|
"Rendezősök" / "Sokoban"-tologatós, "Boulderdash"-gyűjtögetős, "Vexed"-leütős
Samuel Loyd "15-ös" játékának világsikere után, mintegy száz év (no meg tán a számítógépek megjelenése)
kellett ahhoz, hogy a "lyukvezetéses tologatós játékok"-ból elmaradjon a "lyukvezetés" és Meglehetősen sok Sokoban-feladvány található a Hálón. Az alábbi gyűjtés -így, utólagos elemezgetéssel- egymásra épülő ötleket mutat. |
Az első legismertebb progi szinte minden játékportálon megtalálható, ahol logikai játékok vannak. Riza Purwo Nugroho JAVA-ja 100 "láda-tologatóst" kínál 1999-ben. Kitűnően átgondoltak a feladványok, különösen a sorrendbe állításuk: az egyszerűektől a nehezebben megoldhatókig... Tán ezért is lett elterjedtebb, mint az eredeti fejlesztő (ha jól emlékszem, először commodore-ra írt) 50-je. |
Az eredeti 50 db Hiroyuki Imabayashi-féle feladványt pl.: Ngai Kim Hoong (Kuala Lumpur, Malaysia) JAVA-ja, tartalmazza és szinte kezdettől fenn van a Táblajátékoson. Ám, be kell vallanom, ezt már nemigen ajánlottam, mert legyenek bármily szellemesek is a feladványok, az elgondolt megoldás végigmanipulálását -türelmetlen ember lévén- mindig unalmasnak találtam. |
Találkozhattunk persze több kísérlettel, futószalag, fal-robbantás, hangulatosabb környezet, stb. amikkel érdekesebbé szándékoztak varázsolni az alapjátékot. Kellemesebb grafika, 3D-illúzió, a ("táblabejárós" feladvánnyal kombinált) hóhányos ötlet... egyike sem teljesen hatástalan, de (véleményem szerint) sok sikert nem eredményezett: mert a rejtvénykedvelőknek tetszett már az eredeti is, a többség számára viszont, továbbra is lassú/unalmas maradt, ami kevésbé késztetett nehezebb feladványokkal is próbálkozni. |
Talán ez is egyik oka annak, hogy meglehetősen nehézkesen indul el a magyar Sokoban-portál , pedig még pénzdíjas versenyek lehetőségét is beígérték a fejlesztők, ha meglendül 1000 fölé a toplista... |
Nem tudom, ki lehetett az első, én a holland Joris Wit progijában találkoztam a "megváltó" ötlettel: egy-egy "cél-kattra" a progi automatikusan végrehajtja az odavezető lépéseket. Ilyenek a WEB-en is működnek már pl.: a Games4Brain: "SokoBlue" nevűje, amivel magam is szívesen játszom, bár legkedveltebb feladványaim továbbra is a "néhány-ládás soklépésesek" maradtak. |
A színesítő próbálkozások közül tán a "színgyűjtős" a legsikerültebb. A Games4Brain: "SoColor"-ja, különösen élvezetes, mert már ez is "tudja" egy-egy kattra végrehajtani a lépéscsoportokat. A feladványokat pedig az is "színesíti", hogy nincs megjelölve: melyik színcsoport, hol tud találkozni... |
További újat Karsten Nielsen (ha a "RushHour"-autóstologatóst összehozta, ebben is ott lehetett az elsők között) variációjában találtam: felismerve, hogy kellően érdekes -és talán már nem is olyan unalmas végrehajtani- ha nem a ládák öncélú rakosgatása a feladat, hanem "átverekedni" magunkat akadályokon... alkalmazva a sokobanos "csak egyet tudsz elmozgatni" szabályt... |
Ebből, a kiszabadítósból is van jónéhány a Hálón, amik közül a KidsNextDoor-é tűnik a legvonzóbbnak: látványban is, és feladványaiban is. Sajna, az első 10 egyszerűbb képét nem tudtam átlépni, ezért inkább kezdőknek, kisebbeknek ajánlható sikerrel. (Azért is, mert ebben azonos méretűek az "egymást segítő", váltakozva vezérelhető emberkék, így könnyebb megoldani...) |
Nagy ugrás, de logikailag lehet némi köze a sokobanos ötlethez a "Boulderdash"- féle játékoknak. |
|
Ha viszont van gravitáció és potyog..., akkor már akár el is felejthetjük a Sokobant! |
|
A Táblajátékos Birodalomba kiválogatott "SOKOBAN"-progik
sokoban_50
Már a menu-billentyűk színváltása is segít. Pl.: a Soluton (=megoldás) billentyű szürkén marad addig, amíg nem oldottad meg a feladványt. Igaz, a megoldás, szinte mindegyik feladványnál elérhető, de azt egyenként kell beállítani a behíváskor. Lásd az ábrán 1-től 5-ig számozva: kijelölni a könyvtárat (feladványcsoportot), azon belül a feladványt, majd jelezni, hogy a megoldás is kell, végül az "Open" (=megnyitás).
|
linkek, ahol további linkeket is kereshetsz...
Built-in level collection "Yoshio"
:
Copyright © by Yoshio Murase
|