyitható help-ben is.)
    A BMP-ket tartalmazó (játékNEVE) könyvtárat az IMAGES könyvtárba tesszük. Ha egyetlen képe van csak a játéknak, akkor is javasolt egy -a játék nevével azonos nevű- alkönyvtába tenni. Sőt ide célszerű beduplikálni azokat a képeit is, amiket más játékok képeiből hív meg.
    Ha van hang és/vagy példaparti, akkor azokat az AUDIO és a SOLUTIONS könyvtárakba tesszük (praktikusan, egy-egy játékNEVE alkönyvtárba, de ekkor: a zrf-ben le kell ellenőrizni, hogy a könyvtárhivatkozások követik-e rendszerünket és szükség szerint át kell írnunk azokat).

    Első gondolatra, talán, kézenfekvőbbnek tűnhet az a megoldás, hogy kölön-külön könyvtárakban tároljuk a játékokat úgy, ahogy "levadásztuk" őket. Ám számítva a játékok sokaságára, inkább javasolt az, hogy egységes struktúrában kezeljük a zillis játékokat és mert a többség a fentebb leírt rendet követi, nem célszerű a játékonkénti könyvtár-struktúrát választani. (Ha hálón akarsz valakivel játszani, gondot is okozhat a járték kiválasztásakor, ha nem azonos a zillis könyvtárszerkezetetek.)

    (folyt.)