A számítógépek elterjedése előtt a "Szerkentyűsök" voltak a legkevésbé táblásoknak tekinthetők.

A kézbevett működő-piszkálható szerkezetük indíttattak a bennük hordozott, általában: valamilyen logikai feladvány megoldására. (Furfangosan nyíló/záródó dobozok, "szedd szét és rakd össze" mechanikus rejtélyek, a Rubik kocka világsikere nyomán lettek egyre szélesebb körben kedveltek.)

Ennek a játékcsaládnak általános jellemzője, hogy maga a konstrukció hordozza a logikai feladványt, Egy (semmi másra nem is használható) szerkentyű biztosítja a szabályok (a peremfeltételek) betartását. No meg, ami tán a legjellemzőbb: demonstrációs eszköz (a működő szerkentyű) nélkül, ritkán éreznénk késztetést a megoldásukra.

 

A "Rendezősök" legtöbbje tologatós és/vagy kapcsolgatós feladványjáték.

(Nagyon közeli a rokonságban a ‘szerkentyűsökkel’, de ezek) többségének kifejlesztését már inkább a számítógépek megjelenése inspirálta, bár némelyikük gép, ill. vezérlő-progi nélkül is érdekes, mint táblán jelhordozókkal játszott feladvány.

 

A "Sulis feladatok" szinte mindegyikéhez kapcsolható némi 'iskolás jelleg'. Ide sorolva pl.: az egy-egy tantárgyi ismeret szemléltetését, begyakoroltatását célzó játékok mellett, pl.: a kreativitást mérő IQ-teszteket is.

 

 

Korunk játékaiban új világot nyitott a számítástechnika… és amennyiben készek vagyunk a képernyőre is táblaként tekinteni, akkor ide sorolhatók a számítógépes programok által vezérelt feladványok megszámolhatatlan sokasága is.

A repertoár, alapvetően, még nem sokat változott és nem is mondhatni szélesnek: "rendezd át", "szedd szét", "szabadítsd ki", "juttasd a célba", "rakd össze"... , de típusonként már sok száz féle ötlettel színesítették a fejlesztők...

A korábbi, klasszikusnak tekinthető, rendezős feladványok, iskolai tantárgyakhoz kapcsolható demonstrációs játékok is fokozatosan áttelepülnek a számítógépes képernyőkre. A számítógépes program egyre kevésbé ismer lehetetlent. Az élő, kézbe fogható rekvizitumokat felváltják az interaktívan kezelhető képek, ábrák.

 

Valljuk be! Mennyivel mókásabb egy térképismereti játék, ha (Darts-) nyilakkal tippelhetünk a keresett városra? Mi több, azonnal megjelenik a km-ben kimutatott tévedésünk és a tévedéseink halmozott összértéke is…, ami újabb játékos próbálkozásra sarkall, a korábbi rekordunk megdöntésére. És akkor még nem is említettük, a TOP-listákat, a hozzájuk kapcsolható díjazások versenyek nyereményeinek csábítását.

 

 

FELADVÁNYOSOK  (sulis klasszikusok, számítógép-vezérelte agytornák, rendezősök, szerkentyűsök)



"vicces IQ-teszt’

A tapasztalat az, hogy  a még iskolába nem járt korosztály 90 %-a, kb. 50 %-os eredménnyel oldja meg!

Konklúzió: Ezért is érdemes minél több iskolát elvégeznünk...

J

iQ-feladványok

Döbbenetes, hogy mi mindent raktak bele alig 1 MB-ba a 'nickelarcade’ játékos programozói. Vérbeli rejtvényfejtőnek is több estés elmetorna...

(Figyelem! Firefox-al hiányos a kezdőkép. Indítsd el, katt "New" és megjavul.)

 

"kakukktojás"

Válaszd ki az oda nem illőt! (Mondják, a kakukk gyakran más madarak fészkébe rakja tojását. A tojásokat költő pedig ritkán veszi észre, hogy egy nem saját is a tojásai közé keveredett. Innen erednek azok a feladványok, amikben az egy-egy csoport közös tulajdonságát nem hordozó egykét keressük.)

