Ant-Mahjongg v1.2

Leszedős-logikai játék 

 

Áttekintés

A Mahjongg játék célja, hogy a táblán található összes követ levegyük úgy, hogy megkeressük az összeillő párokat.

 

Játékszabályok

A játék kezdésekor a táblán 144 db kő található. A köveken lévő ábrák hét különféle csoporthoz sorolhatók:

 

Körök

Bambuszok

Írások

Évszakok

Virágok

Szelek

Sárkányok    

 

Az évszakok és a virágok családjához tartozó kövekből mindössze egy-egy van, a többiből négy (azaz két pár). A kövek értéke akkor egyezik meg, ha ugyanolyanok, viszont az évszakok és a virágok család kövei a saját családjukon belül azonos értéket képviselnek. A kövek levételének egyik feltétele tehát, hogy értékben megegyezzenek, a másik pedig, hogy vagy a jobb vagy bal oldaluk ne érintkezzen egy másik kővel, illetve legfelül legyenek. Kijelölésük ellenkező esetben nem is lehetséges. Egy követ egérkattintással lehet kiválasztani. A kijelölés megszűntethető a kövön való ismételt klikkeléssel, a háttérképen való klikkeléssel, illetve ha egy olyan kőre kattintunk, mely szintén kijelölhető. Ha sikerült egy össze illő párt találni, akkor a két elem eltűnik, és folytatódhat a további keresés. A játéknak akkor van vége, ha elfogyott az összes kő.

 

Büntetőmásodpercek

A program büntetőmásodpercekkel honorálja azoknak a funkcióknak az igénybevételét, melyek a játék könnyebb megoldásához vezetnek. Ezek a másodpercek minden esetben növelik az időeredményt!

 

Ikon Művelet Büntetőmásodperc
Visszavonás 10
Ismét 10
Csere 20
Keverés 30
Segítség 30

 

Menüpontok

Játék

Új:

Új játék kérésekor a program véletlenszerűen helyezi el a köveket az éppen kiválasztott elrendezésnek megfelelően.

Játék kiválasztása:

A programban elrendezésenként tíz előredefiniált leosztás közül lehet választani. Az éppen kiválasztott játék száma #01-es formátumban jelenik meg az állapotsor játék mezőjében.

Megnyitás / Mentés:

Ha egy játékot máskor szeretnénk folytatni, akkor lehetőségünk van annak elmentésére. Mentéskor az elrendezés, a kiválasztott szabály, az elért időeredmény, a büntetőmásodpercek, a visszavonható-, és megismételhető lépések, sőt a játék kezdeti leosztása is eltárolódik. Az elmentett játékok elrendezés, azon belül pedig név szerint vannak rendezve. A mentések egyenként illetve egyszerre is törölhetők mind a Mentés-, mind a Megnyitás dialógusablakban. Egy elmentett játék betöltésekor az idő automatikusan elindul, és a játékot onnan-, és azokkal a feltételekkel folytathatjuk, ahol azt abbahagytuk.

Szabály:

A kövek levételével kapcsolatos alapértelmezett vízszintes szabály a függőleges és az egyszerű szabály kiválasztásával módosítható. Míg alapértelmezésben egy kő akkor jelölhető ki, ha vagy a jobb, vagy a bal oldala teljesen szabad, illetve nincs a tetején másik kő, addig a függőleges szabály alkalmazásával ezek a feltételek módosulnak. A függőleges szabály kiválasztásával egy kő akkor válik kijelölhetővé, ha vagy az alsó, vagy a felső oldala nyitott, illetve szintén nincs a tetején kő. Ha az egyszerű szabályrendszert választjuk, akkor a kövek levételének egyetlen feltétele mindössze annyi, hogy a levenni kívánt kő teteje szabad legyen.

/Minden egyes szabálymódosításnál új játék indul!/

Elrendezés:

A program a kövek elhelyezésével hatvannyolc alakzatot képes felépíteni.

Eredmények:

Az eredménytábla elrendezésenként, azon belül szabályonként tárolja a legjobb tíz teljesítményt. Eredményünk akkor válik rekorddá, ha időnk benne van a legjobb tízben. Azonos időeredmény esetén kevesebb büntetés elérésével lehet felkerülni a táblára. 

A rekordok törlésénél lehetőség van a kiválasztott elrendezéshez és szabályrendszerhez tartozó tízes lista törlésére, illetve törölhetjük az összes létező bejegyzést az eredménytáblából.

/Az időt és a büntetőmásodperceket hatvan percig méri a program, amikor is az óra megáll, de a játék tovább játszható./

Kilépés:

A Kilépés az Alt-F4 billentyűkombinációval, az ablak bezárásával, illetve menüből kezdeményezhető. A program minden esetben megerősítést kér a kilépést illetően.

 

Műveletek

Újrakezdés:

Bármelyik aktuálisan játszott játék akárhányszor előröl kezdhető. Az újrakezdés lehetősége az elmentett állásokra is vonatkozik.

Felfüggesztés / Folytatás:

Lehetőség van a játék megállítására, amikor is egy éjszakai égbolt jelenik meg a játékterület helyén.

