|

A dámajátékok olyan kétszemélyes, leütéses táblások, melyekben az ütés az ellenfél bábujának
átugrásával történik. Leütésesek, azaz egy előre felrakott kezdőállásból felváltva
lépő versenyzők célja: ellenfelüket lépésképtelen helyzetbe hozni (vagy az összes
ellenséges bábut leütni, vagy úgy beszorítani a táblán maradó
ellenséges bábukat , hogy azok szabályosan már ne léphessenek).
Az alábbi szabály-elemek különböző kombinációi számos dámaváltozatot eredményeznek.
Mielőtt új partnerrel kezdünk játszani, függetlenül attól, hogy milyen néven ismert
dáma-variban versenyzünk, javasolt megállapodni az alábbiakban:
0./ A korongok alaplépései és ütőlépései?
1./ Visszafelé ütés korong esetén: VAN/NINCS?
2./ Az ellenfél alapvonalára kerülő korong üthet-e tovább?
3./ A dáma több üres mezőt átléphet?
4./ A legtöbb ütést eredményező lépést kell-e választani?
5./ A 4. alatti "legtöbb ütésben" pluszként kell-e tekinteni a dámára?
6./ Nyer, vagy veszít az, aki nem tud lépni? (WIN vagy LOSING mód?)
A Táblajátékos "CD"-s üzemmódjában a képre kattintva indul a játék.
| 
|
Dáma /"parasztdáma" ( 8 x 8 -as táblán, 12 - 12 korong )
A legegyszerűbb szabályokkal, a legelterjedtebb alapvari. (A Hálón "progi ellen" eddig csak
ilyent találtam.) Lépés/ütés (csak!) átlósan előre. Ütéskényszer van és a megkezdett ütés
folytatása (ha lehet, irányváltással is) kötelező. A korong az ellenfél alapvonalán változik
át dámává. A dáma egyetlen kiváltsága, hogy visszafelé is léphet/üthet, de különben szintén
csak egy mezőt léphet.
"Losing/Vesztéses" dáma-varikban az nyer, aki lépésképtelen lesz.
| 
|
Alquerque /ősdáma (ejtsd:alkerk)
Induló állásban csak a játékmező középső pontja üres, a többi mezőponton (a játékosok közötti
tábla két térfelén elválva) egymással szemben vannak felrakva sötét és világos korongjai.
A partit világos kezdi, amikor egyik korongját az üres mezőpontra áttolja.
A bábuk minden irányban, a vonalak mentén szomszédos üres mezőkre léphetnek. Ha lehet, akkor
kötelező ütni, azaz: az ellenfél egyetlen, szomszédos mezőn álló korongját
átugorni és ha lehet, akkor ugyanabban a lépésben folytatni is kell az ütést.
|
Lau Kati Kata Rövid partik, pici táblán az Alquerque szabályaival,
amelyekben felfedezhető a dámák
végjáté-kának kényszerítőző logikája. (Biztosan nyer a kezdőlépő, vagy 16, vagy 21 lépésben...)
Sexteen Soldiers 16-16 bábuval, nagyobb táblán, már egy picit jobban
elbújik a kezdő biztosan nyerő stratégiája.
|
| 
|
Dupla Alquerque (duplázott táblán: élvezhető; a négyszeresen: unalmas!)
Sokan hiszik, hogy nagyobb táblán nehezednek a játékok, pedig többnyire csak a partik hossza növekedik meg.
(A fejlesztő egyik feladata éppen az, hogy optimalizálja a táblaméretet. A jó
táblások egészen pici táblán is felcsillantják értékeiket, túlméretezett táblán azonban, szinte
mindegyik unalmas lesz.)
| 
Az Alquerque nálunk "12-köves"-ként ismert változatában mások a szabályok!
A bábuk csak "előre" (felülről lefelé, vagy lentről felfelé) és oldalra léphetnek.
Az ellenfél térfelének alapsorába jutott bábu pedig, csak ütéssel
mozdulhat el helyéről: onnan, oldalirányban már nem léphet tovább, ütni azonban hátrafelé
is kötelező, de ütéssorozat nincs, azaz egy lépésben egy korong vehető le.
Ezzel a szabállyal lecsökken a passzív játékosok közöti lépésismétléses döntetlenek száma.
Sajátos (különösen a kényszer-ütéses játékkal ismerkedő kicsik esetén ajánlott) szabály,
hogy ha a játékos nem veszi észre ütési lehetőségét, akkor büntetésképpen:
ellenfele leveheti azt a bábuját, amellyel ütni tudott volna, sőt még léphet is egyet.
| 


