A játék lényege: vízszintesen és függőlegesen minél több hatbetűs értelmes szót alkotva
kell kitölteni betűkkel a 6x6-os négyzetes táblát.
Társasban a legérdekesebb, amikor a résztvevők mindegyike saját (induláskor üres) tábláján
dolgozik és a körbenülés sorrendjében egymás után egy-egy betűt mondhatnak. Fontos
szabály, hogy új betű csak a korábbiak táblákra kerülése után hangozhat el.
Miután szinte semmilyen előregyártott, vagy vásárolt rekvizit nem
kell ehhez a játékhoz, technikai(anyagi) akadályba sem ütközik, hogy a jövőben ott legyen az
MTTE versenyeken is.
Nyaraláskor, esős időben, az első "unatkozom" elhangzása után is, azonnal elővehető néhány üres
lap, a játékosok felrajzolhatják rájuk a 6x6-os rácsot és máris indulhat a játék...
Körbenülve, egymás után egyenként mondva a betűket, ki-ki oda írja azokat a saját táblájába,
ahova neki tetszik, majd jön a számolás... és a gratuláció a "nyelvzseni" győztesnek...
Szólójátékban a betűk véletlenszerűen, a (megoldáshoz elfogadható) szókészletbeni
előfordulási gyakoriságával azonos valószínűséggel "jönnek". Könnyítés, ha az egyedüli játékos
pl. minden második/harmadik betűt maga nevezheti meg. (A gameren minden 3. betűt.)
Már az első játéknál fel fog merülni a gondolat, hogy "ha előre láttam volna, hogy 3 db E
betűt kapok, akkor bizony inkább másikakat mondtam volna", vagy "ha tudtam volna, hogy lesz
még egy T, akkor bizony máshova teszem ezt az Á-t".
Korrekt persze az, ha én előre tudom, akkor a versenytársaimnak is kell tudniuk (egy fair play
versenyben). Ez így a társasnak is egy újabb érdekes varijához vezet: Legyen egy második forduló is, amiben
tetszés szerint ki-ki átrendezheti a tábláját (mondjuk van rá 10 perc... ezt követően jöhet az
újabb értékelés, majd a két pontszám összesítése alapján egy újabb sorrend...).
Közben pedig "felfedeztük a Szókra-tesz feladványváltozatát".
Feladványjátékban egyidejűleg adott a teljes betűkészlet, amiből a maximális pontértékű
megoldást kell megtalálni.
Egészen ördögi lesz ez a feladvány-változat annak tudatában, (ha) hogy létezik abszolút hibátlan
megoldás is. Ha pl. eleve egy hibátlan elrendezés betűinek az összekeverése adja a készletet...
Szinte bizonyosan nem hibázunk rá az eredeti változatra, miközben végig ott mondogatja bennünk a
kisördög: "ez megoldható hiba nélkül is".
Gondoltad volna, hogy ebben a feladványvariban funkcionális szerepet kaphatnak a reklámértékért
fizető szponzorok márkanevei? Ha ugyanis néhány szót ismerünk a megoldásból, akkor
már nem teljesen esélytelen rátalálni az eredeti elrendezésre...
Mindegyik variban közös a pontozás jellege: a megoldásban figyelembe vett szavak betűszámának
a négyzeteit kell összeadni mind oszloponként, mind soronként. (Többnyire egy-egy vonalban
csak a leghoszabb szó számít, de előfordulnak egészen őrült változatok is, amikor
egy-egy sorban az összes értelmes
szó pontot ér, mi több: akár visszafelé olvasva is..., ráadásként pedig még bejöhet a két
főátló értékelése is...).
A gamer-Szókra-tesz professzionális megoldás. Némi kulisszatitok: Szókészlete (többek között)
Mikszáth Kálmán és Rejtő Jenő regényeiből indult... és még mindig tovább bővül.
Ha lezárják a játékban elfogadott 6-betűs magyar ragozott szavak készletét, nem lesz
nehéz rádumálni a fejlesztőket arra sem, hogy a vezérlőprogi által figyelembe vett
betűelőfordulási gyakoriságok abszolút
pontosan feleljenek meg az alkalmazott szókészlet szavainak. (Szinte bizonyos, hogy pl. a
"Q" véglegesen eltűnne. Ebben a játékban, nekem, nem is hiányozna!)
Taktikák, szisztémák:
Ki-ki felállítja a magáét. Feltehetően mást a szóló játékra és megint mást a társasra.
Ez utóbbiban igencsak őrült dolgok jöhetnek ki, már akár csak a magányhangzók csatájában is:
hiszen ha az egyiknél az Ű, a másiknál a kevésbé "pimasz" O a favorizált...?
Az első partikban szinte félidőig nem hangzanak el magánhangzók, hiszen mindenki tudja
: biztosan jönni fognak másoktól is...
A gondolkodás alapja azonban a társasban is némi olyan előzetes felkészülés, mint a szóló játékban.
Kézenfekvő taktika a magas és mély hangzású magánhangzók helyeinek kijelölése
a táblán, többnyire a sakktábla színezésével szinkronozó elrendezésben...
Társasban is csak akkor jön be, ha mindenki így gondolkodik, szólóban is ritka, hogy
fele-fele arányban számíthassunk a magánhangzókra és mássalhangzókra. Ámbár, a saját betűinkkel
elvégezhető a kiegyenlítés... Kérdés megéri-e?
Magam, szólóban az alábbi sémát követem (ám a társasban igyekszem nagyon pimasz lenni,
kéjesen mondok pl. X-eket):
Szerencsebecslő duplacsavar! Szinte bizonyosra veszem, hogy a 162 összpontértékű megoldásom
akkor is összejön, ha az előre felírt 3 db hatbetűs szóba passzoló véletlenbetűket beírom, a
magam választottakkal pedig a még hiányzókat pótolom. A duplacsavar abban, van, hogy ezt a
biztosnak ítélt esetet kivetítem úgy, hogy: ha nem ragaszkodok az előre lerögzített
3 db hatbetűshöz és gondolkozok is közben, akkor nagy valószínűséggel
összejöhet a piros keretes 270 pontos megoldás. Ebből az átlagból pedig, már csak némi szerencse kell ahhoz,
hogy 300 főlé kerüljön az összérték...
A bal felső sarok 3x3-asában MEG és EGY viszonylag könnyen nagyon sok féle képpen folytatható és
a c3 mezőre kerülő első ritkább gyakoriságú magánhagzó sem túl nagy kihívás a GY-s kezdettel.
Előnye az is, hogy ritkán fordul elő, hogy olyan betűt kapok "kéretlenül", amit épp azt
megelőzően magam is kiválasztottam. (A harmadik ábra éppen egy ellenpéldát mutat, amiben
bekaptam a negyedik G-t is. Ha ez helyett pl. L lenne, akkor ez a 299 pontos megoldás 12-vel lenne
magasabb.)
Némi önbecsapás a dologban, hogy csak akkor indulok neki a megoldásnak, ha az első két
véletlen betű eleve illeszkedik a terveimbe. (Pedig hiába kezdődik a véletlen sor pl. 2 db G-vel,
attól még a végén bekaphatok egymás után 2 db váratlan Ű-t.)
|