|
Egyesek szerint a viktoriánus Angliában, mások szerint német nyelvterületen a 19. század végén
született “táblás-ötlet”, hogy az adott szabályok szerint kiválasztott ellenséges bábukat nem kiütik, azaz nem
leveszik a tábláról a játékosok, hanem a saját bábuikra cserélik fel.
“Két játékos, mint két tábornok rakja le egyenként katonáit a táblára. A közkatona itt nem lesz hősi halott.
Ha a tábornok stratégiája nem képes őt megvédeni, akkor egyszerűen átáll
a másik félhez. Igaz, ott is csak addig szolgál, amíg újra veszélybe nem kerül..."
A játék-készletekben nincs is “enyém-tied" bábu. A közösen használt bábuk praktikusan korong alakúak,
amelyeknek két eltérő színű oldala közül mindig "lerakó" játékos színe mutat felfelé és a másiké alulra kerül.
"Rabláskor": az ellenséges korongokat csak egyszerűen meg kell fordítani.
Rablási szabály két kézenfekvő ötlete, a játékcsaládban két jellegzetes csoportot határolhat el:
1./ a bekerített, (két oldalról "ollóba zárt") ellenséges bábuk fordulnak meg a "reversi" típusúakban;
2./ a lépett bábuval oldalszomszédos ellenséges bábuk rabolhatók el a "hexxagon" típusúakban.
A cogitoys sorozat bevezetésekor "fonákolós"-nak nevezett játékcsaládban: "fonákollós"-ként utaltam
a reversi-jellegűekre, nem kis keveredést okozva ezzel az egyetlen betűs különbséggel. Azóta, igyekszem elkerülni
a játéknevek önkényes magyarítását, így: most is inkább a két legismertebb variáns nevét használom:
REVERSI-k és HEXXAGON-ok.
Jelentékeny
különbség a két változat-csoport között az is, hogy a
reversi-típusúakban a már lerakott bábuk nem változtatják helyüket a
parti végéig,
a hexxagon-típusúakban lépésről lépésre választhatnak a játékosok az
között, hogy új bábut helyeznek-e a táblára,
vagy a már táblán lévő bábujukkal lépnek.
Bemutatókon, a reversi-típusúakat "lányosan szolíd"-ként, a hexxagon-típusúakat "fiúsan agresszív"-ként
jellemzem, mindkettőben figyelmeztetve a "ki nevet a végén" sajátosságra is, azaz "akkor lehet sokat rabolni, ha sok
az ellen". Az agresszívabb ugrálósokról pedig "az életre nevel" écát hangoztatom: mert igencsak
igaz ezekre: "aki meggondolatlanul ugrál ráfázik", de a megfontolt ugrások nélkül nem sok esély van a sikerre.
A játékcsalád kifejezetten "számítógépre termett", azaz kellemes, ha egy progi elvégzi a
szükséges forgatásokat. Ámbár, a táblára került bábuk lépésről-lépésre történő
átrendezéséhez (az elrabolt korongok ide-oda forgatásához) szükséges idő lényegesen rövidebb, mint jó lépések kiválasztásának
gondolkodási ideje. Meggyőződhetünk róla, ha bármelyik változatot kipróbáljuk egy magunk rajzolta
táblán, amelyhez a bábukként (pl. kézenfekvően:) iskolai számolókorongokat használhatunk.
| 
A Táblajátékos "CD"-s üzemmódjában a képre kattintva indul a játék. Ha nincs CD-d, de van Zillid, akkor keress rá a névre...
| 

| REVERSI ( OTHELLO ) >>>reversi_for_kids.zrf
Váltakozva rak sötét és világos egy-egy bábut de csak olyan mezőre, hogy a lépés befejezéseként rabolhasson
ellenfelétől. Rablás akkor van, ha az éppen letett és a már táblán lévő saját bábu két oldalról ellenséges(eke)t
fog közre.
részletesebben lásd hozzá a fentieket, ill.: FONÁKOLÓSOK
| 

| Négyzetes elrendezésű táblavariációk >>>reversi_boards.zrf
Minden szabály, mint az alapjátékban, de más-más táblákon...
| 

| Machbeth (Christian Feeling)>>>macbeth.zrf
Minden szabály, mint az alapjátékban, de "lyukas" hatszögelrendezésű táblán...
A "NO-Setup" varikban: az első 3 lépéspárban nincsen rablás
A "reversed" varikban: megfordul a játék célja: veszít a többséget szerző.
| 

| Sabin Rains (W.D.Troyka)>>>sabinrains.zrf
A méhsejt-elrendezésű táblán kézenfekvő kipróbálni az íves irányokat is. Lásd az ábrán: ha világos a piros
pöttyel jelölt mezőre tesz, akkor 7 db sötétet rabol.
Lényeges szabályváltozás még az alapjátékhoz képest,
hogy nincs kötelező rablás, tetszőlegesen választott üres mezőre tehetnek a játékosok, egyetlen kivétellel:
(lásd az ábrán X-el jelölve) "körbezárt lukra" tilos rakni.
| 

