Ha nem tud valaki mutatni más, sok-sok-személyes, stratégiai, lerakosgatós táblást,
( ami persze játszható is ), akkor igaz a sejtésem:
balatonfüredi Sótonyi Sándor barátunk még nevesincsen társasa eredeti játéktörténeti újdonság!
Nevezzük itt, most, jobb híján: "kipotyogtatós"-nak!
Tucatnyian biztosan játszhatják egyszerre, de akár egy 30 fős társaságban is elszórakozhatunk vele...

"kipotyogtatós"?

Az alapjáték lényege:
A kezdő játékos lerak egy tetszőleges korongot a tábla vonalainak valamelyik metszéspontjára és megnevez egy színt.
Ezután, (az egymásra következés sorrendjében) egy-egy játékos lépése két fázisból áll:
1. tetszőleges üres rácspontra lerak egyet az előtte lépő által megnevezett színű korongok közül, majd
2. megnevezi a rákövetkező lépő által lerakandó korong színét.
Ha egy vonalra három azonos színű korong kerül, akkor azt a hármat le kell venni a tábláról és kiesik a hármast kialakítót megelőzően lépő játékos.
Az nyer, aki mellől kipotyogtak a többiek.



Hogy is van ez?
Egy picit Quarto, egy picit NIM-játék, egy picit emlékeztet a "8 királynő egy sakktáblán" feladványra...
A végletes leegyszerűsítés céljából, egyszínű korongokkal folyó partiban: ki fog esni a lépésre következő akkor, ha már nem tudja elkerülni, hogy a lerakott korongja egy már a táblán lévőével azonos rácsvonalra kerüljön, hiszen a rákövetkezőnek könyörtelenül be kell raknia a harmadikat.
A többszínű játékban megmenekülhet a kieséstől, ha ilyen esetben még tud "veszélytelen" színre váltani.

Egy-egy színből -kettősök képződése nélkül- maximum 7 db kerülhet a táblára.
Ha pedig a minimumra törekedve helyezzük el őket, akkor már 5 db-al is elérhető, hogy a következő elkerülhetetlenül párost alkosson (egy, már fennlévővel) valamelyik rács mentén.



Nyolc színt tekintve, ha nem "zavarnák" egymást a helyek elfoglalásával, átlagosan 6-6 db párosképződés nélküli felhelyezése, azaz 6x8= 48 korong táblára kerülése után már elkerülhetetlennek tűnik az első páros kialakulása, aztán hamarosan az első kieső, (akit szaporán követnek majd a többiek is...), de a taktikus játékosok gyakorlatában nem ritka, hogy 8 színnel játszva is, már 17-20 korongos állásnál kipottyan az első.
Kiszámolni (mi több: irányítani), hogy mikor kerülhet ránk a sor? Nekem, a próbapartikban nem sikerült..., pedig "csak" négy színnel teszteltük.


Változatok, szabálykiegészítések

A játékötlet felhasználási területeiről, könnyítő, nehezítő, színesítő szabályváltozatairól könyvet írhatna a feltaláló-fejlesztő Sótonyi Sándor. Maga az alapötlet jól működik négyzetes táblán is, sőt: emeletes változatban is (amikor megengedett a korongok egymásra helyezése) és más vesztő-alakzatok esetén is. Ez utóbbiakból legkézenfekvőbb háromszöges táblán, ha a vonalhármasok helyett: a szabályos háromszögek azonos színű csúcsai lesznek a "játékosbúcsúztatók". Társasági szinten, kialakíthatók esélyegyenlőséget célzó versenyszabályok, pl. kiesés helyett: hibapontok gyűjtése, majd több parti utáni összegző értékelés...

