|
"az igazi Mahjongg"
(az ábrára kattintva, indítható a "Smarte.jar", ill. Hálón: letöltődik ez a JAVA-progi.)

|
A "Smarte.jar" progi indításához
innen letölthető Java-futtató progi kell, ami feltehetően fenn van már a gépeden, ha indulnak a Táblajátékos JAVA-s játékai.
Akkor is érdekes lehet vele játszani, ha semmit sem tudsz a szabályokról és úgy használod, mint egy "szerencse- játék nyerő- automatát", de ha már..., akkor miért ne...?
|
A progi (IP-címes) hálós játékra is alkalmas.
Ha egyedül játszol, akkor az első ablakban válaszd a "Play with AL" gombot, a második
megnyíló ablakban írd be a neved és állítsd át ellenfeleid játékerejét "Middle"-ről
(=közepesről) "Low"-ra (=gyengére).
Ezt követően nem kell mást tenned, mint ha jelez a progi, akkor katt a "Draw"-ra, majd a "Hint"-re és
többnyire az "Issue"-re, vagy ha más villan fel, akkor a: "Chow"-ra, "Pung"-ra, "Kong"-ra, "Pass"-ra,
"Mahjong!!!"-ra. Ez utóbbit akkor kínálja fel, amikor megnyertél egy játékot. (Ahogy a képen látod, nekem sikerült!)
Ha mégis tudni akarod, mi is ez, akkor a játék lényege: Az összesen 144 db kőből, 13-13 köve van mindegyik játékosnak, amikhez a soron következő véletlenszerűen húz egyet és kidobja azt, amiről úgy gondolja
nem használható fel ahhoz, hogy a 14 db kövét szabályos figurákból álló nyerő kombinációba kirakja.
Az ellenfelek által eldobott követ, (többnyire) bárki felveheti, ha ezzel szabályos figurára
egészítheti ki a "kezében" lévőit és a progi jelzi is azt, ha számodra értékes követ dob "valaki". (Ha ezt "felveszed", akkor a progi "ki is rakja az asztalra" a vele kiadódó figurát.)
Szabályos figurák:
a "Chow" = azonos színű(*) kövek, 3 egymás utáni számot hordozójából álló figura.
a "Pung" = 3 db azonos kőből álló figura.
a "Kong" = 4 db azonos kőből álló figura(**).
(*)A szinekből 3 van: "kör"-ösök (az 1-es többnyire madár), "bambusz"-osok és "írás"-osok.
(A bambuszosok közül "zöld" színű a 2,3,4,6,8, a csak ezekből kialakított figurákból
álló 14-es nyerőkombináció sokat ér.)
(**)A 14 db-os kombinációban ez is csak 3 db-nak számít! Bármikor, amikor a Kong-ot kiteszik
(vagy egy kitett Pong-hoz hozzárakva, az Kong-ra vált), azonnal egy pótkövet is húzni kell!
A Kong tehát pontosabban: bónuszként működik.
A 14 kőből álló nyerőkombináció a 4 db hármas figurához egy zárópárost(**)
tartalmaz (szinte mindig, de pl.:létezik egy 13 db kőből álló
nyerőkombináció is...) .
(**) A zárópárosnak önmagában nincs értéke csak a nyerő-kombinációban (Mahjongg-ban) van jelentősége. (Értékesebb kombinációkban, többnyire, nevezetes kövekből -"szelekből", vagy "sárkányokból"- állhat).
Nevezetes kövek még a 4 db "virág" és a 4 db "évszak", amelyek azonnal asztalra kerülnek (nem számítanak
bele a nyerőkombinációba) és attól függően hoznak
bónuszpotokat , hogy éppen melyik helyen ülő játékoshoz kerülnek.
A különböző figurák és kombinációk értéke meglehetősen eltérő, minél kisebb az előfordulási valószínűségük, annál magasabb értékűek. Elsőre nem is kell feltétlen megjegyezni, hiszen ez a progi elvégzi a pontértékszámítás "rabszolgamunkáját" is.
Az igazi, élőben, négyesben játszott Mahjongg tradicionális kínai szabályaiban, már a kövek játék eleji
megkeverése és elosztása; mi több: mindez előtt: a játékosok helyének kiválasztása is rögzített
rituálé szerint történik. (Egyes értelmezések szerint figyelemmel a kínai ember "ravaszságára",
csalási hajlamára.)
A rituálékat is, a ritkább/értékesebb nyerőkombinációkat is és a pontozást is leíró, részletesebb szabályokat lásd pl. itt (új ablakba nyílóan):
Mahjongg játékszabályok
Ha el is készítenél/kinyomtatnál... egy madzszsong-szettet:
képek, tippek sajátkezű elkészítéshez.
|

Ha netán felbátorodtál, nézz meg egy "kínais" madzsong-ot: >>>
|

|
|