Zillions of Games („ZoG”, vagy becézve: „Zilli”)
Tizenöt éve a változatlanul a TOP-on! Abban a mezőnyben,
amelyben szinte percenként születnek az újak.
Amerikai fejlesztők 1997-ben készítették el a „táblajátékok
enciklopédiáját”.
A számítógéppel is játszható táblás
játékok "Billy Gates-ei": Mark Lefler, Jeff Mallett.
A Zilli-vel olyan alap-progi született, amely nem hiányozhat
egyetlen „gondolkodós” játékot kedvelő ember gépéről! Mennyiségi kínálata
határtalan.
Már az alapcsomag 48 db játéka is,
valójában 375 féle változattal indult!
2012-re: a 48-ból már több, mint 2000 lett és az a 375 is jócskán 20.000 fölé
szaporodott.
"Okossága" együtt növekszik a számítógépek
memóriájával és gyorsaságával.
A ZoG egy univerzális
játékprogram-csomag, amely egyszersmind egy, kifejezetten táblajátékok
készítésére kifejlesztett, olyan nyelvvel rendelkezik, amivel már egészen
pici gyakorlattal át is alakíthatók a már meglévő játékok. Mi több: akár
egészen új játékokat is készíthetünk vele.
Programozás? Egy korlátozott szóhasználatú
szövegfájl szerkesztésével leírjuk a táblát, a bábuk lépés-szabályait, a
játék (a verseny) célját. Megrajzoljuk a hozzávalókat (táblaképet, bábuk
képeit) aztán…
Azután. Az elindítás után…,
megdöbbenünk:
Már az első teszt partiban „ronggyá
ver a gép”. Az ellenjáték „tudása” (az, hogy mire mi a kedvező lépés)
ugyanis: univerzálisan benne van az alap-programban. (Sokkal kisebb a
túlzásom, mint gondolnád.)
A „programozni nem, de játszani
akarok!” célú
felhasználók számára úgy kínál a Zilli több ezer játékot, hogy azok kezelő
felülete és vezérlése, a szolgáltatások aktivizálása (visszajátszás,
visszalépés, színcsere, lépés-javaslat, stb.) mindegyiknél azonos. Egyszer
kell megértenünk és százszor alkalmazhatjuk.
Miért csak százszor, ha több mint
húszezres a kínálat?
A Zillinek talán az egyetlen
hibája: a rengeteg. Ahogy a sűrű erdőben eltévedhetünk, ugyanúgy nehezen
találunk rá 2000 játék variációi között a nekünk tetszőkre. Kinek az egyik
tetszik, kinek a másik…
A „JÁTÉKTAN” jegyzet CD-mellékletén
rajta van a Zilli FREE alapcsomagja.
Különösebb angol tudás nélkül is
azonnal játszható.
A CD-mellékleten található többi
Zillis játék (köztük „Nagylaci Zillisei” is) csak akkor indítható el, ha
előtte a fejlesztők oldalán megvásároltad a legális regisztrációs kulcsot.
|
A Zillions of Games menürendszerének használata
Indítsd el a Zillions.exe-t!
Nyisd meg a „Négy a nyerő”-t
és máris játszhatsz vele, hiszen ismered a szabályokat: a
táblát mindig alulról töltögetheted, amíg…
amíg, ki nem kaptál az ellenlépő progitól.
|
A „View”
beállításától függően,
ez az alábbi kép
„adja”
a legkevesebbet,
a jobb oldali
kép „adja”
a legtöbbet.
|
Próbálgasd a
„View”-menüt:
Kezdd az
„Enlarge Board” választással
(megnövelheted
vele a méretet)
|
|
A „Chat”egyelőre nem kell, csak akkor használod, ha
valakivel a Hálón játszol.
A „Toolbar”, behívja a szolgáltatásokat aktivizáló ikonokat.
A „Moves List” megjeleníti a lépéseket, és előre hátra
lépegethetsz vele egy partiban.
A „Search Progress” alul mutatja, hol tart a progi a legjobb
válaszlépés keresésben.
Ha a fejecske
nevetős, akkor a progi „úgy látja”, hogy nyerni fog.
A „Status Bar” (angolul magyarázza azt a bábut és lépését,
amelyen a kurzor áll.)
|
A „Status Bar”-t csak azoknál a játékoknál javasolt
kikapcsolni, amelyek megnövelt méretében már nem látszik a tábla alja.
|
|
A "Flip Board" fejre álltja a
táblát. (Ez, most, itt a „Négy a nyerő”-ben értelmetlennek tűnik, de gondolj
arra, hogy ha pl. sötét bábukat vezetve sakkoznál, akkor kényelmetlen lenne
felülről lefelé játszanod, ha úgy szoktad meg, hogy szemben ülsz a táblával.)
A „Négy a nyerő”-ben is észreveheted, hogy
„nem veszed észre”… Olyan gyorsan lép a progi. Ne bosszankodj, hanem a „View” / „Options” menü „Board” almenüjében
kapcsold be az „Animate Pices” opciót.
Ezzel, sok játék követhetőbb lesz, csak néhány játéknál
(egyszemélyes puzzle-nál) okoz zavaró képernyővillogást. Azoknál ki kell
kapcsolni.
Nagyon hasznos a lépni tudó bábuk jelzése „Movable”
Ütéseseknél, a megtámadott bábuk jelzése: Attacks”
Kényelmi szolgáltatás, a „Smart Moves”.
