|
Nem tudom mit jelenthet a "YINSH", én: egy picit hosszabb névre keresztelném:
Kiváltképpen azért, mert a félszavakból is értő, gyakorlott táblajátékosoknak is ajánlható csemege
ez a (nagyon egyszerűen elkészíthető!!!) játék. ...
(!!!)Végy 51 db iskolai számolókorongot, rajzolj táblát és keress-készíts hozzá 2x5 db gyűrűt...
YINSH ("gyűrű-pottyos", "fordítgatós", "3 x 5 a nyerő"-s Amőba)
|
Két játékos lépésről-lépésre, gyűrű alakú bábukat mozgat a táblán. Az egyik a sötéteket,
a másik a világosakat úgy, hogy azok minden lépésben egy-egy bábunyi nyomot(*) hagynak a kiindulási helyükön.
(*)Amikor a lépésre következő kiválasztotta, hogy melyik gyűrűjével kíván lépni, akkor annak felemelésekor:
egy saját színű bábut pottyant a helyére.
A parti előrehaladtával, miközben vándorolnak a gyűrűk, szaporodnak a táblán a pottyos bábuk.
Az a játékos nyer, aki a sajátszínű pottyosaiból három alkalommal ér el ötös vonalat (azaz: 5 db saját színű,
pottyos bábuja vonalban egymás mellé kerül).
Szokatlansága miatt, ennyi szabállyal is érdekesnek ígérkezik a játék, akár még úgy is,
ha a gyűrűk tetszőleges üres mezőkre ugrálhatnak a táblán.
| |
| |

|
Ám a játék ennél sokkal érdekesebb!
Már a kezdőállás is változékony, mert azt, az 5-5 db gyűrűjük egyenkénti, váltott lerakosgatásával alakítják ki a játékosok.
Az pedig, aki kiépítette egy ötös vonalát, köteles levenni a tábláról az ötöst alkotó potty-bábuit és még
valamelyik gyűrűjét is. (Ezáltal, az éppen hátrányban álló játékos jelentékeny esélyt kap a kiegyenlítésre,
hiszen többségbe kerülnek pottybábui a táblán és még eggyel több mozgatható gyűrűje is lesz, mint az ötös vonalakért
folyó versenyfutásban előtte haladó ellenfelének.)
|

|
A játékszabály slusszpoénja a lépés-szabályban van:
A gyűrűk nem ugrálhatnak tetszőlegesen a táblán, csak egyenes vonalban mozoghatnak.
Eközben tetszőleges számú üres helyet és (függetlenül a színtől) még egy potty-bábukból álló sort is átléphetnek,
ha az mögött üres érkezési mező van.
Lásd az ábrán a pirossal jelzett gyűrű összes lépési lehetőségét.
(Vedd észre: gyűrű nem ugorható át és ha potty-bábut ugrott át a gyűrű, akkor kötelező a közvetlen utána
következő üres mezőn landolnia.)
|
Nos, ha minden világos, akkor már csak egyetlen kérdés maradt:
Vajon, mit jelenthet a „fordítgatós” jelző a játék hosszabb nevében? Hát...? Ez, a lépés-szabály slusszpoénja:
A potty-bábuk ugyanis kétoldalukon sötétre és világosra festett korongok. Mindazon pottybábut pedig,
amit lépése közben egy gyűrű átugrik meg kell fordítani.
Hogy is van ez?
A táblán csak a gyűrűk mozognak, a pottybábuk a helyükön maradnak, de minden felettük történő gyűrűáthaladáskor
ellentett színűre váltanak.
Azok pedig, amelyek a lépés (fordítások) befejezésekor valamelyik színből ötös vonalat alkotnak,
lekerülnek a tábláról.
(Különösebb vita és memória-zavar nélkül látható:
akinek már csak két gyűrűje maradt a táblán, az megnyerte a partit, hiszen ha egy ötöst alkotott,
akkor egy tetszőlegesen választott gyűrűjét is köteles volt levenni a tábláról.)
|
|