|

|
Már (vagy gondoltad volna, hogy csak alig?) húsz éve, hogy a táblajátékok számítógépen is
játszhatók... A fiatalabbaknak ez ma már természetes. Ám az még napjaink játékaiban is
valamennyiünknek újra és újra kérdés egy-egy újonnan beszerzett számítógépes
játéknál: hogyan kell kezelni,
hogyan lehet opciókat állítani, stb. Nem beszélve a különböző telepítési
változatokról... előbb utóbb meglehetősen nagy káosz lesz a gépén az erre nem ügyelő gyűjtőnek.
Hiszen még napjainkban is: ahány fejlesztő, annyi féle megoldással találkozunk a legegyszerűbb
játékok esetén is.
Pedig a táblásokkal szemben támasztott funkció-igények meglehetősen jól körülhatárolhatók
(visszalépni, színtcserélni, visszajátszani, adott állás optimális lépését megmutatni, partit
leírni, kimenteni, stb.).
Részletesen végighaladva (egy mintajátékkal) a menükön lásd: JUNIOR-HELP
Haladóknak, csupán néhány tanács az opciók beállításához:
Nos, a Zillions of Games fejlesztői talán az összes ilyen igényt megoldották a
menürendszerükben, amelynek a kezelését azért is érdemes alaposan kitapasztalni, mert
a már jelenleg is ezernyi mellett, még azokra a játékokra is működni fog, amit ma még ki sem
találtunk...
A játék-kezelés alábbi váltásai egy-egy parti közben is működnek!
Megtehető, hogy egy partiban ráállunk arra a lépésre, melyről úgy tűnik, hogy ott
lett elkövetve a végzetes hiba és egy másik úton is kipróbáljuk...
Közben (akár többször is) szerepet cserélhetünk a géppel... vagy rákérdezhetünk, hogy "mit lépne"?
Belenézve a kiírt parti ***.zsg tartalmába, látjuk a
lépések kódolását. Ezzel a kódolással, bármelyik szöveg- szerkesztőben írhatunk partit mi
is, amit aztán a
Zillivel előre hátra léptetve lejátszathatunk...
|

|
Általában azonnal érthetőek a View/Option és a Play/Choose Side valamint a Play/Computer Opponent
beállítások hatásai, ki/be kapcsolás: HANG, ZENE, ANIMÁCIÓ, MEZŐSZÁMOZÁS.
A Play/Give Hint = MI LENNE A GÉP LÉPÉSE használatára is hamar rászokhat a játékokkal ismerkedő.
Az alábbiakra már, csak a használat során figyelünk fel:
--- Sokakat zavar a Zillivel való első ismerkedéskor az, hogyha (ez az alap-beállítás) a szabályok (az adott állásban) csak
egyetlen lépését engedélyezik egy bábunak, akkor (rákattintásra) azt azonnal végrehajtja. Nem jelenik meg előtte a
választást felkínáló zöld pötty az érkezési mezőn. (Különösen akkor bosszantó, ha egy újabb játékkal ismerkedünk és
a zöld pöttyökből próbáljuk kitalálni azt, hogy mi lehet a lépés-szabály.)
Ez az automatizmus kikapcsolható a "View" legördülő "options" menüjének "Smart Moves"
letiltásával.
--- Az olyan játékoknál viszont, amelyekben a lépés egy bábu letételét, majd ugyanazon bábu
elmozdítását jelenti, feltétlen javasolt ennek funkciónak a visszakapcsolása. (Ha pl. a tologatós amőbánál nem kapcsoljuk
be ezt a funkciót, akkor lépésenként kétszer kell kattintani: előbb a golyó letételéhez, majd a letett golyó eltolásához.)
--- A Play/Choose Side összes játékosa állítható gépire is, és személyire is,
akár pl. mindegyik gépire. Ez, különösen az olyan feladványoknál lehet érdekes, amelyekkel nem
boldogulunk, de kíváncsiak vagyunk a megoldásra (ám azt, nem találjuk a Help/Show
Solution-ban.)
Figyelem! Ekkor legalább annyi időt kell adnunk a gépnek "gondolkodni", hogy a megoldás
lépésszámáig teljesen le tudja bontani az elágazások fáját...=lásd az ábrán alul: az előre
tekintett lépések számát.
--- Meddig terjed a Zilli "okossága"? Mi történik, ha "végtelenre" állítjuk a gép gondolkodási idejét?
A gondolkodási időt maximum csak addig érdemes növelni, amíg kb. 10-20 perc alatt le tud menni az előre
tekintett lépések számában a következő fokra. A fokról-fokra történő lefelé haladás időszükséglete
ugyanis, kb. többnyire legalább duplázódik (az igazán bonyolult játékoknál akár több százzal is
szorzódhat)...
|
Javasolt, hogy a kedvenc játékaid nevével nyiss al-könyvtárakat a ZILLIONS/SOLUTIONS/-ban,
ahová az adott játék partijait kimentheted. Ezek a file-k .zsg kiterjesztésűek lesznek.
Ha egy adott játék ***.zsg -jét megnyitod egy szövegszerkesztőben, akkor látod hogyan kódolja a lépéseket.
Akár Te is írhatsz bele kódolt lépéseket... Ha érdekesnek tűnik egy-egy parti, azt a lépések kimentése után
érdemes kielemezni...
|
|
|