Sakkozó óvodások... hármas színhasználattal:
egy
kedves barátnőm küldte eredeti tanulmány feketével,
amiben
pirosan kiemeltek azok a részek,
amelyekhez
kapcsolódnak a kékkel írt megjegyzéseim.
Magam, szülőkkel
beszélgetve, elrettentésül, a korai szexhez hasonlítom a korai sakkozást, vagy
példaként az olvasást említem: versikékkel, mesékkel, mondákkal kezdjük, rövid
történetekkel, gyerekirodalommal folytatjuk, a kamaszkori regényekhez be-be válogatott felnőttes szépirodalomig.
... orosz szakmai
befolyásról szólva megemlítendő, hogy a gall sakkpedagógusokra termékenyítően
hatott Igor Szuhin 1994-ben francia nyelven kiadott Sakk
kisgyerekeknek (Echecs pour les jeunes enfants) című
munkája. Az orosz szakember abból indul ki, hogy az iskolai követelmények - a
figyelés, az önkontroll, a fegyelem, a szervezettség - nagy nehézségeket
okoznak az első osztályosoknak, illetve az előkészítő osztály tanulóinak,
azokat a gyerekeket pedig, akik szellemileg restebbek, vagyis nemigen szeretnek
gondolkodni, kifejezetten megviseli ez az alkalmazkodás. Éppen ezért nagy
jelentőségű, hogy a kisgyermekkori sakkozással - mintha csak valamiféle
varázspálca lenne - javítani lehet ezen a helyzeten. Olyannyira, hogy már-már úgy tetszhet: a sakkot szinte az
iskolába menő gyerekek előkészítésére találták ki. A játékos tevékenység
ugyanis erőteljesen gyorsítja a pszichikai és akarati folyamatok fejlődését, és
fejleszti azt a képességet, hogy az órákon elhangzottakat a gyerek feldolgozza. A játékban szerzett tapasztalatok
segítségével könnyebben meg lehet érteni másokat, s könnyebb előrevetíteni
leendő cselekedeteinket, valamint számot vetni tetteink következményeivel.
Nana! A játékos tevékenységet leszűkíted a sakkra?
Ha amúgy
általában táblajátékot mondanál,
akkor egyetértenénk, bár nem az általad felsorolt előnyök kiemelésével. Ezek ugyanis
több más eszközzel is elérhetők. Az egyszerűbb táblajátékokon kívül azonban,
nem ismerek más olyan tevékenységet, amelyben nincs hátrányban az előképzettség
nélküli. Egy alakuló iskolai elsőosztályos közösségben szinte semmi esélye a
családi stb. hátrányból induklónak a középpontba kerülés sikerére. Ámde! Egy,
csak két-három gondolatnyi játékszabály megértetése
után, előképzettség, szókincs, stb., bármilyen egyéb hátrány ellenére is,
csupán a szabály hatékonyabb alkalmazása, azonali figyelmet és tiszteletet kiváltó
siker lehet..., s mi több: ez a kezdeti siker, felkelti a megismétlés
vágyát, a még több megismerésének
vágyát, a tanuláshoz nélkülözhetetlen kíváncsiságot, az önbecsülést... (Ez utóbbiak, talán a legfontosabbak az iskola-kezdésnél. Nagyon
kevesen ismerték még fel, hogy a táblás játékok, mint nevelési-oktatási eszközök sokkal-sokkal többet adhatnak, a közhelyes "gondolkodásra nevelnek"-nél...)
Persze, semmiképpen
sem a sakkal kezdve. Több tucatnyi táblást ismerünk, vagy találhatunk ki,
mesealapon, pármondatos szabályokkal, rövid partikkal,
Szuhin egyébként hároméves kortól tartja célszerűnek a gyerekek sakkra fogását, mivel az
apróságok ilyen idősen már járnak, beszélnek, sok mindent csinálnak,
és nagyon érdeklődnek környezetük iránt. (Csak sajna még nagyon kicsik, hogy tiltakozzanak a hülye felnőttek ötletei ellen.) Lévén, hogy a hároméves gyermek figyelme még nem
kitartó, Szuhin azt
ajánlja, mellőzzük az olyan fogalmak használatát, mint vonal, sor, átló, és
elégedjünk meg azzal, hogy megmutatjuk a kicsiknek, miként közlekednek az egyes
bábuk a sakktáblán, a figurák nevét pedig helyettesítsük ismert mesehősök
nevével.
