soko-szuper!
 

soko-színes
 

Sokoban (3D-s)
 

Sokoban (flash)

 

Sokoban (JAVA)
 

sokoban-szerkesztő
 

"komfortos" SOKOBAN
 

"színes" Sokoban

 

"Cubrius-Lite"
 

Sokoban (választható)
 

Sokoban(adagolós)
 

hóhányó

 

Soko néhány új ötlettel
 

Vexed (letöltés)
 

Vexed (könnyű)
 

Vexed (nehéz)

 

Cubik (Vexed/Potty)
 

Vexed (Flash)
 

Vexed-puzznic
 

Vexed-bloksforever

 

CrateMan (sziszifusz)
 

Boulderdash-vari
 

Acno'sEnergizer(Hálós)
 

Aqua ('boulderdash')

 

Boulderdash (JAVA)
 

Buolderdash 1998-ból
 

Boulderdash (flash)
 

'BoulderDash'

 

"Plinx"(nagyon nehéz)
 

toli a helyére!
 

Vexed (szuper!)
 

Vexed (+ 25 feladat)

 

'Hex-Vex' (szuper)
 

'AengieQuest'
 

'Potty Mouth Ninja'
 

'Gold Panic' (nehagydki)

 

'Grid-Line' feladványok
 

'Zeba'(szedd le mind!)
 

"tojat-rendező"
 

'Colliso' puzzle

 

'Blockoban'
 

'TotemDestroyer'
 

'Red-Bugs-Puzzle'
 

VENCO-mászkálós

 

Vexed (3 lépésesek)
 

'PuzzleBoy' (super!)
 

BoulderD.-vari(reflex)
 

'Vexed'

 

'Plumma'
 

'Super-Blux'
 

'Aminerproblem'
 

'Zigmond-III'

 

S.G.?-feladványok
 

CrateMan (sziszifusz)
 

'TreasureCaves'
 

'Boulderdash'(király)

 



"Rendezősök" / "Sokoban"-tologatós, "Boulderdash"-gyűjtögetős, "Vexed"-leütős

Samuel Loyd "15-ös" játékának világsikere után, mintegy száz év (no meg tán a számítógépek megjelenése) kellett ahhoz, hogy a "lyukvezetéses tologatós játékok"-ból elmaradjon a "lyukvezetés" és
a szó szoros értelmében a "tologatósdis működés" hordozza az újabb feladványok lényegét.
Mi több és szemléletesebb: a rendezős feladvány megoldásával próbálkozó játékos (logikailag) maga is "felkerül" a játéktáblára. Pl.: Már nem kívülről történő billegtetéssel rendezi a lyukas helyre átguruló golyókat, hanem saját maga közlekedve az üres helyeken, a rendezendő elemek mögé kerülve, azokból
egyet-egyet (ha mögötte üres hely van) eltolhat...
Nagyon lényeges a kiegészítő szabályötlet: egyszerre csak egyetlen elem mozdítható
és mindig (a tologató manipulátortól) "elfele" irányban.
Pont úgy, mintha egy zsúfolt raktárban tologatnánk helyükre egyenként nehéz ládákat...
Innen is a játék japán neve: "sokoban = raktáros".
Fejlesztő: Hiroyuki Imabayashi (1980. Thinking Rabbit, Inc., Japán).

Meglehetősen sok Sokoban-feladvány található a Hálón. Az alábbi gyűjtés -így, utólagos elemezgetéssel- egymásra épülő ötleket mutat.


Az első legismertebb progi szinte minden játékportálon megtalálható, ahol logikai játékok vannak. Riza Purwo Nugroho JAVA-ja 100 "láda-tologatóst" kínál 1999-ben. Kitűnően átgondoltak a feladványok, különösen a sorrendbe állításuk: az egyszerűektől a nehezebben megoldhatókig... Tán ezért is lett elterjedtebb, mint az eredeti fejlesztő (ha jól emlékszem, először commodore-ra írt) 50-je.

Az eredeti 50 db Hiroyuki Imabayashi-féle feladványt pl.: Ngai Kim Hoong (Kuala Lumpur, Malaysia) JAVA-ja, tartalmazza és szinte kezdettől fenn van a Táblajátékoson. Ám, be kell vallanom, ezt már nemigen ajánlottam, mert legyenek bármily szellemesek is a feladványok, az elgondolt megoldás végigmanipulálását -türelmetlen ember lévén- mindig unalmasnak találtam.


