Leszedős-logikai játék
A Mahjongg játék célja, hogy a táblán található összes követ levegyük úgy, hogy megkeressük az összeillő párokat.
A játék kezdésekor a táblán 144 db kő található. A köveken lévő ábrák hét különféle csoporthoz sorolhatók:
Körök |
![]() |
Bambuszok |
![]() |
Írások |
![]() |
Évszakok |
![]() |
Virágok |
![]() |
Szelek |
![]() |
Sárkányok |
![]() |
Az évszakok és a virágok családjához tartozó kövekből mindössze egy-egy van, a többiből négy (azaz két pár). A kövek értéke akkor egyezik meg, ha ugyanolyanok, viszont az évszakok és a virágok család kövei a saját családjukon belül azonos értéket képviselnek. A kövek levételének egyik feltétele tehát, hogy értékben megegyezzenek, a másik pedig, hogy vagy a jobb vagy bal oldaluk ne érintkezzen egy másik kővel, illetve legfelül legyenek. Kijelölésük ellenkező esetben nem is lehetséges. Egy követ egérkattintással lehet kiválasztani. A kijelölés megszűntethető a kövön való ismételt klikkeléssel, a háttérképen való klikkeléssel, illetve ha egy olyan kőre kattintunk, mely szintén kijelölhető. Ha sikerült egy össze illő párt találni, akkor a két elem eltűnik, és folytatódhat a további keresés. A játéknak akkor van vége, ha elfogyott az összes kő.
A program büntetőmásodpercekkel honorálja azoknak a funkcióknak az igénybevételét, melyek a játék könnyebb megoldásához vezetnek. Ezek a másodpercek minden esetben növelik az időeredményt!
Ikon | Művelet | Büntetőmásodperc |
![]() |
Visszavonás | 10 |
![]() |
Ismét | 10 |
![]() |
Csere | 20 |
![]() |
Keverés | 30 |
![]() |
Segítség | 30 |
Játék
Új:
Új játék kérésekor a program véletlenszerűen helyezi el a köveket az éppen kiválasztott elrendezésnek megfelelően.
Játék kiválasztása:
A programban elrendezésenként tíz előredefiniált leosztás közül lehet választani. Az éppen kiválasztott játék száma #01-es formátumban jelenik meg az állapotsor játék mezőjében.
Megnyitás / Mentés:
Ha egy játékot máskor szeretnénk folytatni, akkor lehetőségünk van annak elmentésére. Mentéskor az elrendezés, a kiválasztott szabály, az elért időeredmény, a büntetőmásodpercek, a visszavonható-, és megismételhető lépések, sőt a játék kezdeti leosztása is eltárolódik. Az elmentett játékok elrendezés, azon belül pedig név szerint vannak rendezve. A mentések egyenként illetve egyszerre is törölhetők mind a Mentés-, mind a Megnyitás dialógusablakban. Egy elmentett játék betöltésekor az idő automatikusan elindul, és a játékot onnan-, és azokkal a feltételekkel folytathatjuk, ahol azt abbahagytuk.
Szabály:
A kövek levételével kapcsolatos alapértelmezett vízszintes szabály a függőleges és az egyszerű szabály kiválasztásával módosítható. Míg alapértelmezésben egy kő akkor jelölhető ki, ha vagy a jobb, vagy a bal oldala teljesen szabad, illetve nincs a tetején másik kő, addig a függőleges szabály alkalmazásával ezek a feltételek módosulnak. A függőleges szabály kiválasztásával egy kő akkor válik kijelölhetővé, ha vagy az alsó, vagy a felső oldala nyitott, illetve szintén nincs a tetején kő. Ha az egyszerű szabályrendszert választjuk, akkor a kövek levételének egyetlen feltétele mindössze annyi, hogy a levenni kívánt kő teteje szabad legyen.
/Minden egyes szabálymódosításnál új játék indul!/
Elrendezés:
A program a kövek elhelyezésével hatvannyolc alakzatot képes felépíteni.
Eredmények:
Az eredménytábla elrendezésenként, azon belül szabályonként tárolja a legjobb tíz teljesítményt. Eredményünk akkor válik rekorddá, ha időnk benne van a legjobb tízben. Azonos időeredmény esetén kevesebb büntetés elérésével lehet felkerülni a táblára.
A rekordok törlésénél lehetőség van a kiválasztott elrendezéshez és szabályrendszerhez tartozó tízes lista törlésére, illetve törölhetjük az összes létező bejegyzést az eredménytáblából.