Ülj csak le egy homokozó mellé és
figyeld a háromévest! Az a tippem, hogy nagyon hamar el fogod únni a "nem
kitartó" gyakorolgatásainak szemlélését. Ezzel a "nem kitartó" figyelemmel megtanul látni, fogni, odanyúlni, felállni, járni, beszélni,
milliónyi környezeti hatást befogadni, azokhoz alkalmazkodni... és nagyon-nagyon
jól tudja, hogy mire van szüksége. Persze lehet idomítani, különösen azért is,
mert azt még nem tudja, hogy az istenként tisztelt-követett-utánzott felnőtt
milyen hülye. El tudod képzelni magad, mondjuk egy
szakmádtól abszolút idegen terület szakértői konferenciáján? Vajon hány mondat
elhangzásáig tart ki a figyelmed?
A program
keretében a gyerekek nemcsak korosztálybeliekkel, hanem felnőttekkel is rendszeresen összemérhetik
képességeiket, erre egyéb ismeretágakban nincs lehetőségük, vagy csak korlátozott mértékben
élhetnek vele.
Komolyan
gondolod, hogy erre szükségük van?
Az időtöltés e
formája kedvezően befolyásolja a családi légkört, a játékban mutatott teljesítményekből
következtetni lehet a gyerekek jellemvonásaira, és személyre szabható részcélok
tűzhetők ki.
Helyesen mondod:
"a játékban", ... és ezernyi ilyen van, ami meg is felel
az életkorának...
Kezdetben nem a
játszma megnyerésén, hanem a készségek megszerzésén, vagyis az egyes
játékformák alkalmazásán van a hangsúly. A gyerekek ebben a tanulásban és az
újabb elemek elsajátításában segítik egymást. A taktikai és stratégiai
képességek fejlődését előmozdítva a sakk segíti a rész és az egész viszonyának jobb megítélését, és
más szakterületeken is teljesítménynövelő hatású lehet - áll a sokat ígérő program
indoklásában.
Nono! Nem lehetsz
ennyire elfogult a kedvenc sakkod iránt, hogy ne vedd észre: mi minden más
olyannal is elérhetők ezek, amik jobban megfelelnek a befogadó érettségi
szintjének.
(Az egyébként
kitűnő pedagógiai érzéket jelző, beszámolóból csak néhány részlet)
Az óvodásokkal
heti egy foglalkozással nyolc
hónap alatt jutunk el addig,
hogy már elég jól tudják a sakkszabályokat, és világossá válik előttük a
sakknak, azaz a király megtámadásának és a mattnak, vagyis a király elfogásának
fogalma.
Hát nem
veszed észre, hogy az a szerencsétlen gyerek tiltakozik-védekezik? Kitartó
munkával a majmot is megtaníthatod pl.: a jelbeszédre... Megjegyzem,
tapasztalatom szerint: a matt fogalmának lényegét (voltaképpen, a
sakk-variánsokat minden más táblástól megkülönböztető szabályelemet) néha az
idősebbek is nehezen értik meg.
Orgován Sándor keze alatt mintegy másfél évtized
folyamán gyerekek ezrei fordultak meg. A patinás Petőfi Statisztika
Sportegyesület nemzetközi mestere a rendszerváltozás után mindinkább "második
hivatása", az addig is kedvelt oktatói munka felé fordult, s jelenleg több százra tehető azoknak a kisgyerekeknek
a száma, akik Kispest és
Pestszentlőrinc óvodáiban és általános iskoláiban tartott sakkfoglalkozásait
látogatják.
Pontosabban, több száz szülő
dicsekszik környezetében: "Ó már sakkozik a pici"...
Zömében öt-, hat- és hétéves
óvodásokkal és kisebb mértékben első és második osztályos kisiskolásokkal
foglalkozom, vannak közöttük kezdő sakkozók, de olyanok is, akik már több esztendeje járnak hozzám.
Hozzád! Ám, vedd észre, hogy nem a
sakk miatt... Te vagy a vonzerő!
