PENTE-SULI (az első lépésekről kezdőknek)

Magam, bevallom, soha nem foglalkoztam egyik táblás játék írott(*) megnyitáselméletével sem. Mi több, annakidején még bosszantott is, amikor a nálam egyébként sokkal gyengébb logikai képességűekkel szemben azért vesztettem, mert ők "betanultak néhány (mások által leírt) alaptrükköt".
(*)Persze, mint játékos-gondolkodó ember, egy-egy kétszemélyes táblás mellett egyedül is elüldögéltem, próbálva megfejteni a rejtvényt: milyen stratégiával, hogyan lehetne benne nyerni, előnyt szerezni...
Kevéssé vitatható, hogy egy-egy igényesebb táblás versenyszerű űzése, mások tapasztalatainak megismerése (és átvétele) nélkül, nem lehet eredményes. De azt is állítom, a "csak" időtöltésből folytatott játék is élvezetesebb lesz, ha megismerkedünk azzal, hogyan teszik meg abban első lépéseiket a profik.
Ez különösen igaz a pentére.

A pentében, az induláskor üres táblára a parti végéig 20-70 bábu is felkerülhet. 15-40 lépéspár. Aki játszott már, számtalanszor érezhette: adott állásban világosan látja nem csupán a vesztő helyzetét, de azt is, hogy néhány lépéssel korábban, mit kellett volna másként tennie.
Kezdőknél különösen rövidek a partik.
A végzetes hiba már az első pár lépésben megtalálható. Persze utólag.


Tételezzük fel, hogy egy (a parti közben látható előnyszerzési lehetőséget nem tartalmazó) játék pontosan 5 lépéspárból fut le, de mindkét játékos pontosan csak 3 lépésig képes előre gondolkodni. Bizonyos, hogy így az első két (tulajdonképpen " vakon megtett") lépés fogja a partit eldönteni. Ezzel szemben, ha mindketten használnak egy-egy olyan profi súgót, akiknek a segítségével úgy jutnak túl az első lépéspáron, hogy az állás kvázi kiegyensúlyozott marad, a partit (pl. időre játszva) a gyorsabban gondolkodó fogja megnyerni.
Többen, szerintem azért is kedvelik a feladványokat, mert már van min spekulálni: a cél közel van.
A stratégiai táblások kibiceinél is gyakran észrevehető, hogy úgy a parti közepe táján kezdenek el "beledumálni". Akkor jönnek gondolataink, ha már eléggé megváltozott a kiindulás megszokott állása. Hozzáértő nézőként is élvezetesebb egy-egy partiba úgy a középtáján bekapcsolódni...

Pl.: Világos következik az alábbi (pente-)állásokban, melyekben csupán négy lépéspár történt.
Még semmi sem dőlt el, de máris vannak ötleteink...

A Pente esetében, a játékkal ismerkedőnek kb. a negyedik ötödik lépés után indul be az agya, hogy mit is lehetne csinálni. Arra ugyanis nagyon gyorsan rájön, hogy "sakktáblaszerűen" célszerű letenni saját bábuit , hogy előnytelen a "támadható páros" , hogy a "dominóötös"-ből ( a kétoldalon nyitott hármasokkal) szinte mindig ki lehet kényszeríteni a győzelmet.
Kérdés persze az: hogyan juthatunk el egy-egy olyan állásig, amelyekből folytatva, a buksiból kipattanó ötleteinket ne egy már elveszett parti megfordítására kelljen elpufogtatnunk.

Ha sikerül felkelteni az érdeklődésedet, akkor:
nézz bele Mark Mammel megnyitás-könyvébe és/vagy nyomtasd ki: kb. 50 oldalnyi doc-file, 330 kB .
ill., ha megelégszel egy "Nagylacis egyszerűsítéssel", akkor nézd az alábbi "zanzásított" kivonatot.