Visszavonás /Ismét:

Egy meggondolatlan lépés visszavonható, valamint egy visszavont művelet újra elvégezhető. Néhány más művelet (keverés, csere, ...) azonban letiltja ezeknek a funkcióknak az elérését.

Csere:

Egy legfelül elhelyezkedő és kijelölhető követ a kupac aljára küldhetünk a csere menüponttal. Kupacnak a pont egymás tetején található, nem átfedésben lévő kövek számítanak.

Keverés:

Ha nincs, vagy csak kevés levehető pár van a táblán, akkor érdemes a köveket megkeverni, hogy újabb párok váljanak szabaddá.

/A program véletlenszerűen keveri a köveket, ezért főleg kis mennyiségű köveknél előfordul, hogy a keverés utáni állapot megegyezik a keverés előttivel./

Segítség:

Abban az esetben, ha már végképp nem találjuk a levehető párokat, érdemes a segítség ikonra kattintani, amikor is klikkelésenként megvillannak az értékben egyező kövek. Mindez persze büntetőmásodpercek terhe mellett.

 

Nézet

Eszköztár:

Beállítható, hogy látszódjanak-e menüsor alatt elhelyezkedő ikonok.

Állapotsor:

Megjeleníthető, illetve elrejthető a program képernyőjének alján található információs mező. Ennek bal oldalán a menüpontok leírása, míg a jobb oldalán a játék aktuális állapotával kapcsolatos legfontosabb információk jelennek meg. A jobb oldalon található mezők egyenként elrejthetők illetve megjeleníthetők az állapotsor helyi menüjének segítségével.

Kőpaletta:

A Kőpaletta büntetőmásodpercek kiszabása nélkül nyújt jelentős segítséget a párok megtalálásához. A palettán, beállítástól függően azoknak a köveknek a  képei jelennek meg, melyek területére bevisszük az egérkurzort. A beállításokat a kőpaletta területén egy jobb egérkattintással előhívott helyi menüben lehet változtatni. A megjelenítéssel kapcsolatos információk a következők lehetnek:

  • Kijelölhetők: A paletta csak azokat a köveket jeleníti meg, melyeket a beállított szabály figyelembevételével ki lehet jelölni.
  • Levehetők: Csak azon kövek képei lesznek láthatóak, melyeknek legalább egy, értékben hozzáillő párja is kijelölhető, és ezáltal a pár levehető.
  • Felsők: Minden olyan követ megjelenít a palettán, amelyek egy kupac tetején helyezkednek el.
  • Mindegyik: Megmutat minden olyan követ, melyek nincsenek teljes takarásban.
  • Mutassa az alatta lévőket: Ha kiválasztásra kerül ez az opció, akkor azok a kövek is láthatóvá válnak, melyek a legfelső kő vonalában helyezkednek el az alsóbb rétegekben.

A paletta helyi menüje további beállításokat is felkínál. Ezek a menüpontok a játékterületen való elhelyezésével, és a kövek kinézetével kapcsolatosak. A kőpaletta az elrejtés után a Nézet menü Kőpaletta opciójával csalogatható elő újra.

/A függőleges fekvésű kőpaletta fentről lefelé, a vízszintes fekvésű pedig balról jobbra helyezi el az egyre mélyebb rétegekben található köveket!/

 

Beállítások

Stílus:

A Mahjongg játék huszonegyféle kőkészletéből lehet kiválasztani a kövek tetején lévő képet.

Mintázat:

A kövek oldalán található mintázat tizenháromféle színsémából kerülhet ki.

Térhatás:

A program a térhatást a kövek eltolásával éri el, így megadható, hogy az melyik irányba történjen. A térhatás változtatásával a takarásban lévő kövek is láthatóvá válnak.

Háttér:

Néhány kőkészlet könnyen beleolvadhat a háttérbe, ami a kép cseréjével könnyen kiküszöbölhető. Háttérnek választható egy kép, egy textúra, illetve egy színátmenetes kitöltés, ahol megadható a színséma és a kitöltés iránya. 

 

Billentyűkombinációk

A program számos műveletéhez felkínál egy-egy billentyűkombinációt, melyek a gyorsabb használatot teszik lehetővé.

 

Ikon Művelet Billentyűkombináció
Új játék F2
Játék kiválasztása F3
Megnyitás Ctrl-O
Mentés Ctrl-S
Eredmények Ctrl-R
Kilépés Alt-F4
     
Újrakezdés Ctrl+Alt-R
 / Felfüggesztés / Folytatás Ctrl+P
Visszavonás Ctrl-Z
Ismét Ctrl+Shift-Z
Csere Ctrl-C
Keverés Ctrl+Alt-S
Segítség Ctrl-H
     

 -

Háttér Ctrl-B
       
Használat F1
Névjegy Ctrl-N

 

És végül...

Ha a program működésével kapcsolatban bármilyen hibát észlelnél, vagy csak egyéb észrevételed, javaslatod van, kérlek, küldj egy e-mailt a részemre!
 
A program honlapja az alábbi linkeken keresztül érhető el:
 

 

Jó szórakozást!