|
Gyere velem "LABIRINTUSORSZÁG"-ba...!
... és bosszankodj velem! Szupi jó progik döglöttek meg... pedig ez volt
a JAVA!
Ha játszani akarsz, akkor: >>> itt találsz működőket
>
A labirintus-játékok valahogy sokáig kimaradtak az érdeklődésemből. Gyermekként, tetszett a krétai
királylány Ariadne legendája, ahogy fonalának segítségével (a labirintusba zárt
Minotaurusz megölése után) Theseus kitalált a labirintusból..., majd, már kicsit okosodva,
elintéztem a labiruntusokat azzal, hogy egyszerű a megoldásuk: ha vonalat húzunk
az egyik falon ... , ill. a bejárattól kezdve a kezünket folyamatosan rajta tartjuk a falon, akkor
biztos a kijutásunk (legalábbis nem fordulhat elő, hogy ne vegyük észre, ha egy önmagában záródó útvonalon
járunk körbe-körbe (
lásd a képet ). A rejtvényújságokban talált labirintus-feladványokat csak
jópofa képekként nézegettem (már persze, ha olyanok voltak), a megoldásukat időpocsékolásnak tartottam. Aztán, már felnőtt fejjel,
- játékfejlesztőként, úgy gondolva, csinálni kéne már valami újat a labirintusokkal is -,
beugrott a két golyó helycseréjét feladatként megfogalmazó "gurigázós labirintus" ötlete,
- amelyről, máig úgy tudom, hogy a "cogitoys" sorozatban 1989-ben kiadott előtt nem volt
volt ilyen-. (lásd:
Nagylaci Zillisei között a gurigázós labi-t)
Napjainkban, a Hálón, logikai-, táblás- játékújdonságok után böngészve, gyakran bukkanok labirintusokra,
észlelve a labi-kedvelők széles táborát, mígnem, ennek az oldalnak elkészítéséhez
Andrea Gilbert "életművének" felfedezése adott lökést.
Andrea-nál újra találkoztam a "gurigázós" labirintussal (1998-ra datált ötletként)...,
ámde...: vagy tucatnyi, általam eddig még nem ismert, "kincs" között...
De előbb kezdjük a zillis labirintus-feladványokkal!
|


"balra soha" labirintus
Két feladványt is kipróbálhatsz a képre kattintva. A feladat itt is a "klasszikus":
a labirintus egyik pontjából eljutni egy másikba, ámde...! Ebben, mindig emlékszik a vezérlő-
progi arra, "merről jöttél" és az aktuális haladási irányodból nem fordulhatsz el balra és
nem fordulhatsz vissza sem.
|
|


"feketelyukas" labirintus
Ez, már kicsit "keményebb" gurigázós és máris bele lehet őrülni. A kevésbé kitartóak könnyen jutnak a "ezt
nem is lehet megcsinálni" értékelésre, pedig csak előlről kéne kezdeniük újra a próbálkozást.
Itt ugyanis, ha nem a helyes irányba indulsz, akkor tényleg nem fog menni.
Hogy mi a feladat? Addig gurigázni, amíg a "mindent elnyelő fekete lyukon" (szürke négyzeten)
át nem halad az összes piros golyó.
|
|

"gurigázva szedd össze" labirintus
Amolyan "összeszedős PacMan" jellegűek a feladatok: a kék négyzetek tűnnek el, ha áthalad
(vagy rájuk) érkezik a golyó. Mintegy 30 különböző, logikai igényességgel átgondolt pályán
lépéről-lépésre mindig ütközésig mozdul el a piros. (Nemcsak érdekesebb, de a vezérlése
is komfortosabb, mint a korábbi hasonló: "járd be a táblát!" feladványok.)
|
|

"gurigázós, háromgolyós, vidd oda" labirintus
Ishihama Yoshiaki 3 golyóra tervezett, gurigázós feladványaiban azt kell elérned, hogy mindhárom jelölt helyre
golyó kerüljön. Itt még nincsen különbség a golyók között, bármelyik golyó - bármelyik célhelyet
lefedheti...
|
|

"gurigázós, kétgolyós, vidd oda" labirintus
Ishihama Yoshiaki 2-golyós feladványaiban már "nevet is kapnak" a golyók. A sárgát:
a sárga színnel rajzolt; a kéket a kék színnel rajzolt célhelyzetbe kell eljuttatnod.
(Miután, ezek abszolút azonosak a "nagylacis helycserés gurigázós"-sal, tudom értékelni mekkora
munka lehetett japán barátunktól ennek a 70 feladványnak a kiagyalása.)
|
|

