Zillions of Games („ZoG”, vagy becézve: „Zilli”)

 

Tizenöt éve a változatlanul a TOP-on! Abban a mezőnyben, amelyben szinte percenként születnek az újak.

Amerikai fejlesztők 1997-ben készítették el a „táblajátékok enciklopédiáját”.

A számítógéppel is játszható táblás játékok "Billy Gates-ei": Mark Lefler, Jeff Mallett.

A Zilli-vel olyan alap-progi született, amely nem hiányozhat egyetlen „gondolkodós” játékot kedvelő ember gépéről! Mennyiségi kínálata határtalan.

Már az alapcsomag 48 db játéka is, valójában 375 féle változattal indult!
2012-re: a 48-ból már több, mint 2000 lett és az a 375 is jócskán 20.000 fölé szaporodott.

"Okossága" együtt növekszik a számítógépek memóriájával és gyorsaságával.

 

 

A ZoG egy univerzális játékprogram-csomag, amely egyszersmind egy, kifejezetten táblajátékok készítésére kifejlesztett, olyan nyelvvel rendelkezik, amivel már egészen pici gyakorlattal át is alakíthatók a már meglévő játékok. Mi több: akár egészen új játékokat is készíthetünk vele.

 

Programozás? Egy korlátozott szóhasználatú szövegfájl szerkesztésével leírjuk a táblát, a bábuk lépés-szabályait, a játék (a verseny) célját. Megrajzoljuk a hozzávalókat (táblaképet, bábuk képeit) aztán…

Azután. Az elindítás után…, megdöbbenünk:

Már az első teszt partiban „ronggyá ver a gép”. Az ellenjáték „tudása” (az, hogy mire mi a kedvező lépés) ugyanis: univerzálisan benne van az alap-programban. (Sokkal kisebb a túlzásom, mint gondolnád.)

 

A „programozni nem, de játszani akarok!” célú felhasználók számára úgy kínál a Zilli több ezer játékot, hogy azok kezelő felülete és vezérlése, a szolgáltatások aktivizálása (visszajátszás, visszalépés, színcsere, lépés-javaslat, stb.) mindegyiknél azonos. Egyszer kell megértenünk és százszor alkalmazhatjuk.

 

Miért csak százszor, ha több mint húszezres a kínálat?

A Zillinek talán az egyetlen hibája: a rengeteg. Ahogy a sűrű erdőben eltévedhetünk, ugyanúgy nehezen találunk rá 2000 játék variációi között a nekünk tetszőkre. Kinek az egyik tetszik, kinek a másik…

A „JÁTÉKTAN” jegyzet CD-mellékletén rajta van a Zilli FREE alapcsomagja.

Különösebb angol tudás nélkül is azonnal játszható.

 

 

A CD-mellékleten található többi Zillis játék (köztük „Nagylaci Zillisei” is) csak akkor indítható el, ha előtte a fejlesztők oldalán megvásároltad a legális regisztrációs kulcsot.

 

 

 

A Zillions of Games menürendszerének használata

 

 

Indítsd el a Zillions.exe-t!

 

 

Nyisd meg a „Négy a nyerő”-t

és máris játszhatsz vele, hiszen ismered a szabályokat: a táblát mindig alulról töltögetheted, amíg…

amíg, ki nem kaptál az ellenlépő progitól.

 

A „View” beállításától függően,

ez az alábbi kép „adja”

a legkevesebbet,

a jobb oldali kép „adja”

a legtöbbet.


 

Próbálgasd a „View”-menüt:

Kezdd az „Enlarge Board” választással

(megnövelheted vele a méretet)

 

 

 

 

 

 

 

A „Chat”egyelőre nem kell, csak akkor használod, ha valakivel a Hálón játszol.

A „Toolbar”, behívja a szolgáltatásokat aktivizáló ikonokat.

A „Moves List” megjeleníti a lépéseket, és előre hátra lépegethetsz vele egy partiban.

A „Search Progress” alul mutatja, hol tart a progi a legjobb válaszlépés keresésben.

