DOBÓKOCKA helyett KÁRTYA
Illés Zoltán gyűjtéséből, az alább mutatott játékokban nem csupán a dobókockák kiváltásáról van szó... Nem is kifejezetten "táblások", de már több éjszakába is nyúló este legsikeresebb társasjátékai voltak... Miről is van szó? Ugyan ki ne próbált volna már ügyeskedéssel (csalással) hatosokat dobni egy "KI NEVET A VÉGÉN" csatában? Nos, ezekben, itt lent, lépésről-lépésre maga a játékos dönti el, hogy éppen milyen értéket "dobott". Ám, hogy ez az érték előre viszi-e a győzelemhez, az versenytársai döntésétől függ. Gondoljunk pl. a "LEGKISEBB EGYKE" játékra, vagy a "SNÓBLI"-ra! (Aki nem ismerné az előbbit: nagyobb társaságban mindenki leír egy, a többiek előtt takart, lapra egy tetszőleges pozitív egész számot. Az lesz a körgyőztes, -és viszi el a betett téteket-, aki a legkisebb, de senki más által le nem írt számra tippelt.) Az alábbiak első két játékát ketten, a másik kettőt négyen-hatan is játszhatják. (Az alapötleteket érdemes kipróbálni néhány más kedvenc dobókockásunkon is.) |
ketten, táblán... LOGI FOCI
Hozzávalók: |
![]() |
Mindkét játékos tetszése szerint kiválaszt egy lapot saját csomagjából, majd azokat egyszerre
megmutatják egymásnak. A nagyobb értékű lapot mutató egy mezőnyivel előrébb "rúgja"
a labdát ellenfele kapuja felé. (A középkörből a térfélre, a térfélről a 16-oson belülre,
onnan máris a kapuba, illetőleg visszafelé értelemszerűen...) |
(Kezdéskor ugyanazzal a munícióval gazdálkodik mindkét játékos és arra törekszik, hogy az ellenfél javára eldőlő ütközésekkor minél nagyobb legyen a két mutatott lap értékének különbsége...) |
ketten, táblán... START-CÉL
Szinte mint az előző, de itt az is érdekes, hogy mekkora a két mutatott lap közötti érték-különbség. |
![]() |
Mindketten a START-ról indulnak, és a nagyobbat mutató léphet előre annyi mezőt, amennyi a két mutatott lap értékének különbsége. (Pl. az ábrán: D-7=5) |
Ez a szabály némi kiegyenlítődést is hordoz magában, ezért a már mutatott lapok újra felvétele akkor legyen esedékes, amikor már csak 3-3 lap maradt kézben. |
próbáld meg NULLÁRA !
Eredetileg 1-től 100-ig számozott kártyalapokkal játsszák, de "működik"
pl. römikártyával is, ahol a lapok sorrendje: A,2..,10,B,D, K, illetőleg
ha az értékek egyenlőek akkor a legkisebb a treff, majd a káró, kőr és a
legerősebb a pikk.
|
|
|
Ha elfogytak a bemutatható lapok, akkor a játékosonként begyűjtött lapok büntetőpont értékét játékosonként feljegyzik és új leosztással folytatódik a játék mindaddig, amíg valaki pl. a 66. rosszpont fölé nem kerül... Büntetőpontozás: Minden begyűjtött lap 1-1 büntetőpontja mellett célszerű néhány lap értéktöbbletében megállapodni: pl. a 2-es és a 7-es még további 3-3 pontot, az 5-ös és a 10-es pedig további 5-5 pontot jelentsen az elszámoláskor. |
gyűjtsd a LEGTÖBBET!
Az előzőhöz annyi köze van, hogy a lapokat itt is szétosztják és a lerakásra kiválasztott lapok itt is az előző szabályok szerint kerülnek be az asztalon elindított sorokba. A verseny célkitűzése azonban itt az előző ellentéte: minél többet/magasabb összértéket begyűjteni. |
![]() |
A játék kezdetén 52 lapos franciakártyából 8 db lappal növekvő értékük szerint körben
lerakva indítja el az osztó a sorokat. Egy-egy sort most is akkor vesz fel a lerakó,
ha már éppen a hatodik lapot tenné hozzá.
|
Tovább bolondítja a játékot, egy-egy, játékosonként kettétört gyufaszál használata az alábbiak szerint: egy leosztásban bármikor -ha lépésre következik- bárki, bármelyik sorba leteheti mind a fejes, mind a fej nélküli gyufáját. Az adott sort a hozzárakott gyufákkal együtt kell begyűjteni és a végelszámoláskor: a fejes gyufák 5 plusz pontot, a fejtelenek pedig a végösszeg duplázását jelentik. (Többnyire mindegyik játékos arra törekszik, hogy pozitív értéket gyűjtsön és a maga gyufái ennek értékét növeljék, ezért célszerű megállapodni abban, hogy az éppen begyűjtött sorhoz már nem tehető le gyufa és abban is, hogy a le nem tett gyufák tulajdonosuknál maradnak, de ellentett hatással: 5-el csökkent, illetőleg felezi az összpontszámot.) |
|