"az igazi Mahjongg"
(az ábrára kattintva, indítható a "Smarte.jar", ill. Hálón: letöltődik ez a JAVA-progi.)


A "Smarte.jar" progi indításához innen letölthető Java-futtató progi kell, ami feltehetően fenn van már a gépeden, ha indulnak a Táblajátékos JAVA-s játékai.

Akkor is érdekes lehet vele játszani, ha semmit sem tudsz a szabályokról és úgy használod, mint egy "szerencse- játék nyerő- automatát", de ha már..., akkor miért ne...?

A progi (IP-címes) hálós játékra is alkalmas.
Ha egyedül játszol, akkor az első ablakban válaszd a "Play with AL" gombot, a második megnyíló ablakban írd be a neved és állítsd át ellenfeleid játékerejét "Middle"-ről (=közepesről) "Low"-ra (=gyengére).

Ezt követően nem kell mást tenned, mint ha jelez a progi, akkor katt a "Draw"-ra, majd a "Hint"-re és többnyire az "Issue"-re, vagy ha más villan fel, akkor a: "Chow"-ra, "Pung"-ra, "Kong"-ra, "Pass"-ra, "Mahjong!!!"-ra.
Ez utóbbit akkor kínálja fel, amikor megnyertél egy játékot. (Ahogy a képen látod, nekem sikerült!)

Ha mégis tudni akarod, mi is ez, akkor a játék lényege:
Az összesen 144 db kőből, 13-13 köve van mindegyik játékosnak, amikhez a soron következő véletlenszerűen húz egyet és kidobja azt, amiről úgy gondolja nem használható fel ahhoz, hogy a 14 db kövét szabályos figurákból álló nyerő kombinációba kirakja. Az ellenfelek által eldobott követ, (többnyire) bárki felveheti, ha ezzel szabályos figurára egészítheti ki a "kezében" lévőit és a progi jelzi is azt, ha számodra értékes követ dob "valaki". (Ha ezt "felveszed", akkor a progi "ki is rakja az asztalra" a vele kiadódó figurát.)

Szabályos figurák:
a "Chow" = azonos színű(*) kövek, 3 egymás utáni számot hordozójából álló figura.
a "Pung" = 3 db azonos kőből álló figura.
a "Kong" = 4 db azonos kőből álló figura(**).

(*)A szinekből 3 van: "kör"-ösök (az 1-es többnyire madár), "bambusz"-osok és "írás"-osok. (A bambuszosok közül "zöld" színű a 2,3,4,6,8, a csak ezekből kialakított figurákból álló 14-es nyerőkombináció sokat ér.)

(**)A 14 db-os kombinációban ez is csak 3 db-nak számít! Bármikor, amikor a Kong-ot kiteszik (vagy egy kitett Pong-hoz hozzárakva, az Kong-ra vált), azonnal egy pótkövet is húzni kell! A Kong tehát pontosabban: bónuszként működik.

A 14 kőből álló nyerőkombináció a 4 db hármas figurához egy zárópárost(**) tartalmaz (szinte mindig, de pl.:létezik egy 13 db kőből álló nyerőkombináció is...) .
(**) A zárópárosnak önmagában nincs értéke csak a nyerő-kombinációban (Mahjongg-ban) van jelentősége. (Értékesebb kombinációkban, többnyire, nevezetes kövekből -"szelekből", vagy "sárkányokból"- állhat).
Nevezetes kövek még a 4 db "virág" és a 4 db "évszak", amelyek azonnal asztalra kerülnek (nem számítanak bele a nyerőkombinációba) és attól függően hoznak bónuszpotokat , hogy éppen melyik helyen ülő játékoshoz kerülnek.

A különböző figurák és kombinációk értéke meglehetősen eltérő, minél kisebb az előfordulási valószínűségük, annál magasabb értékűek. Elsőre nem is kell feltétlen megjegyezni, hiszen ez a progi elvégzi a pontértékszámítás "rabszolgamunkáját" is.


Az igazi, élőben, négyesben játszott Mahjongg tradicionális kínai szabályaiban, már a kövek játék eleji megkeverése és elosztása; mi több: mindez előtt: a játékosok helyének kiválasztása is rögzített rituálé szerint történik. (Egyes értelmezések szerint figyelemmel a kínai ember "ravaszságára", csalási hajlamára.)
A rituálékat is, a ritkább/értékesebb nyerőkombinációkat is és a pontozást is leíró,
részletesebb szabályokat lásd pl. itt (új ablakba nyílóan):

Mahjongg játékszabályok

Ha el is készítenél/kinyomtatnál... egy madzszsong-szettet: képek, tippek sajátkezű elkészítéshez.


Ha netán felbátorodtál, nézz meg egy "kínais" madzsong-ot: >>>