| 
 | 
|  
 
A legtöbben tán a Rubik-kockával találkoztak, de sokak hallottak Samuel Loyd lehetetlen feladványáról és 
 néhányan, aki bíbelődtek már  ördöglakatokkal, bizonyára ismerik a kínai karikákat.
 A repertoárt, alapvetően, nem is mondhatni szélesnek: "rendezd át", "szedd szét", "rakd össze", "szabadítsd ki", "juttasd a célba"... , de típusonként sok száz féle ötlettel színesíthetők... Az általam ismertek legérdekesebbjeit alább, úgy raktam sorba, ahogy -legalábbis így utólag elemezgetve- egymásra építkeznek ötleteik. ![]()  | 
A "Hanoi Torony" nem tartozik a csoportba és valójában tévesen is tekintik logikai játéknak. Kicsik számára is érthető a "mindig csak nagyobbra teheted a kisebbet" szabály, de hát ahhoz, hogy a már nagyobbak felismerjék (és a "teljes indukció" módszerével bizonyítsák is) a megoldás lépés-számának a réteg-számtól való függését, hasznosabb elővenni a papírt-ceruzát...  | 
A klasszikus "Kínai karikák" szétszedése is inkább türelemjáték (feladványként: nem szétszedni kell, hanem a minimálisan szükséges lépésszámot meghatározni), de az első ránézésre kettéválaszthatatlannak tűnő szerkezet már hordozza a bevezetőben említett tulajdonságokat. A "SpinOut" beválogatásának oka mégis inkább a kivitele, amelynek konstrukciós megoldására csodálkoztam rá.  | 
A nagy úttörő a 15-ös játék. 1870-ben, először az amerikaiakat őrjítette meg S.Loyd egy "az üres hely vándoroltatásával
 rendezhető", 4x4-es táblába kivehetetlenül(!) összerakott 15 db számozott lapocskával. Díjat is hirdetett 
 annak, aki elsőként rakja helyre a felcserélt 14-es és  15-ös számozású elemeket.   | 
Ez a kereskedelmi csalafintaság, bizonyosan segítette a bemutatkozást, de magam úgy gondolom: nem lett volna elegendő a sikerhez, ha a konstrukció nem "szétszedhetetlen".  | 
A kereskedelmi siker nyomán szinte azonnal megjelentek a számok helyett képek rendezését célzó változatok, 
 majd a különböző méretű és alakú elemeket némi hely kihagyásával tepsibe helyező tologatós feladványok:
 "Dad'sPuzzle", "VörösSzamár", "Ötpöttyös", "WashingtonPuzzle".
  | 
 Az Internet elterjedésével újabb fejlesztési hullám indult, amik közül tán a legfrappánsabb Karsten Nielsen 
 "RusHour"-ja, amiben (a "miért jó az, ha sorbarendezem?" kérdésre gyerkőcök számára is 
 érthető választ adó, napjaiban már igencsak aktuális) funkciót is kap a rendezés célja:  | 
Kézenfekvő volt, hogy megjelenjenek a térbeli változatok: 3x3x3-as átlátszó palástú kockában 26 db kiskocka, vagy 4x4x4-es tetraéderben 19 db golyó, vagy tán a legsikeresebb: a hengerpaláston vándoroltatható lyukat megoldó szerkezetben a magyar "Varikon", ill. ugyanaz (szintén magyar fejlesztésben) picit más színezéssel: a "Bábel Tornya".  | 
Síkban, további konstrukciós- (és persze feladvány-) -ötlet: már némi labirintus-félét hoz a táblába: ütközők, gátak elhelyezésével.  | 
A "lyukvezetéses" rendezős alapötletből tán a legnagyobb további ugrás: Polyák István: "Bolyongó Kockák"-ja. Ez, "úgy van térben, hogy síkban van": nem lapocskák vándorolnak az üres helyre, hanem célszerűen festett kockákat bukfenceztethetünk a rendezés során. (Itt, most, ne feszegessünk a kitalálás elsőbbségét, már csak azért se, mert ugye így utólag: "annyira kézenfekvő, hogy bárkinek eszébe juthatott volna".)  | 
Aztán, ha már úgyis ötletes szerkentyűkben gondolkodunk, észrevehető, hogy nincs is szükség üres helyre ezekben a 
rendezéses feladványokban, elegendő ha lehetővé tesszük "keresztbe-hosszába" összekeverni az elemeket..., ha kitalálunk hozzá
 valami vonzó, vagy könnyen megjegyezhető ábrát..., csak-csak lesznek rá "verebek" is, akik elszórakoznak az összerakásával.  | 
| 
> > > >  | 
 
  
  
  
 | 
Miért is kellene kockákban, szögletes testekben spekulálni, hiszen ami tökéletes, az a "gömbölű", azaz a labda, a golyó. Hogyan lesz belőle rendezős feladvány? Például úgy, hogy "kiszedhetetlenül" beleszereljük őket két egymást metsző kört alkotó csatonába.  | 
 Netán, (mert azért  golyó, hogy guruljon): egy valamilyen billegtetős labirintusban
 is érdekes lehet elhelyezni (pl.: különböző színű) golyókat: mind ügyességi, mind logikai feladványok sokaságát megfogalmazva
 hozzájuk.   | 
A konstrukció egyik fő erénye persze az, hogy "működik"! Még vonzóbb lehet a kétkarikás feladványt kézbevenni, egy olyan "működő" szerkezetben, ami már nem is nagyon emlékeztet az eredetire...  | 
Miért is? Hiszen, legalábbis logikailag, sok újdonságot nem jelent. Megszámolni sem könnyű, áttekinteni ezeket a kütyüket,
 némelyik brilliáns szerkesztői és szerszámkészítői mestermunka...  | 
  
 
  
  
  
 | 
És persze a kígyók! Ezekből is van néhány, de... véleményem szerint: nem a bennük rejlő (picit tán rájuk is erőszakolt) feladványok érdekessége miatt, hanem inkább azért születtek, mert a "kézbevehető-szétszedhetetlen-kiskompakt", "szerkentyűs-feladványokhoz" való vonzódásunk kereskedelmi sikerrel kecsegtet. Ezek hatására is: újra felfedeztük a (működő szerkentyű nélkül is érdekes) kirakós játékokat: síkban (a Tangramtól a pentomínó hungarIQa-ig) és térben (Piet Hein: Szómája)...  | 
A kígyó és a kirakós puzzlek ördögi egyesítését látom a Kinato-ban, ami már egyáltalán nem lóg ki ebből a "szerkentyűben a feladvány" típusból, hiszen a tálcát (az előírt színelrendezésben) kitöltő elemek egybefüggő láncot alkotnak...  | 
A felsorolás persze még ízelítőként sem lehet teljes. Feltétlen megemlítendő Rubik Ernő hajtogatósa: az "Ötkarika" és... és talán zárjuk egyelőre (nem feltétlenül elrettentő reprezentánsaként a sok-sok "agymenésnak") ezzel a "Gears" (fogaskerék) -ötlettel... (De ne kezdj neki a MIX utáni visszarendezésének! Dőlj csak hátra és nézd: hogyan szuszog el vele Jaap Scherphuis progija...)  | 

![]() Linkgyűjtemény TOP Nem tudom, van-e nagyobb gyűjtemény jelenleg a Hálón. Stegmann gyűjtéséből: "kirakósok" *** "konstrukciós trükkök" *** "szeddszét-rakdössze" *** "ördöglakatok" *** "egyebek"  | 

  | 
| 
 |