A számok (és így három sor) összege 45, tehát a hármasok összege csak 15 lehet, amit összesen 8 féle képpen írhatunk fel a
készletből:
9+5+1,
9+4+2,
8+6+1,
8+5+2,
8+4+3,
7+6+2,
7+5+3,
6+5+4
Az egyetlen 4x is előforduló szám: az 5-ös kerül középre (ami négy hármasnak része).
Sarkokra csak a 8,6,4,2 kerülhet, (3x csak ezek fordulnak elő).
Húzd be tehát középre az 5-öt, majd valamelyik sarokszámot...
E matematikai játék eredete az ókorig kísérhető vissza.
Valószínű, még sokkal régibb. Indiából az arabok
közvetítésével kerülhetett Európába, de a Kínában talált
I-csing nevű könyvben, amely mágikus eljárásokat és
jóslatokat tartalmaz, már megtalálható a fenti 3x3-as feladvány... Jócskán 3000 éves, i.e. 1100 táján
keletkezett!
Európában a XIV. században a bizánci Moschopulos,
a XVI. században Michael Stifel és Adam Riese
(1492-1559) német matematikusok foglalkoztak bűvös
négyzetek szerkesztésével. A XVII. században Bachet de
Méziriac (1587-1638) francia matematikus talált új
módszereket bűvös négyzet készítésére.
Érdekesség, hogy Dürer Albert (1471-1528)
magyarországi származású festő "Melankólia" című képén,
amelyen a műszaki és a matematikai kutatást megszemélyesítő
allegorikus alak látható, annak feje felett egy igen "nagy
teljesítményű" mágikus négyzet jelképezi talán éppen a
matematikát. Ez a bűvös négyzet:
Az utolsó sor közepén a 15 és 14 egybeolvasva a mű
keletkezésének évszámát (1514) jelenti. A 34-es szám, 18 féle
összeadás eredménye lehet és mind a 18 számhármast meg is találhatjuk a táblán:
a sorokban, oszlopokban, átlókban, negyedtáblákban,...:
A középkorban a mágikus négyzeteknek csodálatos
gyógyító erőt tulajdonítottak. Ma már ez a babona,
szórakoztató játékká szelídült...
Ha egy szám-keresztrejtvénnyel is megpróbálkoznál:>>>