/Az időt és a büntetőmásodperceket hatvan percig méri a program, amikor is az óra megáll, de a játék tovább játszható./
Kilépés:
A Kilépés az Alt-F4 billentyűkombinációval, az ablak bezárásával, illetve menüből kezdeményezhető. A program minden esetben megerősítést kér a kilépést illetően.
Műveletek
Újrakezdés:
Bármelyik aktuálisan játszott játék akárhányszor előröl kezdhető. Az újrakezdés lehetősége az elmentett állásokra is vonatkozik.
Felfüggesztés / Folytatás:
Lehetőség van a játék megállítására, amikor is egy éjszakai égbolt jelenik meg a játékterület helyén.
Visszavonás /Ismét:
Egy meggondolatlan lépés visszavonható, valamint egy visszavont művelet újra elvégezhető. Néhány más művelet (keverés, csere, ...) azonban letiltja ezeknek a funkcióknak az elérését.
Csere:
Egy legfelül elhelyezkedő és kijelölhető követ a kupac aljára küldhetünk a csere menüponttal. Kupacnak a pont egymás tetején található, nem átfedésben lévő kövek számítanak.
Keverés:
Ha nincs, vagy csak kevés levehető pár van a táblán, akkor érdemes a köveket megkeverni, hogy újabb párok váljanak szabaddá.
/A program véletlenszerűen keveri a köveket, ezért főleg kis mennyiségű köveknél előfordul, hogy a keverés utáni állapot megegyezik a keverés előttivel./
Segítség:
Abban az esetben, ha már végképp nem találjuk a levehető párokat, érdemes a segítség ikonra kattintani, amikor is klikkelésenként megvillannak az értékben egyező kövek. Mindez persze büntetőmásodpercek terhe mellett.
Nézet
Eszköztár:
Beállítható, hogy látszódjanak-e menüsor alatt elhelyezkedő ikonok.
Állapotsor:
Megjeleníthető, illetve elrejthető a program képernyőjének alján található információs mező. Ennek bal oldalán a menüpontok leírása, míg a jobb oldalán a játék aktuális állapotával kapcsolatos legfontosabb információk jelennek meg. A jobb oldalon található mezők egyenként elrejthetők illetve megjeleníthetők az állapotsor helyi menüjének segítségével.
Kőpaletta:
A Kőpaletta büntetőmásodpercek kiszabása nélkül nyújt jelentős segítséget a párok megtalálásához. A palettán, beállítástól függően azoknak a köveknek a képei jelennek meg, melyek területére bevisszük az egérkurzort. A beállításokat a kőpaletta területén egy jobb egérkattintással előhívott helyi menüben lehet változtatni. A megjelenítéssel kapcsolatos információk a következők lehetnek:
A paletta helyi menüje további beállításokat is felkínál. Ezek a menüpontok a játékterületen való elhelyezésével, és a kövek kinézetével kapcsolatosak. A kőpaletta az elrejtés után a Nézet menü Kőpaletta opciójával csalogatható elő újra.
/A függőleges fekvésű kőpaletta fentről lefelé, a vízszintes fekvésű pedig balról jobbra helyezi el az egyre mélyebb rétegekben található köveket!/
Beállítások
Stílus:
A Mahjongg játék huszonegy
féle kőkészletéből lehet kiválasztani a kövek tetején lévő képet.Mintázat:
A kövek oldalán található mintázat tizenháromféle színsémából kerülhet ki.
Térhatás:
A program a térhatást a kövek eltolásával éri el, így megadható, hogy az melyik irányba történjen. A térhatás változtatásával a takarásban lévő kövek is láthatóvá válnak.
Háttér:
Néhány kőkészlet könnyen beleolvadhat a háttérbe, ami a kép cseréjével könnyen kiküszöbölhető. Háttérnek választható egy kép, egy textúra, illetve egy színátmenetes kitöltés, ahol megadható a színséma és a kitöltés iránya.
Ikon | Művelet | Billentyűkombináció |
![]() |
Új játék | F2 |
![]() |
Játék kiválasztása | F3 |
![]() |
Megnyitás | Ctrl-O |
![]() |
Mentés | Ctrl-S |
![]() |
Eredmények | Ctrl-R |
![]() |
Kilépés | Alt-F4 |
![]() |
Újrakezdés | Ctrl+Alt-R |
![]() ![]() |
Felfüggesztés / Folytatás | Ctrl+P |
![]() |
Visszavonás | Ctrl-Z |
![]() |
Ismét | Ctrl+Shift-Z |
![]() |
Csere | Ctrl-C |
![]() |
Keverés | Ctrl+Alt-S |
![]() |
Segítség | Ctrl-H |
- |
Háttér | Ctrl-B |
![]() |
Használat | F1 |
![]() |
Névjegy | Ctrl-N |