Az általános szellemi szintnek és
a sakktudásnak megfelelően válogatom meg a tananyagot és azokat a módszereket,
amelyekkel tanítványaimba oltom az ismereteket - magyarázza Orgován Sándor. -
Mivel a legkisebbekben
mindenekelőtt a sakk iránti érdeklődést kell felkelteni, mesemondással kezdem az ismerkedést.
Miért kellene felkelteni pont a
sakk iránt, amikor annyi minden van, ami után eleve érdeklődik? Mennyivel
hatékonyabb az ismeretátadás egy életkorilag megfelelőbb eszközzel?
Sokat rögtönözök, de ez nem baj,
mert itt nem a filológiai hűség a fontos. Előfordul például, hogy egy népmesét úgy alakítok át, hogy a fő
cselekményszálban a sakk jelentősége domborodjék ki, vagyis lássák a csemeték: történetünk
hőse csak akkor juthat révbe - adott esetben akkor nyerheti el a szeretett királylány
kezét -, ha sakkozni tud. Históriáimat állatokkal is benépesítem, mert a
gyerekek szívesen élik bele magukat egy-egy négylábú szerepébe.
Aha, észreveszed és elkezdesz
olyasmivel kínálni, ami megfelel a kicsik világot megismerő-próbálgató
feladatának, szintjének. Az alapok összegyűjtésének...,
ahhoz, hogy a majd erre érett korukban egyetlen nap alatt megértsék és megtanulják
akár a sakk szabályait is.
Mindenekelőtt azt tanuljuk meg:
hogyan tájékozódjunk a táblán. Mivel óvodáskorban még nem nagyon értik a kicsik
az olyan fogalmakat, mint
függőleges meg vízszintes, a
térbeli eligazodáshoz segítségül hívom az osztálykörnyezetet. Az asztalhoz
visszatérve ujjunkkal körbekerítjük a sakktáblát, és azt, aki három sarok után
a negyediket is megtalálja, megdicsérem.
Persze, hogy nem értik. Ám kell-e
már érteniük? Annyi minden van, ami kisóvodás korban sokkal fontosabb a
soroknál, oszlopoknál, átlóknál... Gondolj arra, hogy nem értik még pl. a
logisztikát sem, vagy pl. az atomerőművek működési elvét...
Mint a tanításban általában, a
sakkoktatásban is fontos a dicséret. Az ösztönzést szolgálják az óra végén
kiosztott apró jutalmak: kis színezők, állatkák is. Az óvodásokkal heti egy foglalkozással nyolc
hónap alatt jutunk el addig, hogy már elég jól tudják a sakkszabályokat, és
világossá válik előttük a sakknak, azaz a király megtámadásának és a mattnak,
vagyis a király elfogásának fogalma. A bábok erőviszonyait képzeletbeli mérleggel érzékeltetem. Az
egyik kezemben, mondjuk egy futár, a másikban három gyalog, mert a futó annyit
ér. A vezérhez már tíz
parasztot kell a tenyeremre helyeznem.
Nem sokkal egyszerűbb ennél, az
életkornak megfelelőbben választott játékban: hogy az oroszlántól menekül a
gazella..., vagy hogy a hangyahadsereg diadalmaskodhat
egy nagyobb bogár felett? Miért ne lenne elég kisebb ovisoknak a számfogalomból:
egy, kettő, három, sok, esetleg még: "nagyonsok"?
A következő óra elején
összefoglaljuk, amit előzőleg vettünk, de van, amikor csak gyakorolunk.Felváltva adok a gyerekeknek egyéni és csoportos
feladatokat. A félénk vagy szorongó gyereknek megsimogatom a fejét, hogy lássa, nem hagyom magára, ha
viszont valaki nagyon hőbörög, nyomban kinevezem főnöknek, érezze, mivel jár a
felelősség, és velem kell megmérkőznie, ott pedig a helyükre tesszük a
dolgokat. Az ébredő ego a játékban is jól megmutatkozik, de a túlzásokat csak
óvatosan szabad nyesegetni.
Igen, mint bármilyen más tárgyú
foglalkozáson: a pedagógiai technikák adottak, a sakkhoz annyi közük van, hogy
éppen ezt választottad témának.
