Szimulációk: Kezdetben sportjátékok (golf, pingpong, biliárd), járművek (autó, forma1, repülőgép) szimulációi, inkább jó reflexeket, mint jelentékenyebb kombinációs készséget igénylő: 'ügyességi játékok'. Napjainkban már a legkülönbözőbb zenélő-s, rajzolós-, építős-, szerencse-játék, ill. esély-latolgató szimulációs modellek a sminkeléstől a fizikai tudományos szemléltetésig...
Pontgyűjtögetősök: Speciálisan számítógépre termett, program vezérelte egyszemélyesek, amelyekben többnyire: a képernyőn megjelenített elemek adott szabály szerinti rendezése, az elemek leütését eredményezi. A napjainkban igényesen fejlesztettekben már háttérbe került manuális gyorsaság helyett, adott szabály szerinti leütések (rendezések) lépés-sorrendjét kell megtalálni.
Agytornák tesztek (progivezérelt) A számítógépesek nagy csoportjában valamilyen olyan elmepróbát tesz a játékos, amelyben egy számítógépes program biztosítja a szabályok betartását és végzi el az értékelést... Közeli rokonságot mutatnak az iskolai-, matematikai-, logikai-, memória- tesztekkel, iskolai tantárgyak ismereteit begyakoroltató játékokkal.
A Hálón ingyenesen kínált több tízezer és egyre sokasodó rengetegben nehéz rátalálni a kincsekre. Abban pedig soha nem lehetünk biztosak, hogy az éppen kedveltnél nincs (vagy már holnap nem születik) egy még sokkal érdekesebb is. Az újdonság-követésben sokat segíthetnek: a "blogok", az életkorra, a játéktípusra specializálódó WEB-oldalak. A jegyzet CD-melléklete kb. 3-4 ezer (2012. előtt közzétett és kipróbált) játékból válogatott. Ámha arra gondolunk, hogy már napjainkban is szinte óránként bővül a kínálat, akkor még a klasszikusnak tekinthető játékok programjai is kicserélődnek egyetlen év 8760 órája alatt.
A játék-válogatás és a bemutatás sorrendje részben típusokat követ, azokat némi játék-történeti sorrendbe is rendezve. Ez utóbbi következménye (is), hogy a bemutató elején találhatók az egyszerűbbek, az utolsó harmadban pedig az intellektuálisan igényesebbek.
|
|
'Chopsticks' (Marokkó, vagy Mikádó) Egy, azok közül, amik túlzottan erőszakoltak és akkor is értelmetlenek, ha valamit lehet is játszani velük. Érdemük, hogy elfeledett, régi jókat "leporolnak". Hajdanán (élőben), a többi pálcikát alá nem támasztó felsőket szedegettük le, óvatosan, vigyázva: meg ne moccanjon a többi. Ja! És a rájuk festett jelekkel, különböző pontértékűek is voltak a pálcikák. Ceruzahegyezővel, csiszolóvászonnal ma is elkészíthető hurkapálcából...
|
|
Ez és a hozzá hasonló "falbontogatósok" már nem születtek volna meg a PC-k és a számítástechnika lakossági elterjedése nélkül. Tovább gombolyodik a pingpongasztalra gyufaskatulyát állító "ősrégi" ügyességi játék, több tucatnyi új ötlettel kombinálódva.
|
|
A ’PinBall’ , ill. a nálunk (az első képvilága miatt ráragadt) "Flipper" nevű játékot már eredetileg is gépre fejlesztették, a klasszikus "Tivoli"-ból. Kezdetben mechanikus működéssel. A mai elektronikával érdekesebbek, mint a korábbi "kocsmai gépek".
|
|
Feltehető a kérdés: Melyik lehetett előbb? A számítógépes változat, vagy az élőben, rekvizitummal játszható? "Oskola-kijárós" jellegű játékban a Start-ról indulva kell bejárni oda-vissza 1-től 13-ig a mezőket. A soron következőbe két úton léphetsz be: a./ pontosan beleérkezel, vagy b./ ha koccansz, akkor beleteheted. Ha valamelyik "K" jelűbe érsz, (vagy belelöknek), akkor két körből kimaradsz... Aki hibázik, az befejezte a lépést és vár, amíg újra sorra nem kerül.