Már 5-6 évesekkel is játszható pl: 3 színnel, az 55 rácspontos táblán, a vonalban 3 azonos színre törekedéssel... Ekkor, (de gyakorlottabbaknál is ajánlott, kiváltképp a nehezebben áttekinthető alakzatoknál): ha a lépő játékos nem veszi észre a lehetséges sorhármast (amivel ugye kiejtené az előtte lépőt), akkor bármelyik játékos ezt megmutató jelzése: a figyelmetlen játékos kiesését eredményezi. (Értelemszerűen, úgy is kiejthető a korongot figyelmetlenül lerakó játékos, ha nem ő, hanem másik játékos jelzi, hogy le kell venni az éppen kialakított vesztő-alakzatot a tábláról.)

Egy játszma annyi partiból álljon, hogy mindegyik játékos ugyanannyiszor kerülhessen sorra kezdőként is.

A kézenfekvően szóbajöhető változatok közül, legkésőbb az egymásra következés sorrendjének kisorsolását követően, össze kell foglalni az éppen játszott változat szabályait:

1. vesztő alakzat. Pl. megegyezés szerinti nehezítésként olyan vonal is lehet, mely nem fekszik rácson.
2. kiesős, vagy pontozásos az értékelés; ha kieső, akkor hány kiesőig folyik egy parti.
3. Kiejtési kötelezettség.
3/a udvariassági szabályok: kézfeltartás, annak jelzésére, hogy lehetett volna, de nem történt kiejtés.
3/b A közvetlenúl rákövetkező lépő kiejtése is kötelezővé tehető.
3/c A kiejtő alakzat fennmarad, ha senki nem jelzett.
5. Ha egyszerre több vesztőalakzat is születik, akkor a kialakítójuk dönti el, hogy melyike(ke)t veszi le a tábláról. (Akár mindegyik elmet, amik vesztőalakzatot képeznek.)
6. Egyszintes játék, négy színnel
7. Kétszintes játék nyolc színnel úgy, hogy nyerőalakzat kialakulásakor csak a felsőt lehet levenni.
8. koronggyűjtögetéses, azaz a levett korong nem kerül vissza a játékba és nincs kieső játékos sem, mert a parti végén, (amikor elfogytak a szabad korongok), ki-ki a begyűjtött korongjai számából állapítja meg helyezését.

Sanyi észrevételeiből:
Meg kellett volna még mutatnom Nektek a go-s varit..., egy alakzatot mikor nevezünk kettes, hármas stb. egységnek..., Itt éreztetek volna rá, arra, hogy pl.: legyen a cél egy ötös egység kialakítása, amely egy, kettő azonos színű korongból, vagy négy, ill. öt különböző színű korongból áll.
Nagyon fontos még, a színszám és a korongszám megválasztása, mert szabályozható is vele a nehézségi fok.
Egyszerű a játék, ha egy színből sok korong áll rendelkezésre, és kevés a szín. Érdekesebb, ha annyi szín, hogy különböző színekkel, (persze most a vonalas variról „beszélek”), betelhetnek a sorok, vagy pl., ha egy színből olyan kevés van, hogy elfogyhatnak a tábla széléről, mielőtt alakzat alakulna ki. Különösen ez utóbbiban: lépegetésekkel, vagy a megnevezett színű, táblán lévő korong ugrásával is színesíthető a játék. Persze, jól át kell gondolni a kiválasztott szabályváltozatot. (Pl.: nem lehet azt a színt mondani, amilyen színű koronggal ugrottál, vagy léptél. Kevésbé érdekes -különösen a gyűjtögetősnél-, ha azt a színt már nem lehet megjelölni, amelyikből nincs korong a tábla mellett.)


Ha tetszik, akkor segíts Te is!
Sándor szívesen tesz eleget meghívásoknak... Több oviban, iskolában, nyugdíjas klubban járt már...
Gyártót is keres, hiszen sokan megkedvelhetik és tán keresnék is "dizájnos" kivitelben
(a kipróbálásához még házilagosan összebarkácsolt) játékot...
kapcsolat: Sótonyi Sándor
8230 Balatonfüred, Illés József u. 1. tel.: (06)/20/463-1872


Lásd még a Táblajátékoson "vízenjárók-elmerülők"-nek kereszteltet: Sótonyi Sándor sokszemélyeseiből