|
|
Van vagy tíz éve, hogy Vadász József barátom behozta a klubba legújabb fejlesztését.
Már az akkori teszteléskor is izgalmasnak tartottuk, magam pedig: azóta sem láttam hasonlót.
Ma is, az utóbbi 10 év egyik legeredetibb kétszemélyes stratégiai táblás ötletének tartom.
Különösen azért (is) ajánlom, mert a még kiforratlan játékszabályok finomítása,
a működési elvre építhető új változatok kiagyalása nem csak a fejlesztőket inspirálhatja "kincsvadászatra"...
|

|
"Forgó-Vadász-at"
Az alapjátékban: két játékos versenyét az nyeri, aki ellenfele rudacskái közül
az egyiket lépésképtelen helyzetbe szorítja.
A kezdőállásból induló lépésváltások: a saját bábuk olyan elforgatásával történnek, amelyek forgatási középpontját a lépő játékos szabadon választhatja
ki úgy, hogy a forgatás végén a lépett rúd legalább két "lyuk"-ja fedjen egy-egy "táblafuratot".
Ez, praktikusan (pl.) úgy kivitelezhető, hogy mindegyik rudacska aktuális helyzetét 2-2 db,
kihúzható és tetszőleges lyukba visszadugható, tüske rögzíti.
(Az ábra csak a forgáspontokat mutatja.)
|
|

Ha szívesen kísérleteznél vele, kipróbálnád, akkor nyomtasd ki ezt a doc-fájlt,
(esetleg öntapadós A4-re, amit aztán
ráragaszthatsz egy kartonra), börlyukasztóval üsd ki a "rudacskák" lyukait, aztán vágd ki a rudacskákat és máris rakhatod
fel a kezdőállást! A forgatások is végrehajthatók (pl.): egy tompa ceruza valamelyik rudacska forgatási pontnak
választott lyukján át történő táblára szorításával...
Ha pedig megtetszik és rászánnál néhány órát, hogy fából (rétegelt lemezből) elkészítsd, akkor
használhatod pl. ezt a >>>
műhelyrajz-ot.
Tüskék nélkül is jól működő megoldásának szerszámigénye mindössze egy olló és egy bőrlyukasztó,
anyagigénye 16 db golyó, egy vastagabb és egy vékonyabb műanyag lemez >>>
lásd: ahogy én készítettem el.
|

Az ütközések közül (hogy ne legyen vita) az ábrán mutatott helyzetben:
kék egyetlen lehetséges forgatási pontja a zölddel jelzett! Azaz, a három "piros X"-el jelzettek egyike sem választható
szabályos forgatási pontnak, jóllehet, pontatlan kivitel, vagy erősen megkopott rekvizit esetén:
a jobb oldali "X" választásával is "kierőszakolható" a mechanikus ütközés elkerülése.
Egyébként, a zöld forgatási pont választásakor: mindhárom lehetséges
forgatási véghelyzet szabályos, mert nem tilos, hogy a rúd lelógjon a tábláról; (elegendő: a rudacska két lyukját fedésbe
hozni táblafurattal).
| 
|
Az alapjáték egyetlen hibája, hogy passzív játékosok a végtelenségig elforgathatnak.
Ez ellen, ki kéne még találni valami szabály-finomítást!
|

Szabály-változat: néhány próbapartival is tesztelve, úgy tűnik nemcsak komfortosabb kezelésű, de sokkal érdekesebb is
a játék, ha módosítjuk a lépés-szabályt:
Minden lépés úgy történik, hogy a kiválasztott rudacska két leszúrt tüskéje közül teszőlegesen kiválasztott egyiket
kihúzza a lépő, a másik tüske körül forgat, majd az elforgatott rudacskát egy szabadon választott furatában
rögzíti.
Ezzel a szabállyal játszva, javasolt, hogy a kezdőállásban: rögzítő tüskék nélkül rakják fel a
rudacskákat, majd sötét és világos váltakozva egyenként helyezze rájuk a tüskéit.
Mind az alapjátékban, mind a fenti szabályváltozatban feloldja az esetlegesen előálló
(lépésismétléses, vagy passzív-játékos) patthelyzeteket, ha bevezetjük az alábbi lépéskényszert:
Minden olyan esetben, amikor az ellenfél valamelyik bábuja már csak egyetlen forgatási pont körül mozoghat:
"béna leszel" bejelentésre, köteles az így támadott bábujával lépni.
(Voltaképpen, ill. gyakorlatilag: ez, a játék célját könnyíti, mert a "béna leszel" állapotból
már nemigen sikerül tartósan elmenekülnie a beszorítottnak.)
|

Progizók! Fejlesztők! Új ötletekre vadászók!
Az alapgondolat tovább is fejleszthető... Legkézenfekvőbben
talán
egyszemélyes rendezős (vagy tábla-bejárós) feladványok megfogalmazásaként. Különösen érdekes lehet pl. mandala-táblán,
alakzat-bábuk centrikus-excentrikus forgatása, amiben a verseny célja valami konkrét ábra, vagy folytonos lánc,
vagy híd, stb. elsőkénti kialakítása...
Láss például
egy számítógépes ötlet-et a 2005. januári frissítésben feltett:
"a vándorfestő invitálása játéktervezésre" témához.
|
|
| |