Nem a rekvizitum az elsődleges, hanem a "mit" és a "hogyan" számít!

2016. 01. 11. Posztolt kérdés a "Táblajáték és nevelés" fb-csoportban:
"Mi jut eszedbe, ha azt mondom logikai készlet..."
Nekem, mindenek előtt, >>>
Dienes Zoltán Pál... , meg az (alappal feltételezem), hogy
az 1974-ben született, alig 17 év alatt megérdemelt világsikert befutó
>>> SET kártya ötletadója is Dienes Logikai-készlete lehetett.
Egyébként pedig... egy régi-régi, folyamatosan visszatérő dünnyögésem, a HOGYAN prioritásáról.
A Dienes-készletek zsenialitását ugyanis nem a rekvizitum konkrét megjelenése hordozza, hanem a rájuk épített (és a többi Dienes játék születését is kiváltó) "matek-játékosan" módszertan.
Napi tapasztalatom az árult termékek fülszövegében fel-fel bukkanó "multifunkcionalitás". Mi mindenre használható, milyen sok
féleképpen használható... Mi mindent lehet még csinálni vele...
Ez az utóbbi tőlem sem idegen, ha valamilyen táblás játékról beszélek.
:-)
Először, mindig a "sokféle lehetőség" egyedi tételeire vagyok kíváncsi, azzal a visszatérő kérdéssel,
hogy: mivel lehetne egy-egy megtetszett ötletet ugyanolyan jól, esetleg még hatékonyabban... Ha úgy tetszik: "lelopni", vagy finomabban:
"felbontani a multit" és ha megértettem a "MIT", akkor ahhoz az egyedi funkcióhoz próbálok kézközelben álló, egyszerű eszközt találni.
Lásd pl. Mancala tojástartóban..., ...vagy a témához kapcsolódva, talán a legegyszerűbb 27-db-os logikai készlet receptjét:
Hozzávalók: 18 db gyufaskatulya, meg egy filctoll.
A dobozokat szedd szét három csoportba: csak a bele ("tepsi"), csak burkolat ("fedél") és a teljes doboz ("teljes").
A filctollal mindegyik csoportból 3-3 db-ot jól láthatóan jelölj meg:
egy-egy pöttyel ("pöttyös"), másik 3-3 db-ot egy-egy vonallal ("vonalas"), 3-3 pedig jelöletlen marad ("üres") marad.
Rengeteg ötletünk lehet még.
Percek alatt készíthető pl. "vékony"/"vastag" szívószálakból, 4 "szín"-ben:
"rövid"/"hosszú"/"közepes", 24 db-os, ami a darabolás előtt, palást mentén páronkénti összeragasztással:
"duplavékony"-okkal/"duplavastag"-okkal 48 db-osra bővíthető.
Máris adott az eszköz, ha tudjuk tovább adni a vele csinálható "MIT"-et.
A Dienes-készlet "MIT csinálhatunk vele" példáiról az általam ismert egyik legalaposabb összefoglaló:
>>> Pintér Klára: "Játsszunk a logikai készlettel!"
A "recept"-ben felsoroltak kombinatívabb fele közül szinte mindegyre alkalmasak már ezek a primitív házi készletek is.
Egyetlen hátrányuk van!
Kell hozzájuk az ötletadó animátor, akire figyelnek (mert tudják, hogy jókat szokott mondani...)
A kellemes tapintású, színes-vonzó vásárolt készlettel animátor nélkül is, egyedül is szívesen kezdenek el játszani..., rakosgatni,
még talán az ötleteikre is felfigyelhetünk..., de az igazi hasznos-tanulságos játék csak egy-egy külső súgásra-irányításra fog beindulni.
És ez még mindig csak a "MIT"..., ...ami, ha kiteljesedik egy jól begyakorolt "HOGYAN"-nal..., akkor csillannak fel a szemek és indul a varázslat.
Sokan únják már, de mondogatom:
A logikai- és táblás játékok talán a legdemokratikusabb, mindenki által elérhető játékok.
Egy porba rajzolt táblán, kavicsokkal játszott parti ugyanazt a sikerélményt adhatja, mint az ébenfa táblán gyémántokkal játszottak esetén.
Mi több: a csicsás-vonzó-tetszetős kivitel többnyire csalóka silány pótszer, ha nincs mögötte a mit és hogyan, ha nincs mögötte a pedagógus személyisége-gyakorlata-kreativitása...

(2016. 01. 11. Nagylaci jatektan.hu)


|