|

|
kaptam egy linket:
games.asobrain.com*
("...elég jól megírt javas programok,
és az oldal kevésbé ismert a magyarok körében. Pedig megérné népszerűsíteni,
ne csak japán, finn, holland stb. játékosokkal mérkőzzön az ember.")
Megpróbáltam összeszedni valamit a nálunk tán ismertebb CATAN On-Line kínálatából...
CATAN On-Line játékszabályok:
800x600 ,
1024x768 elkezdtem magyarítani, aztán félbehagytam...
...Nem igazán a Táblajátékos profilja, bármennyire is érdekes, valahol "kell húzni egy vonalat".
A "sztoris-dobókockás-kártyás-" táblások bemutatását hagynám továbbra is hozzáértő kedvelőinek...
társasjátékok "ABC-ben"
|
Megjegyzem: korábban a "táblások" alatt csak a kétszemélyes stratégiai-logikai játékokat értettük,
a világnyelvek használatának (fordítások) terjedése óta mosódott össze a tárgykör az úgyszintén táblán játszott
társasjátékokkal.
Remélhetően sokáig működni fognak az alábbi táblázat társasjáték-linkjei..., lelopni..., hármat loptam le:
Carcassone-leírás ***
Attika-leírás ***
Magellán-leírás
(Nem feltétlenül a legérdekesebbek, de hát: tovább-böngészés közben bárki, bármelyik odalt letöltheti,
ha a böngésző "fájl/mentés-másként" parancsára kattint...)
|
Be kell vallanom, többnyire aránytalanul nagy energia-befektetésnek tartom az ilyen jellegű
játékok szabályainak elsajátítását. Egy-egy sikeresnek mondottét még csak-csak, de ilyenkor mindig
felmerül a kérdésem (úgyis, mint gyűjtőnek): miért pont ezt? Hátha van még jobb is! (Igyekszem magam dönteni és nem
-a játékvilágot is uraló- manipulatív reklámokat követni.)
Egy-egy újabb ilyen játék megtanulása azonban újabb órákat igényel és csak az újabb órákat igénylő második-harmadik parti után
dönthető el, tetszik-e... Aztán megint a kérdés: Nincs még érdekesebb?
A Táblajátékos profiljába választott játékokért azért is lelkesedek, mert általában a szabályaik néhány perc
alatt megérthetők és máris indulhatunk... (Igaz, egyikbe sem ásom bele magam megnyitáselméletekbe..., részletesebb
versenytaktikákba...)
A "sztoris-dobókockás-kártyás" táblások bemutatását hagynám továbbra is hozzáértő kedvelőiknek és
a Táblajátékos Birodalomban nem lépnék tovább a "dobókockások" alatt korábban megfogalmazott általános gondolati felvezetőjökön:
A véletlennel is kombinált táblás játékok, többnyire leginkább a nagyon tetszetős, témájukban valamilyen (mese-, film-, könyv-, stb.) sikert felidéző grafikájukban (és persze "piacképes" csomagolásukban) különböznek egymástól. Szinte mindegyikben van valamilyen, a játékot is színesítő, figyelemre érdemes ötlet, de a lényegük általában azonos: a játékosok egy kezdőállásból indítva bábuikat, lépésről-lépésre dobókockával dobott értéknyivel haladhatnak előre velük a táblán, (többnyire) egy célpont elsőkénti elérésében versenyezve. A játék közben pedig, ha bábujuk valamilyen kitüntetett pontra érkezik, akkor vagy valami előnyöset, vagy hátrányosat kell tenniük.
A sikeresebb táblás játékokban pedig, a dobókockával előhívott véletlen mellett, lépésről-lépésre, a játék további menetét befolyásoló, kockázatokat felvállaló döntéseket is hozhatnak a játékosok (például a gazdálkodós játékokban: vásárolhatnak, eladhatnak, szövetségeket köthetnek, stb.). Egyre több ilyen játékban kap szabad utat a játékosok fantáziája is, előtérbe kerül az "ami nincs tiltva, azt szabad" elv, és kiegészül a játék-készlet: bonyolultabb feladatokat és ötleteket adó kártya-paklival.
A legsikeresebb szerencsejátékok túllépnek a táblák használatán. (Mint ahogy pl. a "kockapóker" is csak egy szegényes változata a kártyával űzött játéknak; "működget" ugyan az ötlet kockával is, de csak kártyával az igazi.)
A "véletlennel" is kombinált játékok között a legérdekesebbek talán azok, amelyekben a "véletlen eredménye" (pl. a kedvezőtlen esemény bekövetkezésének "kockázata", pl. valószínűség számítással) előre megbecsülhető. (Lásd pl. a kaszinójátékokat.)
A "csúcs" pedig, az olyan életszerű játék, melyben a "véletlen" már egyáltalán nem véletlen,
hanem játékos társaink egyenkénti döntéseinek összességétől függ. (Lásd pl. a menedzsertréningek
"kereslet-kínálat-áralakulás"-, vagy "vetés-termés-szaporulat"- modellek számítógéppel vezérelt
játékait, vagy pl. a tőzsdén élesben játszók rövidtávú "stratégiáit".)
Ezek pedig, már tán csak annyira játékok, hogy a napi forgatagos, a szabályokat sokszor áthágó, bonyolult világunk
egy-egy szegmensét úgy modellezik le, hogy belemenekülhetünk egy játéknak mondott, fairplay környezetbe..., ahol mindig
hasznosul a tudás, valóban forgandó a szerencse és bárkinek lehet sikerélménye...
|
|