2016. 01. 16. Posztolt kérdés a >>> "Táblajáték és nevelés" fb-csoportban: "Hol lehet venni logikai készletet...?"



<<< sz.              Készítsd el! Nyomtasd ki!              >>>ff
Ha van rá lehetőséged, akkor lamináld,
vagy kasírozd fel kartonra...
Laminálás helyett, nálam bevált kopásgátló,
ha széles cellux-szal "fedőragasztom".
Vágd szét a négyzetlapocskákra...
(négyzetes 5 x5 cm-es táblához)



Lásd hozzá: >>> Pintér Klára: "Játsszunk a logikai készlettel!"
("... célszerű a logikai készlet mintájára életkornak megfelelő készleteket alkotni,
ezek lehetnek bábok, kártyák, stb., amelyekkel esetleg a formák kirakása nem működik,
de a többi fejlesztő hatás ugyanúgy érvényesül...)"


Ha eltűnne a Hálóról, akkor itt egy lelopott változat >>>




Nem a rekvizitum az elsődleges, hanem a "mit" és a "hogyan" számít!



2016. 01. 11. Posztolt kérdés a "Táblajáték és nevelés" fb-csoportban: "Mi jut eszedbe, ha azt mondom logikai készlet..."

Nekem, mindenek előtt, >>> Dienes Zoltán Pál... , meg az (alappal feltételezem), hogy az 1974-ben született,
alig 17 év alatt megérdemelt világsikert befutó >>> SET kártya ötletadója is Dienes Logikai-készlete lehetett.

Egyébként pedig... egy régi-régi, folyamatosan visszatérő dünnyögésem, a HOGYAN prioritásáról.

A Dienes-készletek zsenialitását ugyanis nem a rekvizitum konkrét megjelenése hordozza, hanem a rájuk épített (és a többi Dienes játék születését is kiváltó) "matek-játékosan" módszertan.

Napi tapasztalatom az árult termékek fülszövegében fel-fel bukkanó "multifunkcionalitás".
Mi mindenre használható, milyen sok féleképpen használható... Mi mindent lehet még csinálni vele...
Ez az utóbbi tőlem sem idegen, ha valamilyen táblás játékról beszélek.
:-)
Először, mindig a "sokféle lehetőség" egyedi tételeire vagyok kíváncsi, azzal a visszatérő kérdéssel, hogy: mivel lehetne egy-egy megtetszett ötletet ugyanolyan jól, esetleg még hatékonyabban... Ha úgy tetszik: "lelopni", vagy finomabban: "felbontani a multit" és ha megértettem a "MIT", akkor ahhoz az egyedi funkcióhoz próbálok kézközelben álló, egyszerű eszközt találni. Lásd pl. Mancala tojástartóban...,
...vagy a témához kapcsolódva, talán a legegyszerűbb 27-db-os logikai készlet receptjét:

Hozzávalók: 18 db gyufaskatulya, meg egy filctoll.
A dobozokat szedd szét három csoportba: csak a bele ("tepsi"), csak burkolat ("fedél") és a teljes doboz ("teljes").
A filctollal mindegyik csoportból 3-3 db-ot jól láthatóan jelölj meg:
egy-egy pöttyel ("pöttyös"), másik 3-3 db-ot egy-egy vonallal ("vonalas"), 3-3 pedig jelöletlen marad ("üres") marad.
Rengeteg ötletünk lehet még.
Percek alatt készíthető pl. "vékony"/"vastag" szívószálakból, 4 "szín"-ben:
"rövid"/"hosszú"/"közepes", 24 db-os, ami a darabolás előtt, palást mentén páronkénti összeragasztással:
"duplavékony"-okkal/"duplavastag"-okkal 48 db-osra bővíthető.
Máris adott az eszköz, ha tudjuk tovább adni a vele csinálható "MIT"-et.


A Dienes-készlet "MIT csinálhatunk vele" példáiról az általam ismert egyik legalaposabb összefoglaló:

>>> Pintér Klára: "Játsszunk a logikai készlettel!"

A "recept"-ben felsoroltak kombinatívabb fele közül szinte mindegyre alkalmasak már ezek a primitív házi készletek is.
Egyetlen hátrányuk van! Kell hozzájuk az ötletadó animátor, akire figyelnek (mert tudják, hogy jókat szokott mondani...)
A kellemes tapintású, színes-vonzó vásárolt készlettel animátor nélkül is, egyedül is szívesen kezdenek el játszani..., rakosgatni, még talán az ötleteikre is felfigyelhetünk..., de az igazi hasznos-tanulságos játék csak egy-egy külső súgásra-irányításra fog beindulni. És ez még mindig csak a "MIT"...,
...ami, ha kiteljesedik egy jól begyakorolt "HOGYAN"-nal..., akkor csillannak fel a szemek és indul a varázslat.

Sokan únják már, de mondogatom:

A logikai- és táblás játékok talán a legdemokratikusabb, mindenki által elérhető játékok. Egy porba rajzolt táblán, kavicsokkal játszott parti ugyanazt a sikerélményt adhatja, mint az ébenfa táblán gyémántokkal játszottak esetén.
Mi több: a csicsás-vonzó-tetszetős kivitel többnyire csalóka silány pótszer, ha nincs mögötte a mit és hogyan,
ha nincs mögötte a pedagógus személyisége-gyakorlata-kreativitása...


(2016. 01. 11. Nagylaci      jatektan.hu)