Ezt az oldalt >>>kinyomtatható pdf-fájl-ban letöltheted.

Igencsak érdemes kiróbálni Alex Randolph: "Fantasmi" (1996.) játékát!
Látni fogjuk, hogy szinte életkortól független.
Óvodások is játszhatják (még egy mesét is kitalálhatunk hozzá) és a felnőtteknek is jó szórakozás
(különösen, ha közben-közben egy, a tábla mellé kerített üveg borocskából is töltögetnek a játék közben)...
Megismerés-kori elemezgetéskor volt némi vita azon, hogy a játékok eredménye kvázi milyen megoszlásban függ a véletlentől, a blöfftől, a taktikától...

a SZELLEMES

Egy tipp a sajátkezű elkészítéshez: Húsvét táján megismerkedve a "szellemessel", kézenfekvően adódott, hogy a kinder-tojások összegyűjtött dobozai legyenek a bábuk. Alig nagyobb, mint A4-méretű táblát igényelnek, a pöttyök pedig: alkoholos filctollal, vagy öntapadós, színes papírból kivágva… , de bábuknak akár kis "szellemformájú" papírkúpokat is hajlíthatunk, ami alá (nehezékként) üdítőitalos kupakokat ragasztunk...


Kezdéskor, tetszőlegesen rakják fel a játékosok piros és kék jelzésű bábuikat a (pl. 6x6-os) tábla feléjük eső két sorában úgy, hogy annak színét az ellenfél ne láthassa.
Kicsiknél kérdezzük vissza a szabályt és figyeljünk arra, hogy "rendszerben", azaz logikusan adja-e vissza
Játékszabály

Az nyer, aki (1.) bármelyik piros bábujával elgyalogol az ellenféloldali sarokra és onnan lelép a tábláról.
Kézenfekvő, hogy ezt már nem tudja megtenni az, akinek mindegyik piros bábuját leütötte ellenfele, tehát:
az is teljes értékű győzelem, ha (2.) leütjük ellenfelünk pirosait.

Ámde, hogy ellenfelünk bábui közül melyik piros és melyik kék, azt csak akkor nézhetjük meg, ha már leütöttük. És így előfordulhat, hogy a pirosak helyett, az összes kéket ütjük le. Ekkor viszont veszítettünk.
Megfordítva: úgy is nyerhetünk, ha (3.) ellenfelünk leüti az összes kék bábunkat.

A lépésszabály az elképzelhető legegyszerűbb:
A kezdőállást egyenként váltakozva rakjuk fel ellenfelünkkel, ki-ki a saját oldalán, tetszése szerint, de vigyázva arra, hogy az ellenfél ne láthassa melyik bábu milyen színű jelzést hordoz.

Ha az összes bábu táblára került, akkor felváltva léphetünk tetszés szerint bármelyik sajátunkkal, mindig az oldalszomszédos mezőre. Ha ott ellenséges bábu áll, azt leütjük. (Ütni persze, nem kötelező.)

Megjegyzés:
Mindkét játékosnak azonos a bábukészlete, "azok az én bábuim a táblán, amiknek látom a jelzéseit".
Egy ellenjátszó programnak meg lehet tanítani a játékszabályokat, de sajna mindig csalni tud. Ahhoz ugyanis, hogy levezérelje a lépéseket tudnia kell, hogy melyik bábu milyen színű, és ezt nem tudjuk vele elfelejtetni akkor, amikor az ellenlépésen gondolkodik... Mi nem látjuk, hogy hova rakja pirosait a Zilli, de ő mindig tudja, hol vannak a mieink.