LINK href="stylusvkhr.css" rel=STYLESHEET>


Zillions-játékok
parti-kezelés (HELP)

Már (vagy gondoltad volna, hogy csak alig?) húsz éve, hogy a táblajátékok számítógépen is játszhatók...
A fiatalabbaknak ez ma már természetes. Ám az még napjaink játékaiban is valamennyiünknek újra és újra kérdés egy-egy újonnan beszerzett számítógépes játéknál: hogyan kell kezelni, hogyan lehet opciókat állítani, stb. Nem beszélve a különböző telepítési változatokról... előbb utóbb meglehetősen nagy káosz lesz a gépén az erre nem ügyelő gyűjtőnek. Hiszen még napjainkban is: ahány fejlesztő, annyi féle megoldással találkozunk a legegyszerűbb játékok esetén is.
Pedig a táblásokkal szemben támasztott funkció-igények meglehetősen jól körülhatárolhatók (visszalépni, színtcserélni, visszajátszani, adott állás optimális lépését megmutatni, partit leírni, kimenteni, stb.).

Részletesen végighaladva (egy mintajátékkal) a menükön lásd: JUNIOR-HELP

Haladóknak, csupán néhány tanács az opciók beállításához:
Nos, a Zillions of Games fejlesztői talán az összes ilyen igényt megoldották a menürendszerükben, amelynek a kezelését azért is érdemes alaposan kitapasztalni, mert a már jelenleg is ezernyi mellett, még azokra a játékokra is működni fog, amit ma még ki sem találtunk...



A játék-kezelés alábbi váltásai egy-egy parti közben is működnek!

Megtehető, hogy egy partiban ráállunk arra a lépésre, melyről úgy tűnik, hogy ott lett elkövetve a végzetes hiba és egy másik úton is kipróbáljuk...

Közben (akár többször is) szerepet cserélhetünk a géppel... vagy rákérdezhetünk, hogy "mit lépne"?

Belenézve a kiírt parti ***.zsg tartalmába, látjuk a lépések kódolását. Ezzel a kódolással, bármelyik szöveg- szerkesztőben írhatunk partit mi is, amit aztán a Zillivel előre hátra léptetve lejátszathatunk...


Általában azonnal érthetőek a View/Option és a Play/Choose Side valamint a Play/Computer Opponent beállítások hatásai, ki/be kapcsolás: HANG, ZENE, ANIMÁCIÓ, MEZŐSZÁMOZÁS.
A Play/Give Hint = MI LENNE A GÉP LÉPÉSE használatára is hamar rászokhat a játékokkal ismerkedő. Az alábbiakra már, csak a használat során figyelünk fel:
--- Sokakat zavar a Zillivel való első ismerkedéskor az, hogyha (ez az alap-beállítás) a szabályok (az adott állásban) csak egyetlen lépését engedélyezik egy bábunak, akkor (rákattintásra) azt azonnal végrehajtja. Nem jelenik meg előtte a választást felkínáló zöld pötty az érkezési mezőn. (Különösen akkor bosszantó, ha egy újabb játékkal ismerkedünk és a zöld pöttyökből próbáljuk kitalálni azt, hogy mi lehet a lépés-szabály.) Ez az automatizmus kikapcsolható a "View" legördülő "options" menüjének "Smart Moves" letiltásával.

--- Az olyan játékoknál viszont, amelyekben a lépés egy bábu letételét, majd ugyanazon bábu elmozdítását jelenti, feltétlen javasolt ennek funkciónak a visszakapcsolása. (Ha pl. a tologatós amőbánál nem kapcsoljuk be ezt a funkciót, akkor lépésenként kétszer kell kattintani: előbb a golyó letételéhez, majd a letett golyó eltolásához.)

--- A Play/Choose Side összes játékosa állítható gépire is, és személyire is, akár pl. mindegyik gépire. Ez, különösen az olyan feladványoknál lehet érdekes, amelyekkel nem boldogulunk, de kíváncsiak vagyunk a megoldásra (ám azt, nem találjuk a Help/Show Solution-ban.)
Figyelem! Ekkor legalább annyi időt kell adnunk a gépnek "gondolkodni", hogy a megoldás lépésszámáig teljesen le tudja bontani az elágazások fáját...=lásd az ábrán alul: az előre tekintett lépések számát.

--- Meddig terjed a Zilli "okossága"? Mi történik, ha "végtelenre" állítjuk a gép gondolkodási idejét?
A gondolkodási időt maximum csak addig érdemes növelni, amíg kb. 10-20 perc alatt le tud menni az előre tekintett lépések számában a következő fokra. A fokról-fokra történő lefelé haladás időszükséglete ugyanis, kb. többnyire legalább duplázódik (az igazán bonyolult játékoknál akár több százzal is szorzódhat)...

Javasolt, hogy a kedvenc játékaid nevével nyiss al-könyvtárakat a ZILLIONS/SOLUTIONS/-ban, ahová az adott játék partijait kimentheted. Ezek a file-k .zsg kiterjesztésűek lesznek. Ha egy adott játék ***.zsg -jét megnyitod egy szövegszerkesztőben, akkor látod hogyan kódolja a lépéseket. Akár Te is írhatsz bele kódolt lépéseket... Ha érdekesnek tűnik egy-egy parti, azt a lépések kimentése után érdemes kielemezni...