Salvi Péter: Zillions of Games
Zillions of Games nem egyszerűen egy táblás játék: már a több száz játékot
tartalmazó játékkönyvtárát tekintve is a (tábla)játékprogramok csúcsa.
Mitől ilyen
jó? A ZoG alapvetően egy univerzális játék; már az alapkészletben is rengeteg
érdekes játékkal találkozhatunk, amelyek mellé le lehet tölteni és (ami
még jobb) lehet írni újakat. Egészen pici gyakorlattal is átalakíthatók
a már meglévő játékok és azokra számtalan variánst készíthetünk.
Az alapötlet
elég egyszerű: egy olyan rendszer, ami egy kifejezetten táblajátékok készítésére
kifejlesztett nyelvvel rendelkezik. Ennek segítségével különféle játékok
szabályait értethetjük meg a géppel. A többi pedig már a gép feladata -a
szabályok ismerete alapján megpróbál- "gondolkodni", és sokszor igen erős
ellenfél válik belőle.
Ráadásul a
játékokat hálón keresztül is lehet játszani!
Miből áll a
programozása?
Egy szövegfájl szerkesztéséből,
esetleg (ha nem találnánk már korábban elkészült megfelelőt) képek készítéséből.
A programozást két nagy részre
oszthatjuk: a külsőségekre és a lényegi részre.
A külsőségeken
olyanokat értek, mint a játék címe, leírása, története stb. (ezek a programban
a menüből érhetők el), a bábukhoz tartozó segítség, a tábla kinézete stb.
A lényegi részben
több dolgot kell ismertetni a programmal:
a tábla (hogy néz ki, hol vannak rajta
a mezők, milyen -ha van ilyen- az alapfelállás)
--- a lejátszás módja (hányan játszhatnak,
milyen sorrendben, passzolhatnak-e stb.)
--- a bábuk leírása
--- a győzelmi/vesztési feltételek leírása
Mindezekhez segítséget
nyújthat a Zillions könyvtárában található langref.hlp súgófájl, ami az
angolul tudóknak bemutatja egy egyszerű játék programozását (tic-tac-toe)
és egy bonyolultabb lépés leírását is (az ágyúét a kínai sakkból).
Ezenkívül,
ami a programozó kedvűeknek a legfontosabb, tartalmazza a teljes utasításkészlet
magyarázatát.
A programozás
részleteibe itt most nem mennék bele, de remélem, hogy nemsokára indul
ezen a honlapon egy Zillions-iskola, ahol ezeket az ismereteket bárki elsajátíthatja. (2000. szeptember)
|
|
Péter már túl van az első ZoG-rendszerű
játékprogi elkészítésén...
Több mint harminc év van közöttünk, aminek az előnyeit
időnként nagyon élvezem. Péternek megtetszett valami, kitűnő érzékkel ismerte
fel a kincset, de a valóságos értékét úgy igazándiból nemigen volt mihez
viszonyítania. Számára a napi dolgaink, technikánk, ismereteink természetesek.
Ámbár, a történelemből ő is megtanulta, hogy az emberiség szellemi-technikai
fejlődésének voltak fordulópontjai. Feltehetően őt is kellemes borzongás
tölti majd el, amikor rádöbben arra, hogy egy ilyen fordulópontot vett
észre.
A Zillions ugyanis (hiszem, hogy évekkel későbbről
visszatekintve rá, bebizonyosodik) egy ilyen fordulópont. Legalábbis a
logikaijátékok birodalmában. Nem szívesen írom le a szót, mert azért igencsak
semmi köze hozzá, de a Zillions azt a látszatot kelti, mintha rendelkezne
némi intelligenciával. Nem egy matematikailag kielemzett játék nyerőalgoritmusára
"tanították" meg programmozói. Csupán arra, hogy "elsajátítsa" a játékszabályt
és "megértse" a játékos verseny célját. Azt, hogy miként kell majd ellenlépnie
a győzelem esélyével, már saját maga "találja meg". (Nyilvánvaló, hogy
nem "kitalálja", hanem olyan algoritmust követ, amely az ilyen típusú játékok
mindegyikére alkalmazható. Vázlatosan sem ismerem, de mást nem tudok elképzelni,
minthogy az összes lehetséges lépés fáján indul el lefelé (lépésenként
egyre lejjebb haladva) néhány (talán a válaszidőtől függő) szintig, és
ezek közül "választ".) Kézenfekvő, hogy egy ilyen logika alapján felépülő
progi számtalan egymástól különböző játékra "tanítható" meg. A Tanításhoz
persze ki kellett dolgozni egy olyan szaknyelvet, mely alkalmas is a táblás
játékok lényegének leírására...
(Nagylaci)
|