 

"idősorrendbe"

Mi történt előbb? Rakd sorrendbe a képeket... Katt: "BEGIN", aztán lenyomott bal egérgombbal húzogasd fel a számozott helyekre a történet pillanatképeit egymás utáni idősorrendjükben

 

"alak-felismerősdi"

Mozgatod az egeret és mozog a "kör alakú kulcsluk". Mire eljutsz az állat-formákhoz, addigra biztosan felfedezed, hogy elegendő csupán egy-két jól megválasztott részletre rákukucskálni ahhoz, hogy az alsó sor kínálatából (rákattal) kiválaszd a fent mutatottat. 3x hibázhatsz, de ha mind felismerted, akkor egy nehezebb feladat jön.

 

Betűrejtvények

Forrás:(a 2008-ban újra kiadott)gyermekkorom kedvence a "Sicc-rejtvénykönyv". Szerzője Gratzer József, Karinthy Frigyes titkára volt...

 



 "1-től 8-ig, de nem szomszédok"

Feladat:úgy kitölteni az összes mezőt az 1-től 8-ig terjedő számokkal, hogy az azokat összekötő piros vonalak két oldalán sehol se legyenek egymás után következő számok. (Tehát pl. a 2 mellett nem lehet sem 1 sem 3.)

 

"mágikus négyzet"

Húzogasd bele a számokat a 3x3-as négyzetrácsba úgy, hogy mind a 3 vízszintes sorban,mind a 3 függőleges oszlopban, mind még a 2 átlóban is,a vonalban összeadott 3-3 szám összege azonos legyen!

 

"algebrásdi"

A csúszkákkal beállíthatók a táblára tett jelek értékei. Akkor kattints az ellenőrző (Check) gombra, ha úgy érzed, hogy a beállított értékekkel kiadódnak a sorok és oszlopok mutatta összegek. (A "NewPuzzle" kattintásával új feladat jön...)

 

'Susuke' számnégyzet

Vízszintesen és függőlegesen adottak a sorokba és oszlopokba írandó számok összegei. Segít, hogy a mezőkbe írt betűk azonos számokat jelölnek. Extra kivitel, hogy egér-mozgatásával be kell rajzolni a számokat.

(Ha elrontottad, vagy félreismerte a progi a rajzodat, akkor rákattintással újraírhatod.

Quit-kilépéssel és a Startra kattintással új feladványt generál a progi.)

 

'Kakuro'

Feladat: olyan számokkal kitölteni a cellákat, hogy azok összege a megadott (a skandináv-keresztrejtvények szerint jelzett) legyen. Nehezíti (ill. voltaképpen, megoldhatóvá teszi) a feladatot, hogy az összeg mindig különböző számokból áll össze. (Elsőre válaszd: '...Practice' és tapasztald ki a progi szolgáltatásait: visszalép, pici(ceruzás) szám, hibajelzés, összeg-variációk jelzése, nyomtatás, stb.)

 

"számtarolós"

Alapötlet: Ha egy max. 8 szomszédos számmal körbevett mezőbe olyan számot húzunk be, ami megegyezik az szomszédok összegének egyeseivel, akkor a teljes 9-es csoport törlődik. Feladat: e szabály szerint nullára leütni a táblát.)

 

'Mad Numbers'

Ördögi számpárbaj! Válassz ki a megjelölt sorban egy számot! Ellenfeled az általad (kiválasztott) levett szám oszlopából köteles egy számot levenni, majd újra te következel: az ellenfeled által levett szám sorából kell levenned a következőt, aztán ellenfeled az általad levett szám oszlopából ... és így tovább... Az nyer, akinél az így leszedett számok összege nagyobb lesz.

 

"Méricskélősdi"                                  hozzá egy   "grafikus megoldás"

Legutóbb, egy Bruce Willis filmben láttam hasonlót, legrégebben meg:tán ötven éve volt, hogy találkozhattam ilyennel...

"Örökzöld" feladvány: két adott méretű pohárral egy harmadik méretű folyadékmennyiséget kimérni (az elfolyt veszteség nem számít alapon).