Mark elemzése: a piros színű kezdés után, az A, B, C, D, E, F, G, H közül bármelyik második lépésre, különböző (a számokkal jelölt) helyeken adott válaszok néhány lépéses folytatását tartalmazza, mintegy félezer állásban úgy válogatva, hogy (a kezdő) világos számára az a legkedvezőbb legyen (előnyös, kiegyensúlyozott, legkevésbé hátrányos). Röviden: A kezdő világosnak ad segítséget, a nyitólépések megtételéhez úgy, hogy közben sötét legerősebb ellenlépéseit mutatja be. Ez utóbbi persze a sötétnek segít. Feltehető ugyanis az, hogy abban az esetben, ha sötét egy adott partiban olyant (számára hátrányost) lép, amit az elemzés nem tartalmaz, akkor világosnak már "lexikális" segítség nélkül is nyernie kell.

Csak az első két lépéspárt vizsgálva:

Csak a kezdőknél leggyakoribb "A", "B", "C" esetekre:
ha A, akkor K6; ha B, vagy C, akkor N10
Ez, így "mankóként" leegyszerűsítve, mindegyik esetre világos ésszerűen lehetséges válaszaiból a leggyakoribbat ajánlja. (Mark ugyanis, már az itt mutatott "A" esetre is tucatnyi kvázi azonos eredményességű válasz-lépéshez vizsgálja a kezdő második (az ábra szerinti számozással tehát a harmadik) lépését. Ezek közöl választottuk most az "A"-hoz a K6-ot, a "B" és "C"-hez az N10-et.
A mankó tehát úgy működik, hogy minden válaszlehetőségre csak egyetlen ajánlatot ad. ( Mark teljesebb elemzése szerint, ezek egyike sem vezet kedvezőtlenebb álláshoz a többinél.) Az "A", a "B" és a "C" esetet most szétválasztva, a következő két lépés (kékkel a 4. és pici fehérrel az 5. lerakást jelölve):


Ha mindkét még gyakorlatlan játékos követi a fenti 4 db ábrán mutatott mintákat, akkor valójában (a varikat számbavéve és a szimmetriákat nem tekintve) 27 db nyitóállásból választhatnak, melyek mindegyikében megtapasztalhatják, hogy nem csupán kiegyensúlyozottabb lesz a partijuk, de egyszersmind élvezetesebb is.
Ha pedig csak az egyikük ismerné (és használná) ezeket a nyitásokat, akkor az (mert így nem követhetne el durva hibát) máris jelentékeny előnybe kerül tapasztalatlanabb ellenfelével szemben...
...

A folytatásban, az alábbi 27 db "5-bábus-nyitóállás" 2-5 elágazással, összesen kb. 100 féle olyan újabb, (de már 7 bábut tartalmazó nyitó-) álláshoz vezet, melyekben a parti "még nincs lefutva", azaz eredménye még erőteljesen függ a játékosok tudásától...
A nyilak hegye világos (a 7.) javasolt lépését mutatja, a kékkel jelölt sötét (a 6.) lépésétől függően.


Ugyanez, a másodiknak lépő szempontjából...
Az ajánlott első lépéspár (Mark négy varijából a legtöbb elágazást tartalmazókat választva):
(a 3. lépés kékkel, az onnan mutató nyíl hegyénél a 4. lépés)


(a további két lépés 14 elágazásban...)


Fenti képek összefoglalják az első néhány olyan lépést, amelyeknél még nem dőlt el véglegesen a parti ( a nyitó és a másodiknak lépő játékos szempontjából is).

Figyelem! Az ábraanyag meglehetősen leegyszerűsített tömörítése (önkényes leszűkítése) Mark munkájának és még hibák is lehetnek benne... A tesztelési eredményeket megköszönném.
(Én, -aki elég gyengén játszom-, ezt a mankót használva, az 5. fokozatban még többnyire tudom verni Mark penteprogiját... Korábban, mankó nélkül, már a 2. fokozatban is kb. 50 %-os volt a teljesítményem.)

Az ábrák nyomtatható doc-fájlban