Találkozhattunk persze több kísérlettel, futószalag, fal-robbantás, hangulatosabb környezet, stb. amikkel érdekesebbé szándékoztak varázsolni az alapjátékot. Kellemesebb grafika, 3D-illúzió, a ("táblabejárós" feladvánnyal kombinált) hóhányos ötlet... egyike sem teljesen hatástalan, de (véleményem szerint) sok sikert nem eredményezett: mert a rejtvénykedvelőknek tetszett már az eredeti is, a többség számára viszont, továbbra is lassú/unalmas maradt, ami kevésbé késztetett nehezebb feladványokkal is próbálkozni.



Talán ez is egyik oka annak, hogy meglehetősen nehézkesen indul el a magyar Sokoban-portál , pedig még pénzdíjas versenyek lehetőségét is beígérték a fejlesztők, ha meglendül 1000 fölé a toplista...


Nem tudom, ki lehetett az első, én a holland Joris Wit progijában találkoztam a "megváltó" ötlettel: egy-egy "cél-kattra" a progi automatikusan végrehajtja az odavezető lépéseket. Ilyenek a WEB-en is működnek már pl.: a Games4Brain: "SokoBlue" nevűje, amivel magam is szívesen játszom, bár legkedveltebb feladványaim továbbra is a "néhány-ládás soklépésesek" maradtak.


A színesítő próbálkozások közül tán a "színgyűjtős" a legsikerültebb. A Games4Brain: "SoColor"-ja, különösen élvezetes, mert már ez is "tudja" egy-egy kattra végrehajtani a lépéscsoportokat. A feladványokat pedig az is "színesíti", hogy nincs megjelölve: melyik színcsoport, hol tud találkozni...


További újat Karsten Nielsen (ha a "RushHour"-autóstologatóst összehozta, ebben is ott lehetett az elsők között) variációjában találtam: felismerve, hogy kellően érdekes -és talán már nem is olyan unalmas végrehajtani- ha nem a ládák öncélú rakosgatása a feladat, hanem "átverekedni" magunkat akadályokon... alkalmazva a sokobanos "csak egyet tudsz elmozgatni" szabályt...

Ebből, a kiszabadítósból is van jónéhány a Hálón, amik közül a KidsNextDoor-é tűnik a legvonzóbbnak: látványban is, és feladványaiban is. Sajna, az első 10 egyszerűbb képét nem tudtam átlépni, ezért inkább kezdőknek, kisebbeknek ajánlható sikerrel. (Azért is, mert ebben azonos méretűek az "egymást segítő", váltakozva vezérelhető emberkék, így könnyebb megoldani...)


Nagy ugrás, de logikailag lehet némi köze a sokobanos ötlethez a "Boulderdash"- féle játékoknak.
Van bennük egy pici "táblabejárós feladványok"-ból is, amit persze szemléletesen segít a "PacMan" összeszedős ötlete. (Ez utóbbi lényege, hogy egyszersmind jelzi, hogy jártunk-e már az adott mezőn.)
A Boulderdash-okban is "fenn vagyunk a táblán és csak egy követ (golyót) tolhatunk el; azt pedig, hogy melyik mezőket is kell bejárnunk a továbblépéshez: az összegyűjtendő gyémántok jelzik.
A sokobanhoz hozzáadott ragyogó ötlet a gravitáció szemléletes és kombinatív bevitele a táblabejárós játékba. (A kiszabaduló különböző szörnyek, terjeszkedő lápok, gyémánt-termő falak, stb., már a megszokott, az egy-egy sikerjátékot tovább-fejlesztők számára igencsak kézenfekvő "kis színesek" kimeríthetetlen eszköztárából válogathatók.)

Válogatás, jobbról-balra, születési időrendben is: az első (még szerkeszthető) JAVA-tól, a sztoris flashes-ig.


