Copyright:
dr. Nagy László, Cogitorg Kft. H-1144 Budapest, Szentmihályi u. 19.(8.213.)
A magyar fejlesztő jobbról
is és balról is adott egy pofont a pentominóknak.
Az eredmény megdöbbentő: az eddig ismert
pentominó-feladványok több mint százszorosát kínálja és az mellett, hogy megduplázza
a pentominó-társasok lépéspárszámát, megoldja azok osztozkodós problémáját is.
A pentominók 12 féle eleme
20 félére növekedett. A jobbra és a balra történő döntéssel előálló két 12
db-os készletben ugyanis csak 4 db azonos alakú idom található, a többi:
egy-egy, páronként azonos formának a hegyes- és tompaszögű változata.
1. Kirakós
feladványok
Kezdőknek: A tradicionális
pentominó- feladványok "pofoncsapott" megfelelői egyszerűek, ha a két
készletből tetszőlegesen választhatók meg a kirakásukhoz felhasznált elemek.
Pl. a legismertebbek: a 3x20, a 4x15, az 5x12, a 6x10, a "lyukas"
5x13 (amikor a középen kimaradó "lyuk", valamelyik előre
meghatározott idommal azonos), a háromszorozások (bármelyik idom háromszoros
méretben történő kirakása), és a 8x8-asok.
Ez utóbbiak közül, a 8x8-as
paralelogramma kirakása akkor a legkönnyebb, ha a 4 db pici elem helye
tetszőleges. A pici elemek helyének rögzítésével azonban fokozatosan
szabályozható a feladat nehézsége. Ha mind a négy pici helyzetét előírjuk és
még azt is megkötjük, hogy csak az egyik készlet használható, akkor a
gyakorlott rejtvényfejtők is több órán át rakosgathatnak.
Haladóknak: A fenti,
fele-készletes feladványokat, csak az egyik pofoncsapott készletet használva,
egyidejűleg ketten, egymással versenyezve izgalmas megoldani. Egyik játékosé a
jobbra döntött, a másiké a balra döntött készlet. Ezek teljesen egyenértékűek.
(Ha egy feladvány megoldható az egyikkel, akkor a másikkal is. Ha az egyikkel nincs
megoldás, akkor a másikkal sem. Ha különböző megoldások találhatók, akkor azok
száma mindkét készletnél megegyezik.) Abszolút korrekt a verseny még akkor is,
ha: mielőtt a kiválasztott feladat megoldásának kezdenének, készleteikből
néhány (de mindig csak az egymásnak megfelelő) elemet kicserélnek. Ezzel a
módszerrel: ezernyi feladat és száznál több készletkombináció közül sorsolhatók
ki versenyfeladványok.
Profiknak: A mindkét
készletet felhasználó kirakósok többségének megoldása már (némi szerencsével
is) 3-10 órás próbálkozást igényel.
Kézenfekvőek pl.: a 3x40, a
4x30, az 5x24, az 5x25 (ebben egy idomnyi terület üres), a 6x20, a 8x15, a
10x12, a 10x10 (ekkor: a négy azonos elem maradjon ki), a 11x11 (itt: a hiba
más-más elhelyezkedése, új és új feladatot jelent).
Aztán ott vannak a
négyszerezések (akkor a legnehezebb, ha
a kimaradó 8 elem mindegyike ugyanahhoz a készlethez tartozik) az ötszörözések
(ekkor, az egy idomnyi lyukas terület alakja is és elhelyezkedése is előre rögzíthető,
mint ahogy ez előírható az 5x25-ös paralelogrammánál is).
Érdekesek még a
háromszög-szerű elrendezések, a három egység szélességű keret (13x13-7x7), ill.
különböző figuratív formákban elhelyezkedő üres helyek előírásai is.
2. Stratégiai
társasok
Induláskor a tábla üres. A
játékosok egymást követően felváltva, a saját készletükből tetszőlegesen
választva, egy-egy idomot raknak fel a táblára. (A teljes 16x16-os játékteret
használva, a lerakott idomok csak a sarkaikkal érintkezhetnek, ha annak csak
egy 12x12-es részén folyik a parti, akkor az éleikkel is.) Az nyer, aki
utolsóként tud tenni a táblára.
Még érdekesebb a verseny
akkor, ha a táblán "körben" csak egy háromegységnyi széles sávban
építkeznek, mint pl. a dominó játékban. Aki nem tudja illeszkedve lerakni
"bábuját" annyi hibapontot kap, ahány területegység üresen marad...
Mindkét játék úgy a legizgalmasabb,
ha a hibátlanul lerakni nem képes játékos köteles egy idomot visszavenni a
tábláról. Ekkor az nyer, akinek előbb fogynak el a "bábui".