"SZERENCSE IS" tartomány Lehet szerencsétlen is a tartomány névválasztása, de szinte mindegyik ide sorolt játékban szerepe van egy újabb játszótársnak: Fortuna istenasszonynak.
A szerencsetényező megjelenése korántsem tekintendő lekicsinylőnek, mert a tartomány megyéibe sorolt számos játék intellektuális, kombinációs (soknál valószínűség-számítási ismeretek) igényessége nem kevesebb attól, amit általában elvárunk a stratégiai táblás játékoktól.
Egyáltalán, táblásoknak tekinthetők-e pl. a dominók, vagy a kártyajátékok? A rokonság tagadhatatlan. Pl.: sok pasziánszban, akár jellegzetes tulajdonságot mutató mezőket is megtalálunk a 'kártyaasztal-táblán'..., de jellemző rekvizitumaikban és a jelentékenyebb szerencse-tényező tartalmukban, többnyire mégis csak elkülönülnek a táblásoktól. Van versenycél, van lépésszabály, előfordul kezdőállás is, stb., de a táblásokkal ellentétben, ezeket szinte soha nem "nyílt lapokkal" játsszák. Különös sajátosságuk, hogy a játék során arra is törekedni kell, hogy (megfigyeléssel és következtetéssel) kitaláljuk versenytársunk nem látott lapjait.
Első gondolatra kézenfekvőnek tűnik a tartomány megyéinek csoportosítása a rekvizitum jellege szerint. Kártyával, vagy dominó-lapocskákkal? Adott játékok lényegét tekintve azonban, ez nem jelent olyan nagy különbözőséget, mint ami: a több-személyesek (társasági) és az egy-személyesek (pasziánszok, feladványok) között található. (Lásd például a távol-keleti MahJongg és a francia-kártyás Römi hasonlóságait.)
Megjegyzés: Mintegy 8-10 éve jelentek meg az első kártyalap-csomagok különböző logikai játékok tartozékaiként is. Magam (figyelembe véve, hogy többnyire a 4-7 éves korosztály számára készülnek) a szülők-, a gyerekek játékait segítő felhasználók segítése mellett, egyszersmind: némileg jogos kritikának is tekintem. Ezen ötletadó kártyalapocskák nélkül ugyanis (az a tapasztalom), sokan bajban lennének: "Mit kezdjek ezzel?"; "Milyen sorrendben mutassam?", stb. Egyre gyakoribb, hogy szinte kizárólag a külső megjelenés alapján vásárolunk játékokat gyermekeinknek és egyre ritkább, hogy együtt leülve csemetéinkkel, az érettségi szintjüknek és érdeklődésüknek megfelelő "adagolásban" használjuk ezeket a játékokat.
|
társas és pasziánsz KÁRTYÁSOK, DOMINÓK
"Fekete Péter", "Csapd le csacsi", "Svindli" … és bár tudom, hogy százával vannak még, de a nálam a folytatás: Zsírozás, Makao, Snapszer, Rikiki, Römi, Kanaszta, Ulti, Tarokk, Bridzs. Egyikben sincs "gyerekekkel játszós" tapasztalatom, ami alapján kiemelhetnék belőlük részletezendőket. Az alábbi néhányat azonban, a jatektan.hu-ra gyűjtöttekből válogatott ínyencségnek tartom.
|
|
Játékosonként 7-7 db dominóból nyitáskor, középre a duplahatos kerül, majd játékosonként körben-sorba, egymás után 1-1 dominó rakható le úgy, hogy előbb keresztben csak hatosok, majd azokra rá a külső értékekkel egyezők. Ha nem tudsz rakni 'Pass'-olnod kell. Nem kell mindenleosztást megnyerned. Akkor bosszankodj, ha magas értékűek maradtak a "kezedben". (A kézben maradók összege a győztesé.)
|
|
Katt Play és a neked leosztott dominókból építs egy minél hosszabb sort magad elé. Ezzel előkészíted a táblára rakást. A játéktáblán (asztalon) , a jobb felül mutatott értékűvel kell kezdened. Miközben, ha te következel, az előkészítetteket fogod rakni a saját ("You") sorodba, igyekezz megszabadulni a sorodba bele nem illőktől... A dupla után újra rakni kel
|
|
"Magyarkártyával is játszható négyesben. N-S páros versenyez W-E ellen, 32 lapos adutt-választós, ütéses játékban. Egy-egy keverést követő leosztást az a páros nyeri, amelyik több pontot szerez az ütéseivel Részletesebben : ../jatektan/____2012_006/klaverjassen.pdf
|
|
"Húz-dob" jellegű, a
legmagasabb lapértékre törekvő játék. Részletesen lásd: ../jatektan/____2012_006/Stop_the_Bus.pdf
|
|
’Toronyépítősdi’ ’Toronyépítősdi(2)’ Ejnye! Milyen tornyok ezek? Csereberével javítsd ki úgy a jobb oldalit, hogy minden elem csak nála szélesebb elemen álljon! A bal oldalit a progi javítja, versenyben veled... A kicserélt kő felajánlásra kerül az ellenfélnek: --(1) vagy elfogadja rákattintással, majd odakatt: ahova betenné (a kiesőt ellenfele felhasználhatja); --(2) vagy a kérdőjelre kattal: megnéz egy új követ. Ez utóbbit "YES"-el elfogadhatja, (és beteszi a tornyába), vagy "SKIP"-el passzolja. Figyeld a pontozását! Érj el maxi pontot! A (2) változatban nem látjátok egymás tornyait. Részletesebben lásd: ../jatektan/____2012_006/toronyepitosdi.pdf
|
|
'SPADES' (páros Rikiki) Az automatikus keverés és osztás után,a lapok lejátszása előtt"be kell mondani" (BID): hány ütést fogsz vinni a 13-ból. Segítségként látod, hogy a veled szemben ülő partnered és a két ellenfeletek mit vállalt. Mindig pikk (fekete szív) az adu. Színre szín kötelező, de sem ütés-kötelezettség (überelés), sem színhiány esetén adurakás-kötelezettség nincsen. (A túlütés megengedett, de a beígértekért több pont jár.)
