A HALMA egyes változatait (helytelenül) "kínai dámaként" jegyzik. A lépések,
ugrás-sorozatok, emlékeztethetnek ugyan a dámákra, de mert a halmákban ismeretlen az ütés,
távoli rokonságot sem mutat a "harcosabb" dámával... A játék célját, a játékosok gondolkodását,
a játék "békésebb" (és dominánsan inkább feladvány-) jellegét tekintve: a halmák jól elkülöníthető szigetét képezik
a táblások birodalmának. Társas változatai kisgyermekes családok kedvelt játékai, különösen
német nyelvterületen. A rejtvényfejtők között pedig tán nincs is olyan, aki nem találkozott
volna már valamelyik "helycserés" halma-feladvánnyal.
|

|
HALMÁK
( 10 x 10 -es játékmezőn, 15 -15 korong )
A társas halmajátékok lényege helycsere, amikor versenyszerűen: az indulóállásból
társunkat megelőzve, igyekszünk áttelepíteni bábuinkat ellenfelünk bábuinak helyére.
Az eredetnek tekintett alapjátékban: ketten, 10x10-es négyzetes táblán, az átellenes sarkokon háromszögelrendezésben
felrakott, 15 db világos és 15 db sötét koronggal indulva játszanak.
|
Lépésszabály: tetszés szerinti irányban (előre, hátra, jobbra, balra,
vagy sorirányban, vagy átlóirányban) bármelyik üres szomszédos mezőre léphetnek a korongok:
egy lépésben, egy korong, egy pozíciót. Ugrani is szabad,
mind a saját, mind az ellenfél korongját átugorhatja a "lépő-haladó korong" (de az ellenfél
korongjait nem ütjük ki).
Az ugrássorozat (egy korong ugrásainak, egy lépésben történő végrehajtása)
nemcsak megengedett, de
kívánatos is a győzelem megszerzéséhez...
|

Az MTTE országos versenyein a "négyzetes kilences" varit játszuk:
8x8-as táblán, 9-9 db bábuval.
Kipróbálható, a képre kattal, JAVA-ban.
Nagyon oda kell rá figyelni: kattints a lépésre kiválasztott (narancs színű) bábura;
majd oda, ahova
érkeztetni (!!!) akarod. Tehát, az egy lépésben végrehajtható ugrás-sorozat végére kell
klikkelned, nem adhatod meg a részlépéseket...)
|

|

A "hosszúlépéses" halmát 16x16-os táblán játszák, 2x19 db bábuval.
Figyeld meg sakktáblaszínezésű tábláján: fehér mezőről mindig fehér mezőre érkezik a bábu, de az egy ugrássorozattal
összeköthető fehérek nem választhatók ki tetszőlegesen (bárhogy is rakjuk le az átugrálhatókat).
Hogyan lenne praktiku-sabb beszínezni a táblát? (Ne csak nézd a
megoldás-t, lásd be célszerűségét!)
|

|

Ez pedig, már korunk ötletes agyszüleménye:
a "libikókás" Halma, amelyben addig lépkedhet golyóival (a fenti
halmalépés-szabályok betartásával) a soronkövetkező, amíg a libikóka át
nem billen...
|

|

többszemélyes halma-változatok

|
A halmalépések szabályai szerint, mindegyik játékos, az
indulóállásával szemközti oldalra igyekszik eljuttatni korongjait.
A jobboldali elrendezésben (10x10-es játékmezőn 4x10 db koronggal) négyen, a
baloldaliban akár hatan is versenyezhetnek, különböző színű korongjaikkal...
|
Játszható kétszínű korongokkal is, akár mint páros játék, akár mint
olyan hatszemélyes játék, amelyben 3-3 játékos alkot egy-egy csapatot.
Megegyezés szerint: teljes helycsere, vagy egy bábucsoport gyorsabb áttelepítése a verseny célja.
(Többen -helytelenül-
kínai sakk néven ismerik a halma háromszög-rácsozatú játékmezőn játszható, hatszemélyes
alapváltozatát. Amikor a GO kezdett hódítani Európában, akkor egy élelmes német játékgyártó
igyekezett a halmát is keleti játékként népszerűsíteni. Mint tapasztaljuk: sikeresen)
|

Katt: a képre, majd a Start-ra, aztán a Submit-ra! Te játszol alulról felfelé.
Válaszd ki, hogy mivel lépnél, majd oda ahova letennéd...
Ha befejezted a lépést, katt a "DONE"-ra.
|

|

egyszemélyes Halmák
Játszótárs híján, esetleg, próbálkozhatsz feladványokkal is...
és persze ezek szinte bárhol-bármikor elővehetők,
pl.: egy papirlapra rajzolt táblán pénzérmekkel
..., akár egy rejtvénykedvelő társaságban feladható: "meg tudod csinálni?" kérdéssel...
|

(1.) Az 5x5-ös tábla közepe üres, a többi mezőn az ábra szerinti elrendezésben
12 db sötét és 12 db világos bábu van felrakva. Feladat a világos és sötét bábuk helycseréje (természetesen nem az egész
tábla 180°-os elfordításával, hanem) a következő lépés-szabály betartásával:
Bármely bábu vízszintesen és függőlegesen áthelyezhető a mellette lévő üres
mezőre, vagy a mellette lévő egyetlen ellenkező színű bábut átugorhatja (vagy vízszintesen,
vagy függőlegesen), ha az mögött üres (érkezési) mező van.
(2.) A sarkain összeillesztett, két 3x3-as táblára felrakott bábuk (előző
feladványhoz hasonló) helycseréje annyiban bonyolultabb, hogy a bábuk csak egy-egy irányban,
azaz: a sötét bábuk csak "lefelé", a világos bábuk csak "felfelé" haladhatnak.
(3.) Az egy sorba elrendezett 4-4 bábu helycseréjekor is be kell
tartani az egyirányú haladás szabályát: a világos bábuk csak jobbra, a sötétek csak balra
mozoghatnak (vagy a szomszédos üres mezőre, vagy egyetlen másik színű bábut átugorva, ha
az mögött szabad mező van).
**
**
**
|

A Zilli szinte mindegyik klasszikust és azok változatait is ismeri már; töbnyire meg is "tudja"
oldani őket, ha elég időt adsz neki a "gondolkodásra". De ennél sokkal hasznosabbnak
ítélem az "enciklopédikus"
gyűjtő-jellegét. Néhány, különösen érdekes halma-feladvánnyal magam is a Zilli
kínálatában találkoztam először.
|
Alaexander Knight Puzzle: 5x4-es sakktáblán, a két szélső sorba felrakott 4-4 huszár helycseréjét úgy kell
a (persze a lehető legkevesebb lépésben) végrehajtani, hogy közben az ellentétes színűek
nem kerülhetnek ütésbe egymással... (32 lépés)
Bishop Swap:
Futárral (futólépésekkel) is van megoldása a helycserének....(37 lépés)
4 Knight Swap:
Ugyanez egyszerűbben (16 lépés), 4x4-es táblán, a sarkokban fent két világos, lent két sötét huszár
indul és nincsenek tiltva az "ütésbekerülős" állások.
|
|

|
Through the Crowd: Kissé kilóg a halmák közül, de érdekes ötlet annak a 17 lépésnek a
megkeresését feladványként kitűzni, amellyel ax 5x5-ös tábla lenti bal sarkából,
a felső jobb sarkába kell eljuttani a fehér huszárt úgy, hogy közben az össze többi mezőt
betelítő sötét huszárokkal kell helyet csinálni a lépéseihez...
|
|