| Nemzetközi Dáma ( 10 x 10 -es táblán, 20 - 20 db korong )
Induló állásban a sakktábla fekete/fehér színezésére emlékeztető elrendezésben vannak
felrakva a korongok, amelyek a parti során csak a sötét mezőkön mozognak.
A világos mezők végig üresen maradnak. Ezért is terjedt el a pepita színezésű
sakktáblamező, de itt a szemben ülők bal keze felé esik a sötét színű mező
(a sakktáblán ez fordítva van).
A korongok mindig csak a szomszédos mezőkre, átlós irányban előre léphetnek.
Ütni úgy lehet, hogy a mellette lévő ellenséges korongot átugorva, üres mezőre érkezik
a korongunk. Ugrani, ütni hátrafelé is szabad (sőt kötelező), de a saját korongot nem
szabad átugrani.
A játékban ütéskényszer van, azaz, ha lehet, minden esetben ütni kell. (Lásd, az A-, B-,
C-jelű alternaívák közül kötelező az ütésest, sőt a többet ütő C-jelűt választani.)
Ha pedig az ütés után olyan mezőre érkezik korongunk, amelyről bármely irányban tovább
haladva, további ellenséges korong üthető ki, akkor (ugyanabban a lépésben)
az ütés-sorozatot folytatnia kell.
Ha több ütéslehetőség közül választhat a lépő, akkor kötelező azt választania, amivel
több korongot üt. (Ennek a többségnek az eldöntésében csak a darabszám számít,
tehát a dáma ebben, ugyanannyit ér, mint a
közönséges korong.) Lásd, az A-, B-, C-jelű alternatívák közül kötelező a C-jelűt választani.
Ha egy korongunkat a lépés befejezéseként sikerül eljuttatnunk a tábla tőlünk távolabbi
oldalára (az ellenfél alapvonalára), akkor az, a következő lépésben, dámává változik. Lásd a C-jelű
esetet, amikor az alapvonalból ugyanabban a lépésben tovább halad a korong és
csak akkor válik dámáva, ha az alapsoron fejezi be a futását.
A dáma kiváltsága, hogy egy lépésben irányváltoztatás nélkül akárhány üres mezőt átléphet.
A dáma mozgása útjában álló magányos ellenséges (akár dáma, akár közönséges)
korong átugrással kiüthető, majd a mögötte lévő üres mezők bármelyikén megállítható a
dáma futása.
(Lásd az alsó ábrán, ezzel a lépésével győz fekete.)
Feladványok, végjátékok + 1 TOP-progi (nemzetközi dáma)
|

| Török Dáma
Lépés-ütés: jobbra, balra, előre. A dáma (=itt "vezír") akárhány üres mezőt átléphet,
visszafelé is, ha ott egyetlen ellenségest talál, ami mögött van üres mező, azt átlépi
(leüti) és landol a leütött bábu mögötti bármelyik üres mezőn.
Az ellenfél alapsorába jutott bábu azonnal dámává változik és abban a lépésben már nem
mozdulhat tovább, akkor sem, ha tovább üthetne.
Armerian Dáma
Pont, mint a török dáma, de ebben megengedett a lépés átlósan is. (Csak a lépés, az
ütés nem.)
| 
|
Shashki (Orosz Dáma) Az alapvonalról (ha lehet, akkor) kötelező a visszaütés és a dáma
tetszőleges számú üres mezőn áthaladhat.
Dame (Német Dáma) Az alapvonalról nincsen visszaütés, de a dáma
tetszőleges számú üres mezőn áthaladhat.
Draughts (Angol Dáma) Az alapvonalról nincsen visszaütés és a dáma csak egy mezőt léphet.
Mindegyikben: átlósan előre lépnek és ütéskényszer van, a több priorításával.
| 
|
Gótikus /"ó-germán" Dáma
Lépés: csak átlósan előre; ütés: csak oldalra és előre (sor-, oszlop-irányban, átlósan nem)
történhet.
Az ellenfél alapsorába jutott bábu azonnal dámává változik és abban a lépésben már nem
mozdulhat tovább, akkor sem, ha tovább üthetne.
A dáma is csak egyet léphet (mint pl.: a király a sakkban), a kiváltsága az,
hogy minden irányban üthet.
Ütéskényszer van, ill.: ütés-sorozat kényszer van, a több ütött bábu priorításával.
| 

|
Dameo /"Christian Freeling" ( 8 x 8 -as táblán, 18 - 18 korong )
Normál lépések: csak előre, de sor- és átlós irányban is; ütőlépések: előre
is és visszafelé is, de csak átlósan. A dáma is hasonlóan lép (visszafelé is),de kiváltsága
a több mezőn való áthaladás.
Itt is ütés kényszer van, ill. szigorúan a legtöbb ütéshez vezető irányt kell választani...
|

|
Hex-Dame ( 5 x 5 x 5 -ös, hatszöges táblán, 14 - 14 korong )
Hatszög-kiosztású táblákon is egészen jól működik mindegyik dáma-vari.
Christian Freeling hatszögesén: a lépés előre (3 irányban); ütés visszafelé is, ütés-sorozat kényszer, a maxi ütés kötelező választásával. (Tehát az alapvonalra
érkező közönséges korongból csak akkor lesz dáma, ha nem tud onnan tovább ütni.)
A dáma tetszőleges számú üres mezőt átléphet.
|

|
Seth (az ellenséges nyerőpont elfoglalása is győzelem)
A tábla rácspontjai közül a két szélső egy-egy elfoglalandó "nyerőpont". Induló állásban csak a középső mező üres, attól jobbra 12 db sötét, balra pedig
12 db világos bábu van a rácspontokon. Bármely bábu a vele szomszédos üres rácspontra léphet,
ill., a szomszédos/magányos ellensé-gest (vonalban) átugorva leüti. Ütés-, sőt: sorozatütési kényszer van.
|
Vegyük észre: Ha a nyerőpontokkal azonosítjuk az ellenfél dámákban megszokott alapvonalát,
akkor ez egy olyan dáma-variáns, melyben az első dáma megjelenésekor véget is ér parti.
Miért ne játszhatnánk a kicsikkel (a táblásokkal ismerkedő kezdetekben) ehhez hasonlóan a többi
fenti dáma-változatot is:
csak az első dáma (="királynő") megjelenéséig, akár még valami mesét
is kitalálva hozzá...?
|
|