Gyere velem "LABIRINTUSORSZÁG"-ba...!

... és bosszankodj velem!
Szupi jó progik döglöttek meg... pedig ez volt a JAVA!

Ha játszani akarsz, akkor: >>> itt találsz működőket

> A labirintus-játékok valahogy sokáig kimaradtak az érdeklődésemből.
Gyermekként, tetszett a krétai királylány Ariadne legendája, ahogy fonalának segítségével (a labirintusba zárt Minotaurusz megölése után) Theseus kitalált a labirintusból..., majd, már kicsit okosodva, elintéztem a labiruntusokat azzal, hogy egyszerű a megoldásuk: ha vonalat húzunk az egyik falon ... , ill. a bejárattól kezdve a kezünket folyamatosan rajta tartjuk a falon, akkor biztos a kijutásunk (legalábbis nem fordulhat elő, hogy ne vegyük észre, ha egy önmagában záródó útvonalon járunk körbe-körbe ( lásd a képet ).
A rejtvényújságokban talált labirintus-feladványokat csak jópofa képekként nézegettem
(már persze, ha olyanok voltak), a megoldásukat időpocsékolásnak tartottam.
Aztán, már felnőtt fejjel, - játékfejlesztőként, úgy gondolva, csinálni kéne már valami újat a labirintusokkal is -, beugrott a két golyó helycseréjét feladatként megfogalmazó "gurigázós labirintus" ötlete,
- amelyről, máig úgy tudom, hogy a "cogitoys" sorozatban 1989-ben kiadott előtt nem volt volt ilyen-.
(lásd: Nagylaci Zillisei között a gurigázós labi-t)
Napjainkban, a Hálón, logikai-, táblás- játékújdonságok után böngészve, gyakran bukkanok labirintusokra, észlelve a labi-kedvelők széles táborát, mígnem, ennek az oldalnak elkészítéséhez
Andrea Gilbert "életművének" felfedezése adott lökést.
Andrea-nál újra találkoztam a "gurigázós" labirintussal (1998-ra datált ötletként)...,
ámde...: vagy tucatnyi, általam eddig még nem ismert, "kincs" között...
De előbb kezdjük a zillis labirintus-feladványokkal!

a klasszikus "innen-oda" labirintus

Csaknem egy tucatnyi a "keményebb-vibrálósabb" feladványokból, de meg is oldja Andrea Gilbert labijait Graham Rogers JAVA-progija...


"balra soha" labirintus

Két feladványt is kipróbálhatsz a képre kattintva. A feladat itt is a "klasszikus": a labirintus egyik pontjából eljutni egy másikba, ámde...!
Ebben, mindig emlékszik a vezérlő- progi arra, "merről jöttél" és az aktuális haladási irányodból nem fordulhatsz el balra és nem fordulhatsz vissza sem.


"gurigázós, egygolyós, vidd oda" labirintus

A "gurigázós labik" szemléletes kivitele (Graham E. Rogers), amikor elfordítható a kép és a golyók lefelé esnek ütközésig. Cél: a kék mezőre juttatni a piros golyót...


"feketelyukas" labirintus

Ez, már kicsit "keményebb" gurigázós és máris bele lehet őrülni. A kevésbé kitartóak könnyen jutnak a "ezt nem is lehet megcsinálni" értékelésre, pedig csak előlről kéne kezdeniük újra a próbálkozást. Itt ugyanis, ha nem a helyes irányba indulsz, akkor tényleg nem fog menni. Hogy mi a feladat? Addig gurigázni, amíg a "mindent elnyelő fekete lyukon" (szürke négyzeten) át nem halad az összes piros golyó.


"gurigázva szedd össze" labirintus

Amolyan "összeszedős PacMan" jellegűek a feladatok: a kék négyzetek tűnnek el, ha áthalad (vagy rájuk) érkezik a golyó. Mintegy 30 különböző, logikai igényességgel átgondolt pályán lépéről-lépésre mindig ütközésig mozdul el a piros. (Nemcsak érdekesebb, de a vezérlése is komfortosabb, mint a korábbi hasonló: "járd be a táblát!" feladványok.)


"gurigázós, háromgolyós, vidd oda" labirintus

Ishihama Yoshiaki 3 golyóra tervezett, gurigázós feladványaiban azt kell elérned, hogy mindhárom jelölt helyre golyó kerüljön. Itt még nincsen különbség a golyók között, bármelyik golyó - bármelyik célhelyet lefedheti...


