„SZERENCSE IS” tartomány

Lehet szerencsétlen is a tartomány névválasztása, de szinte mindegyik ide sorolt játékban szerepe van egy újabb játszótársnak: Fortuna istenasszonynak.

 

 A szerencsetényező megjelenése korántsem tekintendő lekicsinylőnek, mert a tartomány megyéibe sorolt számos játék intellektuális, kombinációs (soknál valószínűség-számítási ismeretek) igényessége nem kevesebb attól, amit általában elvárunk a stratégiai táblás játékoktól.

 

Egyáltalán, táblásoknak tekinthetők-e pl. a dominók, vagy a kártyajátékok? A rokonság tagadhatatlan.

Pl.: sok pasziánszban, akár jellegzetes tulajdonságot mutató mezőket is megtalálunk a 'kártyaasztal-táblán'..., de jellemző rekvizitumaikban és a jelentékenyebb szerencse-tényező tartalmukban, többnyire mégis csak elkülönülnek a táblásoktól. Van versenycél, van lépésszabály, előfordul kezdőállás is, stb., de a táblásokkal ellentétben, ezeket szinte soha nem „nyílt lapokkal” játsszák. Különös sajátosságuk, hogy a játék során arra is törekedni kell, hogy (megfigyeléssel és következtetéssel) kitaláljuk versenytársunk nem látott lapjait.

 

Első gondolatra kézenfekvőnek tűnik a tartomány megyéinek csoportosítása a rekvizitum jellege szerint.

Kártyával, vagy dominó-lapocskákkal? Adott játékok lényegét tekintve azonban, ez nem jelent olyan nagy különbözőséget, mint ami: a több-személyesek (társasági) és az egy-személyesek (pasziánszok, feladványok) között található.           (Lásd például a távol-keleti MahJongg és a francia-kártyás Römi hasonlóságait.)

 

Megjegyzés:

Mintegy 8-10 éve jelentek meg az első kártyalap-csomagok különböző logikai játékok tartozékaiként is.

Magam (figyelembe véve, hogy többnyire a 4-7 éves korosztály számára készülnek) a szülők-, a gyerekek játékait segítő felhasználók segítése mellett, egyszersmind: némileg jogos kritikának is tekintem.

Ezen ötletadó kártyalapocskák nélkül ugyanis (az a tapasztalom), sokan bajban lennének:

 „Mit kezdjek ezzel?”; „Milyen sorrendben mutassam?”, stb.

Egyre gyakoribb, hogy szinte kizárólag a külső megjelenés alapján vásárolunk játékokat gyermekeinknek

és egyre ritkább, hogy együtt leülve csemetéinkkel,

az érettségi szintjüknek és érdeklődésüknek megfelelő „adagolásban” használjuk ezeket a játékokat.

 

 

társas és pasziánsz KÁRTYÁSOK, DOMINÓK

 

„Fekete Péter”, „Csapd le csacsi”, „Svindli” … és bár tudom, hogy százával vannak még, de

a nálam a folytatás: Zsírozás, Makao, Snapszer, Rikiki, Römi, Kanaszta, Ulti, Tarokk, Bridzs.

Egyikben sincs „gyerekekkel játszós” tapasztalatom, ami alapján kiemelhetnék belőlük részletezendőket.

Az alábbi néhányat azonban, a jatektan.hu-ra gyűjtöttekből válogatott ínyencségnek tartom.

 

A képek linkjei a jatektan.hu oldalaira mutatnak. (Jobbgomb-katt és új ablakban).

A Játéktan CD-n direktben rajt vannak a játékok. Indíthatók a játék nevéről.
Ajánlott böngésző: GoogleChrome
.

 

 

'Sebastopol_domino'

Játékosonként 7-7 db dominóból nyitáskor, középre a duplahatos kerül, majd játékosonként körben-sorba, egymás után 1-1 dominó rakható le úgy, hogy előbb keresztben csak hatosok, majd azokra rá a külső értékekkel egyezők.  Ha nem tudsz rakni 'Pass'-olnod kell. Nem kell mindenleosztást megnyerned. Akkor bosszankodj, ha magas értékűek maradtak a "kezedben". (A kézben maradók összege a győztesé.)

 

'MexicanTrainDominoes'

Katt Play és a neked leosztott dominókból építs egy minél hosszabb sort magad elé.

Ezzel előkészíted a táblára rakást.

A játéktáblán (asztalon) , a jobb felül mutatott értékűvel kell kezdened.

