| "Egy nagy és egy pici hibája van ennek a játéknak. Nagy hiba, hogy nem mi magyarok találtuk ki, kisebb hiba, hogy nem tőlem jött az alapötlete" (Nagylaci) |
|
Négyzetelrendezésű, 4x4-es táblán 15 db
sötét és 15 db világos, gömb alakú, "építőkövekre" van tervezve az eredeti rekvizit... |
A játékosok az építőköveikből felváltva egyet-egyet a táblára téve, piramist építenek, abban versenyezve, hogy melyikük rakja fel az utolsó kövét a csúcsra. A lerakás közben két szabály alapján spórolhatnak köveikkel: 1. Lépésnek számít, ha a táblán egy magasabb szintre (egy már kialakult négyes tetejére) a korábban táblára tett saját kő "felhelyezése". Ez akkor tehető meg, ha az más köve(ke)t nem támaszt alá: bontani tilos. (Lásd pl.: világos 1- jelű lépését.) 2. Ha pedig bármely szinten (négyzetalakban) egymás mellé sikerül tenni négy saját követ, akkor a korábban felrakott saját kövei közül 1, vagy 2 db levehető: akár az éppen letett kő is, de olyan nem, amely a levételével bontást okozna. (Lásd: pl. sötét 2-lépését, melyben levehette volna az éppen lerakott kövét is.) Megjegyzések, szabálymagyarázatok: (Tehát: mindig tilos úgy lerakni a 7x7-es táblára, hogy a már táblára került kövek túlnyúljanak annak egy 4x4-es részén. Így, előfordulhat, hogy csak a 13. kő letételekor alakul ki a 4x4-es küzdőtér; és persze az is, hogy az átlósan egymás között két üres hely kihagyásával lerakott első kőpár már rögzíti is azt.) |
![]() |
Akár kártyával is játszható, ha van pl. két pakli francia-kártyád.
(Ezeket,
az összekevert paklik szétválasztásának egyszerűsítése céljából, eleve úgy árulják, hogy
a két pakli hátoldala különbözik.) |
A gyakoribb játékhoz ajánlott kellemesebb kivitel, persze, golyókra épül.
Pl.: ideális méretű játékot készíthetünk ping-pong labdákból, melyekhez
a táblát pl. vastagabb szívószálakból is kirácsozhatjuk... Egészen tetszetős golyószerű bábuk készíthetők kindertojás-kapszulákból is (gondolom még ma is rengeteg található minden gyerekes lakásban), ha levágunk a magasabb oldalából kb. 1 cm-t és egy egy üdítőitalos kupakot ragasztunk bele nehezékként (gyurmával/kittel), majd újra összenyomjuk (előtte esetleg, a befogadó felet forró vízben kissé megpuhítva)... Nyáron, víz mellett, játszottuk már homokladákkal is (a fele golyót időnként nedvesítve)... |
Ha nincs partnered, próbáld ki az első elkészült(*) ellenlépő
PYLOS-progi-t, >>>
letöltés(200 kB)
(*)Az "elkészült" persze némileg túloz, van még mit javítani,
csicsázni, okosítani-gyorsítani, szolgáltatást-bővíteni rajta. Mondjuk azt:
játszik olyan jól, hogy játéktudásunkat megmérethessünk vele. |
PYLOS-feladvány
( a Magister magazin 1998. májusi számából )![]() Az állásban világos lép, akinek már csak 2 db golyója maradt, a 3 db sötéttel szemben. Feltételezve, hogy mindkét játékos hibátlanul játszik, ki és hogyan nyeri a partit? (Észrevehető, hogy a játék "építős jellemzőjéből" eredően: ugyanazokkal a számokkal is jelölhetők az emeletek golyóhelyei. A lépésben mozgatott golyó, illetőleg a pozíciója, a lerakáskor is és a levételkor is egyértelműen azonosítható, anélkül hogy rámutatnánk arra, melyik emeleten manipulálunk. Pl: a II. vagy III. emeleten jelzett 13 pozícióra csak akkor tehető golyó, ha az alatta lévő 13 jelű mezőn van már golyó. Levenni pedig csak arról vehető le, mely felett nincsen. Ezzel a számozással tehát bármilyen játszma leírható lenne. Ám, miután a feladványoknál, ill. egy-egy hadállás leírásakor kell megadni az emeletszámokat is, ezért inkább olyan mezőszámozást választott az MTTE, mely követi a a más játékokban alkalmazott - a,b,c,... 1,2,3...- sor/oszlop konvenciót és jelőli az emeleteket is.) |
![]() |
További feladványokat találsz még: MTTE, feladványmegoldó verseny 1999. MTTE, feladványmegoldó verseny 2000. MTTE, feladványmegoldó verseny 2001. |