Már az első foglalkozásokon megtanulunk örülni a győzelemnek, és arról is beszélünk,
miként kell elviselnünk a vereséget. Kis tanítványaimban tudatosítom, ahogyan a
"megölt" király feltámad a következő partiban, úgy a vesztes fél is újult
reményekkel vág neki a játéknak. Sokszor jönnek hozzám a szülők, s kérdezik,
mivel tudom elvarázsolni a gyereküket, mert ha ők otthon megverik a lurkót
sakkban, nem akar tovább játszani. Persze többször kell a kis embernek győznie, mint veszítenie, mert a
kezdet kezdetén csak így lehet megszerettetni vele a sakkot. Míg a képzettebb sakkozóknál nem
engedhető meg ez a kegyes csalás, ebben a korai fejlődési szakaszban szinte
kötelezőnek tartom.
Aha! Érzed, hogy ez még korai, a
vesztes szerepeket ebben a korban még tragikusan élik meg. Nem válik el a mese
és a valóság... A mumus akkor is ott van az ágy alatt,
ha okosan megbeszéljük, hogy nem is létezik.
A következő nagy lépés a
sakkpedagógiai folyamatban az eltérő dolgok megkülönböztetése. Kórusban mondatom a kicsikkel, hogy világos és sötét, aztán számolunk,
és meggyőződünk arról, hogy a táblán ugyanannyi világos mező van, mint amennyi
sötét.
Nem veszed észre, hogy önkényesen
választott témára idomítasz? A mondókákkal ennél hasznosabb infókat lehetne
rögzíteni.
Megtanuljuk, hogy a sakkban a
szerencseszám nem a hét, mint a mesékben, hanem a nyolc, hiszen mind a sorok,
mind a vonalak, azaz mind a vízszintes, mind a függőleges négyzetegyüttesek
ennyi részből állnak, de még az átlók is nyolc mezőt tartalmaznak. A tábla
közepének meghatározásakor újabb lélektani fogást vetek be: a szándékos
megtévesztést. Egy-két mezővel arrébb mutatom a centrumot, mint ahol van, mire
a gyerekek felkiáltanak, hogy ez nem jó, és helyesbítik tudatos melléfogásomat.
Ezzel újabb sikerélményt
szereztem nekik, és a felnőttnek ez a kis botlása derültséget visz a
foglalkozásba. Jó hangulattal
elejét vehetjük a stressznek, s görcsösség és kudarc nélkül haladhatunk a
megismerésben.
Kitűnő pedagógia érzék, ám ez a "lélektani
fogás" is abszolút független a sakktól.
Az újabb felvonás címe "A bábok a mi barátaink". A tábla szélétől, a bástyáktól
kiindulva befelé szeretek haladni. Arra törekszem, hogy mind a két kezüket
használják, hogy egyrészt manuálisan is ügyesedjenek, másrészt agyuk mindkét
féltekéjét munkára fogják. A
gyalogokkal való gyakorlást azért is szeretik a gyerekek, mert ez nem
sakkszempontból is élmény nekik. Összegyűjthetik ugyanis a leütött bábukat, és boldogan újságolják: "Sanyi bácsi,
gyere, nézd meg, hogy mennyi gyalogom van már!"
Ezt a "nem sakk szempontból is
élményt" észrevételedet értékelhetnéd pl.: akár védekezésként is.
... és persze, hogy gyűjtögetnek, pl.
wc-papírgurigákat is. A begyűjtött darabnak örül, nem a begyűjtés módjának. Ha
már mindenképpen tábla, akkor mennyivel érdekesebb pl.: egy cica-bábuval
egérbábut kergetni...?
Először velem, később párokat
alakítva önállóan játszanak így a gyerekek. A második, harmadik órára, amikor
már jól megy nekik a "gyalogos játék", szándékosan lépek hibásat: ha
észreveszik, belátom a tévedést, ha nem, felhívom a figyelmüket, lám, oldalra
vagy hátra léptem, és a gyaloggal nem szabad így lépni. Vagyis a jót a rossztól játékos, vicces
formában különböztetem meg, és ez jobban megragad a fejekben, mint a sima
magyarázat.