Ha nem
ismertük korábbról, akkor miért zárhatnánk ki, hogy a fejlesztő csak
életszerű megjelenést adott egy jól játszható ötletnek, pl.: a francia
’Petanque’ mintájára. |
|
Célozz, állíts löketerőt és bumm. A játékszabályok adottak az ismert (élő) asztali biliárd játékokból. A sok-sok szimulációs progi alapvetően csak a vezérlésben és a külcsínben különbözik egymástól. Az élő játék élményét tán soha nem fogják megközelíteni.
|
|
Célozz, állíts löketerőt és bumm. A játékszabályok adottak az ismert játékból. Éppúgy, mint a (fedett pályán is jól működő) mini-Golf, ez is számos ötlettel színesíthető. Ámde, éppúgy nem adhatja az igazi Golf élményét, mint ahogy a mini-k sem.
|
|
Célozz, állíts löketerőt és bumm. A manipuláció lényege alig változik az előbbi két sport-szimulációhoz képest, de a vezérlés komfortosabb kényelmesebb. A képernyős felületen egyszerűen kialakíthatók színesítő-nehezítő akadályok és... ...és belép a számítógépes játékok "ne hagyd abba" ösztönzésének két eleme:
1. mi lehet a következő kép (feladat)? 2. tudok e még több pontot elérni?
|
|
Darts (kattintgatósan) Darts (hajigálósan) A játékszabály itt is adott az "élőben hajigálós" Darts"-ból. Az egyik szimuláció megpróbálja a hajítós mozgás élményét adni, a másik szimuláció jól ütemezett kattintásokra épít. Mindkettő játszható. És mindkettő ügyességi játék, mert a pontosan kiszámított értékkel csak olyan nagy gyakorlattal lehet "kiszállni", mint az eredeti "kocsmajátékban" (, vagy a profik világbajnokságán).
|
|
"hüje-ninja" ’Yeti-Sport’ "Tarzanos" Egyetlen jól időzített kattintás, amikor a hülye nindzsa a csacsi farkához nyúl...
Két, jól időzített kattintás a yetisben, meg a tarzanosban és egyetlen a puszilkodósban. Poénosak a képek és ott van benne a rekordok beállítására történő csábítás is.
|
|
'Screen_Kiss' (ez is csak egyetlen kattintás, de ebben a lényeg: a "hová-melyikre") A nem kívánt puszik elkerülhetők: figyelemmel követve a keverést. Nem úgy, mint az ismert piaci játékban, amelyben a csalók 2 db golyóból az egyiket (látszólag ügyetlenül keverve) megmutatják, majd ugyanezen mozdulattal kilopják... Láttad, hogy ott van és még sincs ott... (A kapzsiságodra építenek.)
|
|
Elsőre, játssz egyet FREE-módban:mozgatod az egeret és amikor a kereső közepén beélesedik a kép, akkor kattints a bal gombbal... A Photo-Albumban látod a pontozást, hogy mikre kell jobban figyelned... Ez után jöhet a SAFARI-mód, amiben: ("csak") a megadott állatról kell, az előírt számú, hibátlan (Perfect, vagy Good) képet készítened.
|
|
'Sketch' (segítséggel) Előbb letűzöd a jelző-pontokat, aztán a lehető legpontosabban berajzolod a mintaként kapottat. (Ezzel az átbökős technikával egészen pontosan másolhatunk pl. kartonlapra. Különösen egyenes vonalak esetén, ha a szúrt pontokat vonalzó mellett összekötjük.)
|
|
"rajz-utánzósdi" (segítség nélkül) Az a feladatod, hogy egy-egy rövid ideig mutatott rajzot alaposan megfigyelj és leutánozd. A "MUTASD!" gombbal képenként 9x újra előhívhatod a mintát. Időre megy, befejezed a "KÉSZ"-gombra kattintással. (Persze, előbb azonosítsd a gombokat.)
|
|
"az igazi kifestő"... Ehhez ügyesség és sok türelem is kell! A szín mellett, ecsetvastagságot is választhatsz és nem tudod egyetlen kattintással beszínezni a megkattintott területet. Satíroznod-vonalkáznod kell, ügyelve arra, hogy ne fuss át a határoló vonalon. (Ha mégis kifutnál, akkor az "Erase" segít a radírozásban...)
|
|
A legkisebbeknek is ajánlható összerakós. Az alsó készletből: rákattintással felveszed, a helyére húzod, újabb kattintással leteszed... A többit már magad is kitalálod.
