Összesen 12 féle
forma, mindegyik 5-5 db négyzetlapocskából!
100-nál több feladvány
és még társas játékok is !
Akár már 4 éves
kortól, és még profi matematikusoknak is…
A századunk közepén
robbant "polimínóbomba" legérdekesebb pentomínó-játékaiból csupán egy
bemutató ízelítőre vállalkozik a fejlesztő, mert a teljességre törekvő szándék kudarcot vallana…
Csináld utánam! (4-6 évesekkel "foglalkozva")
Illesszünk
össze 2 db pentominót úgy, hogy az így előálló alakzat két másikból is kialakítható
legyen! Ez lesz a másik játékos feladata. Ha nehezen megy a megoldás, segítsünk
az egyik (majd, ha így sem sikerül, akkor a mindkét) pentominó kézbeadásával.
Keressünk minél
több olyan pentominó-párt, melyek megfe-lelő összeillesztése ugyanazt a formát
eredményezi!
Növeljük az egy
alakzatba ra-kott pentominók számát: ha pl. 3 db-ból építkezünk, akkor alakít-sunk ki háromszögeket, majd 5x3-as
téglalapokat, próbálkoz-zunk 4x4-es "csonka" négyze-tekkel úgy, hogy
az üres rész mindig máshol legyen, keressünk további szimmetrikus formákat!
Egyre bonyolultabb feladványokat találhatunk ki, ha tovább
növeljük az egy képbe illesztett pentominók darabszámát.
A 8x8-as nagy
négyzet, azaz a keret, "hibapontos" kirakásával a nagycsoportos
óvodások már egyedül is megbír-kózhatnak, ha a kicsi négyzeteket csak a
legvé-gén, a kimaradó "hibák" betömésére használják.
(Idősebbek, persze előre helyezzék el a hibákat, pl elsőként
a négy sarokba! A nagy négyzet mintegy 100.000 féle képpen rakható ki, attól is
függően, hol lesznek a kis négyzetek. Ha pl. a négy hiba, négyzetet alkotva,
középen van, akkor 65 féle megoldást találhatunk.)
Láncolás: 5-8 évesek társasjátéka >>>>>>>>>>>>>>>>>>
A közösen
használt készletből, a lépésenként kiválasztott pentominókat, egy három
egységnyi magas sávban, balról jobbra építkezve, felváltva egyenként rakjuk le,
arra törekedve, hogy tömör "falazatot" ("vonatot")
alakítsunk ki.
Tétre, pontozásra, taktikázásra:
ha a lépésre következő nem talál olyan elemet, mellyel kimaradó üres rész
nélkül folytatható az építkezés, akkor 1 hibapontot kap és újra ellenfele
következik. Ám, ha ő is csak hibával tudja folytatni, akkor annyiszor 2
hibapontot kap, ahány egységnyi négyzetecskét üresen hagyott.
Nemcsak
hosszabbak, de érdekesebbek is lesznek
a partik, a "jobbra épít, balra bont" szabállyal. Amikor már a falba
helyezett pentominók száma eléri a 7 db-ot, akkor a játékosok megkezdik a
bontást: a lépő, miután letette a fal jobb oldali részéhez az új elemet, le is
vesz egyet a fal bal oldaláról. Így, a harmadik lépéspár után, mindig 6 elem
van a falban és 6 elem vár beépítésre. A játék addig folytatódik, amíg
valamelyik játékosnak (ő lesz a parti vesztese) az előre megegyezett mennyiségű (pl.12) hibapontja nem gyűlik
össze.
Stratégiai kirakós játék (kezdőknek is, profiknak is)
A
nagyon gyors partik nem csupán a legkisebbeknek, de még a profi
táblajátékosoknak is ajánlhatók. A
fejlesztő ismerete szerint: ez az egyetlen olyan táblás játék, mely alig 5
lépéspárból áll csupán, még sem ismerünk rá biztosan nyerő stratégiát!
A készletet
(abból, egymást követően, 1-1 db-ot választva) felosztja egymás között a két
játékos. Egy 8x8-as táblára felváltva egyesével rakhatják le pentominóikat a
versenyzők. Az nyer, aki utolsóként még tud tenni a táblára.