A színesítő trükk jó, ám korántsem
mindegy: minek a "bevéséseként" használjuk. Voltaképp elpufogtatunk egy
nagyágyút életkorilag szükségtelen ismeret rögzítésére.
Mindezek a jelenetek tele vannak
harsány bekiabálásokkal, olykor
viszek magammal zenét, és képeket is szoktam mutatni.
Ezzel is egyetértek (a "minden
mindennel összefügg" alkalmazását egy életen át tanuljuk), csak azt kellene
észrevenni, hogy itt ez: nem a sokszínűséget, nem a más szemszögből ugyanaz
megmutatását célozza, hanem csak a lankadó figyelem újraélesztését, azaz a keserű pirula
becsomagolását.
A nagy mágneses tábla módfelett
alkalmas a tananyagban is előforduló különböző geometriai formációk - négyzet,
téglalap - szemléltetésére. Az átlót egy külön erre a célra előkészített
keménypapír idommal érzékeltetem, s szalvétához szoktam hasonlítani. A tisztek
bemutatását a királlyal kezdem, mert vele jól lehet érzékeltetni a minden
irányú mozgást, és a sakk egyébként is "királyos játék". A tábla közepén álló király - akárcsak a
huszár kivételével a többi tiszt - nyolc különböző irányban mozoghat, és ez
nagy felfedezés a srácoknak.
Ezután nem azért mutatom be a vezér mozgási
lehetőségeit, mert a táblán közvetlenül az uralkodó mellett áll, hanem mert a
vezér ugyanúgy minden irányban mozog, mint a király, csak az ő útvonalának már
semmi sem szab határt, sem egyenesen, sem átlósan, persze eszményi helyzetet
feltételezve, de a sakkfigurák lehetőségeit először mindig eszményi körülmények
között kell bemutatni.
Igen. Nagyon jók, az egymáshoz
kapcsolódó fokozatok, ámde, gondold csak el, mennyivel gyorsabban megértenék,
ha már korábban játszottak volna képes bábukkal olyan táblást, amiben pl. a szöcske ugrik, a katica vonalban lépeget, a hangya átlósan
szalad, a pók pedig csak akkor mozdul, ha üthet...
Ahogy haladunk, a sakkirodalomból
igyekszem rövid, csattanós kombinációval végződő játszmákat mutatni a
gyerekeknek. Nagy élmény látni,
amikor az egyik játékos sok
bábját odaadja, hogy olyan helyzetbe kerüljön, amelyben megmaradó kevés
figurájával megnyerheti a játszmát. Természetesen a rejtett összefüggéseket, az
állások mélyebb
törvényszerűségeit is
törekszem megtanítani, erre a végjátékok a legalkalmasabbak.
Nagy élmény Neked! ...És mert
tekintélyed van, hát elhiszik - elfogadják amit mondasz; ám a "rejtett", meg a "mélyebb":
az esetek többségében valószínűleg csak törekvés marad...
A legnépesebb csoportom tizenhat
fős, négy óvodásasztalnál elférnek, mindegyik asztalon két sakktábla van, de
szerencsésebb a kisebb létszám. Egy tizenkét fős csoporttal már nagyon jól
lehet haladni. Hosszú évek óta tapasztalom, hogy azoknak, akik nehezebb sorsú,
rendezetlenebb életű családból, vagyis rosszabb szociális háttérből jönnek, a sakk mentőkötél lehet.
Éppúgy, mint a golyó, a pálcika és
a kukoricacsuhé..., hiszen nem a sakk a mentőkötél,
hanem az, hogy foglalkozol velük...
Vannak bizonyos testi fogyatékkal
küzdő tanítványaim is, akad mozgássérült, csökkentlátó és hallássérült.
Versenyzésre mindegyiküknek van lehetőségük. Először egymással játszatom őket,
majd évfolyam-, illetve iskolaszinten vetélkednek, s ezután következik az
iskolák közötti, kerületi vetélkedő. Másfél évtized alatt néhány tanítványom országos viszonylatban is
ért el sikereket.
Ha a célod utánpótlás-nevelés,
akkor nyertél. Ámha a személyiség-, stb-fejlesztés a célod, akkor a néhány
legjobbnak a versenysikerei "csupán melléktermékek", a többiek általános
fejlődéséhez képest.