|
|
Gyakorlottabbnak, véletlenszerűen kapott elemekkel; cél: a pirostól a zöldig... A soron következő elemet elforgathatod, majd a táblára lerakhatod. Nincs sok idő gondolkozni és még a forgatási lehetőségek is korlátozottak. Képenként egyre több pályaelemet kell beépíteni a továbblépéshez.
|
|
"csontvázrekonstrukció" "autó-összerakósdi" Egyszeri és egyszerű összerakós feladvány, nekem a "Kinder-tojások" meglepijét idézi. A sorrendet kell kitalálni és "fogd-vidd" technikával (lenyomott bal gombbal) helyére húzni. A "Junior" egészen piciknek is összejön, de használhatják a Help gombot is. A "Superchallenge" már a gyakorlott rejtvényfejtőket is feladásra kényszerítheti. A hupikék törpike autója nagyon "eccerű"-nek tűnik, de nem könnyű rájönni, hogy a tengelyekkel kell kezdeni (észre kell venni a perspektivikus ábrázolást is) és a többi alkatrész beépítési sorrendjében felismerni a praktikus logikát sok felnőttnek is nehéz.
|
|
’Mu-mu’ (felrakós, pontgyűjtögetős, ami sz.gép nélkül nem lenne...) A vonalban oldalszomszédosan találkozó legalább 3 db azonos színű elem törlődik a tábláról és pontot kapsz érte. Lépésenként, egy-egy háromelemes panel kerülhet a táblára, a véletlenszerű színekkel újra és újra 3 db-ra feltöltődő, tábla melletti készletből. Felhelyezés: a kiválasztottra kattintva, lenyomva tartott egérgombbal "huzi-voni", közben egy billentyű leütésével forgatható, a gomb felengedésével pedig lerak.
|
|
Az ötlet lényege: a táblára felrakandó, a táblán kívül álló, azonos színű elemek együtt mozognak, azaz: csak csoportosan mozgathatók. És még nincs vége... Ütközéskor eltolják egymást! Katt Play, majd a reklám után újra Play. Szabadon választhatsz a feladványok közül, de ismerekedéskor kezdd az "A"-val. Szuper!
|
|
Sokféle néven ismerik ezt a játékot("Stones", "Shinen", "Rivers", "Imhotep", stb.). Ez a Zig-Zag tán a legtalálóbb. "Párosítós-leszedős"ez is, mint pl. a "Mahjongg", de ebben, csak azok az elemek jelölhetők párba amelyek a tábla üres részén haladó és csak max. 2-szer megtörő ("zig-zag") vonallal összeköthetők. (Ez a változat, az idő mellett, azt is pontozza, hogy milyen távoli párokat kötsz össze.)
|
|
Nemcsak az egzotikus mintája miatt a legkedveltebb Zig-Zag változat. A levett elemek üres helyére ugyanis: lépésenként betolódnak a még táblán maradtak. (Az első képen pl. középtől felfelé és lefelé.) Ritkán sikerül és ezért megérdemelt siker a tábla üresre pucolása. A szerencse-faktor miatt, többen, szinte naponta kabalaként játsszák: "Jó napom lesz, ha sikerül."
|
|
"Párosítós Mahjongg" (madzsong) Különösen az idősebbek első kedvelt számítógépes játékai, százával találhatók a Hálón.
Az ősi eredet tévhitével ellentétben, az alig több, mint 30 éve született párosítós ötletet is a számítástechnika inspirálta. Képi megjelenése a francia-kártyás "Römi"-hez hasonlítható és a valóban ősi dominó-játék számunkra egzotikus mintázatát idézi. Ez a változat nemcsak kellemes megjelenésű, de "tudja" a páronkénti időbónuszt is, azaz érdemes a kattok előtt memorizálni párokat, majd gyors egymásutánban leszedni.
|
|
'SameGame' (alapjáték) 'hexa-Samegame' A változatok(***) számosságát tekintve, ma már "klasszikusnak" mondható az eredeti, a csak számítógéppel játszható, alapötlet: legalább 3 db, oldalszomszédosan érintkező, azonos színű elemből álló sziget leszedhető. Az üres helyekre felülről le és jobbról balra csúsznak be a maradók. Időkorlát nélküli, dominánsan feladványos jellegű játék.
