kép: 800x600

Solomon: "Hyle-7"

Ismerkedéskor válaszd a CHAOS-t és a 7 színből véletlenszerűen érkező bábukat igyekezz úgy lerakni a táblára, hogy azokból a progi minél kevesebbet tudjon sor-, vagy oszlop-irányban szimmetrikusan elrendezni.
(Mindegyik lerakásod után egy-egy rendező lépést tesz a progi: sor-(oszlop-)irányban üres mezőkön tolhat el...


Pontozás: egy-egy szimmetrikus egység annyi pont, ahány bábuból áll és még a hosszabb szimmetriákon belüli rész-szimmetriák is pontot érnek. Lásd az ábrán a három példasorból a sárgával jelzettet: 2 db kék, megint 2 db kék és 3 db kék együtt; ugyanez a másik oldalon és még hozzájön a centrális 5-db-os és 7 db-os szimmetria.

Nagyon egyszerű az elkészítése: végy 7x10 db korongot, vagy négyzetlapokra írj fel 10-10 db "A", "B", "C", ..., "G" betűt és rajzolj hozzá egy 7x7-es táblát. A betűket tedd egy átlátszatlan zacskóba, amiből egyenként húzhat és rakhat a táblára a "rendetlenkedő"... A betelt tábla szimmetriáit soronként és oszloponként lepontozzátok, majd szerepcsere... és az fizeti az italt, (vagy az mosogat) aki kevesebb pontot ért el.

Kényelmesebbeknél jól működhet a négyzetszámos pontozás is: soronként és oszloponként csak a leghosszabb szimmetria számít, aminek a pontértéke a hossz (db-szám) négyzete.
(Ezzel ugye az ábra mindhárom példasora 49 pontot érne. Kevésbé differencál ugyan, de "pattogósabb" is lesz tőle a játék, ha feladat figyelni a rész-szimmetriákra.)

A legkisebbeknek úgy is érdekes lehet, hogy csak 4 (eseteleg 5) színből áll a készlet és csak az egymás melletti azonos színek sorai számítanak.




Solomon játékai közül két kedvenceimet is ajánlhatom: >>>> kacskaringós-kirakós és/vagy GridPóker