Sokan még Nyugat-Európában is "maya" néven ismerik ezt a talán legősibb játékot. A tájékozottabbak tudják, az afrikai eredetű játéknak nincs köze Dél-Amerika indiánjaihoz. Arról viszont csak kevesen tudnak, hogy a félreértelmezhető fantázianév magyar gyártó reklámfogása volt.
A "siker" csaknem azonos a "halma/kinaisakk" keveredést elődéző (német) csomagolás üzleti fogásáéhoz.

MANCALÁK

Napjainkban a mancalákat szerte a világban száznál is több néven, más-más játékszabályokkal űzik és megtalálható a jobb internetes játszóhelyeken is. Adott játék szabályai (a rengeteg változat keveredése miatt) első pillantásra ijesztően bonyolultnak tűnnek. Pedig csak az adott variáns újra-következési és ütési szabályait kell értelmeznünk, illetőleg (nyelvismeret hiányában) az első néhány parti közben megfejtenünk...
Részletesebben: Nyiredy Barbara és Tokaji Zsolt: MANKALA...

Az alapjáték:
No most a sok százból melyiket is tekintsük alapjátéknak? Mondjuk inkább, hogy van ilyen is, lehet így is...

Két játékos között a tábla, azon mindkét játékossal szemben 6-6 db gödör, a gödrökben 6-6 db vetőmag.


A kezdő játékos kiveszi saját sorának egy tetszőlegesen választott gödréből mind a 6 db vetőmagot és az üres gödröt követőkbe -pl.: az óramutató járásával megegyező (vagy más változatoknál ellenkező) irányban- egyenként "elveti" azokat.

Ezután, hasonlóan lép a másik játékos (persze ő is csak a saját gödreiből választhat és a körbeosztás iránya sem változhat). Majd újra az első játékos lép és így tovább felváltva.

Minden lépés befejezéseként, a lépő játékos a saját gödreiből "kiüresíti" mindazokat, melyekben a lépésének következményeként páros lett a vetőmagok összege.

Amikor az összes gödör kiürült, összeszámolják a kivett magjaikat és akinek kevesebb jutott, az lesz a parti vesztese. A praktikusan kialakított játék-készletek további egy-egy, a játékosok jobb keze felé eső, gödröt is tartalmaznak, melybe nyereségeiket gyűjtögethetik...


Ez, így nem túl bonyolult, különösen a kisebbek kedvelik az osztozkodós-rakosgatós technikáját.

A gyakorlottabb játékosok, sok változat ötlete közül választhatnak.

A legkézenfekvőbb módosítás
, hogy lépésről lépésre szabadon dönti el a játékos milyen körbejárási irányban osztja el a kiválasztott gödörből kivett köveket. (pl.:GIUTHI)

Változhat a verseny célja is, amikor addig tart csak a parti, amíg valamelyik játékosnak az összes gödre ki nem ürül -ekkor ő lesz a nyertes, vagy pl.: a végelszámoláshoz még elnyeri az ellenfele gödreiben maradt köveket is-.

A legcsalafintább változatokban
(pl.: WARI) a 6-6 gödörben 4-4 db maggal indul a parti. Magot kivenni most, csak az ellenfél gödréből szabad, de a leosztáskor -ha "útba esik"- a saját gyűjtőedényünkbe is kell raknunk egy magot. Sőt, ha a gyűjtő edényünkben landol az utolsó magunk, akkor újra mi következünk lépésre.

Egyes változatokban a magok levételére vonatkozó szabály "megengedő" jellegű. Ha a lépő előnyösebbnek ítéli a parti folytatásához, nem köteles mindegyik "kettessé", vagy "hármassá" alakult tartalmú ellenséges gödröt kiüríteni.

Újabban: olyan ütési szabályokkal is találkozhatunk, amelyekben a levétel attól függ, , hogy az utolsó magunk üres gödrünkben landol-e. Ekkor a vele szemközti ellenséges gödör üríthető ki.

Gyakori szabály az is, hogy: ha megakadályozható, hogy az ellenfél mindegyik gödre kiürüljön, akkor, azt köteles is megakadályozni a lépő játékos...

A játék elején mindig javasolt lerögzíteni, milyen változat, milyen ütési szabályai szerint folyik a parti és értelmezni kell -a viták elkerüléséhez- több finomító szabályt is: Ha pl. egy lépés vetése "körbejár" (előfordulhat, hogy 11-nél több magot kell elvetnie a lépőnek), akkor az "üresített" gödröt üresen is kell hagynia, azaz vetéskor átugrania...


Az MTTE országos versenyein a ROCKETS SNALL: "csigabigás" Mancalájának szabályai szerint:
6-6 gödörrel, gödrönként 4-4 maggal, kétoldalt 1-1 gyűjtővel játszunk.

1. Lerakás: egyenként, az óramutató járásával ellenkezőleg, a saját gyűjtődbe teszel, ellenfeledébe nem.
2. Begyűjtöd azokat:
a./ amik a saját tartóba jutnak az egyenkénti leosztáskor (ezért is nem teszel az ellenfeledébe),
b./ amik a saját üres rekeszedbe esett utolsó lerakottaddal szemben vannak,
c./ amik te területeden maradtak, amikor az ellenfeled térfele más üres.
3. Újra te lépsz, ha az utolsó lerakottad a gyűjtődbe érkezik.


( a képre kattintva kipróbálható )