(***) Pontosabban, helyesebben típusok! Voltaképpen , szinte valamennyi (több ezer!) számítógépes pontgyűjtögetős játék-program ötletadó "klasszikus őse". Kezdődött az automatikusan utántöltődős változatokkal, majd kézenfekvő ötletekkel: a kvantáltan töltött "Collapse", a szomszédcserélgetősök, sor-tologatósok, forgatósok, stb.
|
|
’Hishi’? sarkos SameGame-vari! Az egy kattal levett elemszám előbb szorzódik az aktuális táblakép sorszámával, majd az így kapott érték négyzete... Pl. 10 elem a 3. táblán 900 pont, azaz annyi, mint az 1. táblán 30 elemért járna. Új táblánál (persze) nő a színek száma. Ezért egyre nehezebb lesz "nagyterületes" kattintásokkal nullára leütni, pedig még a visszalépő (Undo) és a keverés (Shuffle) funkció is használható.
|
|
Után-töltődős Samegame-típusú játékban a progi véletlenszerűen kitüntet egy színt (ennek eltűnik a mezőrácsozása) és ebből kell minél nagyobb területűt leszedni a rekordok eléréséhez.
|
|
’Collapse’ (alapjáték)
Vedd észre: a SameGame tele tábláról indul, itt: vége a játéknak, ha megtelt tábla.
A pontot hozó ütések okozta fogyás versenyben van a (többnyire gyorsuló ritmusú***) szaporulattal. Itt is az oldalszomszédosan érintkező három, vagy több azonos színű kő (bábu, golyó, képecske, stb.) üthető le egyetlen rákattintással. ***A SameGame "0"-ra ütős, feladványos jellegét kiváltva, ezzel lehet vége a játéknak.
|
|
'Blockarelli' (utántöltődős SameGame vari) Döbbenetesen jól játszható ötlet: a tábla felső felének üresedésekor lefelé, az alsó felének üresedésekor felfelé tolódnak az újonnan érkező elemek. Egyébként, 2-nél több, oldalszomszédosan érintkező, azonos elem szedhető le rákattintással...
|
|
'WordBuilder' Collapse-vari (angol) szavakkal Minden korlátozás nélkül, tetszőlegesen választhatók a betűk, amikből, ha összeállt egy olyan angol szó, ami benne van a progi szókészletében, akkor törlődik. Lásd pl. az ábrán balra lent: WINDOWS (Submit-tel el kell küldeni.)
|
|
"DuósTetris" (Tetris-vari a legkisebbeknek) Egymás mellett vonalban (sorban is és átlósan is),legalább 3 db azonos fejecske leesik a tábláról. Ha betelik a tábla, akkor: "Game Over". Forgatni: a "space"-vel lehet.
|
|
’TETRIS’ (alapjáték) (Valószínűsíthető, hogy a SameGame fejlesztői a Tetris-ből nyerték az ütéses ötletet.) Opciókban, nem tudok olyan ésszerűen elvárható igényt kitalálni, amit ez a program ne kínálna. Különösen, a páros játékhoz ajánlom: ketten, egymással versenyezve is...
|
|
’Pumpkins’ (kétoldalról töltögetős) Tán annyi benne a "Tetris", hogy itt is töltődik a tábla, ámbár ez: mindig megvárja a kattintásodat... Az új elemeket egérmozgatással viheted a kiválasztott sorba, amelybe egy kattintásra betöltődnek. A legalább 3 db-os (oldalszomszédosan érintkező) szigetek esnek le.
|
|
’WordiX1’ Tetris-vari szókészletes Amilyen kedveltek és hasznosak a nyelvi-, szójátékok, annyira kevés van (még) belőlük magyarul a Hálón. Ez azonban, szinte nyelvfüggetlen, mert ott van a szókészlete a jobb oldalon. A táblára potyogó betűkből egy-egy (a készletben látható) szó egymást követő összes betűjét kattintással kijelölve, azokat a progi "felismeri", zöld színűre változtatja és a következő kattintásra letörli. Ez persze pontot ér. (A Jolly egy szóban csak egyszer.)
|
|
’WordiX2’ Tetris-vari szóalkotós Amilyen kedveltek és hasznosak a nyelvi-, szójátékok, annyira kevés van (még) belőlük magyarul a Hálón. Ez is csak németül "beszél", de itt-ott megérti az angolt is. A táblára potyogó betűkből egy-egy német szó egymást követő betűire kattintva, ha felismeri a szókészletéből,(és nagyon sokat felismer!), akkor zöldre váltanak és a következő kattintásra leesnek... és persze pontot érnek.