"gurigázós, kétgolyós, vidd oda" labirintus

Ishihama Yoshiaki 2-golyós feladványaiban már "nevet is kapnak" a golyók. A sárgát: a sárga színnel rajzolt; a kéket a kék színnel rajzolt célhelyzetbe kell eljuttatnod. (Miután, ezek abszolút azonosak a "nagylacis helycserés gurigázós"-sal, tudom értékelni mekkora munka lehetett japán barátunktól ennek a 70 feladványnak a kiagyalása.)


"gurigázós, kétgolyós, nemütközős, vidd oda, " labirintus

Ez aztán a gumicsont! Andrea Gilbert 13 db feladványának további új ötlete, hogy miközben a célhelyzetbe "gurigázzuk" az elemeket, azok, soha nem ütközhetnek össze. Az egymás melletti (szomszédos) pozíciók elfoglalása nem tilos, de "koccanni" nem koccanhatnak. Első próbálkozáskor még úgy találtam, mintha inkább segítség a megoldásban, hogy a lehetséges mozgatások lecsökkennek (az ütközés tiltása ugyanis ezt is eredményezi) aztán... Ám, döntsd el inkább Magad, könnyebb lett-e?


"matrjoska-építős" labirintus

Valójában ez is egyféle "gurigázós", de talán a legördöngősebb...

Az a feladat, hogy billentések sorozatával rakjuk egybe (mint az orosz matrjoska babasort) az elemeket. No nem mindet! Csak a piros kaput a kék kapuba.
A kurzor-mozgató billentyűkkel vezérelhető "billentésekre" csak a fekete négyzet mozog el ütközésig. Ha azonban belekerül valamelyik "kapu"-elembe, akkor (irányt váltva) azzal együtt fog elmozdulni...

Két csoportban nyithatók meg a feladványok. A megnyíló új ablakban kattints a Puzzles legördülőre és kiválaszthatod, melyik feladvánnyal bírkóznál szívesebben. Elsőként a négyzetesek közül, a 3x3-asokkal próbálkozz... A "legmunkásabbak" a téglalaposok, ezeknél előre megmutatja a megoldás minimális lépésszámát is.








"Theseus és a Minotaurus"

Azt hiszem, Robert Abbott ezen ötletére épülhetett a PopCap Games elegáns kivitelű Mummy-Maze (csak hálós kapcsolatban elindítható) feladványjátéka. Egyet lép -az általad irányított- Theseus, kettőt a -progi vezérelte- Minotaurus. 15 (egyre nehezedő és már az első sem egyszerű !) feladványban próbálhatod kijuttatni Theseust a labiból...


"flip-flop-utas" labirintus

Graham Rogers feladványát a Jóker Games döbbenetesen eredeti, igényes kivitelű ötlete a Mase of Rah (csak hálós kapcsolatban elindítható: "múmiás") játéka ihlette. Ezek a labipályák "csak" a kétállású flip-flop útelemeket tartalmazzák. Feladat a piros háromszöget (némelyikben a még egy sárgát is) a helyére "rugdosni".
(Nem piszkáltam bele, két új ablakot is megnyit. Pici komfort-hiány, hogy nem ismeri a "Restart"-ot, úgy tudod csak újraindítani, ha a "Level"-legördülőből újra kiválasztod az adott feladványt.)


"rakdössze puzzle" labirintus

Ez, talán már nem is kifejezetten labirintusjáték. Inkább a logikai kirakósokhoz ("puzzle-országba") tartozik. A feladatsor viszont briliánsan átgondolt (az utolsóval nekem még nem is sikerült megbírkóznom). "Fodg és vidd" technikával működik, ill. a space-el forgathatod a kattintással kijelölt elemet..., mindaddig rakosgatva, amíg ki nem jön a zárt-utas (képileg: minilabit idéző) megoldás.


A legkisebbekről sem megfeledkezve... ("kiscsoportosoknak")

Sikeresen eltalált, tetszetős képekkel, új és új labi-pályát állít össze ez a progi.
A feladat, átvezetni a macit a "málnáson", nem túl bonyolult, de valaha, a mai profi labirintuskutatók is ilyesmivel kezdhették...


A legkisebbekről sem megfeledkezve... ("nagycsoportosoknak")

Ennél, csak felvillannak a bejárandó labik, aztán emlékezetből (vagy próbálkozással) kell átjutni rajtuk. (Talán, picit túlzás az óvodásoknak ajánlani, mert bizonyosan tetszeni fog a rejtvényeket kedvelő felnőtteknek is...)