| Térbeli (négyemeletes) >>>reversi3d.zrf
Minden szabály, mint az alapjátékban...
Játszható az eredeti többségi mezőt megszerző célzattal és megfordítva is, amikor az a nyerő: akinek
kevesebb bábuja lesz a parti végén, mint ellenfelének.
| 

| Desdemona (Halfbreed) >>>halfbreed.zrf
Az elrabolt ellenséges bábuk, nem váltanak ellentett színűre, hanem semlegesek lesznek.
Bármelyik játékos bábui által közrezárt "szürkék" átváltanak a közrezáró színére.
"Mi a rablási szabály, ha pl.: egy fehéret és egy semlegest zár közre fekete? A két lehetséges válasz, két variációt
jelent (és mindkettő jól is játszható):
1./ (alap-vari): a fehérből semleges, a semlegesből fekete lesz.
2./ ("pure"-vari): csak az azonos színű bábukból álló sorok rabolhatók.
| 

| Gomullo >>>gomullo.zrf
A játék célja változik: az nyer, aki társát megelőzve saját színére tud fordítani vagy egy teljes sort, vagy
egy oszlopot, vagy a két átló egyikét.
A "criss-cross" és a "vertical" jelzetű varik kezdőállás-különbségek: azaz átlósan, vagy oldalszomszédosan
áll a két-két nyitóbábu.
(Be tudod bizonyítani, hogy a 4x4-es táblán hibátlan játékkal a kezdő nyer?)
| 

| Reversi II. (Alternatív) (Karl Scherer) >>>reversi2.zrf
Minden szabály azonos az alapjátékéval, egyetlen kivétellel:
a felrakható 2x30 db sötét és világos bábu testvériesen megoszlik a két játékos között, azaz: minden második lerakásod
az ellenfeled bábujával történik. (Ha fehérrel játszol, akkor fehér bábuval kezdesz. amire ellenfeled feketét rak,
majd te egy feketét és az ellenfeled egy fehéret... Elszámoláskor persze: fehér vagy.)
A "Choice" variban szabadon döntesz, hogy fehéreidből, vagy feketéidből raksz.
| 

| HEXXAGON (Hexagon, vagy Back&back) >>>hexagon.zrf
A hexxagon-típusú fordítgatósokban a lépett bábuval szomszédos mezőkön álló ellenséges bábuk
lesznek elrabolva. A lépés-szabály is összetettebb, lépésenként választható, hogy:
1. vagy egy újabb bábudat rakod egy már a táblán lévőd mellé;
2. vagy egy már a táblán lévő bábuddal átugrasz egy mezőt (függetlenül
attól, hogy az üres-e, "blokkolt"-e, vagy milyen bábu áll rajta).
| 

| BLOBS (négyzetes táblán, hexxagon-szabályokkal) >>>blobs_for_kids.zrf
Lépésenként választható, hogy:
1. vagy egy újabb bábudat rakod egy már a táblán lévőd mellé;
2. vagy egy már a táblán lévő bábuddal ugrasz egyet. Pont, mint a
hexxagonban, azaz: egy mező ugorható át, de akár "L"-alakú (a sakkból
ismert ló-) ugrással
is.
| 

| BLOB-Z (ötszöges táblán, hexxagon-szabályokkal) >>>blobz.zrf
Lépésenként választható, hogy:
1. vagy egy újabb bábudat rakod egy már a táblán lévőd mellé;
2. vagy egy már a táblán lévő bábuddal ugrasz egyet.
(Érdekes a tábla, érdemes lenne tán: kipróbálni más táblásoknál is.)
| 

|
Quad Wrangle >>>quadwrangle_s.zrf
Három féle lépés közül
szabadon választhat a soron következő:
1. vagy tetszőleges üres helyre;
2. vagy saját bábu melletti üres helyre rak, vagy
3. saját bábu vonalban áthaladva az üres hely(ek)en, bármely irányban
elmozdul.
A 2. és 3. esetben fejeződik be a lépés az éppen lépett bábu melletti ellenséges bábuk
elrablásával (saját színre cserélésével); az 1. esetben nem.
| 

|
Photonic Attack >>>photonicattack.zrf
Csak a játék célja változatlan, a többség megszerzése.
Lépések: a tábla szélére tett golyó-alakú bábu ütközésig begurul.
Rabolni pedig: sorban és oszlopban, az érkezési mezővel (ill. utána egymással) szomszédos ellenségesek. Lásd
pl.: ha kék következne, akkor a jelölt pontról begurítva,
8 db pirosat rabolna, amit piros (ha a mutatott állásban nem kék, hanem
ő következne) megakadályoz-hatna a 3 db kéket elrabló lépésével.
|
|