Ha viszont van gravitáció és potyog..., akkor már akár el is felejthetjük a Sokobant!
Tán a nevek sokfélesége is jelzi, hogy feltehetően: egymástól függetlenül sok-sok játékfejlesztő ismerte fel a az új feladványtípust: rendezgessük a táblán lévő elemeket úgy, hogy az azonos színűek egymás mellé kerülve kiütik egymást. A további új ötlet pedig: a "lepotyogás", amivel egy-egy már megtett lépés visszafordíthatatlan lesz, azaz: ha elrontottuk, akkor újra elölről kell kezdenünk. ("Brix", "Potty", "Cubik", "Blox", "Vexed", "Nook...", ...)
Természetes, hogy ezek színesítéséhez is (és persze eladhatóságuk növeléséhez) adagolhatók a további ötletek: liftező elemek, bombák, faltörők, léser-sugarak, oldószeres megsemmisítők..., stb., amik nem is szorulnak sok magyarázatra, hiszen a számítógépes játékokban gyakorlottak számára más játékokból már ismerősek...




A Táblajátékos Birodalomba kiválogatott "SOKOBAN"-progik

Akkor kedveltem meg igazán a Sokoban-feladványokat, amikor rábukkantam az első olyan progikra, amikben az egymást követő logikai lépések, egyetlen kattal, "csomagban" végrehajthatók.
Az alább ajánlott letöltések (ill. az oldal tetejéről, a "Táblás Birodalomban" elindíthatók) mindegyike ilyen:
katt egy ládára és a progi nemcsak megmutatja hova tolható el a szabályok szerint, hanem a kiválasztott helyre kattintással a teljes lépés-sort végre is hajtja. Ílymódon, a korábban igencsak sziszifuszi-unalmas végrehajtás (különösen a többszázlépéses feladványoknál) akár tized-annyi kattra csökken le..
Mindegyik progiban van szerkesztő üzemmód, és döbbentesen gazdag opciós állítási lehetőség.

sokoban_50
(A Sokoban kitalálójának -mindmáig tán legátgondoltabb- első 50 feladványa, a holland Joris Wit feldolgozásában.)

SokoFun
(A Games4Brains fejlsztője Felix Fontein három változatot is feldolgozott: a "szokásos", a "színcsoportosítós" és a "falrombolós" feladványok gyűjteményét kínálja.
Kicsit kevésbé agresszívan figyelmeztethetne a regisztrálásra/megvásárlásra, de alapvetően nem zavaró az időnként megjelénő "PrintOrder" ablakok bezárása.)

sokoban_Damgaard
(A dán Brian Damgaard progija nemcsak a jelenleg már 1300 feladvány összgyűjtése miatt lenyűgöző! Opcióis kínálatát kihasználva akár "varázsolhatunk is vele", kiki a maga izlése szerint állíthat képeket, lejátszás-sebességet, stb. Még azt is "tudja", hogy csak azokat a lépés-lehetőségeket kínálja fel, amikkel folytatható is a megoldás. Ez brilliáns ugyan, de -szerintem- egyszersmind könnyíti is a a feladványok megfejtését (éppúgy mint az a hasznos jelzése: hogy olyant léptünk amivel bezáródott a folytatás lehetősége...)

Ehhez az utóbbihoz, egy kis bátorítás a kezdőknek, mert sokkal egyszerűbb a progi kezelése, mint amilyen ilyesztő sokaságúnak tűnnek az opciók (amiket persze, nem is kell feltétlenül piszkálni).
Már a menu-billentyűk színváltása is segít. Pl.: a Soluton (=megoldás) billentyű szürkén marad addig, amíg nem oldottad meg a feladványt. Igaz, a megoldás, szinte mindegyik feladványnál elérhető, de azt egyenként kell beállítani a behíváskor. Lásd az ábrán 1-től 5-ig számozva: kijelölni a könyvtárat (feladványcsoportot), azon belül a feladványt, majd jelezni, hogy a megoldás is kell, végül az "Open" (=megnyitás).



A feladvány-kínálatban leginkább nekem tetszők: Yoshio Murase 3-ládásai.
(Valami progival automatikusan generált vagy félszázat, itt is megnézheted őket: új ablakban nyílik.)


linkek, ahol további linkeket is kereshetsz...

Built-in level collection "Yoshio" : Copyright © by Yoshio Murase

Built-in level collection "YASGen": Copyright © by Brian Damgaard

Built-in level collection "du Peloux": Copyright © by Aymeric du Peloux.

Built-in level collection ""GRIGoRusha": Copyright © by Evgeny Grigoriev.

Built-in level collection "Haywood": Copyright © by Lee J Haywood.

Built-in level collection "Holland": Copyright © by David Holland.

Built-in level collection "Skinner": Copyright © by David W. Skinner.