"ELŐNYADÓSOK" a TÁBLAJÁTÉKOS válogatása |
A táblajátékok igen nagy csoportjában egyik játékos kevesebb, de nagyobb mozgási szabadsággal rendelkező,
míg a másik több, de korlátozott mozgású bábukkal küzd.
A Táblajátékos "CD"-s üzemmódjában a képre kattintva indul a játék.
|
Róka és libák (Fox and Geese)
(Nem véletlenül az egyik legismertebb előnyadós. Variációiban megjelenik
a típusra jellemző
ötletek többsége, ill. mondhatni: majd mindegyik előnyadós
leszármaztatható a logikai
alapnak tekinthető "Róka és libák"-ból. A játékban szerzett gyakorlat
hasznos előzmény, jó alapokat nyújt a dámákhoz és az átugrálós
soliterekhez.) |
8x8-as táblán 4 kutya 1 farkas ellen
A "Róka és libák" tán legegyszerűbb változata, de a lépés-szabályokhoz
jobban illik a libák helyett kutyákra és a róka helyett farkasra
gondolnunk. |
8x8-as táblán 12 kutya 1 farkas ellen
Itt, kevésbé lenne zavaró rókára és libára gondulnunk, de ennél a varinál már átvált a
Zilli is az ismertebb névben szereplő: farkasra (=Wolf) és kutyákra (=Goats),. |
10x10-es táblán 2 róka 20 agár ellen
Az előző, - ütés nélküli -, változata, ahol a kutyák helyett agarak, és a
farkas helyett rókák küzdenek. Az agarak célja mindkét róka bekerítése,
a rókák célja ennek elkerülése. |
Nyuszi és a kutyák
Pont, mint az előző, ütést szintén nem ismerő ("2róka-20agár"), de a
kitűnően átgondolt táblájával már az 1-3 bábu esetén is érdekes,
kiegyenlítettebb esélyű, néhány lépésben eldőlő versenyt biztosít. |
Várjáték (Ostrom, vagy Festungs-spile, vagy Fortress)
Ketten játszák a keresztalakú soliter-táblán, amelynek "felső" 9 pozíciója jelenti az elfoglalandó várat. |
Pókháló ( 5 pók 1 légy ellen )
Röviden: bármely bábu a szomszédos üres mezőre léphet... |
Rókavadászat (foxhunt: 8 vadász 1 róka ellen)
Röviden:
A szomszédos üres mezőre léphetnek a bábuk, de a vadászok csak befelé és lépéskényszer van. |
|
20 birka 1 leopárd ellen (Alquerque táblán)
Röviden: Mint a Róka és libák, de itt a "liba-birkák" első 20 lépése tetszőleges üres helyre történő lerakás. |
Rabló-Pandúr (Rebells II.) (A több zilli változat közül a II. jelű vari tűnik a legkiegyenlítettebbnek.) |
A bábuk a szomszédos mezőkre léphetnek, de csak a jelölt a vonalak mentén. |
Birka-terelés (Buffalló, vagy Préri)
A birkák, - lépésenként csak egyet előre léphetnek -, akkor nyernek, ha legalább egyikük átjut a túloldalra.
A kutyák sor-, oszlop- és átlós irányban akárhány üres mezőt átléphetnek, de nem "bántják/nemütik", csak
"terelik/akadályozzák" a birkákat. Az indián bármely szomszédos (kutyát nem tartalmazó)
mezőre léphet és ha ott birka van, akkor azt "levágja/üti". |
TABLUT , vagy királyszöktetés
A "vikingek játéka"-ként ismert előnyadósban az ellenséges bábu beszorítása egyszersmind annak
leütését eredményezi. A lépések és a játék menete inkább a japán "Shogi"-val mutat hasonlóságot
, mint az átugrálva leütős "Róka és libák"-ból kifejleszthető dámákkal... |
Tafl (Tablut-változatok)
(A Tablut különböző varijai sok nép játékai közt fellelhetőek: az ír, skót, norvég varik megtalálhatóak a zilli
alapkészletében a "Tafl" alatt.) |