A Zillions of Games menürendszerének használata
|
Indítsd el a Zillions.exe-t!
Nyisd meg a „Négy a nyerő”-t és máris játszhatsz vele, hiszen ismered a szabályokat: a táblát mindig alulról töltögetheted, amíg… amíg, ki nem kaptál az ellenlépő progitól. |
A „View” beállításától függően, ez az alábbi kép „adja” a legkevesebbet, a jobb oldali kép „adja” a legtöbbet.
|
Próbálgasd a „View”-menüt: Kezdd az „Enlarge Board” választással (megnövelheted vele a méretet) |
|
|
A „Chat”egyelőre nem kell, csak akkor használod, ha valakivel a Hálón játszol. A „Toolbar”, behívja a szolgáltatásokat aktivizáló ikonokat. A „Moves List” megjeleníti a lépéseket, és előre hátra lépegethetsz vele egy partiban. A „Search Progress” alul mutatja, hol tart a progi a legjobb válaszlépés keresésben.
Ha a fejecske nevetős, akkor a progi „úgy látja”, hogy nyerni fog. A „Status Bar” (angolul magyarázza azt a bábut és lépését, amelyen a kurzor áll.) |
|
A „Status Bar”-t csak azoknál a játékoknál javasolt kikapcsolni, amelyek megnövelt méretében már nem látszik a tábla alja.
|
|
A "Flip Board" fejre álltja a
táblát. (Ez, most, itt a „Négy a nyerő”-ben értelmetlennek tűnik, de gondolj
arra, hogy ha pl.:
t bábukat vezetve sakkoznál, akkor kényelmetlen lenne
felülről lefelé játszanod, ha úgy szoktad meg, hogy szemben ülsz a táblával.)
|
Négy a nyerő”-ben is észreveheted, hogy „nem veszed észre”… Olyan gyorsan lép a progi. Ne bosszankodj, hanem a View” / „Options” menü „Board” almenüjében kapcsold be az „Animate Pices” opciót. Ezzel, sok játék követhetőbb lesz, csak néhány játéknál (egyszemélyes puzzle-nál) okoz zavaró képernyővillogást. Azoknál ki kell kapcsolni.
Nagyon hasznos a lépni tudó bábuk jelzése „Movable” Ütéseseknél, a megtámadott bábuk jelzése: Attacks” Kényelmi szolgáltatás, a „Smart Moves”. Ez utóbbival: ha egy lépésre választott bábunak csak egyetlen szabályos lépése lehetséges, azt azonnal (újabb kattintás nélkül) meglépi a progi. |
|
A további opciók kézenfekvő szolgáltatások: "Label
Positions” (a tábla mezőszámozásának) a "Sound" (hangeffekteknek),
a "Musik" (a játék alatti zenének), a "Show Search Info"
(az ellenlépés keresésekor, a bekapcsolt "Staus Bar"-ban,
aktuálisan vizsgált lépés kód megjelenítésének KI/BE kapcsolása.
|
|
Ha a "Help/Game Description"-ra kattintasz, előugrik egy új ablakban a játékszabály
A "Game History"-ban a játék
történetét,
A (most nem aktuális, tehát halványan mutatott) "Show Solution"-ban a feladványjátékok megoldását hívhatod be. Külön-külön (az elolvasás után OK-val bezárható) ablakokban. Az "About Zillions"-ban nézheted meg a gépedre telepített progi verziószámát (amit tudnod kell, ha újabb verzióra akarsz majd
frissíteni). |
|
A felső két Help-sorra kattintva pedig: a Játék-kezelésének,
illetve az új játékok programozásához szükséges
program-parancsoknak/utasításkészleteknek részletes magyarázatát hívhatod
be (angolul).
Ismert játékokkal is kísérletezhetsz: Pl.: Parti közben, mielőtt lépnél, átrendezheted a táblát: Jobbgomb katt egy mezőre és kiválaszthatod, hogy üres (Empty) legyen, vagy akár azt is, hogy milyen bábu álljon rajta.
A lehetőség különösen hasznos a szabályok pontosításánál: Pl. egy kiválasztott dámajátékban „Szabad-e ütni a koronggal visszafelé is?”
Felraksz egy olyan állást, amiben, választ kaphatsz a kérdésre. Lásd a nagy körben a zöld pöttyöket: a sötét csak előre léphet, akkor is, ha hátrafelé üthetné a pirosat. (Azaz: hátrafelé tilos.) Ámha, a fekete bábut jobbgomb-kattal dámára cseréled, akkor mutatni fogja a progi, hogy kötelező ütni vele (lásd kis kör). |
|
Persze, azt is megteheted, hogy kényelmesen hátradőlve, a Zillit játszatod önmaga ellen és megfigyeled a lépéseket...
|
A „Computer Opponent” legördülőben >>> A Zilli játékerejét többnyire elegendő az "Average Time"_lépésenkénti időben 2-3 "Seconds"-ra állítani. Növelni csak addig érdemes "gondolkodási időt", amíg ez: az előretekintett lépések számát növeli. Némely játéknál egy-egy további előretekintés akár 20-40-szeres időtöbbletet igényel a korábbi beálításhoz képest. (A Zilli ugyanis úgy gondolkodik, hogy lebontja a lehetséges lépések teljes elágazásfáját és közben minden állásnak egy általános értékelő-függvénnyel pontot ad...) A "Match My Time"a teljes parti játékidejét korlátozza, de ha ez letelik, tovább folyik a parti. |
<<<<< Kattints a Play legördülőre! A "Choose Side" funkcióban kiválaszthatod, melyik színnel kívánsz játszani. pl. kezdeni akarsz, vagy másodiknak lépni. Netán: a Zillit kívánod játszatni önmaga
ellen, vagy akár mindegyik színt inputról vezérelve a melletted ülő ellen
, esetleg önmagad ellen játszva
próbálod pontosítani valamelyik játék lépésszabályát. felvillan a Zilli szerint legjobb lépésed...
|