Akár kezdheted is a No.3 feladvánnyal. Abban, a két bögréd 8 és 5 literes;egy táblázat meg: mutatja a kimérendőket.


"Darts-os térképesdi"                          "Világtérképesdi"

Hát? Budapestet is csak13 km-es pontossággal sikerült eltalálnom. Mint pontgyűjtögetős játék, érdekes is lehetne, ha mondjuk halmozná a kilométereket és pl. átlag 150-nél húzná meg a jó szintet.

 

"1234  mintakövetősdi"

A kialakítandót mutató minta-táblán és a manipulálható munka-táblán szinkronban mozog a kurzor. A munka-táblán minden kattintás 1-el növeli a kattintott cella és (ha az már nem üres, akkor) a vele oldalszomszédos cellák értékét. Kivétel: a 4 db 1-sel közrezárt keresztalak középső cellájának értéke 1-re változik.(Ezt követően már, egy ilyen 5 db 1-es cellakereszt közepére kattintva, mind az 5 cella értéke 2 lesz.)

 

Hanoi-torony (2)

Az ismert feladat: egyenként átrakosgatni úgy, hogy közben soha nem kerülhet nagyobb kisebbre...Voltaképpen egyetlen kérdés: Mi az első lépés? Középre, vagy jobbszélre induljunk el a legkisebbel, ha a jobb szélsőbe kell átrakni

 

"mérlegelősdi"   (vagy mérgelősdi?)               12 golyóból 3 mérés

13 érme közül az egyik kisebb súlyú a többinél. A feladat egyértelmű, inkább a technika: A kérdőjelre kattintással mér a "kétkarú", után a felkiáltó jelre kattintással aretálhatunk. Ha megtaláltuk a hamisat, akkor az üres kétkarú jobb oldalára húzzuk rá a súlyt és a bal oldalára a hamisat. "Good" (jó), jelzést kapunk ha nem tévedtünk, de csak akkor örüljünk ennek, ha nem volt több 3 mérésnél a keresgélésünk: (Congratulations!).

 


"kecske-káposzta-farkas"               

Amíg az ember jelen van, addig nincs baj, ám ha magára marad a kecske a káposztával, vagy a farkas a kecskével, hát érvényesítik természetes ösztöneiket... A csónakba csak egy férhet be és mindet át kell vinni a túlpartra.

 

"vadászok és oroszlánok", vagy: "misszionáriusok és kannibálok"

Belőlük is csak ketten férnek a csónakba. Ámde, ha bármelyik oldalon többségbe kerülnek a kannibálok, akkor jaj a köztük maradó misszionárius(ok)nak.

Hogyan szerveznéd az ő átkelésüket?

 

"holdrakétás"                                             Holdrakétás(2)

A rakéták menetideje (felülről lefelé sorrendben) 1,2,4,8 "óra", de ha párban mennek, akkor a lassabb tempójában haladnak.

Hogyan települ át 15 óra alatt az összes rakéta és a két ember?

 

"szárazföldi Pingvinek" (vajon miért nem tudnak úszni?)

A jégtáblán ketten férnek el. Az átkelés ütemezésekor azonban gond van a picikkel. Bármelyik mellett csak akkor állhat idegen mama, ha a saját mamája is jelen van. Vezérlése: pingvin-katt és jégtábla-katt…

csak Hálós kapcsolatban működik!

 

"Rendőr, rab, apa, anya, négy gyerekkel"
Katt a körre, és példaképp: hátul a rendőrre és a rabra, majd az egyik piros gombra! Egyszerre max. ketten lehetnek a tutajon és sem a négy pici, sem a rab nem indíthatja el a tutajt. Összeférhetetlenségek még: papa üti a kislányokat, a mama a kisfiúkat, a rab, ha nincs mellette a rendőr, akkor megver valakit, (egyedül maradva azonban nem szökik meg).

 

'Balance'                          előtte, ez könnyebb >>>> "Balanszosdi (2)"

Szuper az ötlet is, a progi is! A kurzort a serpenyő fölé és nyomva tartani...

Ha befejezted: katt lent: EndGame......

(Hálós kapcsolatban 1000 felett, már napi TOP-listára is felkerülhetsz.)

