Van vagy tíz éve, hogy Vadász József barátom behozta a klubba legújabb fejlesztését.
Már az akkori teszteléskor is izgalmasnak tartottuk, magam pedig: azóta sem láttam hasonlót.
Ma is, az utóbbi 10 év egyik legeredetibb kétszemélyes stratégiai táblás ötletének tartom.
Különösen azért (is) ajánlom, mert a még kiforratlan játékszabályok finomítása, a működési elvre építhető
új változatok kiagyalása nem csak a fejlesztőket inspirálhatja "kincsvadászatra"...


"Forgó-Vadász-at"

Az alapjátékban: két játékos versenyét az nyeri, aki ellenfele rudacskái közül az egyiket lépésképtelen helyzetbe szorítja.
A kezdőállásból induló lépésváltások:
a saját bábuk olyan elforgatásával történnek, amelyek forgatási középpontját a lépő játékos szabadon választhatja ki úgy, hogy a forgatás végén a lépett rúd legalább
két "lyuk"-ja fedjen egy-egy "táblafuratot".

Ez, praktikusan (pl.) úgy kivitelezhető, hogy mindegyik rudacska aktuális helyzetét 2-2 db, kihúzható és tetszőleges lyukba visszadugható, tüske rögzíti.
(Az ábra csak a forgáspontokat mutatja.)



Ha szívesen kísérleteznél vele, kipróbálnád, akkor nyomtasd ki ezt a doc-fájlt, (esetleg öntapadós A4-re, amit aztán ráragaszthatsz egy kartonra), börlyukasztóval üsd ki a "rudacskák" lyukait, aztán vágd ki a rudacskákat és máris rakhatod fel a kezdőállást! A forgatások is végrehajthatók (pl.): egy tompa ceruza valamelyik rudacska forgatási pontnak választott lyukján át történő táblára szorításával...

Ha pedig megtetszik és rászánnál néhány órát, hogy fából (rétegelt lemezből) elkészítsd, akkor használhatod pl. ezt a >>> műhelyrajz-ot.

Tüskék nélkül is jól működő megoldásának
szerszámigénye mindössze egy olló és egy bőrlyukasztó,
anyagigénye 16 db golyó, egy vastagabb és egy vékonyabb műanyag lemez >>> lásd: ahogy én készítettem el.



Az ütközések közül (hogy ne legyen vita) az ábrán mutatott helyzetben: kék egyetlen lehetséges forgatási pontja a zölddel jelzett! Azaz, a három "piros X"-el jelzettek egyike sem választható szabályos forgatási pontnak, jóllehet, pontatlan kivitel, vagy erősen megkopott rekvizit esetén: a jobb oldali "X" választásával is "kierőszakolható" a mechanikus ütközés elkerülése.
Egyébként, a zöld forgatási pont választásakor: mindhárom lehetséges forgatási véghelyzet szabályos, mert nem tilos, hogy a rúd lelógjon a tábláról; (elegendő: a rudacska két lyukját fedésbe hozni táblafurattal).


Az alapjáték egyetlen hibája, hogy passzív játékosok a végtelenségig elforgathatnak. Ez ellen, ki kéne még találni valami szabály-finomítást!



Szabály-változat: néhány próbapartival is tesztelve, úgy tűnik nemcsak komfortosabb kezelésű, de sokkal érdekesebb is a játék, ha módosítjuk a lépés-szabályt:

Minden lépés úgy történik, hogy a kiválasztott rudacska két leszúrt tüskéje közül teszőlegesen kiválasztott egyiket kihúzza a lépő, a másik tüske körül forgat, majd az elforgatott rudacskát egy szabadon választott furatában rögzíti.

Ezzel a szabállyal játszva, javasolt, hogy a kezdőállásban: rögzítő tüskék nélkül rakják fel a rudacskákat, majd sötét és világos váltakozva egyenként helyezze rájuk a tüskéit.

Mind az alapjátékban, mind a fenti szabályváltozatban feloldja az esetlegesen előálló (lépésismétléses, vagy passzív-játékos) patthelyzeteket, ha bevezetjük az alábbi lépéskényszert:

Minden olyan esetben, amikor az ellenfél valamelyik bábuja már csak egyetlen forgatási pont körül mozoghat: "béna leszel" bejelentésre, köteles az így támadott bábujával lépni.

(Voltaképpen, ill. gyakorlatilag: ez, a játék célját könnyíti, mert a "béna leszel" állapotból már nemigen sikerül tartósan elmenekülnie a beszorítottnak.)



Progizók! Fejlesztők! Új ötletekre vadászók!

Az alapgondolat tovább is fejleszthető... Legkézenfekvőbben talán egyszemélyes rendezős (vagy tábla-bejárós) feladványok megfogalmazásaként. Különösen érdekes lehet pl. mandala-táblán, alakzat-bábuk centrikus-excentrikus forgatása, amiben a verseny célja valami konkrét ábra, vagy folytonos lánc, vagy híd, stb. elsőkénti kialakítása...
Láss például egy számítógépes ötlet-et a 2005. januári frissítésben feltett: "a vándorfestő invitálása játéktervezésre" témához.