 

labi, vak-vari (1)
 

labi, vak-vari (2)
 

ki a labirintusból!-1
 

ki a labirintusból!-2
 

>>>>>>>>> labirintusos játékok ikonokról indítva


ATOMIC.ZIP (202 kB)
Tán hasonlít a sokak kedvelte sokoban-feladványokhoz, de a kijelölt elem (atom) ütközésig mozog el a labirintusban és itt vegyületeket kell felépíteni... Az atomokon ott vannak a vegyértékek, de a "kialakítandó formát" segítőkép is mutatja.


LABIRINTUS.ZIP (1.200 kB)
Át kell haladnod a labirintuson. Állítható a méret is és az "előre láthatóság" (visible) is... Ez utóbbi erősen memória-próbáló, különösen azért, mert "pofátlanul" számolja a feleslegesen megtett utakat...


Innen-Oda a legrövidebb úton

A leggyakoribb "klasszikus" labi-feladvány, a labirintus egyik pontjából egy adott másik pontba eljutni, egy-két apró ötlettel színesítve: egyirányú kapuk (visszafelé nem lehet áthaladni rajtuk) és teleport (a labirintus egy másik véletlenszerűen választott pontjára visz). Nem tűnik túl izgalmasnak, ám, mert a pályák szerkeszthetők (a jobb gombbal választhatók az elemei) és ha a megoldás keresését átengedjük a Zillinek (Play/ChooseSide) kényelmesen ellenőrizhetjük, hogy van-e megoldása egy általunk kiagyalt feladatnak.


Szedd össze! Járd be! Menj vissza!

Karl Scherer több labis játékot is (vagy száz variációban) összehozott a Zillire. Ebben, egy egérkét (patkányt?) lehet vezetgetni, azzal összeszedni a sajtokat, aztán visszamenni a starthelyre. Közben, véletlenszerűen választott helyeken "ferde" lassító elemek jelennek meg, de ahogy néztem, különösebben nem befolyásolják a megoldást... (A többi Scherer-labi még inkább "Pac-man" típusú, némelyikben megjelenik a macsek is. Győz a macska, ha elfogja az összes egeret és veszít, ha "ügyetlenül vadászva éhenhal".)


Menj át rajta! (Cubetube)

Andrea Gilbert tervezte térbeli labiban is az a cél, hogy átverekedjünk a pályán, de itt már kicsit érdekesebb a térbeli, kocka-él-szerű alakzatot alkotó, (itt-ott megbontással átjárhatatlanná tett) csövekben vezetgetni a golyócskát. Egyszeri feladvány, nem is jelent különösebb sikerélményt a megoldása. Ámde, W.D. Troyka kellemes Zilli-adaptációjában a pálya különböző pontjaira tehetjük le a piros golyót, majd megsaccolva és lejegyezve a megoldás várható lépés-számát, átengedjük a kivitelezést a Zillinek... (Tapasztalatom szerint, 2 másodpercnyi "gondolkodással", bárhonnan indítva "megoldja".)


Helycsere

a "gurítgatós" labirintusban

Az alapgondolat régről ismert, de inkább úgy, mint türelem (vagy ügyességi) játék: labirintuspályán egy mozgékony golyócskát vezetgetni úgy, hogy a víszintes helyzetéből egy-egy irányban elbillentve a pályát, a golyócska elgurul... Az új ötlet lényege, hogy olyan pályák is kialakíthatók, amelynek közepére két golyócskát helyezve, van megoldása a két golyó helycseréjét előíró feladatnak. Négyzetes elrendezésben, a négy lehetséges közül, lépésről-lépésre választható irányban egyszerre gurítható el valamennyi golyó (ütközésig).
Az ábrán mutatott vari feladványában a négy különböző színű golyót, billentgetések sorozatával, négy meghatározott pontba kell eljuttatni.


linkek "labirintusország"-ba

folytathatnám azzal, hogy a fenti hosszú képre kattintva, egy végtelenségig finomodó (fraktál-szerű) labirintust készítő progit találsz, vagy, hogy letölthető, kinyomtatható "klasszikus" típusú labikra lelhetsz, ha bármely keresőbe beírod: "mazes" , csak győzz válogatni!
Sajna, ezek a korábban begyűjtött "kályha"-linkek, már nem élnek:
www.mazoons.com , www.puzzlemaker.school.discovery.com

Az viszont bizonyosnak (tartósnak) tűnik, hogy Andrea Gilbert linkjeiről nem csak bejárhatod labirintusország legérdekesebb nevezetességeit, de ha újabb "kincs" születne a témában, Andreánál ( www.clickmazes.com ) hamarabb találkozhatnál vele, mint a Táblajátékoson.