 

"kiröhögős NIM"                          kiröhögős-NIM/2

Az induláskori 5-ös, 4-es, vagy 3-s sor egyikéből min. 1 db-ot le kell venned; max. az egész sort veheted el. Ha befejezted, kattints a GO-ra és Mefisztó következik.

Aztán újra Te... és így váltakozva mindaddig, amíg a vesztesnek az utolsó marad.

 

"NIM 13 és 26"

A legismertebb NIM (elvevős) játék. Válaszd a NO-t (nem te kezdesz). Lépésről-lépésre, kettőt kell kattintanod: ha különbözőre, akkor kettőt vettél le, ha ugyanarra, akkor egyet. Ellenfeled, a progi, ugyanezt teszi.

Ha sikerül elérned, hogy a progi vegye le az utolsót, akkor az új játékban is eldöntheted akarsz-e kezdeni.

 

"Sárkányfészek"                 "szerelmes állatok"                 "kiröhögős"

A legkisebbeknek! Klikk a Start-ra! Túrkálhatsz (kattintgathatsz) a fészek 4x3 tojása között. Figyeld meg mi van a tojásban és hívd elő egymás után párban az ikreket.

Ha eltűntek a tojások, sikíts: Hívjon be valaki egy nehezebbet! vagy szolgáld ki magad.

 

Felnőtteknek is bájos a Valentin-napi párosítós.

A csúfolódós kiröhögős pedig gyakorlottaknak sem könnyű.

 

 

'FlipTheCards'

Az 1-ben: a jobb lent mutatott párt kell megtalálnod. A 2-ban: csak a felvillantás után mutatja, hogy melyiket. A 3. könnyebb, csak a mozgásokra kell koncentrálnod. A 4., mint a 2., de körösek (összetéveszthetők) a lapok. Az 5-ben: arra kérdez, hogy melyik kettőt cserélte meg. A 6-ban(körös lapok) és kettesével villant. A 7-ben: mint az 5., és persze az összetéveszthető lapokkal. :-)

 

 

 

"többrétegű"párosítós memó

Nem is tudom, hogy miért kellett várni ilyen sokáig erre a többréteges ötletre? No persze, így utólag kézenfekvő.:-) Piciknek tűnőként, könnyedén indul, aztán a harmadikra indulnak a rétegek... úgy, hogy a párok két különböző rétegben is egymásra találnak.

 

'Monkey go happy (1)'

Katt Play, majd újra Play és... Találd ki:hogyan szerzel örömet a makinak.

(Pl.: az első feladatban: katt a kókuszdióra, majd lenyomott kattal, húzd a kést a dióra.) Persze, ezt csak a felnőtteknek jelzem. A kölykök képről-képre, hamar rájönnek.

:-)

"nem is kacska kacsaságok"

Az első kettőnél még te is azt gondolnád, hogy csak piciknek ajánlható. Azután, tán te is "elszédülsz". Képről-képre fel kell idézned korábbról ismert rejtvényeket is, ahhoz, hogy kitaláld: vajh' most éppen mi lehet a feladat... Az adagolás is szuper!

 

"foghúzás emlékezetből"

Nagyon nehéz, pedig nincs is 32.Voltaképpen az nehezít igazán, hogy a kihúzott fogat le kell tenni a tálcára......és miközben "odavisszük" elfelejtjük, melyik volt a szuvas... Katt: "Replay"! És újra, amíg bele nem törődsz, hogy nem lépsz tovább.

 

'Factory-Balls(3)'  "labdagyártó-sor"      Factory-Balls(1)….. Factory-Balls(2)

A forgódobból húz be egy labdát a körökkel jelzett technológiák egyikébe..., majd egy másikba...,oda és olyan sorrendben, hogy a dobozra festett labdát állítsd elő...

 

'Rings of Colors'

Végre egy játékos progizó, aki felfedezte a gyűrűt, ill. azt, hogy a lyukas közepe átlátszó.:-) Sok rendezős feladványban nagyon kényelmetlen, ha időről-időre újra kell gondolni, hogy minek is kell kijönnie. Nos itt ez jól látszik:négyesével forgathatók karikák, a kívánt/rendezett célállapotot pedig jelzi táblára festett pötty.