"gurigázós, kétgolyós, nemütközős, vidd oda, " labirintus
Ez aztán a gumicsont! Andrea Gilbert 13 db feladványának további új ötlete, hogy
miközben a célhelyzetbe "gurigázzuk" az elemeket, azok, soha
nem ütközhetnek össze. Az egymás melletti (szomszédos) pozíciók elfoglalása nem tilos, de
"koccanni" nem koccanhatnak. Első próbálkozáskor még úgy találtam, mintha inkább
segítség a megoldásban, hogy a lehetséges mozgatások lecsökkennek (az ütközés tiltása
ugyanis ezt is eredményezi) aztán... Ám, döntsd el inkább Magad, könnyebb lett-e?
|
|

"matrjoska-építős" labirintus
Valójában ez is egyféle "gurigázós", de talán a legördöngősebb...
Az a feladat, hogy billentések
sorozatával rakjuk egybe (mint az orosz matrjoska babasort) az elemeket. No nem mindet!
Csak a piros kaput a kék kapuba.
A kurzor-mozgató billentyűkkel vezérelhető "billentésekre" csak a fekete négyzet mozog el
ütközésig. Ha azonban
belekerül valamelyik "kapu"-elembe, akkor (irányt váltva) azzal együtt fog elmozdulni...
Két csoportban nyithatók meg a feladványok. A megnyíló új ablakban kattints a Puzzles legördülőre és kiválaszthatod, melyik feladvánnyal
bírkóznál szívesebben. Elsőként a négyzetesek közül, a 3x3-asokkal próbálkozz... A
"legmunkásabbak" a téglalaposok, ezeknél előre megmutatja a megoldás minimális lépésszámát is. |


|

"Theseus és a Minotaurus"
Azt hiszem, Robert Abbott ezen ötletére épülhetett a PopCap Games elegáns kivitelű
Mummy-Maze (csak hálós kapcsolatban elindítható)
feladványjátéka. Egyet lép -az általad irányított- Theseus, kettőt a -progi vezérelte-
Minotaurus. 15 (egyre nehezedő és már az első sem egyszerű !) feladványban próbálhatod kijuttatni Theseust a labiból...
|
|

"flip-flop-utas" labirintus
Graham Rogers feladványát a Jóker Games döbbenetesen eredeti, igényes kivitelű ötlete a
Mase of Rah (csak hálós kapcsolatban elindítható: "múmiás")
játéka ihlette. Ezek a labipályák "csak" a kétállású flip-flop útelemeket tartalmazzák.
Feladat a piros háromszöget (némelyikben a még egy sárgát is) a helyére "rugdosni".
(Nem piszkáltam bele, két új ablakot is megnyit. Pici komfort-hiány, hogy nem ismeri
a "Restart"-ot, úgy tudod csak újraindítani, ha a "Level"-legördülőből újra kiválasztod
az adott feladványt.)
|
|

"rakdössze puzzle" labirintus
Ez, talán már nem is kifejezetten labirintusjáték. Inkább a logikai kirakósokhoz
("puzzle-országba") tartozik. A feladatsor viszont briliánsan átgondolt
(az utolsóval nekem még nem is sikerült megbírkóznom).
"Fodg és vidd" technikával működik, ill. a space-el forgathatod a kattintással kijelölt
elemet..., mindaddig rakosgatva, amíg ki nem jön a zárt-utas (képileg: minilabit idéző)
megoldás.
|
|

A legkisebbekről sem megfeledkezve...
("kiscsoportosoknak")
Sikeresen eltalált, tetszetős képekkel, új és új labi-pályát állít össze ez a progi. A feladat, átvezetni a macit
a "málnáson", nem
túl bonyolult, de valaha, a mai profi labirintuskutatók is ilyesmivel kezdhették...
|
|

A legkisebbekről sem megfeledkezve...
("nagycsoportosoknak")
Ennél, csak felvillannak a bejárandó labik, aztán emlékezetből (vagy próbálkozással) kell átjutni
rajtuk. (Talán, picit túlzás az óvodásoknak ajánlani, mert bizonyosan tetszeni fog
a rejtvényeket kedvelő felnőtteknek is...)
|
|

  |

labi, vak-vari (1) | |   |

labi, vak-vari (2) | |   |

ki a labirintusból!-1 |
|   |

ki a labirintusból!-2 | |   |
|

|
ATOMIC.ZIP
(202 kB)
Tán hasonlít a sokak kedvelte sokoban-feladványokhoz, de a kijelölt elem (atom) ütközésig mozog el
a labirintusban és itt vegyületeket kell felépíteni... Az atomokon
ott vannak a vegyértékek, de a "kialakítandó formát" segítőkép is mutatja.
|

