| 
| 
 | 
| 
  
Van vagy tíz éve, hogy Vadász József barátom behozta a klubba legújabb fejlesztését. 
Már az akkori teszteléskor is izgalmasnak tartottuk, magam pedig: azóta sem láttam hasonlót. 
 Ma is, az utóbbi 10 év egyik legeredetibb kétszemélyes stratégiai táblás ötletének tartom. 
 Különösen azért (is) ajánlom, mert a még kiforratlan játékszabályok finomítása, 
a működési elvre építhető  új változatok  kiagyalása nem csak a fejlesztőket inspirálhatja "kincsvadászatra"...
 
  |   
  
 | 
 "Forgó-Vadász-at" 
Az alapjátékban: két játékos versenyét az nyeri, aki ellenfele rudacskái közül
 az egyiket lépésképtelen helyzetbe szorítja. 
 A kezdőállásból induló lépésváltások:  a saját bábuk olyan elforgatásával történnek, amelyek forgatási középpontját a lépő játékos szabadon választhatja
 ki úgy, hogy a forgatás végén a lépett rúd legalább  két "lyuk"-ja fedjen egy-egy "táblafuratot".
  
 Ez, praktikusan (pl.) úgy kivitelezhető, hogy mindegyik rudacska aktuális helyzetét 2-2 db, 
kihúzható és tetszőleges lyukba visszadugható, tüske  rögzíti.  
(Az ábra csak a forgáspontokat mutatja.)
  |   
 |   
  
| 
  
Ha szívesen kísérleteznél vele, kipróbálnád, akkor nyomtasd ki ezt a doc-fájlt, 
(esetleg öntapadós A4-re, amit aztán
 ráragaszthatsz egy kartonra), börlyukasztóval üsd ki a "rudacskák" lyukait, aztán vágd ki a rudacskákat és máris rakhatod
 fel a kezdőállást! A forgatások is végrehajthatók (pl.): egy tompa ceruza valamelyik rudacska forgatási pontnak
 választott lyukján át történő táblára szorításával...
  Ha pedig megtetszik és rászánnál néhány órát, hogy fából (rétegelt lemezből) elkészítsd, akkor 
 használhatod pl. ezt a  >>> 
 műhelyrajz-ot.
 
 
 Tüskék nélkül is jól működő megoldásának  szerszámigénye mindössze egy olló és egy bőrlyukasztó, 
 anyagigénye  16 db golyó, egy vastagabb és egy vékonyabb műanyag lemez >>>       
lásd: ahogy én készítettem el.
 
 
  |   
  
| 
  
Az ütközések közül (hogy ne legyen vita) az ábrán mutatott helyzetben:
 kék egyetlen lehetséges forgatási pontja a zölddel jelzett! Azaz, a három "piros X"-el jelzettek egyike sem választható 
szabályos forgatási pontnak, jóllehet, pontatlan kivitel, vagy erősen megkopott rekvizit esetén:
 a jobb oldali "X" választásával is "kierőszakolható" a mechanikus ütközés elkerülése. 
 Egyébként, a zöld forgatási pont választásakor: mindhárom lehetséges
 forgatási véghelyzet szabályos, mert nem tilos, hogy a rúd lelógjon a tábláról; (elegendő: a rudacska két lyukját fedésbe
 hozni táblafurattal). 
  |    
 |   
| 
 
Az alapjáték egyetlen hibája, hogy passzív játékosok a végtelenségig elforgathatnak. 
 Ez ellen, ki kéne még találni valami szabály-finomítást! 
  
  |   
  
| 
  
Szabály-változat: néhány próbapartival is tesztelve, úgy tűnik nemcsak komfortosabb kezelésű, de sokkal érdekesebb is
 a játék, ha módosítjuk a lépés-szabályt: 
 
Minden lépés úgy történik, hogy a kiválasztott rudacska két leszúrt tüskéje közül teszőlegesen kiválasztott egyiket 
 kihúzza a lépő, a másik tüske körül forgat, majd az elforgatott rudacskát  egy szabadon választott furatában
 rögzíti.   
Ezzel a szabállyal játszva, javasolt, hogy a kezdőállásban: rögzítő tüskék nélkül rakják fel a 
 rudacskákat, majd sötét és világos váltakozva egyenként helyezze rájuk a tüskéit. 
 Mind az alapjátékban, mind a fenti szabályváltozatban feloldja az esetlegesen előálló 
(lépésismétléses, vagy passzív-játékos)  patthelyzeteket, ha bevezetjük az alábbi lépéskényszert: 
 
Minden olyan esetben, amikor az ellenfél valamelyik bábuja már csak egyetlen forgatási pont körül mozoghat:
 "béna leszel" bejelentésre, köteles az így támadott bábujával lépni. 
 
(Voltaképpen, ill. gyakorlatilag: ez, a játék célját könnyíti, mert a "béna leszel" állapotból 
 már nemigen sikerül tartósan elmenekülnie a beszorítottnak.)
  
  |   
  
| 
  
Progizók! Fejlesztők! Új ötletekre vadászók!
   Az alapgondolat tovább is fejleszthető... Legkézenfekvőbben 
talán
  egyszemélyes rendezős  (vagy tábla-bejárós) feladványok megfogalmazásaként. Különösen érdekes lehet pl. mandala-táblán, 
 alakzat-bábuk centrikus-excentrikus forgatása, amiben a verseny célja valami konkrét ábra, vagy folytonos lánc, 
vagy híd, stb.  elsőkénti kialakítása... 
 Láss például 
egy számítógépes ötlet-et a 2005. januári frissítésben feltett: 
"a vándorfestő invitálása játéktervezésre" témához.
  
  |   
 | 
 |  |