 

 

Ha a fejecske nevetős, akkor a progi „úgy látja”, hogy nyerni fog.

A „Status Bar” (angolul magyarázza azt a bábut és lépését, amelyen a kurzor áll.)

 

 

 

A „Status Bar”-t csak azoknál a játékoknál javasolt kikapcsolni, amelyek megnövelt méretében már nem látszik a tábla alja.

 

 

 

 

A "Flip Board" fejre álltja a táblát. (Ez, most, itt a „Négy a nyerő”-ben értelmetlennek tűnik, de gondolj arra, hogy ha pl. sötét bábukat vezetve sakkoznál, akkor kényelmetlen lenne felülről lefelé játszanod, ha úgy szoktad meg, hogy szemben ülsz a táblával.)

A „Négy a nyerő”-ben is észreveheted, hogy „nem veszed észre”… Olyan gyorsan lép a progi. Ne bosszankodj, hanem a View” / „Options” menü „Board” almenüjében kapcsold be az „Animate Pices” opciót.

Ezzel, sok játék követhetőbb lesz, csak néhány játéknál (egyszemélyes puzzle-nál) okoz zavaró képernyővillogást. Azoknál ki kell kapcsolni.

 

Nagyon hasznos a lépni tudó bábuk jelzése „Movable”

Ütéseseknél, a megtámadott bábuk jelzése: Attacks”

Kényelmi szolgáltatás, a „Smart Moves”.

Ez utóbbival: ha egy lépésre választott bábunak csak egyetlen szabályos lépése lehetséges, azt azonnal (újabb kattintás nélkül) meglépi a progi.

 

A további opciók kézenfekvő szolgáltatások: "Label Positions” (a tábla mezőszámozásának) a "Sound" (hangeffekteknek), a "Musik" (a játék alatti zenének), a "Show Search Info" (az ellenlépés keresésekor, a bekapcsolt "Staus Bar"-ban, az aktuálisan vizsgált lépés kód megjelenítésének KI/BE kapcsolása.

 

 

Ha a "Help/Game Description"-ra kattintasz, előugrik egy új ablakban a játékszabály

 

A "Game History"-ban a játék történetét,
a "Game Strategy"-ban (persze csak ha a játék készítője írt erről valamit) a nyerést elősegítő célszerűségeket/megállapításokat.

 

A (most nem aktuális, tehát halványan mutatott) "Show Solution"-ban a feladványjátékok megoldását hívhatod be.

Külön-külön (az elolvasás után OK-val bezárható) ablakokban.

Az "About Zillions"-ban nézheted meg a gépedre telepített progi verziószámát

(amit tudnod kell, ha újabb verzióra akarsz majd frissíteni).
Az "Unlock Full Version"-t feltehetően már használtad, amikor beírtad a felhasználónevedet és a regisztrációs kódodat...

 

 

 

 

 

A felső két Help-sorra kattintva pedig: a Játék-kezelésének, illetve az új játékok programozásához szükséges program-parancsoknak/utasításkészleteknek részletes magyarázatát hívhatod be (angolul).

Aztán, ha már megbarátkoztál a kezelésével, angol tudás nélkül is megfejthetsz játékokat, vagy megoldathatsz vele feladványokat.

 

Ismert játékokkal is kísérletezhetsz:

Pl.: Parti közben, mielőtt lépnél, átrendezheted a táblát:

Jobbgomb katt egy mezőre és kiválaszthatod, hogy

üres (Empty) legyen, vagy akár azt is,

hogy milyen bábu álljon rajta.

 

A lehetőség különösen hasznos a szabályok pontosításánál:

Pl. egy kiválasztott dámajátékban

„Szabad-e ütni a koronggal visszafelé is?”

 

Felraksz egy olyan állást, amiben, választ kaphatsz a kérdésre. Lásd a nagy körben a zöld pöttyöket: a sötét csak előre léphet, akkor is, ha hátrafelé üthetné a pirosat. (Azaz: hátrafelé tilos.)

Ámha, a fekete bábut jobbgomb-kattal dámára cseréled, akkor mutatni fogja a progi, hogy kötelező ütni vele (lásd kis kör).