 Miközben, ha te következel, az előkészítetteket fogod rakni a  saját ("You") sorodba, igyekezz megszabadulni a sorodba bele nem illőktől... A dupla után újra rakni kell.

 

’KalverJassen’                             

„Magyarkártyával is játszható négyesben. N-S páros versenyez W-E ellen, 32 lapos adutt-választós, ütéses játékban. Egy-egy keverést követő leosztást az a páros nyeri, amelyik több pontot szerez az ütéseivel

Részletesebben : ../jatektan/____2012_006/klaverjassen.pdf

 

SPADES (RIKIKI)            ("parasztbridzs")

A bridzs és a rikiki keveréke a játék. A Shuffle után, katt: a ShowCards-ra, majd a lapok lejátszása előtt"be kell mondani" (BID): hány ütést fogsz vinni a 13-ból. Segítségként látod, hogy a veled szemben ülő partnered (!) és a két ellenfeletek mit vállalt.
Mindig pikk (fekete szív) az adu. Színre szín kötelező, de sem ütéskötelezettség (überelés), sem színhiány eseténi adurakás-kötelezettség nincsen.

 

'Stop_the_Bus'

"Húz-dob" jellegű, a legmagasabb lapértékre törekvő játék.
Play, majd válaszd: Casual. Elsőre sokat "magyaráz" az egyébként kivitelében is professzionális progi. Juss túl rajta, másodszorra már nem lesz agresszív.
Vedd észre, hogy a busz, (ami mutatja, hogy ki következik), a STOP-tábláig "körbejár".

Részletesen lásd:  ../jatektan/____2012_006/Stop_the_Bus.pdf

 

’Toronyépítősdi’                             ’Toronyépítősdi(2)’

 Ejnye! Milyen tornyok ezek? Csereberével javítsd ki úgy a jobb oldalit, hogy minden elem csak nála szélesebb elemen álljon! A bal oldalit a progi javítja, versenyben veled... A kicserélt kő felajánlásra kerül az ellenfélnek: --(1) vagy elfogadja rákattintással, majd odakatt: ahova betenné (a kiesőt ellenfele felhasználhatja); --(2) vagy a kérdőjelre kattal: megnéz egy új követ. Ez utóbbit "YES”-el elfogadhatja, (és beteszi a tornyába), vagy „SKIP"-el passzolja. Figyeld a pontozását! Érj el maxi pontot!

A (2) változatban nem látjátok egymás tornyait.

Részletesebben lásd: ../jatektan/____2012_006/toronyepitosdi.pdf

 

 

'SPADES' (páros Rikiki)

Az automatikus keverés és osztás után,a lapok lejátszása előtt"be kell mondani" (BID): hány ütést fogsz vinni a 13-ból. Segítségként látod, hogy a veled szemben ülő partnered  és a két ellenfeletek mit vállalt. Mindig pikk (fekete szív) az adu. Színre szín kötelező, de sem ütés-kötelezettség (überelés), sem színhiány esetén adurakás-kötelezettség nincsen. (A túlütés megengedett, de a beígértekért több pont jár.)

 

"Hearts"                          ("ne üss szíves lapot")

"Shuffle", majd a keverés és osztás után kapott 13 db lapból 3 db-ot jelölj cserére és "Pass". Adu és ütéskényszer nincs, de színre-szín kötelező.

Laperő: 2-10, majd J, Q, K, A

A lejátszás végén bünti-pont jár minden egyes ütött szíves lapért. Érdemes megtanulni, mert élőben még érdekesebb.

 

PileTile                            ("gondolkodós-feladványos" pasziánsz)

A pasziánszokban többnyire nem kell különösebben gondolkodni, ...:rakosgatjuk..., aztán vagy kijön, vagy nem...Ez a "gondolkodósabb" fajtából van. Ha látjuk az összes lapot, akkor szinte biztos, hogy nem mindegy már az sem, hogyan kezdünk.

Játékszabályokat lásd: a "HELP"-je alatt!

 

LongLine                       ("gondolkodós-feladványos" pasziánsz)

"Egyszerűen", le kell szedni az összes lapot, az elrendezés két oldalának széleiről bontva úgy, hogy vagy a szín, vagy az érték azonos legyen a legutóbb leszedettel.

Játékszabályokat lásd: a "HELP"-je alatt!

