kép: 800x600 , 1024x768

Royal Game of Ur

Mindössze 14 mezőn kell átjutnod
6 bábuddal előbb, mint versenytársad.
Újradobhatsz, ha az 5 védett mező egyikére érsz, ám a dobott értéket
(1, 2, 3, 4, vagy 0)
egy másik bábuddal is lelépheted...
Kiütheted az ellenfeled bábuját
és persze ő is a tiédet...

forrás: BritishMúzeum

Úgy tudom, ez a legrégebbi olyan táblás, amihez nem korunkban utólagosan "kreáltak" szabályokat.
(Babiloni kőtáblák i.e. 170 tájt, a lelet pedig a sumér birodalom fénykorából i.e. 2000 körüli.)

Számomra, aki hajlamos vagyok egy-egy játéktípus fejlődésére rácsodálkozni, azért nagyon érdekes, mert az un. játékértéket, vagy játszhatóságot tekintve a sokkal jobbnak értékelem a pachisinál, a sokkal-sokkal későbbi libajátéknál, vagy akár a ma is sokak kedvelte "ki nevet a végén"-nél.
"Dobókockás" szerencsejáték, de mert igen nagy a nyüzsi a táblán, (hiszen akár 12 bábu tolonghat-ütögetheti ki egymást alig 8 mezőn), roppant fordulékony és talán nagyobb szerepe is van a sikerben a jól megválasztott stratégiának, mint a szerencsének. Mindez tényleg négyezer éve?
Érdekes lenne megfogalmazni a játéktípus matematikailag kielemezhető jellemzőit és megpróbálni a méreteket, bábuszámokat, stb. szerencse-minimalizáló optimumra beállítani. Úgy sejtem, az eredmény az ókori rekvizitum adataihoz közeli számokat eredményezne: A bábuk játékba hozásához 4 parkoló mezőnk van, amik közül csak az üresre mutatóra dobott érték esetén léphetünk ki. (Érdemes rácsodálkoznunk a "0" dobásérték következményeire, pl.: bár 5 oldalú a kockánk, mégis elég a 4 db parkolómező!). Fontos stratégiai szerepe van a középső védett mező birtoklásának, ugyanakkor "érezni kell", hogy mikor hasznos ellépni róla. Nagyon jó taktikai érzék kell annak előkészítéséhez, hogy szinte tetszőleges dobásértéket hasznunkra fordíthassunk. Mindezek ellenére, nem hosszúak a partik és döbbenetesen fordulékonyak.

No persze a mai számítógépes világunkban kitaláltunk már néhány hasonlót, ám ennek a négyezer évesnek a matekos háttere mindannyiunkban tiszteletet ébreszthet az ókori sumér civilzáció iránt... (Keress csak rá a Hálón és változni fog az iskolai feleletbevezető: "már az ókori görögök is ismerték...,... pontosabban tudós elődeiktől olvasták..." )
Ha nem lenne bennem ez a tisztelet, akkor javasolnám, hogy a parkoló mezők közül a 4-es helyett, az 1-es legyen az újradobásra jogosító. "Csak úgy érzésre", nekem úgy tűnik: ez növelné a kombinációs lehetőségeket, de legalábbis nem jutalmazná aránytalanul az amúgy is szerencsével elért négyes dobásokat...



egy kis játékos összefoglaló néhány táblás játékról: >>>> BritishMúzeum-játékok-játékosan