|
|
'Drop-Sum' 'Drop-Sum' forgatósan A "mindegy"-re szoktuk mondani "nekem nyolc".Ennek a Tetris-varinak meg csak a kilenc az, ami nem "közömbös"! Ha a véletlenszerűen érkező elemeket úgy rendezed egymás mellé, hogy az összegük 9-et ad ki, akkor azok színt váltanak és a piros állapotuk után leesnek a tábláról. Első próbára válaszd a "BasicGame" varit.
|
|
’ColorLinez’ ’BlomingGarden’ (ColorLinez kisebbeknek) Az alapjáték lényege: Pontot kapsz, ha min. 5 db egyforma bábut összefüggő vonalba rendezel, amiket a progi automatikusan felismer és leszed a tábláról. Rendezési szabály: egy, már a táblán álló, bábu akkor és oda rakható át, ha az indulási és az érkezési hely között "szabad közlekedési utat talál". Válaszd a nehézségi fokokból: "Master" és ne kapcsold be a "Live" funkciót. A pontozása progresszív. Akkor kapsz sok pontot, amikor a legalább 5 db, azonos színű elemből álló vonalak üres metszéspontját az adott színnel betöltöd.
|
|
’Chess-Lines’ (ColorLinez-vari sakklépésekkel) Ismered a sakk lépés-szabályait? Azok szerint lépegess a táblán! Akkor kapsz pontot, ha legalább 4 db sötét, vagy 4 db világos színű bábut vonalban egymás mellé rendezel. Összesen 32 db bábuból, minden lépés után, újabb 3 db-ot rak fel a progi a táblára. GameOver, ha elfogytak a táblán kívüli bábuk. (A fogyást a leütöttek pótolják vissza.) A rekordbeállításhoz vedd észre, hogy a pontozása erőteljesen progresszív: egy 4 db-os ütés 10 pont, az 5 db-os ütés 20 pont ... és minden továbbiért duplázódik.
|
|
’Smiley-Rush’ (szomszédcserélgetős) 'DragonsHexa’ (méhsejt-táblán) Az alapjáték ütési szabálya: a "min. 3 db azonos jelű bábuból álló sziget törlődik"... és a pontozási elve: az egy lépésben ütött db-számmal progresszíven növekvő jutalom. A szomszédcserélgetős ötlet kibővül egy meglehetősen látványos "lavina-hatással": A leütött elemek helyére "zuhatagként" lehullókkal és az üres helyekre beesőkkel kialakult új állást a program automatikusan újra értékeli és ha üthető szigeteket "lát", akkor azokat automatikusan leüti. Egymást követően akár többször is. Csak ütést eredményező lépést (szomszédcserét) enged a program. A lépések közötti gondolkodási alatt fogyatkozó játékidő az ütésekkel értékarányosan "visszapótlódik".
|
|
’Cupido’ szomszédcserélős extra-bónusz elemekkel Kézenfekvő pl., hogy néhány kitüntetett elem (jegykendő?, vagy gyémántgyűrű?) leszedése sok bónusz-pontot érjen. Nagyon jó kiegészítés, hogy két oldalról-közép felé történik az üres helyek betöltése.
|
|
’JewelQuest’ szomszédcserélgetős mezőszínezéssel Rengetegnyi a szomszédcserélgetős ötleten alapuló rendezéssel működő játék-progi. Pusztán a játékidővel (a gondolkodási idővel) nehezített alapjáték, a látványos zuhatag és lánchatás ellenére is, hamar unalmas (túl egyszerű) lenne egyéb kapcsolódó feladat(ok) nélkül. (Ámbár, a játékos elme is ritkán veszi észre, ha csőbe húzták.) A mező-átszínezéses ötlet tán az egyik legjobban játszható.
|
|
'Blocky' (sarkos leszedős) A tábla oldalaival párhuzamos oldalú, olyan téglalapot kell keresni, aminek a négy sarka azonos színű. Ezt a területet (lenyomott bal gombbal) kijelölve: a benne foglalt mezők törlődnek, ill. új színekre váltanak. Cél: az induló kép valamennyi fejecskével jelölt mezőjét leütni, ill. a teljes táblát fejecske-jelzés nélkülivé változtatni.