 

Kaliko

Lépésenként:7 db véletlenszerűen húzott elemed van, amikből úgy rakhatsz a táblára, hogy a már fennlévők egyik vonalát hurokban visszazárd velük

Részletesen lásd: ../jatektan/____2012_006/kaliko_set.pdf

 

"nevessenek"

A lapok figurái nevetőkre váltanak, ha mindkét találkozási oldalon megegyezik a háttérszínük a szomszédos lapokéval. Ráklikkel felveszed a lapot, majd újabb klikkel leteszed a kiválasztott mezőre. Amit a táblára tettél, az már nem vehető vissza (csak üres helyre helyezhető át), de a véletlenszerűen érkező három lap négyszer kicserélhető.

 

"+1/-1" leszedősdi

'ChooseaStartingBoard' menüben választhatsz alakzatot, egyébként:"+1, vagy -1" alapon leszedhető pasziánsz.

(Többen használják kabalának: „ Ha reggel sikerül, akkor jó napom lesz”.)

 

12 féle pasziánsz             
szabályok:
>>> FreeCell >>> Klondike >>> Crescent >>> Gaps >>> TriPeaks >>> Spider
>>> Pyramid >>> Scorpions >>> Fortuna >>> Penguin >>> Accordion >>> Cruel

 

' ComboCard '

Mindig 5 db kártyát látsz, amiből tetszőlegesen huzigálhatsz a táblára, amíg csak le nem fut az időd. A progi soronként és oszloponként figyeli az egymás mellé kerülők értékeit: Ha legalább 3 db sorban áll, vagy legalább 3 db azonos értékű, akkor pontot kapsz és az idő is növekszik.(Szín nem számít!)

 

’Lock&Roll’

Katt: INFO és nézd meg a pontozást a Rules&Tipp alatt. Akkor lesz érdekes, ha eléred, hogy kigyúljon fenn a JollyJóker... Ha jól rakod le (előtte megtervezed) csak akkor tudsz 1000 felett teljesíteni.   A ROLL-gomb „számol” és  új kockákat „ad”.

’Bahama-Soliter’

Az eggyel kisebb, vagy eggyel nagyobb értékű kártyát lehet leszedni..., de van "pillangód" és vannak JollyJókerek..., amiket jókor felhasználva: sikerülni fog letakarítani a teljes táblát.

„HELP! Hogyan nullázhatom?”

Kezdőknek, itt, egyszerűbb: a "Play" előtt: "ChangePlayer" és "OK".

Általában pedig: "Cash-törlés" Pl.: I.Explorerben: eszközök / Internetbeállítások / törlés

 

 

Fentiek is csak egy „kóstoló”. Nem is szubjektivitás mentes válogatás.

Több játék-programot is másikra cserélnék, sok játékot kihagynék és újabb játékokkal bővíteném, ha…

…ha újra kezdeném…, akár már ma: a jegyzet első változatának lezárásakor.

 

A játék-típus legkedveltebbjei: a párosítós madzsongok, amiknek csak annyi közük van a távol-keleti ősi játékhoz, hogy az egzotikus rekvizitumait használják. Valójában: számítógépek nélkül meg sem születtek volna.

 

Növelt idővel

Animált-képes

'Classic'

 

’Zig-Zag’

 

a Madzsong (***)

 

(***) Lásd hozzá >>>> az igazi Mahjongg játékszabálya

 

Az „igazi” Mahjongg egy négyszemélyes, „húz-dob véletlenes”, dominójáték, ami leginkább a francia-kártyával játszott „Römi”-re hasonlít, de „tuninigolva” van, vagy inkább „be van fűszerezve” egy keverési-, osztási rituáléval, ami nélkül (és kevésbé kellemes megjelenésű rekvizitek nélkül) a játék "dögunalmas" lenne mindazoknak, akik pl. már kinőttek pl. a dominójátékból. Legalábbis, nem látok benne olyan sok variációs lehetőséget. A kiosztott és húzott kövek csereberéje, az eldobottak figyelése (vajh' mire készülnek az ellenfelek becslése) számomra meglehetősen kevés olyan akciót ígér, amivel befolyásolhatnám a játék kimenetét. Persze, gyakorlottakkal szemben biztosan rendre veszítenék. No meg, a legegyszerűbb játékok is izgalmassá tehetők pénzben, fogadásokkal űzve.

Nem hinném, hogy a 8-9 év feletti mai gyerekeket különösebben érdekelné.

Magam, nem látok sokkal többet a felnőttek „Mahjongg”-jában sem...