 

 

 

 

Persze, azt is megteheted, hogy kényelmesen hátradőlve, a Zillit játszatod önmaga ellen és megfigyeled a lépéseket...

 

 

 

Kattints a „Computer Opponent” legördülőre!

A Zilli játékerejét többnyire elegendő az "Average Time"_lépésenkénti időben 2-3 "Seconds"-ra állítani. Növelni csak addig érdemes "gondolkodási időt", amíg ez: az előretekintett lépések számát növeli.

Némely játéknál egy-egy további előretekintés akár 20-40-szeres időtöbbletet igényel a korábbi beálításhoz képest. (A Zilli ugyanis úgy gondolkodik, hogy lebontja a lehetséges lépések teljes elágazásfáját és közben minden állásnak egy általános értékelő-függvénnyel pontot ad...) A "Match My Time"a teljes parti játékidejét korlátozza, de ha ez letelik, tovább folyik a parti.

<<<<< Kattints a Play legördülőre!

A "Choose Side" funkcióban kiválaszthatod, melyik színnel kívánsz játszani. pl. kezdeni akarsz, vagy másodiknak lépni.

Netán: a Zillit kívánod játszatni önmaga ellen, vagy akár mindegyik színt inputról vezérelve a melletted ülő ellen (vagy a NET-en valaki ellen) játszol, esetleg önmagad ellen játszva próbálod pontosítani valamelyik játék lépésszabályát.
Ha te következel lépésre, akkor a "Give Hint" -re kattintva pedig:

felvillan a Zilli szerint legjobb lépésed...

 

 

A Zilli bármelyik páros játéka játszható a Hálón, ketten, egymás ellen.

 

Egyeztetett időpontban, mindkét játékos (Házigazda=JOIN és vendég=HOST)

megnyitja a Zilli valamelyik játékát.

 

 

1.2. A Házigazda a NET / SessionSatus -ban megnézi az
IP címét, elküldi a vendégnek (Pl. Email-ben)

és

 

4.5. kreál (Create) egy játékhelyet, amit elnevez.

 

1.3. A vendég a NET/ SessionsStatus -ban kiválasztja a TCP-IP kapcsolat-módot

és

 

4.5. megkeresi (Search)a játékhelyet,

amihez beírja a Házigazda IP címét.

A kapcsolat létrejöttét

a Zilli-képernyő alsó részén

aktivizálódó gombok is jelzik:


(Select Game) =játék választás
(Challenge) = kihívás

 

 

 

 

 

Nagylaci Zillisei a JÁTÉKTAN-jegyzet CD mellékletén, a Zillions of Games regisztrációja után indíthatók.

A kiválasztott ikonra kattintva:   I.Explorerben elindítható a játék,

(Firefox-ban sajna, csak a forrásfájl nyílik meg.)

 

REVERSI

tologatós AMŐBA

AMŐBA

tologatós AMŐBA

gurítós AMŐBA

gurítós AMŐBA

Reversi

betologatós

Amőba

töltögetős

begurítós

begurítós

 

 

 

 

 

 

malomvariációk

PENTE

PIKK-PAKK

a katica és a pókok

REVERSI táblavarik

ROTARY

magyar Malom

Pente

Pikk-Pakk

Pókháló

vari-Reversi

Rotary

 

 

 

 

 

 

tologatós PUZZLE

tologatós PUZZLE

bolyongó konkák

TŐTIKÉK

potyogtatós AMŐBA

HEXAGON

tologatós

tologatós

bukfencezős

Tőtike

négy a nyerő

Hexxagon

 

 

 

 

 

 

BACK&BACK

QUARTO

QUARTO

ABALONE

PYLOS_PRÓBA

CAM-camelot-sakktáblán

Reversi

Quarto

Ufo-logika

Princess

Pylos

mini Camelot

 

 

BACK&BACK

COWS&LEOPARDSalt=

TABLUT

gurítgatós LABIRINTUS

FANTAZMI

Back&Back

Cows&leopards

Tablut

Helycserés

Fantazmi