|
|
'Bomboozle' (Láncban leszedős) A Start után, válaszd a Timed módot. 1000-ről visszaszámoló idő alatt üss minél hosszabb láncokat... Kezelése az egér mozgatásával komfortos: első kattintásra indul a lánc, a másodikra leszedi. (100.000 felett, már napi TOP-listára is felkerülhetsz.)
|
|
35-ször
változtathatod meg a (bal alsó sarokból elindítható) sziget színét. A 3. vari FREE változata "még csak" több opciót kínál a táblakiosztásra, a színszámra... A ColorStones pedig már egy párbajos változat a progi ellen. (Te játszol a háromszöggel jelölt elemekkel, a progi a négyzetekkel jelöltekkel.)
|
|
' FastFlood ' A tábla jobb oldalán, a COLOR felirat alatt mutatott színre vált át az adott lépésben megkattintott elem, majd a vele oldalszomszédosan érintkező azonos színűekkel együtt lepottyan, ha a velük alkotott egyszínű sziget elemszáma 2-nél több.
|
|
Mindhárom
opciójában abszolút professzionálisan átgondolt pontgyűjtögetős. A pontozás progresszív: 5 elem ütése 100, 2 elem ütése 10 pontot ér.
|
|
'Ununicum' (sortologatós) Min. 3 db oldalszomszédosan érintkező, azonos mintájú elem összerendezésért kapsz pontot, amik aztán törlődnek a tábláról. Ez utóbbira azért is kell törekedni, mert minden lépésben egy-egy új sor/oszlop töltődik be és GameOver, ha megtelik a tábla.
|
|
'Squanda' ’Marble’ ’Cubox(I.)’ ’Cubox(II.)’ Sortologatós rendezős. Célállapotot mutatja a bal oldali ábra. Sorok és oszlopok tologathatók el. A tábla széléről kilépő elem, az átellenes oldalon megjelenik.
Érdekes, hogy a színre-rendezős Marble, jóllehet ugyanilyen, kevésbé vonzó feladat. A talán legszívesebben játszott Cubox-ban pedig, a tábla széle: a mozgatás korlátja.
|
|
Cél a tábla közepén felrajzolva. Az elemek pedig (a keretről) kattintásra lépegetnek a tábla belseje felé úgy, hogy maguk előtt tolják a már fennlévőket... |
|
’Moebius’ forgatós-hurokalkotós 'Connexions' Kattints a
"Welcome..." , majd a "Start..." feliratokra és máris
indul a visszaszámolás...
|
|
Írj be egy betűt bal fent a "Name:"-hoz, majd Enter és Start! A forgatásos rendezést kezd a széleken, tudva azt, hogy: az egyetlen összefüggő "inda-labi"sehol nem nyúlik túl a táblán
|
|
Állítsd be a tábla méretét, pl.: X=5 és Y=5; a Bordert állítsd:"normal"-ra,majd katt a "PLAY"-re! Feladatod: elforgatni az egyes mezőkre tett huzaldarabokat úgy, hogy azokkal az összes bigyó csatlakozzon a központi "server"-hez.
|
|
'CapriSonne' (Felrakosgatós terelgetős) Csak a nyilakat kell áthúzni a tábla "jól kiválasztott" mezőire, majd 'GO' és hátradőlni a székeden... Azt biztos kitalálod, hogy a kalózt kell a kincses ládához irányítani, azt meg észreveszed, hogy a piros nyilak csak egyszer használatosak...
|
|
Ebben fenn vannak már a "nyilak", csak a kedvező indítási pontot kell megtalálnod: az összes színes elem leszedegetéséhez. Szuper kihívás, profiknak is! Kell a sikerhez, hogy törekedj a min. 11 mező átlépésért járó bónusz-lövésekre is
|
|
’PolarExpress’ (interaktív terelgetős) Katt "SKIP INTRO", "START", majd "PLAY"... aztán gyorsan ellenőrizd le az első váltó állását, mert hamar odaér és kisiklik... Ezután már csak gondolkodva figyelni és persze állítgatva a váltókat: összeszedni... és elkerülni ..., ... de hát a játék közben minden kiderül.
|
|
"Dachser-reklám" (interaktív szortírozó) Nemcsak kivitelében kellemes,de jól is játszható: terelgetős-szortírozó. Figyeld meg a futójárdákon szürkén ábrázolt irányokat, csak ezek közül választható a terelési irány!