 

"pottyantós"

A feladat kettős:

1. Addig figyeld, amíg felismered az ismétlődést.

2. Katt a golyóra akkor, amikor átpottyanhat a kéke(ke)n.

 

'Rubix'

Sortologatós rendezős, fokozatokban. Akkor lépj tovább, ha a ’Beginner’ (az első 5 db) mindegyikét többször is megoldottad.(Generálja a feladványokat, nem ritka, hogy a kezdő öt mindegyike megoldható egyetlen tolással.)

 

"kapcsolgatós"

Feladat mindegyik manuskát felállítani. Amire rákatt, az átvált és ellentettre váltanak az oldalszomszédjai is.... Ugyanazok a feladványok követik egymást.

 

Az Easy, összesen: 17 kattintással, a Medium: 23-al, a Hard: 25-el megoldható.

A megoldás után A,B,C,D, ill.(leggyengébb) F fokozatba sorolja a teljesítményedet...

 

"bolyongó kockák"

Felezősen színezett 8 db kocka van egy 3x3-as tepsiben, amit felülnézetben látunk egy kiinduló állásban úgy, hogy minden kocka teteje azonos színű. Feladat: azt a legkevesebb lépésszámú "bukfenceztetési" sorrendet megtalálni, amivel az összes kocka úgy fordul meg, hogy a másik színét mutatja fenn.

 

Rings (A magyar FOKGYEM "Kétkarikája")

Segítség nélkül is meg fogod találni a "mixed=kever" gombot és a két vályúban elhelyezett golyók egy pozícióval való elforgatását eredményező "gombokat". Az elérendő cél pedig, ott látható a fedélre festve...

 

A 80-as években igencsak odafigyelt a világ a magyar játékokra! Rubik Ernő kockájának sikere nyomán született pl. ez a "Kétkarika" és a "Bábel tornya" is.

 

’RushHour’

(50 feladvány) Katt a "START"-ra! A "rakétát" kell kihoznod,azaz: a többi szisztematikus tologatásával kell helyet csinálnod ehhez...

 

B-Move     (tili-tolis helycsere)                          "Two-Dots"

Bemutatóimon ezt ajánlom a kicsiknek, ill. a kezdőknek a lyukvezetős-tologatósokkal történő első ismerkedésként.

’Grid-Ion

Nem az összekeverést követő-visszaállítás a cél, hanem egy "bigyó"-t kell adott pont(ok)ra eljuttatni, a tologatott elemeken történő utaztatásával. Első pillanatra reflex-játéknak tűnik, de kell hozzá gondolkodni is.

 

‘Triplec’                                               Rubik-15

A jelhordozó elemekre festett ábra előírtak szerinti kialakítása azért nem könnyű, mert a függőlegesen mozgató fülek csak egyszerre működnek: ha az egyik fel, akkor a másik le...Katt a MIX(=kever)-re, majd célszerűen választott sorrendben a lyukas fülekre... Ha nem sikerül, akkor katt a lejátszóra és a progi "megoldja".

 

'Interlocked' (ezt szedd szét!)

A 3D-s ábrázolás nem csicsa, funkciója van. Kezed az egéren, egy ujjad a szóköz billentyűn. Ez utóbbival váltasz: forgatod, nézegeted, majd fellazítod, megint nézegeted, aztán szétszedegeted...

 

Borbás lista

LOGIKAI- GEOMETRIAI-, MATEMATIKAI-, MŰSZAKI-, REJTVÉNYEK és JÁTÉKOK

témában magyar nyelven kiadott könyvek listája

BORBÁS István (H-1158 Bp. Gergő u. 32.) gyűjtése lezárva: 2007.01.01.

 

 

Fentiek csak egy "kóstoló". Nem is szubjektivitás mentes válogatás.

Több játék-programot is másikra cserélnék, sok játékot kihagynék és újabb játékokkal bővíteném, ha…

…ha újra kezdeném…, akár már ma: a jegyzet első változatának lezárásakor.