A zillinél sokkal erősebb "ellenjátékos" Dyer-Tayek: LOAw.exe >>> innen letölthető(300 kB)


Claude Soucie (1969?):

LOA (Lines of Action)

Nem véletlenül alakulgat meglehetősen nagy kultusza ennek a játéknak. (Computer-progi- bajnokság, MSO-versenyek... Ranglisták...)
Elegásan egyszerű szabály, egyetlen típusú bábu, igénytelen rekvizit (8x8-as tábla, 12 db világos és 12 db sötét korong), döbbenetesen változékony partik. Annak ellenére, hogy az egymástól különböző hadállások számossága hozzá sem mérhető a "legekéhez" (sakk, go), lépésről-lépésre olyan "drasztikus" közöttük a közlekedés, hogy igencsak elmepróbáló akár csak néhány lépés előrelátása is.

Az alapjáték kezdőállásában a sarkok üresek, a lenti- és fenti sorokban 6-6 db sötét, a jobb- és bal szélső oszlopokban 6-6 db világos bábu áll.
Sötét kezdési jogával, váltakozva, egymást követően, egy-egy saját bábujukkal lépnek a versenyzők.


Lépés-szabályok: tetszőlegesen választott bábu sor-, oszlop-, átlós irányban haladhat át az üres, vagy a saját bábut tartalmazó mezőkön, összesen pontosan annyit: ahány bábu van a lépésre választott vonalban. Csak olyan lépés megengedett, amikor az érkezés: vagy üres mezőre, vagy ellenséges bábut tartalmazó mezőre adódik. Ezutóbbi esetben, az ellenséges bábut le kell venni a tábláról.
(Lásd pl. az ábrán: a pirossal megjelölt sötét lehetséges lépéseit.)

A partit az nyeri: aki előbb rendezi a táblán maradó saját bábuit egyetlen összefüggően érintkező alakzatba.
(A nyerő "amőbaszerű" alakzat bárhol kiadódhat a táblán, de valamennyi bábunak közvetlenül vagy átlósan, vagy sor-/oszlop- irányban kapcsolódnia kell hozzá.)

Az alábbi JAVA-progi négy variációját ismeri a játéknak. (Mindegyikben betölti a játékbíró szerepét, ha akad egy partnerod a gép mellett.)
Az első három ("Standard", "Scrambled", "Parachute") csupán kezdőállásában különbözik.
A "Gemma" nevű vari lényege pedig, hogy egy parti során egy-egy mezőre csak egyszer szabad lépni és lépésnek számít az is, ha egy (csak tiltott mezőre léphető, ezért) lépésképtelen saját bábut leveszünk a tábláról.


A LOA azok közé tartozik, amikkel a Zilli csak a végjátékban képes valamit kezdeni...
Ha nincs játszótársad, de már érthetők a szabályok, akkor kipróbálhatod magad ezzel a másik JAVA progival:
http://games.cs.ualberta.ca/webgames/loa/

és --- ha már benne vannak a "Táblás birodalmad"-ban, akkor bármelyikkel próbálkozhatsz

ill. ha még nincsenek, akkor letöltésre ajánlom >>>>> LOA_2db.ZIP (200 kB)