|
LABIRINTUS.ZIP
(1.200 kB)
Át kell haladnod a labirintuson. Állítható a méret is és az "előre láthatóság"
(visible) is... Ez utóbbi
erősen memória-próbáló, különösen azért, mert "pofátlanul" számolja a feleslegesen
megtett utakat...
|

|
Innen-Oda a legrövidebb úton
A leggyakoribb "klasszikus" labi-feladvány, a labirintus egyik pontjából egy adott másik pontba eljutni, egy-két apró ötlettel színesítve:
egyirányú kapuk (visszafelé nem lehet áthaladni rajtuk) és teleport (a labirintus egy másik véletlenszerűen választott
pontjára visz). Nem tűnik túl izgalmasnak, ám, mert a pályák szerkeszthetők (a jobb gombbal választhatók az elemei) és
ha a megoldás keresését átengedjük a Zillinek (Play/ChooseSide) kényelmesen ellenőrizhetjük, hogy van-e megoldása egy általunk kiagyalt
feladatnak.
|

|
Szedd össze! Járd be! Menj vissza!
Karl Scherer több labis játékot is (vagy száz variációban) összehozott a Zillire. Ebben, egy egérkét (patkányt?) lehet vezetgetni, azzal összeszedni
a sajtokat, aztán visszamenni a starthelyre. Közben, véletlenszerűen választott helyeken
"ferde" lassító elemek jelennek
meg, de ahogy néztem, különösebben nem befolyásolják a megoldást...
(A többi Scherer-labi még inkább "Pac-man" típusú, némelyikben megjelenik a macsek is. Győz a macska, ha elfogja
az összes egeret és veszít, ha "ügyetlenül vadászva éhenhal".)
|

|
Menj át rajta! (Cubetube)
Andrea Gilbert tervezte térbeli labiban is az a cél, hogy átverekedjünk a pályán, de itt már kicsit érdekesebb
a térbeli, kocka-él-szerű alakzatot alkotó, (itt-ott megbontással átjárhatatlanná tett) csövekben vezetgetni a golyócskát.
Egyszeri feladvány, nem is jelent különösebb sikerélményt a megoldása. Ámde, W.D. Troyka kellemes Zilli-adaptációjában
a pálya különböző pontjaira tehetjük le a piros golyót, majd megsaccolva és lejegyezve a megoldás várható lépés-számát,
átengedjük a kivitelezést a Zillinek... (Tapasztalatom szerint, 2 másodpercnyi "gondolkodással", bárhonnan indítva
"megoldja".) |

Helycsere
|
a "gurítgatós" labirintusban
Az alapgondolat régről ismert, de inkább úgy, mint türelem (vagy ügyességi) játék: labirintuspályán egy
mozgékony golyócskát vezetgetni úgy, hogy a víszintes helyzetéből egy-egy irányban elbillentve a pályát, a golyócska
elgurul...
Az új ötlet lényege, hogy olyan pályák is kialakíthatók, amelynek közepére két golyócskát helyezve,
van megoldása a két golyó helycseréjét előíró feladatnak. Négyzetes elrendezésben, a négy lehetséges közül,
lépésről-lépésre választható irányban egyszerre gurítható el valamennyi golyó (ütközésig).
Az ábrán mutatott vari feladványában
a négy különböző színű golyót, billentgetések sorozatával, négy meghatározott pontba kell
eljuttatni.
|

|
linkek "labirintusország"-ba
folytathatnám azzal, hogy a fenti hosszú képre kattintva, egy végtelenségig finomodó (fraktál-szerű)
labirintust készítő progit találsz, vagy, hogy letölthető, kinyomtatható "klasszikus" típusú
labikra lelhetsz, ha bármely keresőbe beírod: "mazes" , csak győzz válogatni!
Sajna, ezek a korábban begyűjtött "kályha"-linkek, már nem élnek: www.mazoons.com , www.puzzlemaker.school.discovery.com
Az viszont bizonyosnak (tartósnak) tűnik, hogy Andrea Gilbert linkjeiről nem csak bejárhatod labirintusország
legérdekesebb nevezetességeit, de ha újabb "kincs" születne a témában, Andreánál
(
www.clickmazes.com )
hamarabb találkozhatnál vele, mint a Táblajátékoson.
|
|
|