Ez utóbbival: ha egy lépésre választott bábunak csak egyetlen
szabályos lépése lehetséges, azt azonnal (újabb kattintás nélkül) meglépi a
progi.
|
|
A további opciók kézenfekvő szolgáltatások: "Label
Positions” (a tábla mezőszámozásának) a "Sound" (hangeffekteknek),
a "Musik" (a játék alatti zenének), a "Show Search Info"
(az ellenlépés keresésekor, a bekapcsolt "Staus Bar"-ban, az
aktuálisan vizsgált lépés kód megjelenítésének KI/BE kapcsolása.
|
Ha a "Help/Game
Description"-ra kattintasz, előugrik egy új ablakban a játékszabály
A "Game History"-ban a játék
történetét,
a "Game Strategy"-ban (persze csak ha a játék készítője írt erről
valamit) a nyerést elősegítő célszerűségeket/megállapításokat.
A (most nem aktuális, tehát halványan
mutatott) "Show Solution"-ban a feladványjátékok megoldását
hívhatod be.
Külön-külön
(az elolvasás után OK-val bezárható) ablakokban.
Az "About Zillions"-ban
nézheted meg a gépedre telepített progi verziószámát
(amit tudnod kell, ha újabb verzióra akarsz majd
frissíteni).
Az "Unlock Full Version"-t feltehetően már használtad, amikor
beírtad a felhasználónevedet és a regisztrációs kódodat...
|
A felső két Help-sorra kattintva pedig: a Játék-kezelésének,
illetve az új játékok programozásához szükséges
program-parancsoknak/utasításkészleteknek részletes magyarázatát hívhatod
be (angolul).
Aztán, ha már megbarátkoztál a kezelésével, angol tudás nélkül is
megfejthetsz játékokat, vagy megoldathatsz vele feladványokat.
Ismert
játékokkal is kísérletezhetsz:
Pl.: Parti
közben, mielőtt lépnél, átrendezheted a táblát:
Jobbgomb katt
egy mezőre és kiválaszthatod, hogy
üres (Empty)
legyen, vagy akár azt is,
hogy milyen bábu
álljon rajta.
A lehetőség
különösen hasznos a szabályok pontosításánál:
Pl. egy
kiválasztott dámajátékban
„Szabad-e ütni a
koronggal visszafelé is?”
Felraksz egy
olyan állást, amiben, választ kaphatsz a kérdésre. Lásd a nagy körben a
zöld pöttyöket: a sötét csak előre léphet, akkor is, ha hátrafelé üthetné a
pirosat. (Azaz: hátrafelé tilos.)
Ámha, a fekete
bábut jobbgomb-kattal dámára cseréled, akkor mutatni fogja a progi, hogy
kötelező ütni vele (lásd kis kör).
|
|
Persze, azt is megteheted, hogy kényelmesen hátradőlve, a
Zillit játszatod önmaga ellen és megfigyeled a lépéseket...
Kattints a
„Computer Opponent” legördülőre!
A Zilli
játékerejét többnyire elegendő az "Average Time"_lépésenkénti
időben 2-3 "Seconds"-ra állítani. Növelni csak addig érdemes
"gondolkodási időt", amíg ez: az előretekintett lépések számát
növeli.
Némely játéknál
egy-egy további előretekintés akár 20-40-szeres időtöbbletet igényel a
korábbi beálításhoz képest. (A Zilli ugyanis úgy gondolkodik, hogy lebontja
a lehetséges lépések teljes elágazásfáját és közben minden állásnak egy
általános értékelő-függvénnyel pontot ad...) A "Match My Time"a
teljes parti játékidejét korlátozza, de ha ez letelik, tovább folyik a
parti.
|
<<<<< Kattints a Play
legördülőre!
A "Choose Side" funkcióban
kiválaszthatod, melyik színnel kívánsz játszani. pl. kezdeni akarsz, vagy
másodiknak lépni.
Netán: a Zillit kívánod játszatni önmaga
ellen, vagy akár mindegyik színt inputról vezérelve a melletted ülő ellen
(vagy a NET-en valaki ellen) játszol, esetleg önmagad ellen játszva
próbálod pontosítani valamelyik játék lépésszabályát.
Ha te következel lépésre, akkor a "Give Hint" -re kattintva
pedig:
felvillan a Zilli szerint legjobb lépésed...
|
A Zilli bármelyik páros játéka játszható a Hálón, ketten,
egymás ellen.
|
Egyeztetett
időpontban, mindkét játékos (Házigazda=JOIN és vendég=HOST)
megnyitja a
Zilli valamelyik játékát.
1.2. A Házigazda
a NET / SessionSatus -ban megnézi az
IP címét, elküldi a vendégnek (Pl. Email-ben)
és
4.5.
kreál (Create) egy játékhelyet, amit elnevez.
1.3. A vendég a
NET/ SessionsStatus -ban kiválasztja a TCP-IP kapcsolat-módot
és
4.5. megkeresi
(Search)a játékhelyet,
amihez beírja a
Házigazda IP címét.
A kapcsolat
létrejöttét
a Zilli-képernyő
alsó részén
aktivizálódó
gombok is jelzik:
(Select Game) =játék választás
(Challenge) = kihívás
|
|
|
|