A sakk szabályjáték, a gyerekek
azonban - különösen kisebb korban - a szerepjátékhoz vonzódnak (IGEN!), ezen keresztül kell (nem kell, de ha
nagyon akarod, akkor LEHET) eljuttatni
őket a több elvonatkoztatást igénylő, gondolkoztató szabályjátékig. Ha ez
sikerül - és legtöbbször sikerül -, a gyerek magatartása, viselkedése is
előnyösen változik. Az
építőkockával meg a labdával azt csinál a gyerek, amit
akar (NONO! Gondold csak meg
mennyi szabályt kell ezeknél is megismerni!) , a sakkban viszont ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá,
mint a társaira, ráadásul az ilyen korlátozás építően hat a személyiségére,
hiszen újabb ismeretek és készségek felé mutat utat. A
szabályok tisztelete annyira a gyerekekbe ivódik, hogy ha valaki elhibáz
valamit, a többiek rákiabálnak: "csaltál!", és nekem
kell igazságot tennem.(Ha nem vagy ott, akkor
meg egy másik FELNŐTT-nek) A
gondolkodás egy magasabb szintjét jelenti - de ezt csak iskolásoknál lehet
alkalmazni -, amikor fejben kell megoldani egy hadállást, vagyis a táblát és a
figurákat nézhetik, de mozgatásuk nélkül kell választ adniuk a feltett
kérdésre. Külön téma a kivételek kérdése: a gyermeki gondolkodás számára
kevés olyan hálás terep van annak megismerésére, hogy az olyan általános
szabályok alól is akadnak kivételek, mint a sakk.
Nevelési szempontból azt is
lényegesnek tartom, hogy a fiúknak egy kicsit férfias szerepet adok, s ez az
óvodásoknak különösen hasznos, hiszen az óvodákban csupa nő veszi körül őket,
és nagyon sok családban csak az anya neveli a gyereket, hiányzik tehát a követhető férfiszerep. Ezért mutatom be például a bátor
mesehőst, aki megmenti a bajba jutott királykisasszonyt, majd két fiú próbálja
meg ugyanúgy - nagyon óvatosan - a magasba emelni ugyanazt a kislányt.
Jó hogy gondolsz rá, de ugye
tudod, hogy pl. bábjátékkal, szerepjátékkal ez sokkal hatékonyabb...
Lehetőségeim addig terjednek,
hogy a gyerekbe oltom a dolgokon való töprengés, az igényes gondolkodás
vágyát, (IGEN! IGEN! IGEN! Ez az
amiért érdemes) ehhez
bizonyos eszközöket is nyújtok neki. A többi már nem tőlem függ. Ha valaki
otthon önállóan is képezni akarja magát, adok neki ehhez anyagot, de úgy látom,
erre kevés gyereknek van igénye
(mert akkor már nincs ott a
személyes varázsod, a téma pedig alapvetően életkoridegen...).
Kötözködhetnék,
szinte minden sorával, mégsem! Elég ennyi is annak, aki érti.
Aki meg nem érti,
az százszor ennnyivel sem fogja megérteni.
Ugyanis: A kiváló
pedagógiai érzéket jelző fenti beszámolóban, a megjegyzéseim ellenére sem
tekintem hibának a sakk-centrikusságát. Ámde csak nála
nem hiba, mert Ő nagyon
jól látja és Ő jól is
csinálja. (Még csak az
sem biztos, hogy a kedvenc sakkja helyett más eszközt választva hatékonyabb
lenne, mert témaszeretet nélkül kevésbé működik a pedagógiai érzék.)
A hibát azok követik el, akik tehetség és
rátermettség nélkül próbálják leutánozni. Sőt azok is, akik, szakembernek
hiszik magukat, de nem veszik észre, hogy amivel Sándor
varázsol a piciknek, az voltaképpen nem is a sakk.
Sándortól elég
lenne csak azt kérdeznem: ismerik-e tanítványai a halmákat, malmokat, amőbákat,
solitereket,..., vagy akár a féltáblás-, vagy a
mini-sakkokat?
(Biztosan tudna
mit kezdeni a felvetéssel...)