Érdekes a verseny
akkor is, ha megfordul a célja: ekkor az lesz a győztes, aki
"nyertem" felkiáltással jelzi, hogy már nem lehet a táblára tenni. Vigyázat! A "nyerési
helyzetét" bejelentő játékos azonnal veszít, ha társa megmutatja: mégis
rakhatott volna...
A táblára tett pentominók, a játék során
nem mozdíthatók el helyükről, így még azelőtt, hogy elfogyná-nak, vége is a
partinak: ami-kor már az üresen maradt mezők mérete, vagy alakja eltér a
meg-maradókétól. Az első 2-3 elem felrakásakor eldől a parti. (Az ábrán mutatott
végjáték állásában, világos is és sötét is tud olyat lépni, mellyel győzhet,
függetlenül attól, hogy a több, vagy a
ke-vesebb megmaradóban versenyeznek.)
Érdemes
kipróbálni úgy is a játékot, hogy nem osztják fel a játékosok egymás között a
pentominókat, hanem lépésről-lépésre választanak ki egyet-egyet, melyet
ellenfelüknek kell letennie a táblára... (Oda rakja, ahová kívánja, de mindig a
társa által kiválasztott elemet!)
Játszhatunk
nagyobb, 9x9-es, sőt 10x10-es táblákon is. Ekkor többnyire abban is meg kell
állapodni, hogy a táblára tett pentominók csak a sarkaikon (tehát oldalaikkal
nem) érint-kezhetnek egymással.
Egyszemélyes pasziánszok (csemegék profiknak)
A 12x5=60 egység-négyzetnyi terület, téglalapos
elrendezésben:
3x20, 4x15, 5x12 és 6x10 méretű lehet.
Valamennyi ki is rakható a teljes készlet pentominóból. (Logikai algoritmus nem
ismert, pasziánsz jellegű a feladat: vagy kijön, vagy nem…)
Elegáns, amikor
az elfelezett készlet 6-6 db pentominójából kirakva 2 db 5x6-os tégla-lapot,
azok, 10x6-osra is és 12x5-ösre is összeil-leszthetők, a hosszabb, illetőleg a
rövidebb oldalaikkal.
Szabálytalan formákkal próbálkozva, nem csupán kézenfekvően kínálkozó feladat, de meg is
oldható
mindegyik
pentominó há-romszoros méretben történő előállítása a többiből. Mivel 3x3x5=45,
60-45=15 és 15/5=3 , három pentominó mindig ki fog maradni. Ám,
az alakzat más módon történő lefedésekor, másik három marad ki.
9 készlet
pentominóból pontosan kialakítható
mindegyik pentominó háromszorosra nagyított mása, ezekből pedig az óriás pl.: a "3x20"-as téglalap,
falra függesztve is tetszetős kép lehet...
Sikerrel
próbálkozhatunk a háromszög elrendezéssel is (ekkor, 1 db fog
kimaradni, más elrendezésben másik darab),
és persze próbálkozhatunk a magunk
kitalálta különböző formák kira-kásával is... Hamarosan bejuthatunk a feladványkészítők táborába... Nem lesz
könnyű újabb, még sehol sem közölt
felad-ványhoz jutni, mert sok-sok elme "agyal" ezeken immár félszáz éve. Az "amatőrök
találta" kincsekből két csemege:
a "lyukas 5x13-asok"
P.J. Slate: Rakjuk ki
úgy az 5x13-ast, hogy az üres rész középre kerüljön és alakja egyezzen meg egy
kiválasztott pentominó alakjával!
a "kétféle kétszerezések"
H. Brueggemann: 2-2 db
pentominóból rakjuk ki ugyanazt az
alakzatot, majd maradó 8 db pentominóból alakítsuk ki az előzőek kétszeresét!
A pentominókról többet, magyarul:
Vargha
Balázs: Játékkoktél (Minerva, 1967)
Martin Gardner:
Poliminók -ford.:Török Judit-
(Természettudományi
Közlöny 127. évf. 6. füzet)
Sok sikert, jószórakozást kívánunk:
COGITORG Kft. 1144 Bp.
Szentmihályi u. 19. (tel./fax:220-1916)