Egyébként, a feladat ugye mutatja magát: zöld csomag a zöld négyzettel jelzett szállítóhoz..., a sárga csomag a sárgával jelzetthez...
|
|
Érdemes
alaposan kitapasztalnod miket tud. A kékek taszítanak, a barnák vonzanak.
Tetszőlegesen ("fogd-vidd") elhelyezhetők, a méretük (tömegük)
rákattal állítható. Pl.: nagyobb induló sebességet adhatsz (és pontosabban célozhatsz) azzal, ha egy nagy (taszító) kéket raksz a kilövő mögé...
|
|
88 db "vidd a helyükre"-rendezős (jól átgondolt és nagyon jól "adagolt") feladvány. A sárga pöttyre a sárgát, a kékre a kéket... A lenyomva tartott kattintással kiválasztott elem, az egér elmozdításának irányában, ütközésig elcsúszik.
|
|
A területrablós célú versenyben te játszol: a feketével és a szürkével; ellened a progi: sárgával és zölddel. Ebben a színsorrendben, váltakozva színezhettek a sajátotokra egy-egy területet, de két szomszédos terület mindig eltérő színű kell legyen. Ha már egyiketek sem tud szabályosan új területet saját színére állítani, akkor a program megszámolja, kinek az összterülete lett nagyobb ("méhsejt-egységben mérve").
|
|
'Line-Bounder' ( nevezzük "vonalkázós focinak") A középkezdésből induló verseny célja, hogy saját (kékkel húzott) nyomvonaladat az ellenfél (piros) kapujába navigáld. A szomszédos rácspontokra léphetsz és a lépés joga mindaddig nálad marad, amíg olyanokra lépsz, ahol már korábban tartózkodtál.
|
|
’BubbleBoom(2)’ Ez, a TOP-listás, extra elemekkel bővítve, alaposan "szétszórja" az eredményeket és... ... és a rejtvényfejtőknek nagyon nehéz abbahagyniuk...:-) Kattints a mozgó pötty-tömegbe, vagy oda,ahova a tömeg igyekszik és dőlj hátra...
|
|
'Blinkz' (szerelmes téglák) Jó sorrendben és jó ütemezésben történő rákattintásokkal töröld a piros téglák találkozását akadályozó, ill. megsemmisülésükkor segítő elemeket.
|
|
Katt: Continue, majd Play, StartGame, OK,... feladványválasztás, OK..., azután csak drasztikusan: egy nyisszantás a késsel..., ...ahogy Nagy Sándor a csomót. Apropó! Többnyire tudjuk, hogy ki vágta el a gordiuszi csomót,ámde, hogy ki kötötte?
|
|
Katt: Play... és a Level 1-ben várj, amíg "kiszakad a cukros-zacskó". Majd lenyomott egérgombbal húzz egy terelővonalat a bögréhez... Döbbenetesen elegáns és ötletes feladványok. Rajzolással és csupán 2 manipulációs eszközzel: átszínezés és gravitáció irányváltás.
|
|
"birka-terelgetős" (csak a gyakorlottabb rejtvényfejtőknek) Első próbálkozáskor katt: Skip, Start, One és írj "x"-et a Tutoriál-ba. Az elemkészletből úgy helyezz a táblára, hogy a mező széléről induló birká(ka)t a gyümölcsös ládá(k)hoz tereld. A behelyezendő elem rákattal aktív, Space-val forgat, újabb kattal lerak. Aztán:"GO!" (,ha mindent elhelyeztél).Vedd észre, hogy a nem csőnyílás felől érkező birka átugorja azt és csak a vele azonos színű birkára hat. Kézenfekvően értelmezhető: az "átfestő", az "átugró", a "kapukapcsoló"; és kitapasztalandó: a "felállított cső", meg a "fogyasztó/hizlaló" hatása... |
|
|
|
Fentiek is csak egy "kóstoló". Nem is szubjektivitás mentes válogatás. Több játék-programot is másikra cserélnék, sok játékot kihagynék és újabb játékokkal bővíteném, ha... ...ha újra kezdeném..., akár már ma: a jegyzet első változatának lezárásakor.
Alul itt, a jatektan.hu-ra gyűjtöttek közül a legnézettebbekből válogatva:
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|