Nemzetközi Dáma

(ha nem ismernéd a szabályait, lásd az oldal alján)

A mutatott állások mindegyikében világos következik és sorozatosan tud úgy lépni, hogy sötét állandó kényszerlépésbe kerül és ezzel
sötét el is veszíti a partikat...

Mintegy 50 hasonló állás és még 50 végjáték is lejátszható
Eric van Dusseldorp gyűjtéséből: www.ericsdamsite.com
Ha nem indulna el az oldal, (ezt sajnos gyakran megteszi, pedig nagyon jó "kályha" a dámákhoz), akkor

a Táblajátékosra tükrözöttről is kipróbálhatod:
100 dáma-"feladvány"


Az általam próbált legerősebb dámaprogi FREE innen letölthető:
http://www.xs4all.nl

(vagy a Táblajátékosról is: dama.zip (6 MB) )



A hálón kipróbálhatod Jack Bordiec nehezen verhető profi progiját:
www.chez.com/jackbrc/


Ha már jól játszol, vagy
ha szívesen megtanulnád ezt a játékot erősebb szinten játszani,
akkor írj egy levelet Jesztl József-nek, aki megpróbálkozna
egy MTTE-klub (szakosztály) szervezésével a Dáma témában...
és még néhány kedvence, mint pl.:

a Camelot,

a LinesOfAction,

az Amazons,
...



A nemzetközi dámajáték szabályai
(Így játszanak a magyar gamerteam.hu multiplayer dáma-szobáiban is.)

A verseny célja:
A kezdőállásból felváltva egymást követően egy-egy saját bábujukat mozgatják el táblán a játékosok mindaddig, amíg valamelyik már erre nem képes. Röviden: lépéskényszer van. Aki nem tud lépni (elfogynak, vagy úgy beszorulnak a bábui, hogy a lépésszabályok betartásával már egyik sem mozdítható), az vesztett.

Lépésszabályok:
A bábuk (a gyalogok is, a dámák is) csak átlósan mozoghatnak és csak az üres mezőkre léphetnek.
Ha nincs ütési lehetőség, akkor a gyalog egyet léphet előre a szomszédos üres mezőre, a dáma előre-hátra tetszőleges számú üres mezőt átléphet.

A parti a gyalogok kezdőállásából indul. Dámává az a gyalog változik, amelyik a lépését a tábla szélén, az ellenfél alapsorán fejezi be. Ha egy gyalog ütéssel jut az utolsó sorba, csak akkor változik dámává, ha további ütésre már nincs lehetősége. (Különben csak "átmenetileg" tartózkodott az alapsoron, hiszen mint a lépést/ütést megkezdő gyalog kell folytatnia az ütéseket. Ütni ugyanis előre is és hátra is kötelező.)

Ütési szabályok:
A gyalog átugorva üti a vele szomszédos ellenséges bábut (gyalogot, vagy dámát), ha az mögött közvetlenül üres mező van. Dáma az átlósan útjában álló magányos bábut üti, ha a mögötte lévő üres mezők valamelyikén megállítható futása.
Ütéskényszer van, mi több: a legtöbb ütést eredményező ütéssorozat választása is kötelező (ill. ha ilyen több is van akkor azt, amiben több dáma lesz ütve).

lásd még: dáma-változatok