|
|
PileTile ("gondolkodós-feladványos" pasziánsz) A pasziánszokban többnyire nem kell különösebben gondolkodni, ...:rakosgatjuk..., aztán vagy kijön, vagy nem...Ez a "gondolkodósabb" fajtából van. Ha látjuk az összes lapot, akkor szinte biztos, hogy nem mindegy már az sem, hogyan kezdünk. Játékszabályokat lásd: a "HELP"-je alatt!
|
|
LongLine ("gondolkodós-feladványos" pasziánsz) "Egyszerűen", le kell szedni az összes lapot, az elrendezés két oldalának széleiről bontva úgy, hogy vagy a szín, vagy az érték azonos legyen a legutóbb leszedettel. Játékszabályokat lásd: a "HELP"-je alatt!
|
|
A lapok figurái nevetőkre váltanak, ha mindkét találkozási oldalon megegyezik a háttérszínük a szomszédos lapokéval. Ráklikkel felveszed a lapot, majd újabb klikkel leteszed a kiválasztott mezőre. Amit a táblára tettél, az már nem vehető vissza (csak üres helyre helyezhető át), de a véletlenszerűen érkező három lap négyszer kicserélhető.
|
|
'ChooseaStartingBoard' menüben választhatsz alakzatot, egyébként:"+1, vagy -1" alapon leszedhető pasziánsz. (Többen használják kabalának: " Ha reggel sikerül, akkor jó napom lesz".)
|
|
pasziánszok (szabályokat lásd lent)
FreeCell
Klondike
Pyramid
Spider
Tripeaks
Scorpion |
![]() |
|
|
Mindig 5 db kártyát látsz, amiből tetszőlegesen huzigálhatsz a táblára, amíg csak le nem fut az időd. A progi soronként és oszloponként figyeli az egymás mellé kerülők értékeit: Ha legalább 3 db sorban áll, vagy legalább 3 db azonos értékű, akkor pontot kapsz és az idő is növekszik.(Szín nem számít!)
|
|
Katt: INFO és nézd meg a pontozást a Rules&Tipp alatt. Akkor lesz érdekes, ha eléred, hogy kigyúljon fenn a JollyJóker... Ha jól rakod le (előtte megtervezed) csak akkor tudsz 1000 felett teljesíteni. A ROLL-gomb "számol" és új kockákat "ad". |
|
Az eggyel kisebb, vagy eggyel nagyobb értékű kártyát lehet leszedni..., de van "pillangód" és vannak JollyJókerek..., amiket jókor felhasználva: sikerülni fog letakarítani a teljes táblát. "HELP! Hogyan nullázhatom?" Kezdőknek, itt, egyszerűbb: a "Play" előtt: "ChangePlayer" és "OK". |
Fentiek is csak egy "kóstoló". Nem is szubjektivitás mentes válogatás. Több játék-programot is másikra cserélnék, sok játékot kihagynék és újabb játékokkal bővíteném, ha… …ha újra kezdeném…, akár már ma: a jegyzet első változatának lezárásakor.
A játék-típus legkedveltebbjei: a párosítós madzsongok, amiknek csak annyi közük van a távol-keleti ősi játékhoz, hogy az egzotikus rekvizitumait használják. Valójában: számítógépek nélkül meg sem születtek volna.
|
||||||||||
|
(***) Lásd hozzá >>>> az igazi Mahjongg játékszabálya
Az "igazi" Mahjongg egy négyszemélyes, "húz-dob véletlenes", dominójáték, ami leginkább a francia-kártyával játszott "Römi"-re hasonlít, de "tuninigolva" van, vagy inkább "be van fűszerezve" egy keverési-, osztási rituáléval, ami nélkül (és kevésbé kellemes megjelenésű rekvizitek nélkül) a játék "dögunalmas" lenne mindazoknak, akik pl. már kinőttek pl. a dominójátékból. Legalábbis, nem látok benne olyan sok variációs lehetőséget. A kiosztott és húzott kövek csereberéje, az eldobottak figyelése (vajh' mire készülnek az ellenfelek becslése) számomra meglehetősen kevés olyan akciót ígér, amivel befolyásolhatnám a játék kimenetét. Persze, gyakorlottakkal szemben biztosan rendre veszítenék. No meg, a legegyszerűbb játékok is izgalmassá tehetők pénzben, fogadásokkal űzve. Nem hinném, hogy a 8-9 év feletti mai gyerekeket különösebben érdekelné. Magam, nem látok sokkal többet a felnőttek "Mahjongg"-jában sem... |